mm IETS OVER DE RODE MUTS C WAT IS POLITIEK NR. 7 BOND MOYSON GEMEENTE HERZELE TE BEGEVEN BETREKKING Voorwaarden te begeven betrekkingen 2 fulltime kuisvrouwen voor de gemeenteschool Textielcentrale A.B.V.V. Aanwerving van moniteurs en monitricen voor de kindervakanties IETS OVER DE STAAT: ZITDAGEN MINI-CHALET Jtf Dienst: Zelfstandigen Socialistische Vooruitziende Vrouwen Het is algemeen bekend dat de socialis tische beweging gekenmerkt wordt door zijn rode kleuren, zijn rode symbolen.' Rode vlaggen, rode dassen, rode hem den, rode opschriften, rode mutsen enzen heden de rode roos in de vuist De ouderen zullen zich nog wel de Ma rianne voorstellen. Ook zij droeg de rode vlag en de rode muts de Marianne als de Karikatu rale vervorming van de vrouwenfiguur welke als «La Liberté» werd geschil derd en het symbool was van de Franse Revolutie van 1789. Ook het zinne beeld van de republiek! Wie kan ons daarover gegevens ver schaffen? Wie heeft nog het beeld? Wie wil helpen aan het verzamelen van enkele gegevens over haar betekenis in de strijd van de onderdrukten? Wij weten dat er nog mensen zijn die dat met goede wil kunnen volbrengen! Zelf zullen wij later over andere rode symbolen schrijven. Wij verhopen dat gij ons zult helpen bij het verzamelen van gegevens over de inhoud van de Marianne, als symbool van de strijd die de arbeidende klasse heeft moeten voeren in de loop van de jaren en zelfs nog het beeld bezitten. Heden willen wij het enkel hebben over de rode muts. Een socialistische beweging die in da den geschiedenis maakt, mag ook zijn eigen geschiedenis nagaan en de oor sprong van zijn symbolen belichten! DE RODE MUTS De rode muts heeft het nationale en volkse hoofddeksel geweest, kenteken van burgerzin en embleem van de vrijheid, niet alleen tijdens het Schrik bewind, zoals werd herhaald, maar tij dens het ganse verloop van de Revolu tie. Men heeft beweerd dat de Revolutio nairen het dragen van de muts ontleend hadden aan de galleislaven, die ze als hoofddeksel hadden; ter ere van de gar des van het regiment van Chateauvieux die tot galleislaven veroordeeld waren voor de opstand van Nancy, vervolgens gratie verleend door de Wettelijke Ver gadering, waarvan de reis van Brest naar Parijs een grote triomf was en die in de hoofdstad het voorwerp was op 15 april 1792 van een openbaar feest vol van luister en plechtigheid. Deze oorsprong die aan de rode muts gegeven wordt is een van de duizenden vergissingen die de legendarische ge schiedenis van de Revolutie uitmaken, en de kwaadwillige intentie zou er niet aan kunnen ontsnappen. Zij die deze herkomst uitvonden vonden het onget wijfeld erg geestig van de vrijheid te voorzien van de muts van de slaven. Doch deze traditie is volledig vals. Vanaf 1789 ziet men de Vrijheidsmuts als een revolutionair symbool. In Au gustus van dat jaar schonk de kunste naar, met de naam La Neufville, aan La Fayette, een ontwerp van een embleem voor de vlaggen, dat temidden van ver scheidene emblemen en ingrifftngen, een haan voorstelde, symbool van Frankrijk, met de rode muts, embleem van de vrijheid (zie, Parijse Revolutie nr. VI-16-22aug. 1789). Inde Kroniek van Parijs van 25 januari 1790 schreef de Markies van Villette na een passage waar hij op geestige manier het beuze lachtig en dwaas etiket van het hof he kelt het volgende: «We hebben de vrijheidsmuts genomen zonder veel ceremonie Na het dekreet van 19 juni van hetzelfde jaar, van 19 juni van hetzelfde jaar, dat adel en wa penschilden afschafte, schilderden en kele patriotten op hun wagens de muts van de Vrijheid (V Camille Desmou- lins). De 14e juli die volgde, dag van de grote federatie, had men op de ruinen van de Bastille een kunstmatig bos aan gelegd, en temidden van die grot van despotisme had men een speer geplant met erbovenop de Vrijheidsmuts. (Ca mille Desmoulins, Revoluties van Frankrijk en Brabant, nr. 35). In diezelfde periode had het Parijse be stuur dit embleem reeds geplaatst op haar nieuwe wapenschild, zoals men het kan zien op de gedrukte vignetten van officiële stukken. Deze voorbeel den kan men vermenigvuldigen, doch deze volstaan, omdat ze zonder repliek bewijzen dat reeds lang voor 1972, en vanaf het begin van de Revolutie, de symbolische muts aangenomen en toe gewezen was. Het was anderzijds een klassiek en traditioneel embleem, waarvan de oorsprong verzeilt in mis tige uiteinders van de geschiedenis. We vinden ze terug bij de Grieken en de Romeinen. In gans de oudheid inder daad droeg de slaaf terzelfdertijd met zijn vrijlating een muts. In het alge meen ging de slaaf bloothoofds, be halve in Sparta, waar de heloot een muts droeg uit hondevel, wat zeer schandelijk was. Doch zelfs in deze Staat kreeg de slaaf bij zijn vrijlating een soort van muts versierd met bloe men. Het schenken van een hoofddeksel aan mensen die er wettelijk bijna overal aan ontnomen waren, was het uitdrukkelijk symbool van een daad die hen aan een soort dierlijke konditie onttrok, om de konditie van burger en mens te benade ren. Men kent deze episode uit de geschie denis van het oude Rome (het jaar 400 voor Christus: Op een nacht maakte een Sabijnse chef, naar de naam Herdo- nius, zich meester van het Capitool, aan het hoofd van een aantal avontu riers. Toen de dag aanbrak probeerde hij zoveel mogelijk krachten samen te krijgen door de slaven tot de vrijheid uit te dagen door het teken door allen be grepen, t.t.z. door een pileum te plan ten op de muts van een spies. Ziedaar de speer en de rode muts. En dit is geenszins een van die analogi eën waarmee de geleerdheid zich soms vermaakt; zulke voorbeelden vindt men in overvloed terug in de oudheid. Ap- pien vertelt dat, na de moord op Cesar, de tyramicid de stad doorkruisten met een speer met bovenop een muts, om het volk tot vrijheid op te roepen. Er werden zelfs medailles gedrukt met het afdruk van een muts erop tussen twee dolken. Bij de dood van Nero ver scheen het traditionele teken opnieuw en was afgebeeld op de medailles. De gedachte aan dit symbool ging niet ver loren. Alciut vermeldt dat de Grieken uit zijn tijd, die naar Italië gevlucht waren om zich te onttrekken aan het despotisme van de Grieken, het gebruik van de muts behouden hadden als symbool van hun vrijheid. Froissart vertelt ons ook dat de zoon van de grote Artevelde, daarna regent van Vlaanderen, als wapens drie zilve ren hoeden op een zwarte achtergrond genomen had «opdat de hoed het oude symbool zou blijven van de vrijheid». Een grote tijd vóór de Franse Revolutie hadden de Nederlanden, en daarna de Verenigde Staten, de vrijheidsmuts aangenomen, die ook vandaag nog voorkomt, bovenaan een spies, een groot aantal biljetten van laatstver- noemd land. Zoals gezegd werd bij ons de vrij heidsmuts aangenomen vanaf het begin van de Revolutie; doch het bleef enige tijd bewaard als herkenningsteken en oratorische beeldvorm vooraleer het door iedereen als hoofddeksel werd ge bruikt. Het grote sukses begon in 1791, en werd verlevendigd door Brissot, in de franse patriot. Op het ogenblik dat de gelijkheid tot uiting kwam in de wetten, wilde men dat dit op een zichtbare manier geuit werd voor allen in een gemeenschappe lijk teken, en met entoesiasme aan vaarde men de rode muts, toen gedra gen in vele provincies (wordt nog ge dragen in verscheidene streken, in de Ardèche, in het Zuiden enz.) De klassieke vrijheidsmuts vond haar definitieve vorm en kleur in de muts van de arme man, dat het symbool werd van een Revolutie gevoerd om de een- voudigen te verheffen en de heersers te vernederen. In een recensie over Voltaire schrijft de Markies vai. Villette in juli 1791 het volgende: «De clubs, broederlijke vennootschap pen, de moedigen uit de voorsteden gewapend met speren, werden de wol len mutsen genoemd. Sinds Frankrijk zijn soevereiniteit teruggewonnen had, is dit hoofddeksel de burgerlijke kroon van de vrije mens en van de vernieuwde fransman.» Totdaar zien we niets dat de plotselinge afkeer verrechtvaardigt waarvan het revolutionair embleem het onderwerp was gedurende meer dan een halve eeuw. Indien er wreedheden geweest zijn in deze woelige tijden, duidt dit op politieke omstandigheden, en niet op een symbool. Dat de Revolutie het hoofddeksel van de landbouwer, of van de vroegere lijfeigene genomen heeft als Vrijheidsmuts, er de Staatszegel van gemaakt heeft, het embleem van de legers, op de nieuwe krijgsvaan; ze bleef trouw aan haar principe en dit zelfs is een getuigenis van de volksge voelens en van de hoge originaliteit van haar inspiraties. Wat de rode kleur betreft werd ze niet als meest hevige kleur genomen, kleur van de vlam en het leven, maar enkel omdat het de oorspronkelijke kleur was van het hoofddeksel dat men als sym bool nam. Niemand dacht er toen aan dat dit rood de.kleur van het bloed was. De grote strijden waren amper begonnen, en zelfs als deze te voorzien waren, kon men nooit denken dat ze zo onverbidde lijk en wreed zouden zijn. Diegenen die sindsdien zovele aanklachten deden te gen de afschuwelijke rode muts, verga- Staat: komt van het Latijn status stare betekent staan dus stand, toestand, gesteldheid, Wat? in het frans état, met dezelfde Latijnse oorsprong, betekend rechtstaan, toestand zijn het zijn, manier van zijn en bestaan van een zaak. (Grand Dictionnaire Universel du XIX siècle, 1870 - Larousse) Beschikking in dewelke zich een persoon, een zaak, zich bevindt. (Dictionnaire des Dictionnaires - te Brussel uitgegeven in 1843) -» Staat is dus een op het recht gegrondveste gemeenschap (of maatschappij) van mensen, die souverein is, wat betekent niet onderworpen zijn aan andere staten of maatschappijen. Staat: het doel van de staat is de bevordering van de welvaart van al zijn onderdanen (personen of groepen) en de vrijwaring van hun rechten tegen de onderdanen van dezelfde staat of tegen andere staten. Doel? De onderdanen van een Staat vormen niet noodzakelijkerwijze een volk. Een volk kan over verschillende Staten verdeeld zijn. Terwijl anderzijds in één Staat verschillende volkeren kunnen leven. «Het socialisme tegen de Staat:» Of het opschrift van een boek van de Belgische socialistische pionier Emiel Vardervelde, boek dat aan de vooravond van de eerste wereldoorlog bijna klaar was... uitgave 1949. Na het wezen van de staat te hebben nagegaanstelt hij vast dat deze een instrument is van de heersende klassehet socialisme is dus tegen de staat! «Bij enkelen onder hen werd de geschiedkundige beweging bijna vereenzelvigd met de ontwikkeling van de Staat, en zij vergaten dat de Staat slechts een voortbrengsel der maatschappij is, een machtsuitdruk king der heersende klasse.» (boek Brieven aan een jongen Socialist - blz. 37 van C. Huysmans) «De moderne staat, onder welke vorm ook, is een in wezen kapitalistisch werktuig, de staat van de kapitalisten, de ideële universele kapitalist»... «In plaats van een regering over personen komt het beheer over zaken en de leiding van produktieprocessen. De staat wordt niet «afgeschaft», hij sterft af.» (De ontwikkeling van het socialisme van utopie tot wetenschap, door Fr. Engels, uitgave van 1946 blz. 62) «De opvatting van de socialisten van de negentiende eeuw steunde op de gestalte van de staat zoals ze die voor ogen hadden: namelijk als een instrument in handen van de heersende klasse ter onderdrukking van het proletariaat. Die staat, waarin de arbeidersklasse geen medezeggenschap had, was inderdaad een staat die, zoals later Johannes XIII schreef, «dienstbaar was aan de belangen van de rijken». Zeer verspreid in socialistische rangen was de opvatting van Marx volgens welke de staat, produkt van de klassentegenstellingen, met de opheffing van die klassen zou verdwijnen of, zoals Engels schreef «afsterven»om plaats te maken voor een «associatie waarin de vrije ontwikkeling van eenieder de voorwaarde is voor de vrije ontwikkeling van allen». (brochure van A. Vranckx. Dialoog Doorbraak of Verzuiling, blz. 17 en 18, tijdschrift Mens en taak) In de beginne: geen staat Tijdens de voorgeschiedenis der mensheid waren er primitieve volkstammen en dorpsgemeenschappen waar de werkverdeling nog niet, of slechts op rudimentaire wijze, bestond en waar van een staat als dusdanig ook geen sprake was. De burgerlijke staat nu: nog steeds instrument van de kapitalistische klasse: Maar de essentiële vraag is: heeft de verovering van het algemeen stemrecht het wezen van de staat verandert? (Mens en Taak, blz. 32-jaar 1973, Nr. 2 en 3 - bijdrage van E. Mandel.) De arbeidersstaat en het afsterven van de staat. De natuur van de staat kunnen we niet veranderen door eens om de vier jaar volksvertegenwoordigers te verkiezen, die blijven functioneren binnen het kader van de kapitalistische maatschappij, (blz. 37) A. RUIZ ten dat vele mensen wiens opinie sterk gematigd was geenszins verontwaar digd waren om zich ermee op te schik ken, en dat de muts zelf het hoofddek sel werd van ganse fronten die later bekroond werden. Het zal volstaan hier de Bernadotte te vermelden. Zoals we reeds zeiden begon de grote doorbraak van de rode muts in de herfst van 1791 terzelfdertijd met de alge mene bewapening van de niet aktieve burgers, tesamen met de pieken, op het ogenblik dat de mogendheden zich be wapenden en wanneer de grondwette lijke garde van Louis XVI alles recru- teerde wat Parijs en de provincies bezat aan schermers, vechters, en mannen die tot alle wreedheden bereid waren. Herhalen we het opnieuw, de speer en de muts waren reeds lang voor deze tijd gekend, maar nu pas werd het gebruik ervan algemeen. De Revolutie beantwoordde aan de be wapening van alle tirannen door te steunen op de volksmassa's, door het volk te bewapenen en door als blazoen en wapen de plunje van de arme te nemen, de wambuis en de wollen muts. Zonderling waren de Girondijnen, die zich eerst de vurigste toonden voor die twee dingen, uiterst revolutionair, ge lijkheid in de bewapening, in de kle ding, waarvoor Robespierre en de Ja- cobijnen weinig voelden, maar dat hen door het volk met eenstemmigheid werd opgelegd. Het ging zelfs zo ver dat een paar maanden daarna de minister Dumou- riez op de Jacobijnen toeliep met de rode muts op zijn hoofd, als zijn be noeming toe te wijden. Ter gelegenheid van het feest ter ere van de gardes van Chateau-vieux droeg gans Parijs de muts, en dit heeft hoogstwaarschijnlijk een datum gelegd voor de opkomst van de muts. Op 20 juni toen het Parijse volk de koning opzocht om hem sanktie te vra gen van de dekreten en van de oproep van de patriotistische ministers, gebe urde er een welgekende scène. Terwijl hij op een handige manier de vragen van het volk ontweek, beijverde hij zich om te overwinnen door demonstra ties die zelden hun effekt misten. Hij dronk op de natie, hij schreeuwde «Leve het volk» en uiteindelijk nam hij de muts van zijn gelijkheid dat een pa triot hem aanbood, en zette die op zijn royaal hoofd. Het volk, bespottelijk gemaakt door deze mascarade, was zo gecharmeerd, dat het de muts die de koning had ge dragen in tweeën sneed, de ene helft meedroeg in stoet en de andere helft als een relikwie neerlegde bij de elektorale klub van het bisdom. Op de Algemene Vergadering schreeuwden de rechtse afgevaardigden met een verzonnen verontwaardiging dat de koning verne derd was geweest met het teken van een schildwacht. Geheel Frankrijk werd door die ongelukkige een schildwacht genoemd. Aalst Bambrugge Denderhoutem Denderleeuw Denderwindeke Erembodegem Erpe Gijzegem Herzele Hofstade Kerksken 2. Week van 2.8 - 7.8.76 St. Lievens-Houtem 3. Week van 16.8 - 21.8.76 Geraardsbergen Wat de 2de vakantieweek betreft; deze dient aansluitend te zijn bij de hoofdva kantie en zal op het vlak van de onder neming worden vastgesteld hetzij on middellijk vóór, hetzij onmiddellijk na de 1e week vakantieDit betekent dat er tenminste 2 opeenvolgende weken dient gesloten te worden wat niet uit sluit dat 3 opeenvolgende weken col lectieve vakantie kan genomen wor den, zoals dit trouwens in een groot gedeelte van de Textielbedrijven het geval is. Hogervermelde vakantiedata werden bekrachtigd door een K.B. Er kan dus niet van afgeweken worden. Jan Van der Veken Gewestelijk Secretaris EEN BUITENGEWONE GELDPLAATSING EN EEN UITSTEKENDE OPLOSSING VOOR UW VERLOFPERIODE EN WEEKENDS in de Ardennen 650.000 F 250 m? terrein 42 m2 in een konstruktie van baksteen, hout en pannen. Geïnstalleerde keuken en badkamer Inlichtingen op aanvraag Georges SPITAELS Volderstraat 15-9500 GERAARDSBERGEN TEL. (054 41 36 96 1) Belg zijn, van onberispelijk gedrag zijn en burgerlijke en politieke rechten genieten. 2) Op 1 januari 1976 minstens 18 jaar en hoogstens 40 jaar oud zijn. Deze maximumleeftijd wordt met vijf jaar verhoogd voor de prioriteitsge rechtigden voorzien bij artikel 2 en beperkt tot diegenen die voorkomen op de primo van de lijst 1,2, 3 en 4 zoals bepaald in artikel 8 der samengeordende wetten van 3.8.1919 en 27.5.1947. 3) Toepassing van de bij K.B. 21.5.1964 gecoördineerde wetten betref fende het personeel van Afrika. 4) De kandidaten die pensioengerechtigde diensten kunnen doen gelden, die in aanmerking komen voor de berekening van het pensioen verleend door de omslagkas voor gemeentelijke pensioenen, genieten een verho ging van de maximum leeftijdsgrens gelijk aan de duur van deze pensioengerechtigde diensten. 5) Lichamelijk geschikt bevonden worden door Progecov voor de te bege ven betrekkingen. 6) Slagen in wervingsexamen, gaande over drie praktische proeven. De kandidatuurstellingen zijn bij aangetekend schrijven over te maken aan de burgemeester der gemeente Herzeleen dienen aan te komen uiterlijk de 3 maart 1976. In de kandidatuurstelling dient melding gemaakt van de gebeurtelijke toepassing voorzien in punt 2, 3 en 4 hierboven. Wie hiervan geen melding maakt wordt aanzien geen aanspraak hierop te kunnen maken. AALST St. Kamielstraat 30, tel. 053-2112.83, de donderdag van 13.30 tot 15 uur. GERAARDSBERGEN Vredestraat 41, tel. Ö54-41.23.68, de donderdag van 9 tot 10.30 uur. NINOVE Geraardsbergsestraat 119, tel. 054- 33.26.95, de donderdag van 11 tot 12 uur. ZOTTEGEM De Colfmaeckersiraat 11, tel. 091 - 60.13.95, iedere werkdag van 9 tot 11 uur en van 14 tot 16 uur. Teneinde het onze leden mogelijk te maken eventueel plannen te maken voor hun vakantie 1976, brengen wij hieronder de data ter kennis van de hoofdvakantieweek. 1. Week van 19.7 - 24.7.76 Met het oog op de kindervakanties 1976, die zullen doorgaan aan de kust en in de ardennen, tijdens de maanden juli en augustus, worden monitricen en moniteurs aanvaard. Om aanvaard te worden moeten de belangstellenden: de ouderdom van 17 jaar bereikt hebben. de opleidingscyclus volgen, bestaande uit theoretische en praktische lessen. lid of beneficiant zijn van Bond Moyson. Kandidaturen worden ingewacht bij het federaal sekretariaat van de Socia listische Vooruitziende Vrouwen, De Colfmaeckerstraat 11, 9620 Zotte- gem, waar tevens alle verdere inlichtingen kunnen bekomen worden. Lede Meerbeke Mere Nieu werkerken Ninove Okegem Ophasselt St. Lievens-Esse Welle Zottegem

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Voor Allen | 1976 | | pagina 2