DE RODE MUTSEN
BOND MOYSON
WELKE OPENBARE HOLDING?
Klaarheid meer dan gewenst!
PERSONEEL - AANWERVING
IN KAMER VAN
VOLKSVERTEGENWOORDIGERS
Werkaanbieding
MEESTERGAST
TE BEGEVEN BETREKKING
KLERK
ZITDAGEN
ZOMERVERLOF MET
DE CULTURELE
CENTRALE A.B.V.V.
Belangrijke firma uit de streek
zoekt voor onmiddellijke indiensttreding
Leeftijd maximum 40 jaar.
Minstens 2 jaar ondervinding.
Studies overeenstemmend met niveau A1.
Kans op ernstige bevordering.
Soliciteren naar BBTK, Postbus 11, AALST.
STADSBESTUUR AALST
In het stedelijk bediendenkader
is één betrekking van
te begeven
TE BEGEVEN BETREKKINGEN AAN
DE VRIJE UNIVERSITEIT BRUSSEL
Vernederd! riepen de patriotistische af
gevaardigden, de vrijheidsmuts is niet
vernederend! En Condorcet, de filo
soof, die m'n nooit van terrorisme zou
beschuldigen, schreef in de Parijse
kroniek: «Deze kroon is wel een andere
waard, en Marcus - Aurelius had ze niet
verachtDe natie dacht er ook zo over,
en miljoenen mannen droegen de wol
len muts. De vrijwilligers bedekten er
hun hoofd mee om tegen de vijand op te
trekken. Men zag ze overal afgebeeld,
zoals het helmteken van het revolutio
naire blazoen, als briefhoofd van open
bare administraties, van volksvennoot
schappen, van generalen, op postze
gels, stempels, geld, bovenop huizen
en bomen, met driekleurige vlammenr
op scheepsmasten, in theaters, in open
bare dansgelegenheden etc.
Op het welbekende bal van l'Isle -
dens de Middeleeuwen. Het idee dat ze
voorstelden was levendig en begrepen
door allenWanneer de zin ervan verlo
ren ging, bleven ze een lautere versie
ring, doch dit is het lot van alle symbo
len, en dit vanaf het ontstaan van
volksgemeenschappen
Vreemd is wel dat we religieuze sym
bolen van vroegere volksgemeen
schappen en primitieve beschavingen
interpreteren en wetenschappelijk be
naderen, symbolen die enkel de onder
worpenheid en de barbaarsheid voor
stelden, en onze verachting bewaren
we enkel voor de emblemen die onze
voorouders gekozen hadden om de on
afhankelijkheid en de vrijheid te sym
boliseren.
Laten we zeggen dat in het jaar II de
rode muts het universele hoofddeksel
werd, en in de Bulletins van de Conven-
d'Amour bleef de rode muts bovenbp tie vindt men verklaringen van admini-
de arkade tot in 1800. Op het einde viri
de Directoire waren er in Parijs nog
huizen waar de muts als wapenschild
hing.
Een verkleinde afbeelding werd gedra
gen aan het knoopsgatals decoratieen
zelfs op de hoed. Onder Bouchotte was
de Minister van Oorlog bijgenaamd de
minister met de zeshonderd rode mut
sen, omdat hij in beslag genomen was
van de sans-culotten. De mannen droe
gen het ook als hemdsknopen, de
vrouwen als oorbellen. Men vond het
ook terug in kinderspeelgoed.
Men brandmerkte zelfs paarden en os
sen met de vrijheidsmuts, en dit tot de
tijd van het Consultaat. Een Parijse sec
tie (het Rode Kruis) nam de naam van
Sekte van de Rode Muts. Kranten,
volksvennootschappen namen even
eens dezelfde titel. Een conventioneel,
Armonville, werd bijgenaamd de
«Rode Muts» omdat hij deze de ganse
tijd droeg. Op 18 september 1793 beval
de Conventie dat de galleislaven de
rode muts niet meer mochten dragen,
die het teken was van civisme en
vrijheid.
In het begin van het jaar II, aanvaardde
de Parijse Commune de muts als offici
eel hoofddeksel van al haar leden. Bo
vendien besloot de Commune in een
wet voor gelijkheid bij begrafenissen,
dat de doden naar hun laatste rustplaats
zouden gebracht worden, voorgeleid
door een burgerlijk commissaris met de
rode muts en de kokarde.
De commissaris van de doden heeft nu
nog de driekleurige kokarde bewaard,
die zijn rouwhoed versiert. Het enthu-
siasme van de rode muts verging uit
eindelijk in fanatisme. Men moest het
wel toegeven, en wij die alles koel
bloedig beoordelen, kunnen ons nau
welijks beletten van enkele van deze
enthusiastische manifestaties ridikuul
te vinden.
Zo zag men in deze koortsige patrioti-
sche dagen gewettigde priesters de mis
opdragen in rode muts, zoals bijvoor
beeld Torné, vroeger aalmoezenier van
de koning van Polen, oud
afgevaardigde van de wetgevende
macht, en daarna gewettigd bisschop
van Bourges. De koorknapen hielden
de spies in de hand als een kaars, en de
kokarde op de borst. Toen de bisschop
van Parijs, Gobel, zich bij de Conven
tie aanbood om zijn kruis af te leggen,
zijn ring, zijn priesterlijke brieven, om
de katholieke gedachte af te zweren en
de folosofie te belijden, droeg hij zoals
zijn vicarissen en de andere geestelijk
heid, de rode muts.
Tijdens de grote feesten van de «Rai-
son» droeg het jonge meisje of de
vrouw eveneens het nationale hoofd
deksel, dat samen met de blauwe man
tel en het witte kleed, de nationale vlag
voorstelde
Al deze symbolen, door de fransen van
vandaag al te veel vergeten, werden
vereerd zoals de parochievaandel tij-
straties, tribunalen enz. die het gebruik
'van de rode muts vermelden. Als de
officiële wereld zich met eenstemmig
heid uitspreekt in de ene zin of de ande
re,-mag men meestal zeker zijn dat de
beweging universeel is in de natie; want
het initiatief en de vernieuwingsdurf
zijn zelfs ten tijde van Revolutie, door
gaans geen gebreken van wettelijk in
stellingen.
Een groot aantal koningsgezinden ont
snapten dusdanig aan verdachtmaking
door de populaire muts te dragen. Op
die manier bleven bepaalde heiligen
beelden bewaard van een mogelijke
vernieling, en men weet dat de heiligen
toen evenmin geliefd waren als de roya
listen. Het is zo dat een patriot en te
vens kunstminnaar te Chartres de
mooie Maagd van de kathedraal (mees
terwerk van Bridan) bewaarde door er
de rode muts op te zetten. Zodoende
omgetoverd in godin van Vrijheid, was
de Maagd niet meer verdacht en zonder
enige ongerustheid maakte ze de meest
woelige dagen van de Verschrikking
door.
Dat hoofddeksel was geenszins ver
plichtend, zoals velen dachten. De zeer
geaccentueerde Re volutionai ren
zoals Robespierre, Saint-Just, en vele
anderen droegen ze nooit. De Conven
tie vaardigde zelfs een dekreet uit voor
de vrijheid in kleding (18 brumarius
jaar II), en dit na een aanklacht van de
burgerij tegen de Revolutionaire
Vrouwenvennootschap die het dragen
van de Rode Muts wilden verplichten.
De Conventie beval ook de sluiting
van vrouwenclubs. Op de 27e van de
zelfde maand bood een groep vrouwen,
allen met de rode muts, zich aan bij de
algemene raad van de gemeente. Hoe
ook de geestdrift was van toen, zulke
afvaardiging werd enkel met gemom
pel ontvangen, en de procureur Chau-
mette richtte tot die vrouwen een wijze
toespraak. Hij herinnerde hen aan de
gelijkheden van hun seks en liet hen
begrijpen dat ze goede patriotten en
trouwe revolutionairen konden zijn
zonder zich te vervormen in «manwij
ven» Zijn plechtige toespraak eindigde
als volgt: «Onvoorzichtige vrouwen,
zijn jullie niet genoeg verdeeld? Jullie
domineren al onze zinnen, jullie despo
tisme is het enige dat onze machten niet
kunnen verslaan, omdat het datgene
van de liefde is en bijgevolg van de
natuur. In naam van die natuur, blijf
wat je bent. Zonder tegenmompelen
aanvaardden de vrouwen deze zinnige
redevoering en staken de rode muts in
hun zak.
Zo werd de muts uitsluitend als een
viriel embleem beschouwd, een oor
logsteken, dat de strijd van het volk
voorstelde tegen het despotisme van de
adel en de koningen. Men weet dat in
tegenstelling hiermee, de vrouwen
vanaf 1789 de kokarde droegen, en dat
(Vervolg van vorige week)
deze gewoonte zo universeel werd dat
het chokerend geweest zou zijn van er
niet mee in te stemmen. In alle gevallen
is het het gebruik dat vrijwel gebiedend
bepaalt wat passend is of niet.
Tussen 1790 en 1794 zou een vrouw
zonder kokarde niet alleen verdacht
geweest zijn van anti-patriotisme, maar
ook van gekheid; terwijl een vrouw met
de rode muts de meest opgewonden
sans-culotten, scandaliseerde. Na 9
thermidor, was er een sterke reactie te
gen de rode muts, die men als exclusief
jacobijns symbool moest aanzien. De
jeugd haalde de muts weg uit theater en
openbare gelegenheden, maar slaagde
er niet in ze te doen verdwijnen, niet
alleen als officieel embleem, maar zelfs
als hoofddeksel, want vele burgers
droegen ze nog tijdens de Directoire.
De muts van de elegante patriotten was
dan blauw met een brede rode band.
.Laten we eraan toevoegen dat we in van
die tijd daterende dokumenten nooit de
benaming hebben gevonden van Frigi-
sche mutsnaam die later gegeven werd
aan de vrijheidsmuts, en dit waarschijn
lijk door analogie met de academische
Parijse muts. De vorm is ongeveer de
zelfde; doch men mag niet als enig type
het sierlijke en tevens klassieke model
nemen van de penningkunde en de be
eldhouwkunst.
We hebben een groot aantal graverin
gen en vignetten gezien waar de muts,
door de manier dat ze gedragen of
voorgesteld is, op de muts van de Zuid
erse vissers gelijkt; en we durven nau
welijks zeggen dat ze dikwijls zelf ge
lijkt op de vulgaire katoenen muts van
de bourgeois. Proh pudor! zelfs met de
pluim. Wie zou zich vandaag voorstel
len dat de beroemde slaapmuts van Mr.
Prudhomme het schrikwekkende silho
uet kon oproepen van een embleem dat
door een valse traditie, maar waar
schijnlijk een onverbreekbare, het
symbool gemaakt werd van terrorisme
en anarchie.
De kleine republieken die Frankrijk in
Italië en Zwitserland hadden gevormd,
namen eveneens de muts als embleeyi.
Iets vreemd dat de grote macht van'de
geloofsijver van de grote republiek af
schildert, zelfs toen de energieen uitge
put waren, was het feit dat een Com
missaris van de Directoire naar Indië
gestuurd werd om de verwezenlijking
van een grandioos projekt voor te be
reiden tegen de Engelsen, zonder enig
andere bagage dan zijn commissie en
de talisman van zijn driekleurige riem.
Hij sloot zich aan bij Tippo-Saeb, die
tegen de Engelsen vocht, stichtte een
club te Sering-apatam, gaf een krant uit
met een kolom in het frans erin, pre
dikte van de mens, en dit
alles met dezelfde koelbloedigheid als
was hij i n een Parijse sectie geweest, en
hij bekroonde Tippo-Saeb met de rode
muts, die waarschijnlijk de laatste is
geweest die ze in die eeuw gedragen
heeft. (V. Michaud, Histoire du ro-
yaume de Mysore). De Engelsen heb
ben ginder in hun Brits museum enkele
nummers teruggevonden van die be
faamde krant.
Tippo-Saeb is er enkel aangeduid onder
de titel van sultan-burger. Als siertitel
prijkt de Vrijheidsmuts. We vinden de
rode muts als officieel embleem nog
terug tot in het jaar VIII. In Italië had
Berthier als briefhoofd een groot vignet
genomen waarop de vleierige symbo
len vermengd waren met de republi
keinse symbolen: een beroemdheid, die
Bonaparte bekroonde, en een Minerva
die de speer met de rode muts hield.
Men vertelt ftt. wanneer Bonaparte
zich als meester zag van de Tuilerien
die nog vol waren met souvenirs van de
Conventie en grote comités, hij een
kwaad oog wierp op de republikeinse
tekens die nog de muren versierden: de
spiezen, de rode muts, de rechten
tabel, en dat hij met een militaire hard
heid het volgende riep: «Dat men al
deze prullen wegneemt».
De Vrijheidesmuts was inderdaad niet
meer op haar plaats in dit huis; doch de
gelukkige soldaat had de muts met wat
minder ruwheid kunnen afwijzen, en
zich herinneren dat al die «prullen»'
waarvoor hij lang hulde had gebracht,
de symbolen waren geweest van het
vaderland, instrumenten van zijn eigen
geluk, en misschien (wie weet), de
voorwerpen van zijn eigen cultus, ge
durende een uur van enthusiasme en
jeugd, terwijl de verblindingen van de
ambitie nog niet gestegen waren tot de
hersenen van de toekomstige heerser,
bijvoorbeeld, de dag dat hij te Beau-
caire de Champagne uitdronk betaald
_door een Marseillais handelaar.
A. RUIZ
V akbondssecretaris
Polikliniek
BOND MOYSON,
Sint Kamielstraat 30, Aalst
Dienst Radiologie
Wij wensen onze leden -patiënten ter
kennis te brengen dat, ingevolge de in
stallatie van Radiodiagnotisch materi
aal onze dienst Radiologie zal gesloten
zijn van 29.3.76 tot 9.4.76.
Het Bestuur
Kliniek Bond Moyson,
Sint kamielstr. Aalst;
GEVONDEN op 6.1.76
Rond 17 uur, een herenarmbanduur-
werk op de mat aan de ingangsdeur van
de kliniek.
Ter beschikking aan het winket van de
polikliniek.
Het Bestuur
Kliniek BOND MOYSON
Sint Kamielstraat 30, Aalst
Wij hebben het genoegen aan onze le
den -patiënten ter kennis te brengen dat
met ingang van woensdag 17 maart
1976 onze dienst INWENDIGE ZIEK
TEN als volgt zal toegankelijk zijn:
Elke woensdag van 18 tot 19 u.
Elke vrijdag van 9 tot 11 u.
Het bestuur
Door de culturele centrale ABVV
wordt aan zijn leden de mogelijkheid
geboden hun zomerverlof door te bren
gen te MARBURG (Duitsland) voorde
periode van 7.8.76 tot 21.8.76.
An dit verlof kan worden deelgenomen
door alle leden van de ABVV-kadetten
en syndikale jeugd vanaf 12 jaar.
Er zijn een dertigtal plaatsen ter be
schikking.
Inlichtingen met betrekking op het pro
gramma kunt U verkrijgen op volgend
adres.
Jeugdsecretariaat ABVV
Houtmarkt 1, Aalst, tel. 21.11.63.
Indien U als lid van de ABVV jongeren
geïnteresseerd bent, neem dan kontakt
met onze diensten.
Het postuleren, door de socialistische
beweging voor de oprichting van een
openbare holding, is een duidelijke
wilsuitdrukking om de weg op te gaan
die moet leiden naar de economische
democratie.
Wij kunnen inderdaad bezwaarlijk van
een waarachtige democratie gewagen,
indien deze zich beperkt tot het poli
tieke en sociale gebeuren, terwijl de
economische beslissingen in handen
blijven van een handvol mensen die
slechts kruimels toeschuiven naar de
arbeiders wereld, hij die in hoofdorde
de voortbrenger is van alle rijkdom
men.
Het is derhalve normaal dat de econo
mische machthebbers zich steeds
schrap zullen stellen, met steeds meer
geraffineerde middelen, tegen iedere
actie die tot doel heeft de economie te
«democratiseren».
Het gebeurt evenwel vaak dat de poli
tieke vertegenwoordigers van het kapi
talisme, om taktische redenen, een
houding aannemen die er ons zou toe
aanzetten in een progressistische evolu
tie te geloven.
Nu weer is zulks het geval met het wet
sontwerp van de Regering, in verband
met de oprichting van een openbare
holding en het dito industrieel initiatief.
De woorden in de mond van deze heren
hebben echter niet dezelfde betekenis
en dekken niet dezelfde inzichten als
deze van de arbeidersorganisaties.
Een vergelijkende ontleding van het re
geringsontwerp met de voorstellen van
het A.B.V.V.laat toe zich hiervan re
kenschap te geven.
Onderstrepen wij dat de openbare hol
ding:
«Een nieuwe instelling moet zijn aan
wie nieuwe taken worden opgelegd met
een totaal nieuwe structuur.
Hij zal al de taken overnemen van de
nationale investeringsmaatschappij
Het statuut moet er een zijn van publiek
recht en eigen aan de openbare hol
ding zelf»
De regering beperkt echter zeer sterk
zijn bevoegdheid terwijl, naar het oor
deel van het ABVVhij zou moeten
bijdragen tot:
de verwezenlijking van het plan,
vooral wat de tewerkstelling betreft;
de bescherming van de belgische
economie;
de zo ruim mogelijke verscheiden
heid van ons industrieel vermogen;
de bevrediging van een hele reeks
werkelijke noden.
Wat anderzjjds het beheer betreft, op
teert het A.B.V.V., in tegenstelling
met wat de Regering voorstelt, voor
een beheerraad samengesteld uit:
drie vertegenwoordigers vlan de in
terprofessionele organisaties (pa
troons, A.B.V.V., A.C.V.);
drie vertegenwoordigers van de
Regering (Ministerie van Economische
Zaken, Financiën en Tewerkstelling);
twee afgevaardigden van de open
bare financiële instellingen (o.m.
A.S.L.K., N.M.K.N., enz.);
twee van het Planbureau;
drie van de gewestelijke ontwikke-
Terinleiding:
Marburg in de Duitse Bondsrepubliek
is gelegen tussen Kassei en Frankfurt.
Het is een zeer oude stad met tal van
bezienswaardigheden waaronder het
oude kasteel en de Elisabethkerk.
Marburg is een universiteitsstad met de
eerste protestantse universiteit, die in
Duitsland zeer bekend is.
De omgeving van het Marburgerland is
tevens een ware streling voor het toeris
tenoog.
De kontakten tussen ABVV 'Aalst en
- IG-Metall -Marburg bestaan sinds een
vijftal jaren.
De wederzijdse ontmoetingen zijn uit
gegroeid tot een waarachtige vriend
schap.
In die optiek is het dan ook mogelijk om
voor de ABVV Jongeren van het Ge
west Aalst een aangenaam veertien-
lingsmaatschappijen; daags verlof te organiseren in het Mar-
één van de dienst voor industriële burgerland.
promotie. Wij hopen dat ons aanbod U zal interes-
Daarbij komt nog dat de verdeling van seren en zijn steeds ter beschikking
de taken, zoals voorgesteld door de Re- voor het verstrekken van nadere inlich-
gering,'alsmede de samenstelling van tingen.
de voorziene commissies, ons wan- Van Droogenbroeck J.
trouwig stemt. Wij geloven inderdaad Gewestelijk
dat de keuze van competente personen Sekretaris ABVV
om het «huis te meubelen» niet in het Ringoir J.P.
linkse midden zal gebeuren, doch wel Jeugdverantwoordelijke
rechts of in het centrum a la Grootjans.
Wat nu de medezeggenschap van de
arbeiders betreft; stelt het A.B.V.V. INSCHRIJVINGSFORMULIER
o.m. dat:
in de openbare en ook in de ge- ondergetekende
mengde ondernemingen, er experimen
ten moeten worden gedaan op het ge
bied van zelfbeheer: Adres
een stelsel van arbeiderscontrole
moet worden ingevoerd in de maat-
geef hterbn toelating aan nnin zoon,
schappi ten opgericht door de openbare j J
J 1 J dochter x) om deel te nemen aan het
holding en in deze waar de overheid tot
f verlof van de ABVV-Jongeren van het
een belangrijke deelname heeft beslist. rFWFST AAI ST
Wel akkoord dat het openbaar industri-
eel initiatief over geen voorrechten mag betaal de som van 3.500 F.
beschikken. Maar dan moet het ook 1) op het bureel
uit zijn, met de voorrechten toegekend 2) aan de bode
aan de private industrie. 3) per overschrijving op postrekening
(x)
Ook hier zijn wij benieuwd wat de Re- nummer: 000-047 54 34 - 37 van het
gering (het Parlement) er zal van ma- ABVV
ken. Het zal in ieder geval interessant Houtmarkt 1
zijn de gedragingen na te gaan van onze 9300 Aalst
liberaaltjes, die pogen hun behoudsge- Datum
zinde (rechtse) koers weg te steken ach- H»nH«-t«Ur<.nino'
ter een wazig centrumvlaggetje.
M. Van der Haegen
Secr. Gen. Bond Moyson
De Kamer van Volksvertegenwoordigers organiseert eerlang een wer
vingsexamen voor de samenstelling van twee wervingsreserves van atta
chés de ene met het Nederlands, de andere met het Frans als voertaal.
De kandidaten moeten Belg zijn, hun burgerlijke en politieke rechten
genieten, van onberispelijk gedrag zijn en, wat de mannelijke kandidaten
betreft, aan hun militieverplichtingen voldaan hebben. Zij moeten ten
minste 24 jaar en ten hoogste 35 jaar oud zijn op de datum dat de inschrij
vingen gesloten zijn. Zij moeten bovendien houder zijn van een universitair
of ermede gelijkgesteld diploma.
Wedden:
Aanvangswedde: 349.800 F (100 pet.)
Wedde einde loopbaan: 765.320 F (100 pet.) na achtentwintig jaar.
De aanvragen met curriculum vitae dienen uiterlijk 20 maart 1976 schrifte
lijk en met vermelding van de geboortedatum en de gedane studiën te
worden gericht tot de Directeur -generaal van de Quaestuurdiensten van de
Kamer van Volksvertegenwoordigers, Paleis der Natie, 1000 Brussel.
Het examen bestaat uit:
Eerste proef (schriftelijk - (schiftingsproef):
Samenvatting en kritische commentaar van een lezing van twintig
minuten over een onderwerp van algemeen belang.
Vertaling van die samenvatting in de tweede landstaal.
Vertaling van een juridische commentaar uit een parlementair verslag
van de tweede landstaal in de moedertaal. Yj
Tweede proef (schriftelijk):
Grondwettelijk Recht
Administratief Recht
Staatshuishoudkunde
Burgerlijk Recht
Derde proef (conversatie):
Onderhoud in de beide landstalen over onderwerpen van algemene aard.
N.B.: Nadere bijzonderheden betreffende de examenstof van de tweede
proef zullen aan de kandidaten meegedeeld worden na hun inschrijving
voor het examen.
De kandidaturen voor deelname aan de examenproeven worden
ingewacht tot uiterlijk 15 maart 1976. Zij moeten bij ter post aange
tekende brief worden gericht aan het college van burgemeester en
schepenen, Stadhuis - Grote Markt 3 te Aalst.
De volledige voorwaarden kunnen op mondelinge, schriftelijke of
telefonische vraag worden bekomen bij de dienst personeel, Stad
huis - Grote Markt 3, 9300-Aalst (tel. 053-21.57.51 - toestel 114).
(x) schrappen wat niet past.
De VRIJE UNIVERSITEIT BRUSSEL richt eerlang examens in voor het
aanleggen van een wervingsreserve:
graad I: chauffeur, keukenhulp met halve dagtaak, telefonist(e))
ponser-mechanograaf geen diploma vereist.
graad II: kantoorklerk en onderhoudsklerk (electriciteit, loodgieterij,
schilderen, glasblazen)
voorwaarde voor graad II: diploma of getuigschrift lager secundair onder
wijs, ofwel diploma volledig lagere secundaire technische leergangen uit
gereikt na een cyclus van tenminste zevenhonderdvijftig lestijden, ofwel
brevet lagere secundaire beroepsschool
graad III: kantoorbeambte, onderhoudsbeambte (electromechanica),
labobeambte (scheikunde - natuurwetenschappen en electronica)
voorwaarde voor graad III: diploma of getuigschrift volledig hoger secun
dair onderwijs, ofwel diploma v olledige hogere secundaire technische
leergangen uitgereikt na een cyclus van tenminste zevenhonderdvijftig
lestijden.
graad IV: technisch hoofdbeambte (scheikunde - natuurwetenschap
pen) boekhouder
voorwaarde voor graad IV: diploma, getuigschrift of brevet van volledig
hoger technisch onderwijs van de eerste graad of hoger onderwijs van het
korte type volgens volledig leerplan of sociale promotie.
gegradueerde verpleegster
bestuurssecretaris: doctor of licentiaat in de rechten of politieke we
tenschappen
bestuurssecretaris in laboratorium voor experimentele pathologie en
pathologische anatomie
vereistenO universitair diploma, kennis van biochemie, immunologie met
inbegrip van de radio - immunologische doseringstechnieken, ervaring met
electroforese en moleculaire filtratietechnieken
apotheker voor het Academisch Ziekenhuis
Laatstejaarsstudenten mogen eveneens onder voorbehoud aan deze exa
mens deelnemen.
Onderhoudspersoneel moet gebeurtelijk in ploegen werken, met avond-,
nacht-, zaterdag en zondagprestaties.
Eventueel halve dagtaak.
Minimum ntaandwedde - bruto aan huidige index:
graad I, ponser, klerk: 20.253 F (21 jaar)
graad III: 22.178 F
graad IV: 25.319 F
verpleegster: 26.685 F
bestuurssecretaris: 35.234 F
apotheker: 44.247 F
Aanvragen om deelneming aan deze examens moeten vóór 1 maart 1976
toekomen bij de Directeur der administratieve diensten van de V.U.B.,
Pleinlaan 2, 1050 Brussel.