1e congres 5e congres TENTOONSTELLING POLITIEKE AFFICHES Critici over het werk van Vergaert MISTERO BUFFO EN JONGLEURS, VROEGER EN NU lste CONGRES C.S.C.-VORMINGSWERK C.S.C.-BOD OP KUNSTWERK IN DIT NIEUWE BOD TWEE ORIGINELE TEKENINGEN VAN J. VERGAERT en 20 veelkleurenreprodukties I C.S.C. - DE RANK AALST Honderdste inzender wint «Het Systeem» INTERNATIONALE NIEUWE SCENE TE AALST OP 21 APRIL - C.S.C.-GEWEST AALST AFVAARDIGING C.S.C.-GEWEST AALST naar KIES UIT DEZE LIJST Tweehonderdste inzender wint «De scheikundige fabriek is links af» 28 APRIL TOT EN MET 8 MEl vormingswerk centrale' .voor socialistisch cultuurbeleid De laarzen zijn symbool van het totalitair, militair repressie-orgaan. De massa op de achtergrond met vaandels poogt, vruchteloos echter, haar bestaan en doelstellingen te verdedigen. Door wapens wordt ze op afstand gehouden. De twee onderstaande besprekingen over het grafisch werk van Jacques VER GAERT kozen we speciaal uit omdat ze zeer goed passen bij de twee werken die we in ons BOD brengen, elders op deze pagina. Jacques VERGAERT is een grafieker, die zich nauw verbonden voelt met de hem omringende dingen kind, mens in het algemeen, maatschappij, milieu. Hij wordt, zo blijkt uit zijn werk, geraakt door toestanden die de mens, het dier, de natuur, moedwillig of bijna moedwillig aantasten. Uit sommige van zijn tekenin gen blijkt de machteloosheid van de gewone mens tegen machtsgroepen (kerk, staat, enz Uit andere werken spreekt de droefheid over een kwijnende natuur of een bedreigde levensomgeving. Zowel de fijne tekentechniek als de subtiele kleur, samen met een soms ironische, bijna irreële voorstelling, onderlijnen deze droefheid en onderdrukte woede tegen vele, helaas zeer vele wantoestanden die ons leven bedreigen. Jos Kante Jacques VERGAERT is vooral grafieker. Zijn tekeningen gebruikt hij om aller hande ons omringende toestanden aan te klagen of te onderlijnen. Zijn verfijnde tekenkunst en de zachte kleur, samen met een soms wrang-humoristische, bijna droomachtige voorstelling, zijn een opzettelijk gebruikt contrast tegen de harde werkelijkheid (sociaal, politiek, milieu); de droefheid, de vernedering voor mens, dier en natuur in 't algemeen komen daardoor nog pijnlijker bij de toeschouwer aan. Cor Vannitsen Onder deze titel brengt het KOLLEK- TIEF INTERNATIONALE NIEUWE SCENE jonglerieën uit Mistero Buffo van Dario Fo op woensdag 21 april 1976 om 20 u. Deze voorstelling in de regie van ARTURO CORSO vindt plaats in de feestzaal van het Hoger Rijksinstituut voor Technisch Onder wijs, Welvaartstraat 70 te Aalst. Naast de hoofd vertol kers, Hilde UITTER- LINDEN en CHARLES CORNETTE, treden ook Filip van Luchene, Paul Wuyts, Reinhilde Decleir en Hugo Al- brecht op. Deze manifestatie komt er dank zij de samenwerking van de Vriendenkring RITO AALST, CSC De Rank afdeling Aalst, het Humanistisch Vrijzinnig Vormingswerk afdeling Aalst, Jeugd en Wetenschap Aalst, Jeugdclub Tanu, het Liberaal Vlaams Studentenverbond Aalst, Mikisclub Aalst, de Vrienden van de V.U.B. af deling Denderstreek, Pan Aalst. De Internationale Nieuwe Scène was een groep militante beroepsauteurs die theater willen brengen dat wars is van alle burgerlijke patronen en zo direct mogelijk wil ingrijpen in de politieke constellatie van het moment en dat daarom in de geest van de midde leeuwse commedia del 1'arte theater brengt dat onmiddellijk aansluit bij wat er leeft onder het volk. Medio 1975 splitste de Nieuwe Scène na zijn grote successen met MISTERO BUFFO en zijn linkse keuze met PUTSCH en DE BALLADE VOOR GROTE EN KLEINE POPPEN zich op in twee groepen. Deze blijven vanuit eenzelfde politiek platform werken en blijven Dario Fo als inspirator gebrui ken, ze willen echter elk op een andere manier werken. De groep van het KOLLEKTIEF (met de grote namen HILDE UITTERLINDEN EN CHAR LES CORNETTE) houdt het ook wat de vorm betreft bij het volkstheater van Dario Fo, terwijl DE MANNEN VAN DEN DAM een eigen vorm van muzi kaal volkstoneel willen ontwikkelen. Dario Fo is een beroemd en berucht Italiaans auteur. Hij begon eerst met politiek cabaret waarin hij zowel met zang, dans als mime inhaakte op de politieke actualiteit. Sinds 1966 richtte Dario Fo avonden in waarbij hij de aanwezigen actief betrok bij de mani festatie zodat hij gestalte gaf aan wat men MEETING-THEATER noemde. Zijn manier van aan theater te doen was nieuw omdat hij heeft willen leren van diegenen die het hardst hebben op de wereld. Vergaderingen, ontmoetingen en debatten met werklieden en boeren, hebben voor hem het grootste belang omdat hun wijze van vertellen en erva ren kan omgebouwd worden tot een toneelvoorstelling die door iedereen kan begrepen worden. Mistero Buffo groeide uit zo'n meeting-theater. Mistero slaat op mys terie of passiespel, hier eerder de le- kenpassie zoals de mensen in de midde leeuwen die moeten hebben gezien op kerkpleinen en openbare plaatsen, een voorstelling waar het talent van pantomime-, kluchtspeler, goochelaar, jongleur het voornaamste uitdruk kingsmiddel was. BUFFO betreft deze nar, deze klown, deze jongleur die la chend en gekscherend harde waarheden verkondigt! In Italië was Mistero Buffo van Dario Fo een populaire voordracht en een schouwspel. Zoals een jongleur in de middeleeuwen speelt Dario Fo in zijn eentje vier of vijf van de tien taferelen waaruit het stuk bestaat. Bij de Nieuwe Scène deed Charles Cornette zulks. Op zijn eentje vertolkt hij talrijke rollen en telkens op zijn best. Ongelooflijk hoe hij zulks kan bolwerken. Monologen van twintig minuten en meer, tegen een hels tempo afgerammeld (zoals die van de jongleur) zijn geen uitzondering. Zo ook draaien deze jongelerieën van vroeger en nu rondom de beste spelers van ons huidig Vlaams theaterleven, het duo CHARLES CORNETTE EN HILDE UITTERLINDEN. PAUL VAN DEN WIJNGAERDE KLAUS STAECK Volkshuis (2C verdieping) Houtmarkt 1 te Aalst Opening: woensdagavond 28 april om 20 uur Gastspreker: Marcel Boon Direkteur Rijksschool Beeldende Kunst Koekelberg. Directeur Rijkscentrum Hoger Kunstonderwijs Brussel. Tekening uit de programmabrochure; een werkje van Gerard (GAL) Alsteens. 1) U vult de BON in, afgedrukt op deze pagina en vergeet vooral niet uw keuze aan te duiden voor het geval dat u een veelkleurenreproduktie wint. 2) U stoot de bon, samen met een BRIEFJE van twintig trank in n om slag en verstuurt dit als brief gefran keerd naar het opgegeven adres. De briefport bedraagt 6,50 fr. 3) Wij nummeren de brieven in de vol gorde dat wij ze ontvangen. 4) De nummers op de omslagen wijzen de winnaars aan van de twee hoofdprij zen, van tien veelkleurenreprodukties. 5) Uit de overblijvende omslagen van niet-winnaars worden nogmaals tien omslagen uitgeloot. Zij ontvangen een extra-grote veelkleurenreproduktie. 6) In totaal geven wij 22 werken weg. vormingswerk voor democratisch socialisme zaterdag 24 april 1976 10 00 opening congres - werkingsverslag 74-76 vooruitzichten 1976 - bespreking 11.30 Inleiding tot congresthema s 12.30 Middagmaal 14.00 Werkgroepen - Inhoud van het sociaal cultureel vormingswerk in socialistisch perspectief - Structuur in werking van CSC-Vormingswerk - Inspraak in het gemeentelijk cultuurbeleid 16 00 Peiling naar de behoeften van de afdelingen en gewesten t a v het nationaal secretariaat 16 30 Plenaire vergadering over congresthema s krachtlijnen voor een socialistischcultuurbeleid zondag 25 april 1976 10.00 aankomst en begroeting 10.30 werkingsverslag en toelichting bij de cultuurpolitieke actie - bespreking 12.30 gezamelijk middagmaal 14.30 bespreking diverse aspecten van het cultuurbeleid in drie werkgroepen - ideeën voor een cultuurbeleid in socialistisch perspectief - de gemeentelijke cultuurpolitiek in al zijn verscheidenheid - krachtlijnen voor een culturele actie gericht op de mens in zijn locale leef- en werksituatie 16.00 plenaire bespreking, resoluties en besluiten Alle C.S.C.-afdelingsverantwoordelijken, socialistische verkozenen, ge meenteraadsleden en schepenen en burgemeesters, evenals alle sympati- santen van het C.S.C.-Vormingswerk worden hierbij uitgenodigd massaal deel te nemen aan het lste CONGRES VAN C.S.C.-VORMINGSWERK en uiteraard ook aan het 5de CONGRES VAN DE CENTRALE VOOR SOCIALISTISCH CULTUURBELEID te Hasselt. Alleen al voorde DEMONSTRATIE VAN ONZE AANWEZIGHEID (en ook om de traditionele B .R.T.-filmploeg niet de kans te geven hun sadisti sche spotlust bot te vieren door het filmen van lege stoelen) is het van het grootste belang dat van ELKE C.S.C.-afdeling MINSTENS 1 persoon op de congressen aanwezig is. De THEMA'S die op het congres aan bod komen, hebben RECHT STREEKS TE MAKEN MET DE PRAKTISCHE UITBOUW VAN DE CULTURELE SECTOR IN DE SOCIALISTISCHE BEWEGING. Dit Congres is een werkbijeenkomst waar de krachtlijnen vastgelegd wor den voor de komende werkjaren. Wij rekenen dan ook op allen die onze werking genegen zijn. Formulieren met praktische schikkingen, evenals de nodige congreskaarten en spoorverminderingskaarten, zijn te bekomen op het gewestelijke C.S.C.-secretariaat. Bel of schrijf naar: C.S.C.-secretariaat, F. Van den Bossche, Houtmarkt 1 te 9300 Aalst. Tel. 053-21.48.69 of 02-513.26.12. Deze maand stellen wij TWEE origi nele kunstwerken (zie foto's op deze bladzijde) van kunstenaar Jacques VERGAERT ter beschikking van ie dereen die een BOD van 20 frank waagt. Bovendien zijn nog 20 veel kleurenreprodukties te winnen. Iedereen kan meedoen en iedereen kan winnen. Wat moet u daartoe doen? A in gefrankeerde briefomslag samen met een briefje van 20 fr. opsturen naar: C.S.C. BOD OP KUNSTWERK Postbus 30 Brussel 28 1000 Brussel. Naam: Straat: Plaats: Postnummer: y doet een BOD van 20 fr. op de 2 werken van Jacques VERGAERT. Als mijn bod als 100e of 200e brief toekomt, ontvang ik een origineel werk van Jacques VERGAERT. Als mijn bod 20e, 40e, 60', 80e, 120c, 140e, 160e, 180e, 220e of 240* brief toekomt, ontvang ik een veelkleurenreproduktie. y Ik kan ook door loting nog een van de 10 veelkleurenreprodukties winnen. Wordt mij een veelkleurenreproduktie toegewezen, dan wens ik te ontvangen nummer (zie daartoe de lijst der reprodukties elders op deze bladzijde). 1 U kunt een der 10 veelkleurenproduk- ties winnen (formaat 50 op 65 cm) als u op de BON die u ons opstuurt, uw keuze kenbaar maakt. U moet alleen het nummer vermelden dat voor de naam van de kunstenaar staat. Voorbeeld: wenst u, als u wint, een reproduktie van het werk van Chagall, dan schrijft, u op de bon 12. Zo eenvoudig is dat! DE KEUZELIJST: 1) P. Bruegel«De Volkstelling». 2) J. Ensor «De Intrige» 3) H. De Braeckeleer «De Kaart spelers» 4) R. Margritte «Het Rijk der Lich ten» 5) R. Wouters «De Strijkster» 6) J. Bruegel «Stilleven» 7) J. Smits «Molen in Kampen» 8) H. Evenepoel «Henriette met de grote hoed» 9) Permeke «Landschap» 10) S. Dali «De bekoring van St.- Antonius» 11) J. Bosch «De Kruisdraging» 12) M. Chagall «Het blauwe huis». Het onverantwoord omspringen met fabrieksafval en uitlaatgassen tast de arbeiders, de omwonenden en de natuur aan. Daarom is de boom bladloos, maar zijn ook de akken aan de linkerkant aangetast en afgebroken

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Voor Allen | 1976 | | pagina 8