SÏ
c.s.c.
VERZORGD DOOR DE CENTRALE VOOR SOCIALISTISCH CULTUURBELEID
DIRK MARTENSPRIJS 1975
VOOR CLAUDE VAN DE BERGE
ACTIVITEITENKALENDER
TENTOONSTELLING
ALFONS D'HONDT
PORTUGESE AVOND
DE HEL VAN NEUENGAMME
Algemene vergadering
C.S.C. -
Afdelingen Gewest Aalst
Interessante
V oordra chtavond
YIN - YANG - Beschouwingen
VIVI SEKS
DE OEVER
C.S.C. ERPE MERE
'T SCHOOL IS EEN APEKOT
VOLGENS
VUILE MONG EN ZIJN VIEZE GASTEN.
C.S.C. St. LIEVENS HOUTEM
C.S.C. «DE RANK AALST
«COMPANHIA DE OPERA BUFFA
Nieuw van de boekenmarkt:
C.S.C. - GEWEST AALST
FAKKELTEATER
TE ZOTTEGEM OP 21 MAART E.K.
PROGRAMMA FILMFESTIVAL AALST
r
Verleden week had onder zeer ge
ringe belangstelling de jaarlijkse uit
reiking van de literaire Dirk Marten-
sprijs plaats in de kapel van het Oud
Hospitaal. De laureaat Claude Van de
Berge, beter bekend als Ronny Pauwels
leraar dictie en voordracht aan de
Academie voor Muziek, Ballet en To
neel te Aalst en de afdeling Dender
leeuw (van 1967 tot 1973) behaalde
reeds eerder de prijs Scriptorici Catho-
lici.
De uitreiking van de Dirk Martensprijs
werd muzikaal opgeluisterd door leer
lingen en leraars van hogervermelde
academie, terwijl Kris Yserbijt frag
menten voorlas uit het bekroonde werk
«Het licht op de stenen».
Ondergetekende had het geluk om met
deze jonge (30 jaar) auteur enkele jaren
te mogen samenwerken en mee te leven
met zijn moeilijk doch eerlijk schrijver
sbestaan. Claude Van de Berge wil op
een eerlijke manier zonder sensatie
zucht en erotiek «IETS» brengen aan
het lezerspubliek, zijn laatst versche
nen prozastuk «De Oever» wordt dan
ook door de critici warm aanbevolen.
Het is echter triestig te moeten vaststel
len dat voor deze belangrijke kulturele
manifestatie amper een vijftigtal perso
nen kwamen opdagen (er werden 800
uitnodigingen verstuurd).
DIERICKX E.
Claude Van de Berge
In de reeks Gemini Literaire Paper
back, uitgegeven door de Standaard te
Antwerpen, verscheen onlangs een
nieuwe roman van Claude Van de Be
rge: «De Oever». Hiermee is deze
jonge auteur (geboren 1945) reeds aan
zijn zesde proza-publikatie toe.
«De Oever» zet de lijn verder, werkt de
tematiek dieper uit, die reeds vanaf het
eerste boek, «De ontmoetingen»werd
opgeroepen en die vooralsnog karakte
ristiek is voor heel dit oeuvre. Ook hier
dus het ik-zoeken en het vervreemden
in een alsmaar onmenselijkere en mate-
rialistischere wereld. Ook in dit jongste
werk kan er geen sprake zijn van een
verhaal, in de eigenlijke zin van dat
woord. De enige geschiedenis, erin
aanwezig, is andermaal de innerlijke
dwaaltocht van het hoofdpersonage in
een zo weinig mogelijk door de mens
aangetast stukje van de wereld. Dit
stukje is een werkelijkheid, en wordt
ook zo reëel mogelijk beschreven aan
de hand van veel details. En toch be
reikt de schrijver hiermee het effekt, als
zou het gaan om een irreële wereld. De
natuur speelt inderdaad een overwe
gende rol. En deze natuur krijgt in al
zijn verschijningsvormen tinten, geu
ren, nuances, zulk een ruime dimensie
van zuiverheid en stilte, dat zij ons in
deze tijd vrijwel als een droombeeld
moet voorkomen. De droom speelt
immers een belangrijke rol in dit werk,
en deze natuur moet daar wel in geïnte
greerd worden.
Het hoofdpersonage in «De Oever»
neemt zijn intrek in een oud, afgelegen
landhuis, aan de rand van een meer.
Aan het verleden bewaart hij herinne
ringen en brieven, die daar ergens in
een kast liggen. Het landhuis is immers
van hem, maar hij komt er zelden. Dat
is de reden waarom hij er een man.
Jens, en een vrouw. Gun, leert kennen.
Want deze mensen ontmoeten elkaar nu
en dan in het huis, dat zij verlaten
waanden. Het is de enige plaats in de
wereld, waar zij elkaar nog kunnen
ontmoeten. Dit is uiteraard symbolisch
bedoeld, en meteen wordt de symbo
liek van heel het boek aangegeven:
mensen op zoek naar een wereld, al is
het maar een klein gebied, waarin het
nog mogelijk is te leven.
Gesprekken en innerlijke monologen
duiden gaandeweg alsmaar sterker de
vereenzaming aan, samen met de
groeiende angst. Zij zullen elkaar ook
in werkelijkheid weer verlaten. Zo
blijft alleen nog het besef van de fun
damentele menselijke eenzaamheid
over, de grote stilte, waarin het on
danks alles toch mogelijk moet blijven
zijn dromen en ideeën levend te hou
den.
Ook in «Qe Oever» bereikt Claude Van
de Berge, door een stijl die vooral be
paald wordt door het aanwenden van de
herhaling, het effekt van één lang,
doorgeschreven prozagedicht. Maar
wellicht kan deze stijl nog beter om
schreven worden in muzikale termen,
en dan kunnen we spreken van een rap
sodie in mineur, met glanspunten die
ervoor zorgen, dat wij er geen gede
primeerd gevoel aan overhouden.
Vrijdag 5 tot 7 maart: C.S.C. - St. Lievens Houtem: tentoonstelling
Alfons D'Hondt met inleidende voordracht over «Levende Volkskunst in
Vlaanderen» door Lie. Renaat Van der Linden;
Zaterdag 6 maart: C.S.C. -Erpe - Mere: Kleinkunstavond met VUILE
MONG EN ZIJN VIEZE GASTEN. Zaal Perla te Burst.
Dinsdag 8 maart: C.S.C. - Gewest Aalst: Algemene ledenvergadering in
het Volkshuis te Aalst.
Dinsdag 9 maart: 14-daagse clubaktiviteiten C.S.C. - Fotokring «De
Krakeling»;
Vrijdag 12 tot 14 maart: C.S.C. -Mere: Anti-fascisitische tentoonstelling
met gesprek over fascisme en vertoning film over concentratiekampen;
Vrijdag 12 maart: C.S.C. -De Rank Aalst: Voorlichtingsavond over
«HET EUROPA VAN MORGEN»;
Zaterdag 13 maart: C.S.C. -Geraardsbergen: voordracht over «CREMA
TIE» door prof. W. Calewaert;
Zaterdag 13 maart: C.S.C. Studiekring Ninove; gespreksnamiddag over
«Gemeentelijke opvang van bejaarden» door A. Verhellen.
Zaterdag 13 maart: C.S.C. -Herman Voskring Zottegem: gespreks- en
discussieavond over «het Europa van morgen»;
Zaterdag 13 maart: C.S.C. Fotokring Geraardsbergen: kleurdiaprojektie
door Roger Rosier over «Langs de stille oceaan»;
Dinsdag 23 maart: 14 daagse clubaktiviteit «De Krakeling»
Woensdag 31 maart: C.S.C. -De Rank Aalst: Portugese Avond met
optreden portugees poppen- en marionnettenteater.
Waar? Zaal Perfa, Stutieplein, Burst. Wanneer? 6 maart 1976.
Begin 19 uur - Deelname in de onkosten: 49,50 F.
Allen daarheen!
organiseert van vrijdag 5
tot en met zondag 7 maart
77 - jarige autodidact
Geboren Houtemnaar
Opening: vrijdag 5 maart om 19.45 u. door W. Vernimmen, senator.
Gastspreker: Lie. R. Van der Linden over «Levende Volkskunst»
Raadzaal Gemeentehuis.
Open: zaterdag van 15 tot 19 u. en zondag van 15 tot 12.30uurcn van 15 tot
io :n"
19 uur.
Elkeen is welkom
'a I of
'lÏAGl «-■
.SAftU
Op woensdagavond 31 maart om 19.45 u.:
met optreden van
Portugees poppen- en marionettenteater op rondreis in België.
Zaal Volkshuis, 2l' verdieping, Houtmarkt te Aalst.
Avond in samenwerking met: Humanistisch Verbond-Aalst. Werkgroep
actuele kunst, Parnassos - Denderleeuw, C.S.V. - 't Fabrieksken.
Inkom 60 fr. voorverkoop - 80 fr. aan ingang.
Dinsdagavond 9 maart e.k. om 19.30 u.
Agenda:
organisatie gewestelijk secretariaat
toestand C.S.C. -afdelingen
kongres C.S.C. te Hasselt
kadervorming en gewetselijke aktiviteiten
rondvraag
Wegens het belang van deze vergadering rekenen we ten stelligste op de
vertegenwoordiging van ALLE C.S.C. -afdelingen van onze federatie.
De voorbereidende documenten worden eerstdaags toegezonden.
Het Humanistisch Verbond, Afdeling Denderleeuw, heeft het genoegen U,
op vrijdag 5 maart, uit te nodigen op een gespreksavond over:
Onze gastspreker wordt de Heer J. Van Springel, Prof. aan de RUG en
VUB.
Deze voordracht gaat door in het Centraal Complex, aan het station te
Denderleeuw, om 20 uur.
Van de hand van onze vriend Gaston
VANDEKERKHOVE, voorzitter van
de BSP-Ronse is zopas het boek ver
schenen: 20 Ronsenaars in «DE HEL
VAN NEUENGAMME»Met dit boek
drukt Gaston de wens uitmet zijn boek
een bijdrage te leveren niet zozeer tot
de geschiedschrijving maar tot het
waarschuwen van de jeugd tegen het
fascistisch gevaar. Het boek is eigenlijk
een getuigenis van wat Gaston mee
maakte als politieke gevangene in een
fascistisch concentratiekamp tijdens de
tweede wereldoorlog. Volgens de
schrijven verschijnt het boek op een
ogenblik dat het fascisme terug de kop
opsteekt. Het fascisme vandaag de dag
leeftnet zoals in de jaren dertig met de
steun van het groot-kapitaal.
Bij het lezen van dit boek moeten wij
meer dan ooit in onze overtuiging ge
sterkt worden dat waakzaamheid tegen
het fascisme meer dan ooit nodig blijft.
Uit dit boek dat door een voorwoord
van Walter Debrock, politiek ge
vangenen N.N. Luitenant-Kolonel van
de weerstand, wordt voorafgegaan ont
houden we vooral volgende passus:
Bij het bestuderen van het verschijnsel
van het concentratiekamp stuit men al
dadelijk op een zeer grote moeilijkheid:
de getuigenis of liever de onmacht om
het getuigenis, ook dat van de recht
streekse getuigen verstaanbaar te ma
ken voor de buitenstaander, de toe
schouwer. Men moet zaken mededelen
die in feite ontsnappen aan het normaal
menselijk begrip, de normale mense
lijke ervaring en de normale menselijke
verbeeldingsmogelijkheden.
Het boek «De hel van Neuengamine»
van Gaston VANDEKERKHOVE kost
80 F. Het is in een fraaie rode kaft
uitgevoerd en geïllustreerd met een
aantal foto's en met een voorwoord van
Walter Debrock. Te koop in de boek
winkel van de AVK Ronse.
G.S.
Van vrijdag. 5 maart 76 tot donderdag 11 maart 76
OPENINGSVERTONING
Vrijdag 5 maart 76: Take it as a man. Madam - De rode vrouwen
(Denemarken)
Zaterdag 6 maart 76: Te gek om los te lopen - Marco Bellochio (Italië)
Zondag 7 maart 76: Blanco E Nero - Paolo'Pietrangeli (Italië)
Maandag 8 maart 76: Milestones - R. Kramer (U.S.A.)
Dinsdag 9 maart 76: Pierre - J. De Corte (België)
Woensdag 10 maart 76: Muziek voor de vrijheid - L. Perelli (Italië)
SLOTVERTONING
Donderdag 11 maart 76: Jeanne Dilman - Chantal Ackerman (België)
Prijzen der plaatsen: 60 F.
Passe-Partout: (geldig op alle voorstellingen) 250 F.
De projecties starten stipt elke dag te 20 u. precies!
Kasdienst aan de zaal vanaf 19.30 u.
STADSSCHOUWBURG - Vredeplein - AALST
TAKE IT AS A MAN, MADAM van Mette Knudsen, Elisabeth Rygard,
Li Vilstrup (Denemarken)
een plezierig teaterkabaret,
van jean-loup dabadie en guy bedos
In november 1973 brachten het teater-
koppel Guy Bedos en Sophie Daumier
een revue^van 29 sketches voor een
entoesiast ^Parijs publiek. Vorig jaar
kwam de revue voor het eerst in het
Nederlands op de affiche in Teater Ver
tikaal te Gent. De rollen werden er ge
speeld door Suzanne Juchtmans en
Nolle Versyp. Het kende daar zo'n
enorm succes dat een toernee in Vlaan
deren een «rpust» was... Door omstan
digheden kon dit niet doorgaan, zodat
het stuk vrij kwam...
Het Fakkelteater vond in Ivo Pauwels
(pas terug van «Koning Koelewijn) en
Doris Van Caneghem (niet langer
«slapend op de bank») twee rasacteurs
die met al hun technische verworven
heden en virtuositeit van deze plezie
rige stof een fijne produktie konden
maken. De verschillende situaties wor
den zeer afwisselend gepresenteerd
zowel naar inhoud (realistisch, ab
surd, ironisch en tragi-komisch) als
naar vorm (monoloog, dialoog, kleine
karakterkomedie, sketch).
De humor is niet kwetsend, maar doet
nadenken. In sommige personages zal
de toeschouwer met een glimlach zich
zelf herkennen en met een grijnslachje
zijn gebuur...
VOORUIT OVER «VIVISEKS»
Viviseks is geenszins een toneelstuk,
wel de pittige en veelzeggende verza
melnaam voor een reeks kabaretnum-
mers van buitengewone kwaliteit. Deze
verrukkelijke tafereeltjes worden ofwel
in solo- ofwel in duospel op de planken
gebracht.
De inhoud van de nummers is onge
meen verscheiden. Nu eens wordt een
toestand op de korrel genomen, dan
weer wordt een type getoond, nu eens
wordt een eigentijds verschijnsel be
licht. dan weer konfronteert men ons
met gebeurtenissen die zo uit het dage
lijks leven gegrepen zijn. Telkens krijgt
men een humoristische schets: ofwel in
zwarte, bijtende stijl, ofwel in een
poëtische-weemoedige toets, ofwel in
een vuurwerk van frisse, ondeugende
en schalkse gensters.
Het geheel werd op een uiterst sobere,
zeer gestileerde en vooral fijnzinnige
manier geregisseerd en ingekleed door
Boudewijn vander Plaetse die erin ge
slaagd is die verbazende krachtproef tot
een verbluffend einde te brengen. Zijn
produktie loopt vlot, soepel en aantrek
kelijk, ze steekt boordevol vondsten en
is toch niet overladen. Doorlopend is de
montering stijlvol en genietbaar. De
nummertjes die niet zo denderend zijn,
liggen nooit beneden peil.
Technisch is «Viviseks» een model en
dat zegt veel als men weet dat muziek,
geluiden, effekten en belichtingen
a.h.w. de derde acteur vormen. Zinrijk
ontspanningsteater, kabaret met niveau
en humor die ons helpt scherper teJeren
toekijken op onszelf, onze evenmensen
en de wereld. Een spirituele revue van
alles waarmede we dagelijks te maken
hebben, doch dan zodanig opgeroepen
dat we er reuzepret aan beleven en me
teen worden aangespoord tot zelfkritiek
en relativering.
«Viviseks», is een produktie die men
opgetogen volgt en waaraan men na
derhand nog dikwijls zal terugdenken
met vertedering, blijheid en hopend dat
wij nog geregeld dergelijke spranke
lende monteringen zullen te zien krij
gen. Boudewijn vander Plaetse deed
een gok en hij heeft briljant gewonnen.
Keuze en uitvoering zijn uitmuntend.
Rik Lanckrock