ANTI-SEMITISME BU
UITERST-RECHTS IN VLAANDEREN
V:
BRENGT NIEUWE REGERING
VERNIEUWD CULTUURBELEID?
DOORBRAAK VAN DE
CREMATIEGEDACHTE
IN DE DENDERSTREEK
TOMBOLA
Emile Vandervelde
WIJ STEUNEN ONZE
SOCIALISTISCHE PERS
VOORUIT EN VOLKSGAZET
HEBBEN HET MOEILIJK
Tindemans zoekt een
opening langs
de rode kant
Zo zal hij trouwens
geen blauwtje oplopen.
VRIJDAG 13 MEI 1977
39e JAARGANG NR. 19
WEEKBLAD VAN DE B.S.P
Hori
Bericht aan de afdelingen
- -
krant
WAARBORGEN
JVc 00001
I 9300 A ALS I
Redaktie Administratie Publiciteit: Houtmarkt, nr.
TEL.-053/21.48.69 Postrekening nr. 000-0952464-21
Maandabonnement: 35 F Jaarabonnement: 420 F
Verantwoordelijke uitgever: Willie Vernimmen, Houtmarkt 1, 9300 AALST
VERSCHIJNT IN ALLE GEMEENTEN VAN HET ARRONDISSEMENT
Tot nu toe hebben alleen de volgende afdeling loten besteld: Zottegem,
Herzele, Herdersem, Haaltert, Geraardsbergen, Aalst, Lede, Iddergem,
Hillegem, Borsbeke, Welle, Letterhoutem, Schendelbeke, Oordegem, Ni-
nove. Denderleeuw.
Gezien het belang van deze tombola voor de uitbouw van onze socialistische
beweging, durven we er bij alle afdelingen op aandringen dat zij een
inspanning zouden leveren om de loten van de tombola bij onze militanten en
sympathisanten te verspreiden.
Bestellingen kunnen gericht worden aan kd. Freddy Van den Bossche,
Houtmarkt 1 te 9300 Aalst (tel. 053-21.11.63
OPENLIJKE JODENHAAT
De meeste uiterst-rechtse organisaties
schrikken er vandaag voor terug open
lijk de Joden voor alles en nog wat de
schuld te geven, uit angst sympathie te
verliezen bij een bepaald deel van de
bevolking. In de grond zijn bijv. Were
Di en het St. Maartenfonds anti
semitisch ingesteld, doch zij waken er
wel voor dit niet al te duidelijk te laten
uitschijnen.
Twee organisaties schamen e zich ech
ter niet voor anti-Joodse propaganda te
maken, namelijk de Vlaamse Militan
ten Orde (VMO) en W'ölfsangpl (een
rechtse afscheuring van V.M.O.).
De V.M.O. verklaart haar anti-Joodse
.houding als vclgt: «Wij koesteren geen
wrok tegen de Joden, omdat zij Joden
zijn, maar omdat zij ons haten. Wij
willen hier enkel, en dat was onze
plicht, waarschuwen tegen het gevaar
lijke bestaan van een samenzwering
van het internationaal Jodendom».
het Jodendom de bakermat is van
godsdiensten, waarvan één de Ger
maanse levenskuituur heeft verwoest,
en die sinds hun ontstaan de oorzaak
van ettelijke oorlogen waren;
Joden overal ter wereld steeds heb
ben eeintrigeerd, vandaar de perma
nente Jodenvervolgingen doorneen de
wereldgeschiedenis;
de Jood Marx-Mordechai' de grond
legger is van het internationaal kommu-
nisme;
de Joden de oprichters en bezitters
zijn van het wereldomvattend multina
tionale kapitaal-keizerrijk, waardoor zij
achter de schermen beslissen over oor
log en vrede (Rothschild, Unilever,
enz.);
leidende kommunistische agitators
in West-Europa Joden zijn: Mandel,
Cohn-Bendit, enz.;
internationale Joods-kapitalistische
«Clubs» zoals Bilderbergsociety, dage
lijks alles in het werk stellen om o.a.
rassenvermenging te bevorderen;
de gastarbeidersgolf over West-
Europa hieraan niet vreemd is?;
een blad met een oplage van 20 mil
joen eksemplaren (Playboy) maande
lijks een mengeling van sex, gezinson-
dermijnende en salonkommunistische
lektuur de wereld inspuiend, wordt uit
gegeven en volgeschreven door Joden.
VLAAMS FASCISME
Als de wortels van het neo-marxisme
ontwaart Jef Vercauteren (VMO): het
liberalisme, het marxisrrig en het
«geïmporteerde Joodse kristendom».
Vercauteren vervolgt: «het is dan ook
helemaal niet toevallig dat vele leidende
figuren uit deze 3 voornoemde ideolo
gieën behoren tot die bepaalde ethnie
die zichzelf voor het uitverkoren volk
houdt, en dat de reaktie tegen deze
gifmengers, zoals ze biev. gekonkreti-
seerd werden in het Europese fascisme
en nationaal-socialisme. zich keerde
tegen hen. Enerzijds kan men de bloe
dige uitspattingen betreuren zoals die
vooral in Duitsland hebben plaatsge
vonden. anderzijds was deze reaktie
niet meer dan normaal en ligt ze in de
lijn van een nationaal-Europese be-
vrijdingsstrijd volgens de volks -en
raspatronen der Indo-Europeanen.»
HET NAZISME IS NIET DOOD
Het toppunt van Jodenhaat spreidt ech
ter Christiane Rousseeuw van Wolf-
sangel» ten toon. Naar aanleiding van
de jaarlijkse Joodse herdenkingsplech
tigheid op 15 september te Mechelen,
schreet C. Kousseeuw het volgende:
«Met vlaggen en kransen trokken deze
onwenste vreemdelingen, die, als een
gangsterbende onze ekonomie in hun
macht houden, naar de Dossinkazeme,
om er de Joden, die door het nazi
regime werden weggevoerd, te herden
ken. Wij houden eraan in dit verband,
de houding en het gedrag van de Duitse
Nationaal-Socialistische Arbeiderspar
tij ten opzichte van het Jodendom toe te
lichten, en de juistheid ervan in het
licht te stellen. Zoals overal ter wereld
had de Jood zich in Duitsland ingewor
teld. Deze racistische bende die het
Jodendom is, had het ook in Duitsland
klaar gekregen, het land ekonomisch en
politiek te domineren. De Jood gaf zich
uit als Duitser, zoals de Jood zich bij
ons voor «Belg» uitgeeft. Zij hadden
het klaar gekregen, net als de Jood var
bij ons, om administratief de nationali
teit te verwerven van het land wiens
gastvrijheid zij misbruikten.
De strijd werd door de Joden niet ge-
Uiterst Rechts in België
streden met soldaten of milities, maar
met de hele Joodse gemeenschap, van
de nog ongeborene tot de stervende
grijsaard. In dier voege was het onmo
gelijk de strijd tegen het Jodendom te
voeren, zonder zich tegen elke Jood te
keren. Bij de machtsovername door de
nazis, werden de Joden dan ook aange
maand Duitsland te verlaten. De Jood
echter betrouwend op zijn bedrieglijk
verworven valse nationaliteit, trok zich
niet veel aan van deze aanmaning, en
bleef rustig voortwoekeren op de bo
dem die hem niet toebehoorde. Het
hoeft dan ook niemand te verwonderen,
dat de reaktie van het volksbewuste
Duitsland niet uit bleef, en vermits de
Jood zijn strijd voerde met de hele
Joodse gemeenschap, vrouwen en kin
deren inbegrepen, kon Duitsland, wou
het zichzeive redden, ook vrouwen en
kinderen niet sparen.
De Jood deed het voorkomen, als zou
den de nazis verantwoordelijk zijn voor
deze gang van zaken, maar in de eerste
plaats is het de Jood zelf, die zijn vrou
wen en kinderen in deze machtsstrijd
inzette, de ware schuldige.
Het wordt tijd dat deze manifestaties,
voor en door ongewenste vreemdelin
gen. worden verboden. Het feit, dat ve
len onder hen met een «Belgische»
identiteitskaart rondlopen, doet niets ter
zake. Wij weten in hoeverre deze racis
ts he bende de politiek en de ekonomie
van de Belgische staat in zijn macht
heefhdaarom zullen wij alles doen
wat in onze macht ligt, om de macht
van het Jodendom te breken.»
Het maandblad «Wolfsangel» draagt
dan ook niet voor niets de ondertitel
«maandblad van extreem-rechts»...
MORGEN OPNIEUW?
Wat dient er volgens het V.M.O. met
de Joden te gebeuren? Allemaal naar
Israel laten emigreren? Neen. dat willen
>ok niet. want volgens hen is het
hedendaagse Israël als Heirnatland voor
alle Joden een zwendelachtig bedrog.
Zij hebben er nu het volgende op ge
vonden: «Beter ware hen het eiland
Madagascar te geven, waar zij allen
plaats genoeg zouden hebben en nie
mand lastig kunnen vallen. Maar dat
willen de Joden natuurlijk niet, zij wil
len in alle landen zijn en blijven parasi
teren. ten koste van anderen en met het
enige doei voor ogen: ons allen te kun
nen pluimen en plunderen en hun dui
velse plannen trachten tot werkelijkheid
te maken».
(Dit artikel komt uit Cpa-idee, twee
maandelijks blad van de Belgische pro
gressieve aktiegroep)
Voor de laatste keer rekenen wij op
uw financiële bijdrage.
De socialistische pers is er nodig.
Daarom moeten de nodige middelen
gevonden worden.
Wij bedelen niet. maar vragen enkel dat
alle vrienden, alle plaatselijke afdelin
gen en organisaties, de mogelijkheid
zouden onderzoeken om een steun-
kaart var. 1.000 fr. te kopen.
Wij hebben inderdaad voor een steun-
kaartensysteem gekozen omdat wij me
nen dat elk van ons beseft dat de gege
ven steun uit overtuiging gegeven wordt
en uit oprecht geloof in de rol die onze
pers in de socialistische ontvoogdings
strijd speelt. Een rol die zij ook morgen
moet kunnen spelen.
Wij rekenen op U.
W. Vernimmen
federaal voorzitter
senator.
Paul Van der Niepen
Mare Galle
V olksvertegen woordigers
Freddy Van den Bossche
redactiesekretaris
Zij gaven reeds het goede voorDeeiu.
BSP-afdeling Denderhoutem 1.000 F
BSP-afdeling Heldergem 1.000 F
BSP-afdeling Haaltert 1.000 F
Onbekend
(via De Decker Frans)Aalst 1.000 F
In atie sectoren wacht men met gebrui
kelijke spanning naar de samenstelling
van de nieuwe regering.
De belangrijkste vraag daarbij is op ba
sis van welk regeringsprogramma de
coaiiue zal gevormd worden.
We zijn bijvoorbeeld erg benieuwd te
weten welke ministers de departemen
ten van Nederlandse Cultuur en van Na
tionale Opvoeding zullen beheren en
welke concrete samenwerkingsafspra-
ken zullen gemaakt worden, tenware
men ze verder wenst af te glijden naar
een totale vervreemd mg tussen de op-
voedmgsvraagstukke! en de vormings-
en culturele aspecten van onze moderne
samenleving.
Wij verwachten in ieder geval dat, bij
een eventuele socialistische deelname
aan het regeringsbeleid een aantal
waarborgen zullen gevraagd worden ter
vrijwaring van de rechten van de
socio-cultureel andersdenkenden.
Anders gezegd moet vermeden worden
dat we aan een vijfde heruitgave van een
uitsluitend door partijpolitieke
C.V.P.-'ers gedomineerde en naar ka
tholieke filosofie geïnspireerde cul
tuurpolitieke willekeur onderworpen
worden.
Uitgerekend op het gebied van perma
nente vorming, informatie, culturele
animatie, en artistieke creativiteit is het
uit den boze het in ons land zo geroemde
(sic) ideologisch en levensbeschouwe
lijk pluralisme onder een vaak be
houdsgezinde en clericale domper te
zetten.
We zijn er trouwens van overtuigd dat
het anders kan wanneer men voldoende
openheid aan de dag legt om de levens
opvattingen. die de grondslag vormen
van ons cultureel leefpatroon, van de
zgn. minderheden te eerbiedigen Onze
jarenlange contacten met collega's en
vrienden uit de christelijke arbeiders
beweging wettigt de overtuiging dat
ook hierin langzaam maar zeker veran
dering komt.
Voorwaarde is echter dat een even ge
vaarlijke als onduldbare inmenging in
het overheidsbeleid vermeden wordt
door instellingen en structuren, die be
weren over onze zeden en moraal te
waken, doch die nog al te veel spelen
met de onuitgesproken gedachte «hou
jij ze arm, ik hou ze dom», tot schade en
schande van de culturele ontvoogding
van ons volk.
VOORWAARDEN
Wellicht zullen we uit enkele hoofdpun
ten in de regeringsverklaring vlug ge
noeg leren in welke richting de culturele
opties zullen uitgaan.
Zal het pnncipe van de culturele plan
ning en de decentralisatie, met de daar-
uitvoortvloeiende prioriteiten ook en
vooral inzake culturele infrastrucuur,
aanvaard en uitgevoerd worden?
Zal men blijven vasthouden aan de
fameuze «gesubsidieerde vrijheid» of
zal de overheid daar waar noodzakelijk
een animerend initiatiefrecht toegewe
zen worden?
Zal men. eindelijk een begin maken met
de geleidelijke afbouw van de naast el
kaar bestaande bibliotheeknetten en
door middel van vrij gekozen fusies zo
vlug als mogelijk komen tot de hoogst
noodzakelijke en dringende uitbouw
van een degelijk net van openbare ge
meentelijke bibliotheken?
Zal men zich, zoals de vorige regering,
verder wagen op het gevaarlijke pad van
de privatisering en de commercialise
ring van het openbaar omroepinstituut.
of zal men integendeel in de nieuwe
omroepwet de waarborgen van een echt
pluralistisch overheidsbeleid inbouwen
waarbij de volstrekte objectiviteit nage
streefd wordt, inbegrepen de echte kan
sen voor een mondige opiniëring door
degelijke en professioneel gerealiseerde
gastprogramma's, die hiervoor de no
dige technische en financiële middelen
ter beschikking worden gesteld?
Zal men bereid zijn zeer concrete maat
regelen te nemen om de enorme kloof te
overbruggen tussen de eerder beperkte
elitaire groep bevoorrechten van de ge
vestigde «culturele waarden» en de
brede massa van de in sociaal-cultureel
en economisch opzicht achteruitgestel-
den in onze samenleving?
Is men echt bereid een einde te stellen
aan de werkelijke ideologisch-
fïlosofische en partijpolitieke machts
greep naar de belangrijke sleutelposities
in de administratie van het Ministerie
van Nederlandse Cultuur door de be
schikkingen van de cultuurpactwet naar
de letter en de geest te aanvaarden en toe
te passen op alle niveaus van het over-
heidsbeleidt?
Zal men tenslotte, door het bewust na
streven van verdraagzaamheid en eer
bied voor andersdenkenden, de crea
tieve arbeid en de artistieke vrijheid wil
len waarborgen, o.m. door ze te ont
trekken aan het loutere winstbejag ener
zijds en aan de conservatieve bevoog
ding en censuur anderzijds, dan kunnen
we in Vlaanderen nieuwe wegen op die
't ontvoogdingsproces slechts ten goede
kunnen versnellen, wat uiteindelijk de
basis moet vormen voor een beter func
tionerende samenleving ook op sociaal
economisch en politiek vlak.
W.S.
Ondergetekende
verklaart dat M
van 1.000 F
stortte ter ondersteuning van de
landstalige Socialistische Pers
PRIMEUR VOOR DENDER
LEEUW
Denderleeuw leefde als eerste centrum
gemeente (Nieuwerkerken was het als
kleine gemeente voor met een versprei-
dingsweide de wettelijke beschikkin
gen inzake lijkverbranding (wet van 20
juli 1971 en het KB van 3 maart 1973)
na. Op zaterdag 13 december 1975
konden er het columbarium, het mor
tuarium en de verstrooingsweide, een
prachtrealisatie van het vorig gemeen
tebestuur (onder leiding van
Kameraad-Volksvertegenwoordiger
Paul VAN DER NIEPEN) reeds-inge
huldigd worden Willy CALEWAERT
hield er als voorzitter van de Vereniging
voor Crematie voor vlaarns België de
gelegenheidstoespraak. Lange tijd zag
het er uit dat dit initiatief geen navol
ging zou kennen. Nu is er plots een
gunstige kentering ingetreden
NINOVE NUMMER TW EE
Kd. Schepen Jaak Timmermans heeft
onverdroten geijverd voor de naleving
van de wettelijke beschikkingen Dank
zij zijn inzet is Ninove op zaterdag 14
mei 1977 om 14.30 uur als tweede in de
Denderstreek aan de beurt voor de inau
guratie van een columbarium (of nis-
senmuur) en asstrooiweide Het ge
meentebestuur van Ninove en meer in
het bijzonder KD. Jaak Timmermans
nodigen alle voorstanders van de veras
singsgedachte uit deze plechtigheid op
het stedelijk kerkhof bij te wo
nen. Vooraf worden ze om 14.15 u wel
kom geheten op het stadhuis te Ninove.
De gastspreker is Willy Calewaert voor
wie geen inspanning te veel is om de
crematiegedachte te helpen doordruk
ken.
EINDELIJK NU OOK AALST ALS
NUMMER 3
Sedert 1972 voert de plaatselijke kern
van de Vereniging voor Crematie in
samenwerking met het Humanistisch
Verbond Aalst, de Oudervereniging
voor de Moraal afdeling Denderstreek
en de Vrienden van de Vrije Universi
teit van Brussel een voortdurende actie
om een columbarium en verstrooiings
weide te Aalst te verkrijgen. Veelal
werd door het vorig Aalsters stadsbes
tuur met zeer vage beloften (inschrij
ving op de gemeentekredieten, ter stu
die bij de technische dienstgebrek aan
plaats op het kerkhof) gereageerd of he
lemaal nietAlle hoop was na de fusies
gericht op het nieuw stadsbestuur. Op
14 februari 1977 richtte de kern Den
derstreek van de Vereniging voor Cre
matie opnieuw een verzoek tot het
stadsbestuur. Dc noodzaak werd nog
maals onderstreept de urn met de as
van wijlen kd. Jules VAN DROOG-
ENBRÖECK berustte reeds vele maan
den in de stadskelder (dat de familie
hiervoor geen taks betale een urn van
een in Duitsland gestorven Aalster.aai
moest onderbracht worden te Dender
leeuw...
Lees door blz. 2