V \v KULTURELE DEMOKRATIE flimfiM m 1 'S CHILI: DE AFTAKELING VAN EEN KORRUPT FASCISME VERZORGD DOOR DE CENTRALE VOOR SOCIALISTISCH CULTUURBELEID DE WEG NAAR HET WELZIJN VIA DE DEMOKRATISERING VAN DE KULTUUR EN HET ONDERWIJS KADERVORMING r Ar*— FJ Tm. »-* »- 4M_ijjjw» mr: DEMOKRATISERING VAN DE KULTUUR HET CULTUURBELEID IN DE VLAAMSE «C.V.P.-STAAT» SOCIALISTISCHE VISIE Socialistische visie op de kultuurpolitiek. C.S.C. GEWEST AALST «HOE BETREKKEN WE DE GEMEENTERAADSVERKIEZINGEN IN DE C.S.C.-AKTIVITEITEN NERUDA-AVOND TE AALST DE INWENDIGE VERDEELDHEID EN TEGENSTELLINGEN GROEIEN AAN DE EKONOMISCHE CHAOS IS ANGSTWEKKEND EEN ONMENSELIJKE REPRESSIE PABLO NERUDA DICHTER- REV OLUTION AIR U. mm**? m v„vr "•'SSfXdl'-vtteSl -*»« «B«. «CÉ:- w«„* WWPBH fMMM- - a<« men die het leeuwendeel van de kultu- rele kredieten doet afvloeien naar eigen organizaties en verenigingen, ander deels om als een ideologische pletrol alle vooruitstrevende initiatieven de kop in te drukken. De financiële inspanningen op het vlak van de kulturele infrastruktuur worden bovendien in grote mate gekoncen- treerd op de bouw van kuituurpaleizen die in de praktijk hoofdzakelijk bezocht worden door een bevoorrechte elitaire minderheidsgroep. Deze kortzichtige en selektieve kul- tuurpolitiek is weinig bevorderlijk voor de kulturele belangstelling en de ak- tieve participatie van vele bevolkings groepen. Het is hierbij opvallend hoe weinig in itiatieven worden genomen om de massa weg te tonen naar biblioteken, musea, koncerten, toneel, ballet, ten- optie van een socialistische visie op de kultuurpolitiek. Vlaanderen is blijkbaar oververzadigd van de pasklare kuituurpakketten die het ministerie van Nederlandse kuituur met een klerikaal sausje aan zijn bevol king opdient. Op het gevaar af van hopeloos achterop te geraken in het Europa van de ge meenschappen moet Vlaanderen zijn ramen wijdopen gooien en zich open stellen voor alle geestesuitingen en ge- dachtenstromingen die op eigen bodem maar ook daarbuiten, leven. De belangrijke uitdaging voor de Vlaamse socialisten bestaat erin Vlaanderen op te tillen tot een volwas sen, verdraagzame en pluralistische .volksgemeenschap. Slechts dan en dan alleen kan Vlaande ren aanspraak maken op de status van een kuituurvolk dat een originele bij- De economische krachten beïnvloeden de kuituur: onze huidige kuituur vertoont de trekken van de handelsgeest en agressiviteit die ook het kapitalisme kenmerken. Voor het kapitalisme is kuituur een koopwaar.(ideologisch kongres) Het fundamenteel recht van iedereen op een gelukkig bestaan vormd de grond slag van de socialistische visie op mens en maatschappij. Het socialisme wil de materiële en geestelijke voorwaarden scheppen waardoor aan alle mensen de grootst mogelijke kansen worden geboden om dit recht te verwezenlijken en om de kuituur in haar ruimste verschijnings vormen te beleven. De dynamiek van de socialistische be weging en aktie ligt bijgevolg in de permanente strijd voor de demokratise- ring van alle maatschappelijke gezags- en beleidsstrukturen. Het kultuurbeleid en de demokratise- ring van de kuituur kunnen niet gezien worden los van het algemeen beleid en van de inspanningen tot algemene de- mokratisering van de maatschappij. Een politiek gericht op de demokratise- ring van de kuituur veronderstelt dat een prioritaire inspanning zou worden geleverd om de werkende bevolking en haar vertegenwoordigende organizaties aktief te betrekken bij het uitstippelen en verwezenlijken van het kultuurbe leid op alle geledingen en in alle sekto ren. Zij veronderstelt eveneens dat een bij zondere aandacht zou worden besteed aan de uitbouw van de permanente vorming waarvan de voornaamste doelstellingen zijn: het bevorderen van de demokratie door een betere kennis van en waarde ring voor de werking van onze demo- kratische instellingen; een ruime spreiding van informatie en wetenschap. het aanscherpen van de kritische geest ten aanzien van de grote ekono- mische, sociale en politieke problemen van onze hedendaagse samenleving. het vestigen van een pluralistische maatschappij gebaseerd op verdraag zaamheid en solidariteit. De permanente vorming moet gebeuren op kosten van de gemeenschap en ge organiseerd worden onder haar verant woordelijkheid. De overheveling van de wetgevende bevoegdheden op kultureel gebied naar de Kultuurraad voor de Nederlandse Kuituurgemeenschap heeft op geen en kel vlak de demokratisering van de kui tuur in de hand gewerkt. Uit de analyse van de Vlaamse dekreet- geving in verband met de uitbouw van de kulturele infrastruktuur en de subsi diëring van het kultureel verenigings leven, kulturele centra, gemeentelijk kulturele raden, jeugdbeleid, openbaar biblioteekwezen, vormingswerk voor volwassenen, blijkt duidelijk dat de Kultuurraad er niet in geslaagd is de wettelijke grondslagen te vestigen voor een vernieuwd eigentijds kultuurbe leid. De oorzaak hiervan ligt in de dominan- tiepolitiek van de C.V.P. Deze partij misbruikt op de meest bru tale wijze haar meerderheidspositie eensdeels om dekreten te doen aanne- Het kultuurbeleid moet het voor iedereen mogelijk maken zich bewust te worden van de verscheidenheid der kuituren en er begrip voor tonen, (ideologisch kongres) toonstellingen en zovele andere belang rijke kunstmanifestaties. Uiteindelijk leidt het achterwege blij ven van noodzakelijke overheidsinitia tieven tot een toenemende privatisering van de kulturele beleving in al zijn ver schijningsvormen. Dit werkt de kultuurvervreemding van het volk en bijgevolg ook de kloof tus sen volk en kuituur in de hand. De demokratisering van het kuituurle ven in Vlaanderen is de belangrijkste De Socialisten eisen de verwezenlijking van de kulturele demokratie: die de mens ertoe in staat moet stellen ten volle zichzelf te zijn door het ontplooien van zijn persoonlijkheid, zowel fysiek als intellektueel en moreel.(ideologisch kongres) drage te leveren heeft aan de wereldkui tuur. De Vlaamse socialisten eisen de ver wezenlijking van de kulturele demokra tie: die de mens ertoe in staat moet stel len ten volle zichzelf te zijn door het ontplooien van zijn persoonlijkheid, zowel fysiek als intellektueel en mo reel. die aan allen het recht en de moge lijkheid verzekert om op gelijke wijze en in vrijheid deel te hebben aan het genot van de kuituurwaarden en aan de uitbouw van de levende kuituur. en die aan iedereen de kans biedt zijn gaven in vrijheid te ontwikkelen. Opvoeding, onderwijs en kultuurbeleid moeten een nieuw mensbeeld voorop stellen en de vorming bevorderen van vrije mensen die verantwoordelijkheid kunnen dragen, inzicht hebben in de sociale werkelijkheid en kunnen deel nemen aan de omvorming van de maat schappij. Deze nieuwe aanpak betekent in werke lijkheid dat er een vooruitstrevende kul turele welzijnspolitiek moet gevoerd worden op basis van een kulturele planning op langere termijn en waarin de prioritaire beleidsopties evenals de financiële middelen vastgelegd zijn. (Volgende week: Waarheen met de infrastruktuur?) DOEL: de komende gemeenteraadsverkiezingen van oktober betekenen een belangrijke gebeurtenis in het maatschappelijk gebeuren. De C.S.C. zou in haar taak van bewustmaking tekort schieten zo ze met haar aktiviteiten niet zou inspelen op dit gebeuren. Met de afdelingsverantwoordelijken en alle geïnteresseerden willen we nagaan welke mogelijkheden er bestaan en hoe we die praktisch kunnen uitwerken. ORGANISATIE: samen met alle aanwezigen zullen we het beschikbaar potentieel aan materiaal en middelen onder de loupe nemen en er gebruiks klare manifestaties uit afzonderen. De gamma mogelijkheden omvat o.a. films, tentoonstellingen, sprekers enz. VOOR WIE'' Het is zeker niet de bedoeling om in ijdel geteoretiseer te vervallen. In de eerste plaats verwachten wij dus zeker alle afdelingen. En dan vooral deze die tot nu toe nog niet zo aktief zijn geweest. DATUM: DINSDAGAVOND 2 JUNI om 19u.30, VOLKSHUIS (1* verdieping), Houtmarkt 1 te 9300 AALST. Op woensdag 19 mei organiseerde het Humanistisch Vrijzinnig Vormings werk te Aalst in café Bristol, Grote Markt, een Pablo Neruda-avond. De inrichtende vrijzinnige verenigingen hadden echter met tegenslag af te reke nen: de konkurrentie van de voetbal match Brugge-Liverpool en de ziekte van de deklamator Jacques Schuur- mans. De veertig aanwezigen konden zich achteraf enkel verheugen over een onvergetelijke, boeiende en interes sante one-manshow van Roger Peeters. In een eerste deel hing spreker 'n beeld op van de toestand in Chilli anno 1976. Overstelpten de persmedia ons na de val van het Al lende-regime over vloedig met nieuws en kommentaar, thans sijpelen slechts sporadisch be richten over Chili door. Aan de hand van allerlei gekontroleerde informatie bronnen schetste spreker een somber, triest beeld van de toestand aldaar. Al hoewel Pinochet als de sterke man overkomt, duiden heel wat vaststellin gen op het tegendeel: twee sterke gene raals dingen naar de macht, Frei doet van zich spreken en de zeemacht uit haar ongenoegen over de plannen van een Chileense doorsteek voor Bolivië. Spreker zou zich er niet over verwonde ren mochten de militairen binnenkort Pinochet opzij zetten met de hulp van de kristendemokraten. Een aantal fac toren dragen daartoe wellicht bij: het meedogenloos optreden van Dina op de privé-militie van Pinochet, de interna tionale isolatie en het deficit op de han delsbalans, de wrevel terwille van de slippendragers van de militairen (lage IQ en CIA-mannen) en de stijgende korruptie, de slechte relatie met de kerk (sedert het gevangen zetten van pries ters) en het verspreiden van het boekje van Frei, waarop een eenheidsaktie van de militairen tegen Pinochet volgde. Acht spreker de kans op 'n volksoffen sief klein, dan ziet hij de sfeer voor een Frei gunstiger: het einde van de repres sie is nog niet in het zicht en de ekono- mische krisis verergert nog. Pinochet probeerde echter de laatste tijd zijn imago te verbeteren. Zoge zegde subversieve plannen, op touw gezet door Dina (zoals Boemerang Rogo 1-2 waarbij 1200 terroristen uit Argentinië met een Cubaans vliegtuig Chili zouden binnenvallen konden Een zicht op de talrijke aanwezigen tijdens de Neruda-avond te Aalst. Aujourd hui il est chilien. Mais demam. tijdig door de veiligheidsdiensten ver ijdeld worden! Toeristen krijgen keu rige propaganda mee! Pinochet fun geert zelf als public relationsman zoals bij zijn bezoek aan Franco waar hij de uitroeiing van het marxisme-leninisme als doel vooropstelde en de «deportatie van 500 Chilenen» toegaf. De spreker bewees tevens hoe de eko- nomische toestand van Chili drama tisch wordt, ondanks het inpompen ge durende reeds twee jaar van 3 miljoen dollar per dag! De oorzaken liggen nochtans voor de hand, 50% van het nationaal budget gaat nu naar het leger de multinationals worden rijkelijk schadeloos gesteld en de invoer van luxegoederen neemt ongeoorloofde verhoudingen aan zodat de uitbetaling van lonen in natura dient te geschieden de buitenlandse investeringen (zoals die van de Société Générale gaan met reuzeschreden vooruit. De kleine man betaalt er het gelag door de onge looflijke vermindering van de koop kracht. Spreker gaf hiervan sprekende staaltjes ten beste zoals de kostprijs van een radiografie (380 pesos terwijl bij voorbeeld een onderwijzer slechts 200 pesos per maand verdientOok de werkloosheid neemt katastrofale afme tingen aan: gemiddeld 23% plaatselijk tot 86%. De landbouwproduktie stort ineen door gebrek aan meststoffen en zaden, de onbetaalbare veevoederprij- zen verplichten de boeren hun runderen te slachten. De industriële produktie ging op een jaar tijd met 25% achteruit. De gevolgen hiervan blijven niet uit: verborgen werkloosheid en een mas saal aantal bedelaars (tot 7 per woon blok) diefstal, stijgend aantal zelf moorden. ondervoeding van kinderen waarbij die van de derde graad onher roepelijk verloren zijn! Spreker onder schreef dan ook ten volle de bewering dat Santiago de «gevangenis van de honger» is. Deze uithongering belemmert in sterke mate het organiseren van het verzet. Ook de repressie beoogt zulks. De vin dingen ter zake grenzen aan het onge looflijke en de ene zijn al wansmakelij ker dan de andere: aanrijdingen met een auto, warme was, verdwijningen, hyp nose, verbod van lijkenonderzoek bij het aantreffen van 9 mm.-kogels. Nochtans slaagt men er niet in het ver zet te breken. Pinochet erkent zulks zelfdacht hij het in den beginne binnen 6 maanden te kunnen breken, nu voor ziet hij reeds een generatie! In klandes- tiniteit hebben minder gekende figuren de vlag overgenomen. Geruchtenkam- pagnes, klandestiene tijdschriften, dreigbrieven aan militairen en fascis ten, ketens per brief gevormd kunnen niet verijdeld worden. Spreker belichtte ook de verhouding kerk-junta. Het oorspronkelijk «Inter kerkelijk Komitee voor de Vrede» dat de weerloze slachtoffers van de junta hielp, groeide uit tot een organizatie van 300 medewerkers. In november 1975 werd de kardinaal van Chili ertoe verplicht door de junta het komitee op te heffen. Het tweede deel betrof een poëtische evokatie van de figuur van Pablo Neru- da. De op band opgenomen gedichten voorgedragen door de afwezige Jac ques Schuurmans gaven een duidelijk beeld van Neruda's evolutie als dichter. Roger Peeters zorgde voor de nodige kommentaar en toelichtingen: hij be klemtoonde het bezingen van zijn volk, land en kontinent, het strijden tegen onrecht en fascisme, het partij kiezen voor de vrijetijdsstrijder, inzonderheid na de Spaanse burgeroorlog waarna hij door het fusilleren van zijn vriend Lorca en het opgeven van zijn «Huis van de Bloemen» veel geleden heeft en revolteerde. Maar ondanks het tijdelijk breken van zijn carrière als diplomaat ijverde hij voor het milderen van de gevolgen van onrecht de Spaanse ban nelingen aangedaan. Tijdens de koude oorlog werd hij zelf een banneling: toen de Chileense grond te heet werd onder zijn voeten, trok hij door de Andes naar de «Europese wijngaarden»; tot in Rus land. In 1950 werd"zijn strijd bekroond met de Vredesprijs. Ondanks hij na 1945 zich reeds politiek manifesteerde, bereikte hij het hoogtepunt van zijn po litieke carrière: kandidaat van de volks eenheid voor het presidentschap. Deze kandidatuur trok hij voor zijn vriend Allende terug. De Nobelprijs letter kunde volgde in 1970. De voorgedragen gedichten troffen vooral door hun eenvoud. Indrukwek kend waren gedichten die Pablo Neruda zelf heeft voorgedragen en de klank montage van de begrafenis van Neruda. Het geheel werd muzikaal passend om lijst met Chileense muziek en liederen. Zo'n avonden mogen er meer te Aalst ingericht worden, was het besluit van menig aanwezige. PAUL VAN DEN WIJNGAERDE

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Voor Allen | 1976 | | pagina 8