JJ. ■r «1 1 II VERZORGD DOOR DE CENTRALE VOOR SOCIALISTISCH: CULTUURBELEID DE DOOD VAN EEN SANDWICHMAN OVER DE CENTRALE VOOR ARBEIDERSOPVOEDING FAMILIEWANDELTOCHT «A COMPANHIA DE OPERA BUFFA» RODE CULTUUR WEEK 27 MAART TOT EN MET 3 APRIL 1976 CENTRUM VOOR KUNST EN KULTUUR Sint Pietersplein, Gent KADERVORMING Een progressief Jeugd- en cultuurbeleid PORTUGESE AVOND DE SPORT IN DE WIELERSPORT DE ANDERE FILM... TE GERAARDSBERGEN LEO MAGITS OVER DE C.%.0. VOORLOOPSTER VAN CSC-VORMINGSWERK WAARHEEN MET DE SPORT IN DE WIELERSPORT? aft ihssm 'mi tRn*. niiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiHj E ATB DE NATUURVRIENDEN FOTO-DIA-CINEKERN E GERAARDSBERGEN naar de GAVERS iïiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimim CSC - DE RANK AALST 31 MAART OM 20 UUR VOLKSHUIS AALST C.S.C. - GEWEST AALST «PROGRAMMATIE AKTIVITEITEN CSC - AFDELINGEN Poppenspel voor volwassenen Compahnia de Opera Buffa C.S.C. - STUDIEKRING NINOVE C.S.C. «DE RANK». AALST «COMPANHIA DE OPERA BUFFA»» C.S.C. - VORMINGSWERK GERAARDSBERGEN DE DOOD VAN EEN SANDWICHMAN OVER DE MAKERS «De dood van een sandwichmanis een korte «probleemfilm» over de belgi- sche wielersport gerealiseerd door Guido Henderickx en Robbe De Herdt. Deze twee jonge kineasten willeft^^- listisehe, maar vooral Kritische.tfiijirjrs voor het publiek brengen. zbceit De betreokken film is trouwens in die zin opgevat. Door de realisatoren is ten behoeve van het publiek een kritische begeleidingsbrochure samengesteld, waaruit we hierna een aantal zaken in het kort overnemen. INHOUD EN PROBLEEMSTELLING Tijdens de begrafenisplechtigheid van wielerwereldkampioen J.P. MON- SERE in 1972 werden een reeks inter- vieuws afgenomen van personen die rechtstreeks of onrechtstreeks met het wereldje van de wielersport te maken hadden. Zo werden o.a. prominente politique figuren gevraagd om een verklarjnp te geven voor hun aanwezigheid aldaar, en moesten de ministers De Paepe, De Clercq en Breyne antwoorden op las tige vragen gesteld door de journalisten J.E. Daele, Jan Ceuleers, Willy Ge- erts en Robberecht Willaerts. Ook mensen die nauwer bij de wieler sport betrokken zijn, als Fred De Bnty- ne, Lomme Driessens, Rogèr De Vlaerriinck, Pol Claeys en Noël Foré werden ondervraagd over de wantoe standen die heersen in de wielerwereld. Een belangrijk interview is dat met wij len Piet Theys die een duidelijk inzicht geeft in de situatie van de Belgische wielersport. Al deze gesprekken werden op film op genomen en gemonteerd tot de bope- iende documentaire «De dood van een sandwichman». Zodoende is de film niet alleen maar een verslag van de begrafenis van J.P. Monseré maar veel meer een document over de Belgische wielersport in het algemeen. Interviews van de film zijn in hun ge heel opgenomen in het boek «De dood van Jempi» van Jan Emiel Daele, uit gever Walter Soethoudt, Antwerpen. VOORUIT OVER DE FILM Wat er in de film zoal gezegd wordt over de wielersport? Dixit Daele: «Er zitten drie soorten reakties in. Vooreerst is er, wat ik noem, de oprechte emotionaliteit van de fanatici van de wielersport. En er zijn de hypokriete verklaringen van mensen die weten dat de beroepssport niets anders dan een keiharde «busi ness» is en die toch spreken over «ge zonde sport» als «ontspanning voor de massa». En tenslotte zijn er de kritische standpunten zoals van Piet Theys, die helemaal op de hoogte is van wat er achter de schermen gebeurt en die in de film dingen zegt die hij op radio en T.V. onmogelijk zou kunnen verkon digen». Daele gaat akkoord met het standpunt dat in de film ingenomen wordt ten opzichte van de wielersport. «Het gaat om het ontmaskeren van een werkelijk heid die door de pers en de T.V-media - verdonkermaand wordt»zegt hij, «om het feit dat de renners uitgebuit worden zoals iemand in de film zegt: «Bie mien keunje geld verdienen». «Kijk, dat is zo'n theorietje van mij, vervolgt hij, «de sportwereld is een klein milieu in een grote maatschappij. Dat kleine milieu weerkaatst die grote maatschappij, is gebouwd op dezelfde laat-kapitalistische en imperialistische peilers, nl. kompetitie en onderlinge konkurrentie die aanleiding geven tot eksessen in hypokrisie en korruptie.» ENKELE DISCUSSIEPUNTEN a. Functie en rol van de Belgische Wielrijdersbond (B.W.B.): «is de B.W.B. een maffia? Wat is Maffia? Ik moet toegeven dat bepaalde managers aan de renners geld verdienen maar zolang de renners zelf daar niet tegen in opstand komen is er gen politieke waar aan de man te bren gen? f. Risico's: wielrenners als werkne mers worden soms aan onverantwoorde risico's blootgesteld die meeer dan eens denk aan J.P. Monsere en zovele ande ren die als slachtoffer zijn gevallen van de wielerjungle. g. Het sociale aspect: welk statuut hebben wielrenners? Welke sociale en pppjljgpjge .geyolggn hebben gehad, maatschappelijke zekerheden zijn er !>tuzi Ht.j Tj 'V-W 1- «Hl. I.KOCK - De publeiciteit die elke extra sportieve firma door middel van enkele tientallen sand- i kan bereiken is gewoon onbetaalbaar. ijicbmen 1 tóöBÉÉ De arilersport als uitlaatklep voor de massa. voor hen? h. Wat met de echtgenotes van de ren ners? Is de hel waarin ze moeten leven menselijk te verantwoorden? i De verhouding tussen de renners on derling laat vaak ernstig te wensen over. Sommigen kunnen zich zeer veel permitteren omdat zij over voldoende geld en aanzien beschikken, maar wat met de kleintjes? j. De wielersport als uitlaatklep voor de massa die haar frustraties en min derwaardigheidscomplexen afreageert in de verafgoding van sommige «wie- Iergoden»? k. De bookmakers: de mesthoop die de sport vergiftigd en een echte maffia heeft uitgebouwd. NAGESPREK Deze manifestatie wordt ter beschik king gesteld van de plaatselijke socio- culturele organisaties met het doel vormenden manifestaties aan het brede publiek aan te bieden. Centraal dient het GESPREK te staan. Daartoe wordt een PANEEL voorzien om na de film een discussie aan te gaan. Van dit pa neel maken een aantal bekende sport journalisten en oud-renners deel uit, die op vragen als hierboven zullen ingaan. Deze manifestatie biedt zeker een aan tal interessante discussie thema's voor allen die de sport als zodanig nog gene gen zijn en die de randverschijnselen willen wegkrijgen door ze aan te kla gen. F. Van den Bossche geen vuiltje aan de lucht»; 10 pc b. Functie van de pers: welke rol speelt de pers in het wereldje van de spqrj. Wat kan men verwachten van kranten die tegelijk organisator spelen en een «objectief» verslag moeten brengen van wedstrijden die door de concurren tie gesponserd zijn? c. Reklame: Zijn reclamespoonsers werkelijk die doorbrave mensen die de sport omhoog willen helpen of zijn het in werkelijkheid gevaarlijke geldhaaien die de sport gebruiken, maar vooral MISBRUIKEN, voor hun commerciële doeleinden? d. Het gebruik van drugs als kracht stimulans in de sport: zijn onze atleten nog de gezonde kampioenen waarvoor men hen ophemelt of zijn het volgespo ten robotten in handen van het kapitaal? e. Het politieke aspect: in hoever wordt de sport misbruikt door politici toe, inspelend op bepaalde gevoelens van de man in de straat, gebruik maken van bepaalde wielergoden om hun ei» PROGRAMMA Zaterdag 27 maart om 19 u. Permanente tentoonstelling van plas tische kunsten. Deelnemende kunstenaars: P. Van Gy- segem, F. De Vogelaere, J. Bilquin, J. Mees, C. Dionyse, G. Van Geert, Elie El ia, J. Verwest, G. Janssens, G. Swimberghe, E. Tange, H. De Clercq, J. Van den Abbeel, H. Schepens, L. De Pelstnaeker, C. Van Breedam, A. De Bakker, O. Landuyt. Maandag 29 maart om 20 u. Literatuuravond - debat met Jeanine De Rop, Jan Emiel Daele, Frans Sie- rens, Helmut Gaus en Clem Schouwe naars. «De sociale funktie van de literatuur». Dinsdag 30 maart om 20 u. Spanje-avond - film van J. Ivens over de Spaanse Burgeroorlog. Woensdag 31 maart om 20 u. Jazz-avond - met het ensemble Pol Van Gysegem. Donderdag 1 april om 20 u. Toneelopvoering - «De Politie» van Mrozeck. Produktie: Multatuli - thea ter. Vrijdag 2 april om 20 u. Rode strijdliederenavond met J. Lundstrom, De Krikskens, Orkest in ternationale nieuwe scene. Zaterdag 3 april om 20 u. Gentse krinaen VRIJ PODIUM Flip De Fleurquin E ZONDAG 28 MAART 1976 Samenkomst aan het Volkshuis, Markt 15 om 14 uur. Benodigheden: ZZ SS wandelschoenen of laarzen foto of filmapparaat voor het schieten van mooie kiekjes een dosis opgewekte humeur ZZZ Alle Natuurvrienden op post! ledereen kan mee! EEN BROK HISTORIEK Toen enkele maanden geleden Leo Magits de Jaunieauxprijs was uitgereikt omvatte een deel van zijn dankwoord een waardevolle brok historiek. We la ten Magits hier aan het woord: «Men houde voor de geest, dat tijdens de eerste jaren na de tweede wereldoor log, er nog geen sprake was van een Nationale Gemeenschappelijke Aktie, welke nadien sommige zaken zou rechttrekken. De oorlog had de oude Belgische Werklieden Partij en ik zou zeggen de oude BWP -geest duchtig door elkaar geschud. De politieke vleugel had zich tot een zelfstandige BSP uitgeroepen en worstelde met de ,veie politieke.problemen die zich voor net land Stelden. De coöperatieve be weging, de oude beproefde steunpilaar ,r- ineen reeds ver verleden bij de eerste pogingen van socialistische ak tie, verkeerde in grote moeilijkheden. De vakbeweging was in die eerste na oorlogse jaren verdeeld in verschil lende frakties, terwijl hare nationale leiders er zich voor hoedden zich al te zeer te kompromitteren met de BSP, zelfs met de Centrale voor Arbeider sopvoeding en de Arbeidershoge school. De mutualistische beweging, die zich weldra stoutmoedig de bena ming zou geven van Nationaal Verbond van Socialistische Mutualiteiten, gaf echter blijk van intense levenskracht, hierbij gestimuleerd door de direkt na de oorlog ingevoerde wetgeving op de sociale zekerheid... «Wat was de positie van de Centrale voor Arbeidersopvoeding en van de Arbeidershogeschool na deze inner lijke en uiterlijk omvorming van de so cialistische beweging of beter van de Belgische Werklieden Partij, waarvan zij de schepping waren. In de hele na-oorlogse periode ver- Leerde de Centrale voor Arbeidersop voeding in een dubieuse positie, een positie tussen hangen of wurgen Men bedenke: waar haar statuten vóór de oorlog in de BWP-tijd, deel uitmaakten van de statuten, der BWP, was dit niet meer het geval inde BSP-statuten. Hoe gek het ook moge klinken, de CAO werd een «statutenloze» zo dat woord mij toegelaten is organisatie. Deze toestand bleef bestaan tot aan de oprichting van de huidige Centrale voor Socialistisch Kultuurbeleid. Zij had geen partij- organisatorische rugge- graat meer, ook geen organisatorische ruggegraat die officieel door de intus sen temidden het gewoel der ko ningskwestie opgerichte Gemeen schappelijke Aktie kon worden gege ven. Achteraf hing haar materieel be staan af van de goede wil van de Ge meenschappelijke Aktie of van organi saties die vrijwillig hun steun wilden verlenen. Zij was een niet goed meer definieerbaar overblijfsel geworden van de oude BWP, overblijfsel waar mede men niet goed wist wat er meer aan te vangen of waar ze kon geklas seerd worden. Het Nationaal Verbond wist het echter wel. Bij de inrichting van studiedagen en examen voor zijn kaderpersoneel werd steeds op de CAO beroep gedaan Zijn velen van zijn sekretarissen geen oud-leerlingen geweest van de Arbei dershogeschool? Het had vertrouwen in de «statutenloze» opvoedingsinstellin gen der socialistische beweging «Men heeft mij eens op een kongres van de BSP "n bedelende monnik ge noemd; maar ik kan zeggen dat bij het Nationaal Verbond steeds een gul ont haal werd gevonden, een onthaal dat niet afhing van de smekende hulpbede van een bedelaar, maar van een harte lijke daad van solidariteit. Een enkel voorbeeld: toen in 1961 het vijftigjarig bestaan van de CAO moest worden herdacht, was het dank zij de steun van het Nationaal Verbond dat deze plech tigheid kon plaats vinden. Misschien is het gepast nog het belangrijke feit te vermelden, dat ook wat de reorganisa tie betreft van de Arbeidershogeschool, de omvorming van de ene tot Centrale voor Socialistisch Kultuurbeleid, en de andere tot een moderne instelling, het Nationaal Verbond een onmisbare rol heeft gespeeld.» krachten. De poppen die door de groep bespeeld worden, zijn niet van de soort zoals ze bij ons worden gebruikt. Ze zijn 3/ 4 levensgroot aan gepast aan het lichaam van de speler, die helemaal in het zwart is gekleed, zelfs zijn aangezicht is be dekt met zwarte voile waardoor hij wel kan kijken, maar zelf niet gezien wordt. De handen van de speler kruipen in de handschoen van de poppen, en de voe tjes van de pop rusten op de voeten van de speler. Op die wijze worden vrij natuurlijke bewegingen verkregen. Al les speelt zich altijd af op een zwart tapijt. Dinsdag 13 april om 19.30 u. Volkshuis (1ste verdieping), Houtmarkt 1 te AALST Alle afdelingsverantwoordelijke en alle geïnteresseerden worden ver wacht. Het poppenspel was in het verleden vuak de uitdrukking, zowel voor kinde ren als voor volwassenen, van het eigen lief en leed in de wereld van de dage lijkse kleine dingen. Ook nu nog heb ben mensen het vaak moeilijk met het vertolken van hun eigen ervaringen met medemenseaen met de maatschappij. Misschien biedt het poppenspel een ei gen uitdrukkingsmiddel dat zich niet vastprikt op slogans, maar afgaat op reële ervaringen. Poppenspel kan wel licht door zijn sympathiek imago en door zijn stoute onschuld voor velen, zowel in gezins- als wijkverband, in schoolverband of voor grotere groepen de mogelijkheid scheppen om naar een bepaald doel te werken. Poppenspel wordt dan gebruikt als middel o.a. om mee te werken aan de opbouw van een nieuwe samenleving. De «Compahnia de Opera Buffa» is een Portugese groep muzikanten, zangers en poppenspelers die in ons land voor het eerst gepresenteerd werden op het vorige Festival van de Mixed Media en de Avunt -Garde muziek in de Zwarte Zaal van de Gentse Akademie voor Schone Kunsten. In hun eigen land spelen deze veelzij dige teatermakers meestal in de hoofd stad Lissabon, maar ze reizen ook het noorden en het centrum van het land at. Ook op de Azoren waren ze te zien met hun gevarieerde spektakel. Hun reper toire bestaat uit Middeleeuwse stukken uit de volkskuituur van hun land, maar ze brengen ook «D'Cristobal» een stuk van Frederico Garcia Lorca, en speci aal door hem voor het poppenteater ge schreven. Naast dit eerder traditionele werk leveren ze ook pantominevoor- stellingen met satirische nummers vvaarin ze personages persifleren als La Prima Donna Absolu, Le virtuose du violon, Le pianiste et son piano... Als podium kiezen de mensen van de «Compahnia de Opera Buffa» het liefst markten en foren, maar ook wel scho len. Ze treden regelmatig op voor de M.F.A. de Beweging van de Strijd- OP ZATERDAGNAMIDDAG 27 MAART OM 14.30 U. Inleider: L. Bollaert, docent V.U.B. Vergaderzaal Volkshuis, Geraardsbergsestraat 119 te Ninove Alle geïnteresseerden zijn van harte welkom. Op woensdagavond 31 maart om 19.45 u.: met optreden san Portugees poppen- en marionettenteater op rondreis in Belgie Zaal Volkshuis, 2'' verdieping. Houtmarkt te Aalst. Avond in samenwerking met: Humanistisch Verbond-Aalst, Werkgroep actuele kunst, Parnassos - Denderleeuw. C.S.V. - 't Fabrieksken. Inkom 60 fr. voorverkoop - 80 fr. aan ingang. VORMINGSPROGRAMMA: MET DE VERTONING VAN DE FILM: J.P. MONSERE SPREKERS: Willy Vernimmen, Senator Robbe De Herdt, Realisator van de film Stan Lauryssen, Sportjournalist MODERATOR: Harry Eysakkers ZAAL: Feestzaal, Volkshuis, Markt 15 WANNEER: vrijdag 2 april 1975 om 20 uur TOEGANG: 25 frank Onder de auspiciën van het Ministerie van Nederlandse Cultuur dienst Vol ksontwikkelin».

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Voor Allen | 1976 | | pagina 8