JAAR VAN HET DORP Op de vrouw af EEN DELICAAT ONDERWERP BILD-ZEITUNG ONTMASKERD DOtt AitlIJ «WAT MET HET ONDERWIJS V olksvertegen woordiger PAUL VAN DER NIEPEN verdedigt de belangen van de onderwijsmensen GOED NIEUWS VOOR DE FILMLIEFHEBBERS DE NIEUWE FILMCLUB VERZORGD DOOR C.S.C.-VORMINGSWERK GEWEST AALST MET ENKELE VRAAGJES CSC DE RANK LEDE Vervolg van p. 1 BRT-examen producer UITNODIGING ALGEMENE STATU TAIRE LEDENVERGADERING Het is niet de eerste maal dat CSC- Vormingswerk vragen stelt rond het «Jaar van het Dorp», vlaggeschip van het kabinet van minister De Backer voor het jaar 1978 op cultureel vlak. Vragen zijn er inderdaad voldoende, vooral op gebied van aanpak en organi satie. «Laattijdigpluralisme. De voornaamste kritiek die wij terzake wensen te uiten is de laattijdigheid waarmee organisaties als CSC- vormingswerk worden betrokken bij dergelijke akties die gevoerd worden met gemeenschapsgeld. Het is zeker niet onze bedoeling de plu ralistische ingesteldheid van het Minis terie van Nederlandse Cultuur in vraag te stellen. Alleen vragen wij ons af waarom men de «andere» organisaties slechts op de hoogte brengt op het moment dat andere «erkende organisaties» reeds in hun" tijdschrift de volledige informatie heb ben gepubliceerd. Is het dan werkelijk te veel gevraagd in te gaan op ons verzoek om kleine orga nisaties (niet elke organisatie heeft en kele tientallen vrijgestelden ter be schikking) materieel de kans te geven in te pikken door hen ten minste tijdig te informeren of -nog beter- te betrekken bij de voorbereiding zodat ook zij hun inbreng kunnen hebben en een plaats kunnen inruimen voor de filosofische of ideologische strekking die zij verte genwoordigen. Miljoenen, voor wat? Van kleine organisaties gesproken, wensen wij toch ook enkele vragen te stellen betreffende de tientallen miljoe nen die men voor deze aktie heeft weten vrijmaken. Verre van te beweren dat dit nutteloze uitgaven zijn moeten we an derzijds toch vaststellen dat men in an dere sektoren van cultuur niet de nodige middelen weet te vinden om de wette lijk verplichtingen na te komen. En dan spreken we nog niet over de manier waarop ze verdeeld worden onder de diverse organisaties en strekkingen. Alleen heeft men blijkbaar meer inte resse voor eenmalige akties dan voor het werk dat dag-in-dag-uit geleverd wordt, o.a. in het kader van vormings organisaties als CSC-vormingswerk. Miljoenen, voor wie? Een derde fundamentele kritiek heeft betrekking op het doelpubliek en het doelobjekt,. In een periode van ekonomische krisis en massale werkloosheid lijkt het ons dat men een bliksemafleider heeft ge zocht voor de frustraties waaraan de ge- i hele bevolking is gaan lijden. Het is weliswaar klassiek dat men in «slechte tijden» teruggrijpt naar die «goeie oude tijd»maar wij betwijfelen of dat inderdaad de aangewezen me thode is. Vooral omdat men alles be perkt tot een oppervlakkige diskussie over het verdwijnen van het platteland in zijn oude vormen, zonder door te boren naar de sociaal-politieke en eko nomische achtergronden. Algemeen krijgen we de indruk dat deze aktie door het Ministerie van landbouw wordt gedirigeerd en dat de beide an dere ministeries er voor spek en bonen bijlopen, d.w.z. om de nodige miljoe nen te leveren. Er ontbreekt trouwens een algemene lijn in de doelstellingen van deze aktie. Men wil in beginsel plaatselijk inventa riseren, aktieplannen opstellen, enz., maar welke de lijn is die respektieve kabinetten volgen t.a.v. de gestelde problemen laat men, wijselijk in het midden. Als socio-culturele vormingsorganisa tie wensen wij alleen nog te stellen dat men onvoldoende ruimte en mogelijk heden heeft gelaten voor de respektieve organisaties om, vertrekkend van eigen maatschappijvisie, 'n werkingsschema op te zetten. Zoals men is tewerk gegaan heeft men in praktijk het initiatief |ian de lokale overheden toegespeeld, jlie er volgens eigen goeddunken ofwel folkloristische hoevefeesten zullen van maken, ofwel vrijblijvend promotieakties rond eigen beleid. De vormingsorganisaties, die konkreet wensen te werken aan de ontvoogding van de arbeidersklasse, voelen zich eens te meer aan kant gezet en miskend Freddy Van Den Bossche, secretaris. Yves Van de Steen, over GUNTER WALLRAFF, Verslaggever van Bild, Amsterdam (Van Gennep), 1977,185 blz. 1. SYSTEMATISCHE VERVAL SERS Wij kennen Wallraff reeds als een mees ter van de onthullende journalistiek door zijn vorige bundels «'t Gewone kapitalisme» en «Ongewenste reporta ges». Daarin vindt men de verslagen van zijn (ongewenste) aanwezigheid in verschillende fabrieken en kantoren, daklozenasiels en gestichten. Na publi catie van zijn reportages kwamen vaak akties op gang en werden veranderingen in de werksituatie tot stand gebracht. Daardoor werd Günter Wallraff bedol ven onder een stroom van processen en verdachtmakingen en haalde hij zich de haat van ondernemers en managers op de hals. Bild noemt hem dan ook «een ondergrondse communist! Onder een valse naam en met een aan gepast uiterlijk is Wallraff erin geslaagd het Duitse sensatieblad bij uitstek, «Bild-Zeitung» gedrukt op de persen van de ultra-rechtse krantenmagnaat Axel Springer, van binnenin te leren kennen. Hoe een krant met een miljoe nenoplage door allerlei geniepige jour nalistieke en psychologische trucs de lezers tegelijk lijmt en terrorizeert, wordt haarfijn door Wallraff geschetst. Door zelf als journalist van de Bild- Zeitung te opereren ontdekt de auteur een raderwerk van half-bewuste, half- onbewuste mekanismen die in werking treden, wanneer het concern beslist nieuws te jagen. Men werkt met kontrasten (geen tegen stellingen), overdrijvingen, dikke rode bloedsporen, verdraaiingen van halve waarheden, leugens in vraagvorm, weglatingen, valse getuigen, rampen, sprookjesprinsen, mannen - met - suk- ses, wit-zwart robotten, getraceerde foto's, seks, geweld, roofzucht, laster en eerroof, afdreigingen, een verklik- kersnet e.d.m. Teveel om op te som men. Wallraff krijgt het soms zelf te pakken. De invloed van het gangster- journalisme, het nieuwsjagen zonder skrapules krijgt ook vat op deze tegen stander van «moord en spelen». Wall raff zelf besluit op pagina 150, heel raak, als volgt: «Een Bild-redactie kun je met recht een Vrijdag 17 februari 1978 om 20 uur, Cultureel Centrum, Dorp Lede. Spreekbeurt door Minister J. RAMAECKERS, Nationale Opvoeding. Toegang gratis! IEDEREEN VAN HARTE WELKOM. Het Bestuur DE RANK een diploma zouden verkrijgen (in dit geval hetwelke) 2. de verschillende aangevraagde as similaties van de diploma's zouden ver krijgen Antwoord: Het geacht Lid gelieve hierna de volgende inlichtingen te ver nemen: De assimilatiecommissie werd inge steld ter gelijkstelling van bepaalde graden en diploma's. Hier is geen sprake van de assimilatie van een per soon. Het verlenen van een gunstig advies door de assimilatiecommissie voor meer dan een diploma van technisch professionele vervalserswerkplaats noemen'. Men moet het zich alleen niet zo voorstellen dat er een officiële, mis schien wel schriftelijke opdracht wordt gegeven om dit of dat te vervalsen. Er worden ook geen mondelinge aanwij zingen gegeven in de trant van: verzin dit verhaal even. of: zuig dat eens even uit je duim. De vervalsing bij BILD ontslaat zogezegd SYSTEMATISCH, zonder dat er een woord aan wordt vuil gemaakt (Kapitalen YVDS) 2. DE HOOFDBEGINSELEN f i Een der leidende principes is in elk ge val dat er een verhaal moet inzjften. Liefst goed emotioneel gekleurd, wjiar de primitivo's kunnen om huilen (zo worden de Bild-lezers door de redaktie van hun lijfblad genoemd). Is er geen verhaal dan verzint men er een, of men verkracht de realiteit even. Eén voor beeldje maar. Een trouwe lezer belt effe op met zelfmoordplannen. Zijn lieve lingsblad zal hem wel helpen, niet? Ja hoor, de Bild-redakteur van dienst ziet er een sterk verhaal in, en na luchtig te hebben genoteerd dat het buisje slaap tabletten dat de man heeft gegeten blijkbaar nog zijn uitwerking mist en dus van geringe kwaliteit moet zijn, geeft hij de stakker de raad flink wat alcohol te drinken. De lezer weet ondertussen reeds dat al cohol de invloed van slaapmiddelen versterkt en suicidaire plannen aldus minder remmingen in de psyche van betrokkene zullen oproepen. Dat is het precies: Bild-zeitung wil in zijn vol gende editie een vette zelfmoordkop met bloederige foto's van de snotte rende nabestaanden. Een vette sensa tionele krantekop is inderdaad principe - nummer 2. Het cynisme gaat zo ver dat het Springer-Verlag zelf, een keurige analyse heeft uitgegeven van wat de ei genlijke werking van de Zeitung eigen lijk betekent en moet betekenen. Daaruit citeert de auteur op p. 156 van het werk, het volgende: «Het is dus be langrijk dat de instantie BILD twee we- zentrekken in zich verenigt: aan de ene kant mannelijk gezag en doorzettings vermogen, aan de andere kant moeder lijke zorg en moederlijk begrip. De overname van de Uber-Ich-functies wordt hierdoor pas in zijn volle omvang mogelijk: de krant neemt daardoor tot op zekere hoogte de «rol van de ouders» over: men buigt niet alleen voor een sterk gezag maar vindt tegelijk een be grijpende instantie waaraan men zich met een gerust geweten kan overge ven.» 3. DE DWANG VAN HET BEVEL Bild's reusachtig gevaarlijke invloed wordt daardoor iets duidelijker. Het gaat om een MECHANISME dat AUTOMATISCH GEESTELIJK GEWELD VOORTBRENGT Het gaat hier om een vorm van terrorisme die niet voorzien is in het wetboek van strafrecht, al werd dit in de Bondsrepu bliek nog zo uitgebreid met nieuwe wet ten tegen terreur en geweld. Het betreft een zeer bijzondere vorm van geweld, van geestelijk geweld, met mensen, hun gedachten, hun gevoelens en hun waar den als slachtoffer. Wallraff zelf: «En ondanks het feit dat Burz dagelijks meemaakt dat Bild niets anders doet dan NIEUWS verdraaien en achterhouden, lukt het hem zich blind te staren op een hoog journalistiek ideaal: nieuws wordt nooit en te nimmer ach tergehouden. IK HEB GELOOFD MIJ IS BEVOLEN, levensvisie en de onontkoombare dwang van het bevel, met dezelfde combinatie suste men zijn geweten in het DERDE RIJK (Kapita len van mij) (blz. 161). Deze zin van de auteür is de verschrikkelijke sa menvatting o van de ganse BILD- problematiek en meteen ons besluit. YVES VAN DE STEEN Op 17 februari richt het abortuskomi- tee, afdeling Aalst een filmavond in ge volgd door een debat. Tema «Abortus doe je niet zo maar» Ijpdoeling van deze avond een onder zoek in te stellen naar de oorzaken van al de deining die er rond abortus reeds geweest is. Tevens willen we proberen een menselijk gelaat te geven aan de slogans die er rond dit onderwerp reeds werden gescandeerd, om op die maaier meer informatie te geven en te wijzen op het feit dat leven meer is dan een louter biologisch feit maar dat er aan dit leven ook effectieve, geestelijke en so ciale noden verbonden zijn die meestal door de tegenstaanders van abortus over het hoofd worden gezien. Het spreekt vanzelf dat we een zo groot mogelijk publiek willen bereiken. Met dit inzicht werd de feestzaal van het stadhuis aangevraagd om onze aktivitei- ten te laten doorgaan. Daar de zaal toch vrij was kregen we een mondeling ak koord. Na herhaaldelijk aandringen op een schriftelijk akkoord werd ons gezegd dat er geen vuiltje aan de lucht was en de zaal zeker voor ons was. Affiches werden gedrukt en verspreid, folders werden gemaakt, de pers werd verwfttigd enzomeer. Tot de beslissing van het schepenkol lege kwam: «Het onderwerp is te deli- kaat en nog meer de uitbaters van de omringende zaaltjes hebben niet graag dat de feestzaal wordt opengesteld voor aktiviteiten want dat is voor hun niet commercieel genoeg». Dus we kregen de zaal niet. Na aanvraag in de omliggende zaaltjes om nog iets vrij te vinden kregen we als antwoord dat alles volzet was... Wat het eerste argument betreft zullen er waarschijnlijk verschillende aspek- ten aan de basis van de beslissing heb ben gelegen. Vooreerst moet ik er op wijzen dat de beslissing geen beslissing was van het voltallige schepenkollege; beide socia listische schepenen hebben onze zaak positief verdedigd, doch daar zij in de minderheid waren was het een klein kunstje om tot een negatief antwoord te komen. Wat kan verder als «delikaat» omschre ven worden Toen een drietal weken geleden er een Zuidafrikaanse zanggroep op uitno diging van een zuiver pro- apartheidsgezinde organisatie, in de feestzaal van het stadhuis kwam optre den is waarschijnlijk het woord «deli kaat» nooit gevallen bij het toekennen van de zaal. Als er in het geval van abortus gesproken wordt over het af breken van ongeboren leven, hoe moet men dan staan tegenover landen waar men niets geeft om het afbreken van geboren en opgegroeid leven. Als er daar in gevangenissen op een jaar tijd zomaar 24 jonge politieke gevangenen door zogezegde ongelukken om het le- FILMCLUB ANTRAKT V.Z.W. ingenieur in het bezit van een persoon kan aanleiding geven tot de gelijkstel ling met de graad van industrieel inge nieur en het diploma dat erop betrek king heeft dat wordt uitgereikt in meer dan een afdeling vermeld in par. 3, van artikel 1, van de wet van 18 februari 1977. Per diploma van technisch ingenieur dienen de bepalingen te worden nage leefd betreffende de aanvraag ter gelijk stelling met de graad en het diploma van industrieel ingenieur, die gepubliceerd werden in het Belgisch Staatsblad van 26 mei 1977. Stadsschouwburg Vredeplein, Aalst Als eerste film vertoonden zij DERSU UZALA Regie: Akira Kurosawa, USSR/ Jap. 1974-75. Duur: 140 min. Dersu Uzala is een van 1974 daterende film die Kurosawa in de S.U. draaide. Kurosawa is in België vooral bekend door «de 7 Samoerai», «Dodeskaden» en het onlangs op de VPRO vertoonde «Rashomon». Dersu Uzala is een aardse film. Kuro sawa brengt de prachtige, russische Taiga op sublieme manier in beeld. Deze evokatie van de natuur kan doen terug denken aan «Aguirre, der Zorn Gottes» van Herzog. Ook hier is het landschap eigenlijk overheersend, het domineert al het andere. «Aguirre»echter was het verhaal van mensen die strijden tegen een hun vijandige natuur. In Kuro sawa's film krijgen we integendeel een hoofdpersonage dat een onderdeel is van zijn milieu: de oude mongoolse ja ger Dersu Uzala. Zijn ontmoeting en vriendschap met de russische officier Arseniev vormt de leidraad van het ver haal. Samen zullen ze de Siberische Taiga verkennen, niet op de imperialis tische wijze van Aguirre en de zijnen, maar door proberen te begrijpen en zich te integreren. Als de opdracht van Ar seniev voorbij is, overhaalt hij Dersu met hem mee te komen naar zijn dorp. De oude man kan zich echter onmoge lijk aanpassen en trekt opnieuw de wijde natuur in. Dersu Uzala is een magistrale film, een oprechte lofzang van de natuur. Het is echter Kurosawa's verdienste hierbij niet vervallen te zijn in al te gemakke lijke, al te voorspelbare zwart-wit voor stellingen. Het geheel blijft vooral menselijk: de stadmens Arseniev wordt sympathiek voorgesteld, hoewel zijn mentaliteit enorm verschilt van Dersu; de vriend schap tussen de twee mensen wordt niet gehinderd door hun tegenstellingen. Met een dergelijke start, verdient het sterk aanbeveling van deze groep te blijven volgen en hen te steunen door onze aanwezigheid op volgende verto ningen. PICNIC AT HANGING ROCK (Regie: P. Weir, Australië, 1975, 115 min.) Een meisjespensionaat voor betere standen, ergens buiten in een Australi sche, Victoriaanse reuzevilla. Sint Va lentijnsdag. 1900. Vanaf het ontwaken heerst bij al de jonge dames een ner- veuse spanning. Ze zijn opgejaagd om dit feest van liefde, lopen rond met amoureuze zichtkaarten, giechelen, rennen, doen plots intiem. Maar er is ook de uitstap naar «hanging rock», die ze de drukte op het lijf jaagt. De rots massa die een honderdtal meter uit het bos opsteekt, en waarvan de beklim ming taboe is. Voor de (aanvankelijk) vier meisjes is de tocht die zij zelfstandig ondernemen precies een symbolische strofe van een gedicht, waarin zij zich geleidelijk aan van schoeisel en bovenkleed en van het prangende preutse korset hebben ont daan om door te dringen in de natuur, steeds vrijer, steeds hogerop zoekend naar iets dat hen ontontwijkbaar verder drijft. De fotografie: even gaat ge, bij be paalde tinten en bij het spel van deze meisjes, in lange witte zomerjurken, aan Hamilton denken. Maar Weir is (ge lukkig) veel eenvoudiger en gaver en minder zeemzoet. Een beetje Renoir misschien. De fotografie benadrukt ook de ongenaakbaarheid van het land schap. De meeslepende, ijle panfluit muziek en Beethoven scheppen met het raadselachtige van het gebeuren (aller lei occulte toestanden), een fascinerend klimaat in deze film. (bronnen: Het Laatste Nieuws, 12 mei 77 Film en TV, juli-aug. 77) Onmiskenbaar blijft filmlmub Antrakt inspanningen leveren om recente cine matografische kunstwerken t^ brengen in onze stad Voor inlichtingen en documentatie kan men zich wenden tot Jan Louies, Ar- beidsstraat 13, 9300 Aalst. ven komen, rijzen er tenslotte ook vra gen op over de waarde van het leven. Of is een zwart leven minder waard als een blank leven Misschien was de reaktie van de Volk- £unieschepen tegenover ons een vorm van wraak. Uiteindelijk moest het optreden van de Zuidafrikaanse groep gepaard gaan met recepties en dergelijke. Onder druk van de anderen is het dan gebleven bij het optreden in de feestzaal, met daarbij een uiterst strenge politiebewaking. Verder kan men zich de vraag stellen waarom de liberale schepenen incluis de burgemeester op onze vraag negatief hebben geantwoord. Stond er in hun verkiezingsprogramma geen program mapunt, al was het dan sterk genuan ceerd, tot het regelen van een abortus wet. Of was dit enkel electoraal beke ken. Er zijn tenslotte veel liberaalden kenden die lid zijn van de humanisti sche beweging die duidelijk stellingen inneemt in het op punt stellen van een abortuswet. Wie tenslotte humaandenkend is en daarbij nog de moed opbrengt zich te informeren kan niet anders dan tot het besluit komen dat aan de hypokriete toestand waarin we leven iets moet ge wijzigd worden. Nederland en Engeland voor de begoe- den, engeltjesmaaksters en enkele moedhebbende dokters voor minderbe- goeden dat is de huidige toestand. Hoe kan men zich blijven verzetten tegen een positieve abortuswet als men weet dat dank zij de informatie die meer en meer doorsijpelt in alle lagen van de bevolking de wens tot regeling meer en meer toeneemt. De abortuswet komt er toch, juist zoals alle andere wetten die door vechten verwezenlijkt zijn om de minoriteiten aan bod te laten komen. Een abortuswet is in de eerste plaats een wet voor vrouw en kind omdat de vrouw biologisch gezien kinderen krijgt en deze zal blijven krijgen zolang als de tijden bestaan. Volgende week zal ik aan de hand van toestanden die bestaan in verbarid'met vrouw en kind informatie verstrekken die iedereen moeten aanzetten tot na denken over de waarden van het leven waar zo met geschermd wordt. Intussen doe ik een warme oproep tot alle geïnteresseerden om naar onze de bat avond te komen. Afspraak vanaf 7 uur voor het stadhuis van waaruit we samen naar de zaal KREJA gaan in de Driesleutelstraat. Georgette Van Lierde «Het SOCIALISTISCHE INSTITUUT VOOR RADIO EN TELEVISIE (S.I.R.T.) en de ACOD-BRT organise ren een cursus ter voorbereiding op het examen van producer amusement. Be langstellenden gelieven zich te wenden tot ACOD-BRT (Roland MARTENS) tel. 02-736.10.10 of het SIRT, Keizers- laan 13, 1000 Brussel (Lutgart AU- GUSTYNIAK), tel. 02-513.82.70 (toestel 25) waar alle inlichtingen wor den gegeven.» Op maandag 27 februari '78 om 20 uur in de lokalen van het Huis van de B.S.P.-Houtmarkt 1 te Aalst. Dagorde: Goedkeuring financieel verslag 1977 Goedkeuring begroting 1978 Goedkeuring werkingsverslag 1978 Programmatie 1978 Hulpverlening aan de afdelingen Allerlei Alle leden van de C.S.C.- vormingswerk-afdelingen worden hier toe vriendelijk uitgenodigd. VAN GAEL Rita

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Voor Allen | 1978 | | pagina 2