Jeugdkroeg YENUS
Zaterdag 21 mei 1977
HET JEUGDWERK OP GEMEENTELIJK VLAK
IN NIEUWE BANEN
VAN DE BOEKENMARKT
WIE KENT DE CHAUTAUQUA?
TAALPLUIMEN
MarcGALLt
HERZELE
VERZORGD DOOR C.S.C.-VORMINGSWERK GEWEST AALST
door Maurice Christiaens
op het terrein Spoorwegstraat te Herzele
COBRA
COSY COAT
CAREFUL FUNERAL
PETER OVERMEIRE
BAYORIC
TETORIAL SYSTEM
Inkom Gratis
COYOTE
FARMER'S AIR
STRANGE BREW
FLYING CONDORS
SIMPLE
Aanvang14 uur
Het huidige subsidiebeleid met betrek
king tot het jeugdwerk is er hoofdzake
lijk op gericht om slechts subsidies te
verlenen aan privé-initiatieven, met alle
mogelijke middelen wordt het vrije en
traditioneel jeugdwerk geholpen en be-
voordeligd. Slechts zelden neemt een
gemeente een initiatief om eigen voor
zieningen of diensten voor de jeugd op
te zetten vanuit de overheid.
De uitgaven voor het jeugdwerk op al
lerlei wijze trachten te helpen en vooral
door een uitgebreide serviceverlening.
Het is natuurlijk heel moeilijk om voor
stellen uit te werken waarin rekening
gehouden wordt met zowel grote ste
den, kleine steden, grote dorpen, kleine
dorpen en platteland. Gelet echter op de
schaalvergrotingen ingevolge de fusies
en alle gevolgen vandien, moet eerst en
vooral, d.w.z., alvorens het jeugdbe
leid start, een grondige inventaris van
alles wat bestaat en van de behoeften
opgemaakt worden. Wat is er in de ge
fusioneerde gemeenten aanwezig aan
verenigingen, voorzieningen, infra
structuur, enz. Wat is de organizatie en
participatiegraad van de jongeren? Met
welke algemene problemen wordt de
jeugd in de betrokken gemeenten ge
confronteerd: commerciële uitbuiting,
werkloosheid, onveiligheid, tekort aan
voorzieningen, enz. Hoe zijn de relaties
met de scholen, met de volwassenen?
Vervolg van blz. 1
gegane verbintenissen kunnen best hun
subsidiëring aanpassen aan deze die
door het Rijk wordt toegekend aan de
betrokken initiatieven. Het Rijk voor
ziet voor erkende en gesubsidieerde in
itiatieven bepaalde percentages om te
rugbetaling van gemaakte kosten. De
gemeente kan aan dezelfde initiatieven
een bijkomend percentage van terugbe
taling voorzien. Dit systeem heeft als
voordeel dat de gemeente zich geen
zorgen hoeft te maken over de erken
ning en de controle van deze initiatie
ven, vermits dit door het Rijk gebeurt.
Het nadeel van dit systeem is, dat initia
tieven die slechts plaatselijk reiken en
geen Rijkssubsidie of erkenning kunnen
of willen vragen, van subsidie uitgeslo
ten blijven.
JEUGD - SERVICE - CENTRA
In het kader van de nieuwe gemeente
lijke entiteiten zien we echter niet veel
heil in het verder subsidiëren van de
plaatselijke initiatieven Over het al
gemeen was het zo dat slechts zeer
kleine bedragen over een zeer groot aan
tal groepen werd verspreid, zodanig dat
eigenlijk niemand geholpen werd en de
gemeente weinig of geen resultaten zag
van de bedragen die werden geïnves
teerd. Persoonlijk dringen we er meer
op aan dat in de nu grotere gemeenten
en zeker in de gemeenten van minstens
10.000 inwoners wordt overgegaan tot
v*: „Mjagi
Ook de niet-georganiseerde jeugd evenals de niet-katholieke organisaties hebben recht
op financiële middelen om /.ich te ontwikkelen en naar zelfstandigheid te groeien.
INSPRAAK MOET
GEWILD ZIJN
De inspraak van de betrokkenen bij het
opzetten van voorzieningen in een ge
meente is een dringende noodzaak. In
de eerste plaats wordt daar dan een ge
meentelijke jeugdraad genoemd. De
gemeentelijke jeugdraden zijn een pro-
dukt \ai. de vorige gemeenteraadsver
kiezingen. Over het algemeen kunnen
we stellen dat het eksperiment van de
jeugdraden in de meeste gemeenten een
volslagen mislukking is geworden. De
verwachtingen waren over het alge
meen te hoog gespannen, de middelen
en de bereidheid om in te spelen op de
gestelde vragen waren vaak te klein.
Het meeste heil schijnt wel te zitten in
een klein adviescomité voor het jeugd
beleid van een twaalftal personen en
enkele zeer ruime vergaderingen in de
vorm van een hearing.
WAT EN HOE SUBSIDIËREN?
Gemeenten die de voorkeur blijven ge
ven aan het louter subsidiëren van pri-
véinitiatieven of hieraan niet kunnen
ontsnappen, omwille van vroegere aan-
de oprichting van gemeentelijke jeugd-
servicecentra, waar alle niet-
georganiseerde jongeren, kleine niet-
erkende jeugdgroeperingen en erkende
verenigingen terecht kunnen. Deze ge
meentelijke jeugdservicecentra moeten
kunnen uitgroeien tot het gemeentelijk
centrum voor de jeugd, waar de jonge
ren informatie, advies en service wordt
verleend op een zo ruim mogelijk vlak.
Een greep uit het servicepakket van
deze jeugdservicecentra, waarvan de
uitgebreidheid zeker zal afhangen van
de financiële middelen die ter beschik
king staan: administratieve faciliteiten:
er kan gestencild worden, gezeefdrukt,
er is een foto-atelier, er zijn een drietal
vergaderruimten met de nodige audio
visuele apparatuur, er zijn medewerkers
full time of part-time aanwezig voor het
verlenen van service i.v.m. activiteiten:
uitwerken van programma's, toepassen
van subsidieregelingen, voor juridische
en administratieve adviezen, verzeke
ringen, persoonlijke adviezen en alge
mene informatieverstrekking en er is
een uitleendienst voor audio-visuele
apparatuur, sport- en kampeermate-
riaal. Er zijn ateliers beschikbaar voor
creatief werk. Er is een kleine autobus
beschikbaar, die kan gehuurd worden
voor het vervoer van jeugdgroepen.
Indien de gemeente er in slaagt een der
gelijk cengrum op te richten en zo vol
ledig mogelijk uit te bouwen, wordt een
directe subsidiëring van de plaatselijke
groepen een overbodige zaak.
De idee van deze gemeentelijke jeugd
servicecentra is volledig uitgewerkt
door de diensten van het Socialistisch
Jeugdverbond. Ze worden daarbij bij
gestaan door het seminarie van prof.
Gerda Debock aan de Rijksuniversiteit
van Gent, die rond heel de functie van
de serviceverlening een ruim opgezette
studie deed, onder leiding van Willy
Faché. Deze studie is nu zo goed als ten
einde en we beschikken over twee tus
sentijdse rapporten, die benevens onze
eigen documentatie een ruim beeld ge
ven van wat een servicecentra moet zijn
en moet inhouden.
RUIMTE VOOR PLAATSELIJKE
INITIATIEVEN
De diensten van het Socialistisch
Jeugdverbond werkten zeer recent ook
een reeeline uit vnor Hg subsidiëring en
de erkenning van de plaatselijke initia
tieven van jeugdwerk: later werd deze
regeling overgenomen in de vorm van
een voorstel van decreet en neergelegd
in de Cultuurraad door Volksver-
teg?nwoordiger Hugo Adriaenssens.
Dit ontwerp voor het plaatselijk jeugd
werk betracht om alle jongeren te berei
ken. We trachten hierbij meer recht
vaardigheid en gelijkheid in het jeugd
beleid te brengen. Al de ministères van
Nederlandse Cultuur in het verleden
waren slechts bezorgd om hun katolieke
organisaties, de zogenaamde georgani
seerde jeugd. 90% van alle jongeren en
kinderen worden echter niet bereikt en
zijn ongeorganiseerd.
Wij opteren voor open jeugdwerkvor-
men en hei ter beschikking stellen van
een ruime service en voorzieningen
voor alle jongeren en kinderen. Ons
ontwerp wil grote centra zien ontstaan,
liefst opgezet door de gemeenschap. Bij
de subsidiëring ervan zou uitgegaan
worden van functieonderscheiding
i.p.v. organisatorische structuren.
HET «OPEN» JEUGDWERK
BEVORDEREN
Het huidige subsidiebeleid met betrek
king tot het jeugdwerk heeft voor ge
volg dat een project slechts volgens één
welbepaalde subsidietitel kan gesubsi
dieerd worden. Indien ergens een aantal
initiatiefnemers op basis van een hulp
verleningsmodel het verantwoord ach
ten dat bijvoorbeeld informatie, advies-
en serviceverschaffing tussen jongeren
in één centrum geïntegreerd zijn, wordt
hen dit niet belet, maar moeten zij met
betrekking tot de subsidiëring kiezen.
Zij ontvangen dan slechts één subsidie
bedrag gelijk aan een centrum dat bv.
enkel informatie verschaft, ook al zijn
de andere functies evenwaardig uitge
bouwd als een jeugdservicecentrum of
een jeugdhuis. Een dergelijk beleid be
vordert het oprichten van een groot aan
tal los van elkaar werkende organisa
ties Deze situatie is noch bevordelijk
voor de ontwikkeling van het integra
tieprincipe in het welzijnswerk, noch
kostenbesparend. Dit beleid wordt ge
kenmerkt door een denken in termen
van organisatorische structuren i.p.v. in
termen van functies, die in verschil
lende combinaties en met verschillende
intensiteiten gerealiseerd kunnen wor
den in één project. Dit laatste opzet
maakt het mogelijk in van elkaar ver
schillende plaatselijke situaties voor
zieningen te realiseren die bij de lokale
situatie aansluiten (Ditzou voor gevolg
hebben dat op de ene plaats de informa
tiefunctie gecombineerd kan worden
met de functie recreatieve ontmoe
tingsmogelijkheid voor jongeren.)
Tracht hem eens voor die zaak te interesseren Hij interesseert er zich niet
voor. Hij interesseert zich trouwens al lang voor die dingen, niet alleen voor
de zaak die u bedoeld. Wij interesseren ons voor iets. Onder invloed van het
Frans zeggen nog sommige taalgebruikers wat anders. Maar bij interesseren
gebruiken we het voorzetsel «voor».
Enkele dagen geleden heb ik het gehad over de lijdende vorm die de stijl
meestal verzwaart. Een luisteraar die op de belastingen werkt, is er als de
kippen bij gewoontegetrouw natuurlijk om bijkomende vragen te stellen.
Ik dacht al dat het wat anders was, maar het waren gelukkig alleen vragen
van taalkundige aard.
Wanneer kunnen we dan bij voorkeur wél de lijdende vorm gebruiken,
vraagt hij. Als we er de voorkeur aan geven het onderwerp van de bedrij
vende zin niet aan te geven of als dat niet duidelijk kan gebeuren. Bijv. de
diploma's worden morgen uitgereikt. We laten hier degenen die de di
ploma's zullen uitreiken, onbekend omdat zulks niet duidelijk kan gebeuren
of omdat het niet nodig is dat te doen Een tweede geval: als we het lijdend
voorwerp van de bedrijvende zin naar voren willen trekken om het aldus de
nadruk te geven. bijv. Het anti-inflatiemiddel werd nog lang na de vergader
ing druk besproken Het anti-inflatie-middel,is het lijdend voorwerp van de
bedrijvende zin dat in de lijdende zin onderwerp wordt en naar voren wordt
geschoven. Ten derde: om misverstand te vermijden. Eerst 'n zin met
mogelijkheid tot misverstand: De advokaat heeft de militant, die de politie
man had geslagen, met gloed verdedigd.
Wie heeft wie geslagen Om dat misverstand te voorkomen geven we aan de
lijdende zin de voorkeur: De advokaat heeft de militant, die door de politie
man werd geslagen, met gloed verdedigd. Hij interesseerde zich voor die
zaak.
Yves Van de Steen, over: RO-
BERTM.PIRS1G, Zen en de kunst van
het motoronderhoud.
Een Onderzoek naar waarden, Am
sterdam (Uitgeverij Contact), 1976,
367 pp.
«Men wint nooit iets zonder er iets voor
te verliezen» (Thoreau)
EEN EILOSOFIESE BESTSELLER
Zen en de kunst van het motoronder
houd is in feite een filosofiese verhande
ling opgelost in een roman. Wie nu nog
beweert dat de filosofie niet populair is,
of dat de roman heeft afgedaan, heeft
zelf afgedaan, daar zowel de roman
vorm, als de filosofie van «Zen en de
kunst van het motoronderhoud» een
enorm sukses kenden in de V.S. én Ne
derland, terwijl de opgang in Belgie be
zig is. Zen en de kunst van het motoron
derhoud is een onderzoek naar (morele)
waarden en een bestseller.
Een beleidsdenken in termen van func
ties betekent dat geen subsidiëringscri
teria worden opgesteld voor informatie
centra, adviescentra, servicecentra,
enz., maar voor functies.
Als een organisatie verschillende func
ties gekombineerd uitoefent dient ten
aanzien van elke functie te worden vol
daan aan de eisen gesteld aan een orga
nisatie welke betrokken, functie als
hoofdfunctie vervult.
De functies die volgens ons kunnen er
kend en gesubsidieerd worden houden
rechtstreeks verband met ons jeugdbe
leid.
Rekening houdend met de huidige evo
lutie van het jeugdwerk, de reeds be
staande functies en aan gang zijnde ek-
sperimenten komen we tot een zevental
functies:
creëren van recreatieve ontmoetings
mogelijkheden
ontwikkelen van de creativiteit
creëren van opvoedende speelruimten
serviceverlening aan groepen
adviesverschaffing aan individueien
informatieverschaffing aan individue
ien
projecten.
A! deze functies ontvetten nüe huidig Avontuur, macht, verschrikking
jeugdwerk en geven mogelijkheden tot
evolutie en eksperiment. Iedere functie
maakt het voorwerp uit van een afzon
derlijk onderzoek, erkenning en subsi
diëring. Het samen uitoefenen van meer
dan één functie is gewenst. Coördina
tie, begeleiding en kadervorming van of
voor initiatieven dient te gebeuren door
de landelijke organisaties.
Wij menen dat dit systeem van open
jeugdwerk ten goede zal komen aan alle
jongeren.
BESTUURSFUNCTIES IN HET
SOCIAAL CULTUREEL WERK
Kadercyclus te G, nt
Bedoeling
De bestuursleden de kans bieden om
hun bestuurlijke bekwaamheden bij de
uitvoering van hun taak te vergroten.
Dit vooral door ervaringsuitwisseling
en met behulp van een korte basistekst.
Bestemd voor
Voorzitters, secretarissen, pennings-
meesters en andere bestuuursleden (of
toekomstige bestuursleden) van bij de
C.S.C. aangesloten federaties en hun
afdelingen.
Werkwijze
Drie donderdag-avondbijeenkomsten
(vanaf I9u30 tot 22 uur),
waarop een korte uiteenzetting zal ge
geven worden aan de hand van een zeer
overzichtelijke, schematische nota.
Het informatief en instruktief karakter
komt in deze vormingscursus op de eer
ste plaats.
Daarbij moeten ook de ervaringen en
vragen van de deelnemers aan bod ko
men.
Inhoud
Welke organisatievormen zijn er De
socialistische situatie inzake sociaal
cultureel werk.
Welke verantwoordelijkheid draagt
men hierin
Welke bestuursfuncties zijn hierin
Welke zijn de verantwoordelijkheden
en taken van de bestuursleden 1
De communicatie met de leden e.a.
Deelnemingsvoorwaarden
Medewerker zijn van een organisatie
die aangesloten is bij de Centrale voor
Socialistisch Cultuurbeleid (Koepelor
ganisatie).
De intentie hebben om geheel de cyclus
te volgen. Dit is belangrijk daar de cy
clus één geheel vormt waarin de pro
grammaonderdelen mekaar in een lo
gische samenhang opvolgen en vervolle
digen.
Kosten
De deelnemers hoeven geen bijdrage
te betalen in de onkosten.
Er kan wel een tussenkomst gevraagd
worden voor de documentatiemap.
Praktische informatie
De cursus gaat door te Gent op volgende
data:
Donderdag 26 mei 1977
donderdag 2 juni 1977
donderdag 9 juni 1977
inschrijvingen tot 24 mei 1977
Medewerkers
De algemene leiding berust bij W.
Seeuws, L. Bosselaers. J. Marien en Fr.
Pieters.
Nadere inlichtingen zijn ook te beko
men op het gewestelijk C.S.C. - secre
tariaat, bij kd. F. Van den Bossche, tel.
053-21. Tl .63.
DE STICHTENDE MOTOR
FIETSTOCHT
Deze roman is het verhaal van een zo-
mermaandlang durende motorfietstocht
van Minnesota naar Californie, onder
nomen door de verteller (de tot nog toe
onbekende Robert M.Pirsig) en zijn elf
jaar oude zoon Chris.
Tijdens de tocht dist de verteller de lezer
Chautauqua's op. Dit zijn een ouder
wetse reeks praatjes die de bedoeling
hebben te stichten en te vermaken. Het
zijn kleine, aangename filosofiese be
toogjes, die de geest willen scherpen en
kuituur en inzicht willen brengen aan de
gespitste oren en de zoemende geest van
de lezer-luisteraar. Via verhandelingen
over het motorfietsonderhoud, mondt
de Chautauqua uit bij de vraag «wat is
het leven», en bij een onderzoek naar
«wat is het beste»Dit filosofies speur
werk leidt tot de vorming van een filo
sofies systeem waarin wetenschap, re
ligie en humanisme nader tot elkaar
worden gebracht.
Dit prachtige werk - de kombinatie ro
man - filosofie - reisverhaal - techniek is
énig - is ook een moderne versie van de
Erlkonig - sage. De verteller wordt tij
dens de rit naar de Atlantische Oceaan
achtervolgd door het spook van zijn
vroegere zelf. Hij noemt hem Phaedrus,
een briljant zoekende en vragende
geest, die onder de last van zijn jacht op
idealen krankzinnig werd en in een in
richting werd opgenomen. Phaedrus
stierf er onder elektro
shockbehandeling en komt nu terug om
de verteller zijn eigenlijke zelfop
nieuw te halen. Tenslotte is er nog het
spannende, wanhopige relaas van de
steeds slechter worden verhouding tus
sen de hoofdfiguur-verteller en zijn
zoon Chris. Deze vertoont immers de
eerste symptomen van een beginnende
krankzinnigheid. Hierdoor wordt de
magiese sirkel volmaakt: de eindeloze
filosofiese zoektocht van de
hoofdpersoon-auteur tijdens een even
eens eindeloze dolle motortocht dwars
door Amerika, lost op in dé uiteindelijk
overwinning van Phaedrus. Phaed-
rus'overwinning is eigenlijk de over
winning van de krankzinnigheid die, in
positieve zin, de overwinning is van de
filosofie. Dit is het rusteloos vragen
stellen en met persoonlijke inzet een
antwoord geven, zodat een nieuw
evenwicht tussen mens en natuur, tus
sen geest en materie, tussen kunst en
techniek, tussen wiskunde en filosofie,
in een allesomvattende hypothese,
wordt uitgebouwd. De krankzinnig
heidssymptomen van Chris zijn een
duidelijk optimistiese noot. Ook de
nieuwe generasie zal aldus nimmer zijn
denken onderwerpen, maar door de
vrije gedachte een nieuwe oplossing
bieden.'die de verloren harmonie tussen
de mens en de dingen opnieuw en
beterzal herstellen. Aldus wordende
Chautauqua's op hun beurt van morali
serende praatjes tot een groots filosofies
betoog, waardoor een boeddhisties
geinspireerd humanisme ontstaat, door
de verzoening tussen wetenschap en re
ligie. Het agnostiek NIRWANA ver
vangt het starre moralisme.
BEGRIPSSLEUTELS
Waarschijnlijk schrikt het betoog van
ondergetekende menig lezer af. Dit is
echt onnodig daar «Zen en de kunst van
het motoronderhoud» niet alleen vlot
werd geschreven en slechts zelden in
gewikkelde filosofiese betogen omvat.
Óm het de lezers te vergemakkelijken
willen we ook een paar kerngedachten
van PIRSIG'S meesterwerk uit de klas
sieke doeken doen. Waarom bv. gezeur
over het motoronderhoud? Omdat de
echte motorfiets waar je aan werkt, een
motor is die jezelf bent. De machine die
daar voor me» schijnt te staan en de
mens die «in me» schijnt te zitten zijn
immers geen twee afzonderlijke din
gen. Ze groeien samen naar kwaliteit
toe, of raken samen steeds verder van
Kwaliteit verwijderd. Kwaliteit is een
basisgedachte van dit Zenwerk, waar
over dadelijk meer.
Waarom een motorfietstocht? Om het
persoonlijke horizont te verbreden en
niet in een kist door het landschap te
razen. Om zelf. lijfelijk aanwezig, deel
te worden van dit landschap en de kan
ker van deze tijd, de eenzaamheid de
doorbreken. Want dat is het vriend,
EENZAAMHEID. De ergste manier
om je arbeidsvreugde te vergallen. Dat
is de begrafenisstoet, de stoet waarin
iedereen meedraait. Deze opgefokte,
laat - anderen - maar - stikken, huper-
moderne, egogerichte manier van leven
van iemand die ervan uitgaat dat hij de
wereld in pacht heeft. Door de motor-
fietstocht herontdek je dit. zoniet vergeet
je het gewoon door de dagelijkse sleur.
Een waarom Zen en al dat filosofies
gelul? Doodgewoon omdat de gevolgen
van Socrates' martelaarschap en Plato's
onovertroffen proza dat erop volgde
niets minder zijn dan de hele wereld van
de westerse mens, zoals wij die kennen,
langs de Renaissance om. PIRSIG-
PHAEDRUS graaft wat dieper en komt
bij ongekende uitwegen. Wat de oude
Grieken beweegt tot heroiese daden
de motivasie van hun handelingen
is geen plichtsgevoel zoals wij dat ken
nen. Wij hebben slechts het begrip
«plicht tegenover de anderen». De oude
Grieken worden bewogen door «plicht
De motorfiets...een nieuwe afgod.
tegenover zichzelf». Zij streven dat
gene na wat wij altijd vertalen met
«deugd», maar waarvoor in het Grieks
ARETEstaat, «voortreffelijkheid». Dat
is de definisie van kwaliteit die al dui
zend jaar had bestaan voordat de dialek-
tisie met Socrates als stamhoofder
maar over dachten het in verbale val
strikken te laten lopen.«Voortreffelijk
heid», zoals omschreven, is de vrijwel
eksakte vertaling van het Sanskriet -
woord DHARMA, HET ENE» van de
Hindoes. Kwaliteit! Deugd!
DHARMA! Dat onderwezen de Sofis
ten. Geen eties relativisme. Geen ar
chaïsche «deugd» Maar arrête. Voor
treffelijkheid. Dharma! De eerste leer
meesters van de westerse wereld had
den met rethorica Kwaliteit onderwe
zen. Ongelooflijk groot is wat de mens
heeft verloren. Met het tot stof vergaan
van de botten der Sofisten en de instor
ting van Athene, verloor de mens een
onmisbare basiswaarde. Vandaar het
huidige failliet van de MENS.
Wie puzzelt straks met mij en Robert
M. PIRS1G verder, op zoek naar de
uitweg... de Kwaliteit die tot stof ver
ging?
Yves Van de Steen
organiseert
r Free POPFESTIUAL
met optreden in
PresentatorJeH
openlucht van
Van Den Steen.