Oproep voor de boycot van de organisatie door Argentinië van de wereldbeker voetbal Spaarbons, hoge opbrengst! Op de vrouw af DE VROUWE DOOR DE EEUWEN MEEN C.S.C. - VORMINGSWERK Seminarie «DE RANK» Aalst IDEOLOGISCHE VORMINGSDAGEN Onze strategie Hoe bereiken we het socialisme Hoe overtuigen we de anderen? Opzetten van propaganda-aotie's HUIS VAN DE SOCIALISTEN MASSALE 1 MEI-BETOGING VERZORGD DOOR C.S.C.-VORMINGSWERK GEWEST AALST C.S.C.-VORMINGSWERK JEUGDDIENST A.B.V.V. Houtmarkt 1 9300 AALST KLEINE TENTOON STELLING MET INFO-AVOND OMTRENT INFORMATIE VOOR SCHOOLVERLATERS RICHT IN 14 april '78 19 april '78 Plaats: VOLKSHUIS Aanvang: Houtmarkt 1 AALST Telkens om 20 uur CENTRALE VOOR SOCIALISTISCH CULTUURBELEID OPGELET NIEUWE TELEFOONREGELING JONGSOCIALISTEN OOST-VLAANDEREN FEESTJE VAN DE ROOS DE SOCIALISTISCHE GEMEENSCHAPPELIJKE ACTIE ROEPT U ALLEN OP NAAR DE te Aalst op MAANDAG 1 MEI TE 10 U. Verzameling aan het Volkshuis, Houtmarkt, Aalst voor de 1 MEI-TOESPRAAK door B.S.P.-VOLKSVERTEGENWOORDIGER MARC GALLE Verder: Zondagavond 30 april te 19u30 Houtmarkt-Aalst. Mei-avondconcert door Soc. Harmonie «Hand aan hand». Zondagavond 30 april te 20u30, Houtmarkt-Kelder-Groot meiavondfeest met Honky Tonk Jive Band - Harry Pink en zangers en muzikanten, K.L.V., J.P. De Boitselier. Maandagnamiddag 1 mei te 15u. Grote 1 mei-belotting, in de kelder van het Volkshuis. ALGEMENE SPAAR. EN LIJFRENTEKAS KLANK- DIAFESTIVAL TE NIN0VE DE MIDDELEEUWSE MANNENWERELD... Zal de wereldbeker voetbal dit jaar in Argentinië doorgaan temidden van de koncentratiekampen? Zullen Robby Rensenbrink, Ernst Hap- pel en Francis RionTe.a.)* respektieve- lijk de Nederlandse ploeg en de Belgi sche Scheidsrechterswereld vertegen woordigen op 800 meter van het af schuwelijkste foltercentrum van Argen tinië? Inderdad, het RIVER PLATE stadion, waar verschillende wedstrijden van de wereldbeker moeten doorgaan, is in de onmiddellijke nabijheid van de «Escuela Mecanica de la Armada» (Mechanikaschool van de Zeemacht) en zetel van de gruwelijke «Grupo de Ta- reas 3-3» die een ware Argentijnse Ge stapo van 314 OFFICIEREN EN MA RINESOLDATEN VORMT. Reeds gedurende 2 jaar bewerkt deze groep honderden mannen en vrouwen op een afgrijselijke manier met onder andere lasapparaten en elektrische zagen. Vanuit deze school vertrekken de heli kopters die de verminkte lijken in de Rio de la Plata of de Atlantische Oceaan werpen. Sinds meer dan twee jaar werden min stens 8000 mensen opgesloten, meestal zonder enige vorm van proces, en «ver dwenen» 15.000 anderen (cijfers van Amnesty International). Anderzijds schat men voor dezelfde periode het aantal moorden door ordestrijdkrachten op 8 a 10.000. Zoiets kan men nooit vergeten. De Argentijnse Junta heeft van de We reldbeker Voetbal een staatsaangele- genheid gemaakt. Zowel de totale inzet van de regering, over de hoofden heen van de sportorganisaties, als de aanwe zigheid van alle repressieve krachten in de organisatie van de Beker zijn er ge tuige van. Voor het diktatoriale regime van Generaal Videla komt het er op aan een internationaal aangetast imago op te poetsen. Op binnenlands vlak wil de Junta haar macht nog verstevigen, nu het volks verzet uitbreiding neemt, onder andere door stakingen, sabotage van produk- tieketens en betogingen van moeders van aangehouden en verdwenen slacht offers van de nazipraktijken. Kunnen wij aanvaarden dat in een land waar de koopkracht van de werkende bevolking in 2 j. tijd met 65% is geslonken en de werkloosheid 15 van de arbeiders treft honderde miljoenen dollars worden uitgegeven voor een prestigeslag die enkel een nieuw in strument wordt van terreur? Kunnen wij aanvaarden dat net als in '36 met de Olympische spelen in Ber lijn, een internationale bijeenkomst moet borg staan voor een fascistische diktatuur? In de huidige toestand van repressie in Argentinië lijkt de boycot van dit land als organisator van de wereldbeker voetbal ons het enig konsekwent ant woord. Er zal geen voetbal gespeeld worden tussen koncentratiekampen en folter kamers! De wereldbeker voetbal mag dus niet plaatsgrijpen in Argentinië noch in een ander land waar de mensenrechten met de voeten worden getreden. Het Comité voor de boycot van de Or ganisatie door Argentinië van de We reldbeker Voetbal zal initiatieven ne men en stappen zetten opdat sportlui van bij ons niet naar Argentinië zouden gaan tenzij de Argentijnse Junta onder tussen: de politieke gevangene vrijlaat, ook de zgn. «vermisten» de politieke, syndikale en demokra- tische vrijheden integraal en definitief herstelt. Wij roepen alle sportlui, voetballief hebbers, journalisten, jongerenbewe gingen, politieke- en syndikale militan ten en hun organisaties verenigingen ter verdediging van de mensenrechten en alle progressieve en demokratische krachten op om bij het comité voor de boycot van de organisatie door Argen tinië van de wereldbeker voetbal aan te sluiten en het te steunen. Wij onderschrijven de initiatieven die in Zweden, Frankrijk, Spanje, Italië, West-Duitsland, Nederland, Schot land, en elders ontstaan rond de Boycot van de Organisatie door Argentinië van de Wereldbeker Voetbal en zullen meewerken aan een brede koördinatie van al deze initiatieven. Indien u akkoord gaat met de inhoud van deze oproep, en u deze actie wenst te steunen of hieromtrent een voor drachtavond met dia-montage wenst te organiseren, richt u dan tot het federaal secretariaat C.S.C.-Vormingswerk, Houtmarkt 19300 Aalst - VAN GAEL RITA respektievelijk spelers van Ander- lecht, trainer van F.C. Brugge en scheidsrechter. Nog enkele maanden en het schooljaar 1977-1978 is voorbij. Op dat ogenblik worden heel wat jongeren gekonfron- teerd met het feit dat ze volgend school jaar niet meer op de «schoolbanken» zullen zitten maar dat ze zullen werken ofwel werkzoekenden zullen zijn. Heel wat jongeren en hun ouders zijn niet voldoende voorbereid op die ver andering. Ze weten meestal niet wat ze juist moeten doen en nog minder zijn ze op de hoogte van hun rechten en plich ten. Om aan dit gebrek van informatie te verhelpen heeft de jeugddienst van het A.B.V.V. een informatiebrochure sa mengesteld. Daarin vinden we alles wat men moet doen om in orde te zijn met de R. V.A. en de mutualiteit, hoe men best solliciteert, hoe een arbeidsovereen komst wordt afgesloten en nog veel meer. Om nog veel beter te worden ingelicht is er ook 'n informatiestand waar alles in grote lijnen wordt tentoongesteld, ter wijl er medewerkers bereid zijn hier- rond de nodige informatie te verstrek ken. Om aan deze tentoonstelling en info- avond meer ruchtbaarheid en sprei dingsmogelijkheden te bieden heeft het C.S.C -Vormingswerk haar toezegging voor medewerking gedaan. Wij vragen dan ook aan onze afdelingen deze activiteit zoveel mogelijk te plan nen in de programmatie, des te meer daar deze weinig kosten en arbeids kracht vraagt, en ons tijdig te verwitti gen omtrent de vastgestelde datum. Met dank voor uw medewerking, A.B.V.V. JEUGDDIENST JEAN PAUL RINGOIR C.S.C.-VORMINGSWERK VAN GAEL RITA Vanaf heden werden volgende directe lijnen in het huis van de socialisten, Houtmarkt 1 te Aalst aangelegd: Mare Galle: 053-21.73.71. Café Volkshuis: 053-21.48.69. B.S.P.-federatie: 053-70.51.51. C.S.C.-federatie: 053-70.51.51. A.B.V.V.: 053-21.11.63. DENDERLEEUW 13 APRIL ACHTURENHUIS Op 15 april richten de Jongsocialisten Oost-Vlaanderen hun «Feestje van de roos» in. De bedoeling is de nationale JS-kas wat te spijzen. Deze staat er ind. niet zo rooskleurig voor. Elders in dit blad vind je de aankondi gingsaffiche afgedrukt. Graag nog wat toelichting voor de geïn teresseerden: De wandelzoektocht vertrekt om 14.30 u. en zal een tweetal uren in be slag nemen. Een vijftal gemakkelijke vragen worden gesteld die allen betrek king hebben op tijdens de wandeling in te vullen gegevens. Leuke prijsjes zijn voorzien voor de gelukkige winnaars. Er wordt gewandeld langs de Welle- meersen. Dender, Hekelgem en Teral- fene. Terzelfdertijd wordt in de zaal van het Achturenhuis een film vertoond: «Een schot in de fabriek». De niet zo direkte wandelliefhebbers zullen zeker heel wat hebben aan deze politiek geën gageerde prent. De kleinsten kunnen ondertussen, gedurende gans de namiddag, in het jeugdatelier terecht. Om 18 u. is er een en ander te eten. Na de wandelzoektocht zal dit zeker welkom zijn voor de deelnemers. Ook andere mensen zijn natuurlijk uitgeno digd om een smakelijk hapje te komen verorberen. Tenslotte wordt er 's avonds ten dans gespeeld door een disc-jockey vanaf 20 uur. En dit moet dan het begin van het einde worden van een eventueel geslaagde samenkomst van de Oost- vlaamse Jongsocialisten. En hopelijk brengt het een en ander in de nationale kas. Fotokring FOCUS-Ninove nodigt U, uw familieleden, vrienden en kennissen vriendelijk uit tot zijn jaarlijks KLANK DIAFESTIVAL in stereo en over vloeiing, op vrijdag 21 april 1978, te 20 uur, in zaal ROXY, Geraardsbergse- straat 2-4 te Ninove. Een gevarieerd programma van uitge werkte muziektema's, toeristische, fo tografische, experimentele en humoris tische diareeksen. En speciaal voor dit jaar van het dorp: «Ons dorp vroeger» - in oude prentkaar ten «Groot-Ninove nu» - huidige toestand op twee grote schermen. «eenieder heeft aanspraak op ten en vrijheden zonder enig verschil van welke aard ook, zoals ras, kleur, geslacht...» De tekst van de universele verklaring van de rechten van de mens spreekt voor zichzelf: volkomen gelijkheid tussen man en vrouw, Maar bestaat die ge lijkheid? Doorheen de tijden leek het of de vrouw een minderwaardig schepsel was, ge schapen om de man te dienen. Het bezit van gezond verstand werd bij haar ten zeerste betwijfeld, en indien zich dat uitte haar kwalijk genomen. Haar rol in de familie moest beperkt blijven tot het gehoorzaam vervullen van haar plichten. Zij moest voor het huishouden zorgen en elke belangrijke beslissing aan haar echtgenoot overlaten. In het maatschappelijk leven mocht ze zich zeker niet wagen want in de zaken of in de politiek werd ze door de man niet geduld. TOT IN DE 20ste EEUW BLEEF DE VROUW ONDERGE SCHIKT AAN DE MAN DE OUDHEID: OOST-WEST, NERGENS BEST... In de landbouwstaten ten Oosten van de Middellandse zee moest de onderdaan zijn vergoddelijke koning blindelings gehoorzamen en hij eiste als echtgenoot van zijn vrouw(en) hetzelfde. Dit was b.v. het geval in Egypte, waar de echt genote wel recht had op enig persoon lijk bezit. De Egyptenaar huldigde ech ter het principe «wie zijn vrouw lief heeft, spaart de roede niet». Volgens zijn koopkracht kon hij zich één of meerdere vrouwen aanschaffen. Deze huwelijksvorm (polygamie) bestond ook in Mesopotamië, waar de vrouw niettemin wettelijk recht kreeg op een deel van de erfenis en soms zelfs op echtscheiding. In het oude Israël heerste monogamie en waren «bijvrouwen» dus verboden. In de vrije, westerse stadstaat had de vrouw ook niet veel rechten. De wes terse burger had rechten en koos zelf zijn bestuurders, doch gunde zijn vrouw geen openbaar leven. Uitzondering hierop was wel het handelseiland Kreta, waar de vrouw een grote vrijheid kende en zelf een zaak kon oprichten. Vrijheid en recht beleefden tenslotte een doorbraak te Athene, waar in de 5de eeuw V.C. de democratie werd gebo ren. Elke Atheense burger kreeg medezeg genschap in het bestuur, doch niet de vreemdeling, de slaaf en de vrouw. Daarenboven moest ze zich nog in huis verschuilen en waren de straten en pleinen van de stad voor haar de bui tenwereld. Een tegenstelling hiermee vormde Sparta, waar het meisje van jongsaf samen met de jongens turnde en vocht en aldus moest uitgroeien tot een ware krijgersvrouw. Maar ondertussen begon reeds Romes macht toe te nemen. Tijdens het koninkrijk stond de vrouw in de schaduw en onder het gezag van de familievader. Dit verbeterde enigszins tijdens de republiek, want de echtge noot werd haar niet meer opgedrongen en'haar erfenisrecht verbeterde. Tijdens het keizerrijk tenslotte bekwam de vrouw geleidelijk een tamelijk grote vrijheid en kon ze zelfs aan het open baar leven aktief deelnemen. De opkomst van het christendom legde de rol van de vrouw vast: ze moest goed behandeld worden door haar echtge noot, maar was hem in de eerste plaats gehoorzaamheid verschuldigd. Het is een feit dat in de Oudheid zowel in het oosten als in het westen de vrou wen van bevoordeligde groepen in de maatschappij steeds een gunstiger posi tie bekleedden dan hierboven vermeld. De kerk had het lot van de vrouw verbe terd. Ze kreeg echter geen rechten. Zo was de toestand voor de Frankische vrouw. Haar Byzantijnse lotgenote, die zowat de oosterse en westerse levens wijze had vermengd, verliet slechts haar woning om zich te begeven naar de kerk of naar het bad. Het Arabische vrouwtje liep ondertussen onder een sluier verscholen, die even opgelicht werd als een kandidaat-bruidegom bij haar vader de prijs voor een huwelijk kwam bedingen. Was de bruidegom rijk, dan kon hij haar van het gezelschap van enkele mede-bruiden laten genie ten. Ze diende zich vooral toe te leggen op het verhogen van haar schoonheid en het was haar aangeraden steeds opge ruimd te zijn, want stokslagen schenen het middel om hieraan te verhelpen. Tijdens het leenstelsel behoorden de ho rige en zijn echtgenote de heer toe. Zij hielp haar man bij het verrichten van de karweien op het domein. De burcht- JAt alle rSSD* 'vrouw genoot het voorrecht dat ze door troubadours kon bezongen worden of dat ze ridders tegen elkaar «in het har nas» kon jagen met haar sjaal als inzet, maar ze erfde geen grond (en daar ging het juist om in die landbouwperiode). Ontegensprekelijk maakte de stadslucht niet alleen de lijeigenen vrij, maar gaf ze ook de vrouw meer vrijheid. In het bestuur van de middeleeuwse steden kon echter geen vrouw binnendringen. De Jeanne d'Arcs waren uitzonderlijk in de middeleeuwse mannenwereld. DE NIEUWE TUDEN ZONDER VERNIEUWING In de 15de en de 1,6de eeuw, terwijl de middeleeuwse «waarheden» van hun voetstuk kantelden en een nieuwe maat schappij met nieuwe ideeën groeide, bleef de vrouw op de haar toegewezen plaats, namelijk onder de schouder van haar echtgenoot, die nog steeds b.v*. de beheerder van haar eigendom was. Ze bleef Eva, het ribbengeval, dat het met die appelgeschiedenis allemaal verprutst had. De eeuwen bleven maar aanslepen zon der fundamentele wijzigingen in de toe stand van de vrouw. In de 17de eeuw bezat Lodewijk XIV volgens het godde lijk recht absolute macht over «zijn» Frankrijk en de huisvader dezelfde macht over zijn gezin. Van rechten nog steeds geen sprake. De meisjes konden kiezen tussen de door hun ouders opge drongen bruidegom en het vrouwen klooster. In het paleis te Versailles flad derden hofdames rond, die gunsten konden verkrijgen en zo invloed ver wierven in een politiek zonder rechten. In de 18e eeuw zette dit zich voort en terwijl favorites hoge ambten uitdeel den, ontvingen addellijke vrouwen ge leerden en kunstenaars in hun weldra beroemde salons. Zo droegen ze bij tot het lanceren van nieuwe vooruitstre vende ideeën eii kwam nu niet bin nenkort de revolutie, die gelijkheid zou brengen? DE NIEUWSTE TIJDEN: OP WEG NAAR EMANCIPATIE... De Franse revolutie kwam, maar de rechten en vrijheden waren niet voor de vrouw bestemd. In het Burgerlijk Wet boek van Napoleon werd de echtgenoot tot onbeperkt gezinshoofd aangesteld. Daarnaast waren er de gevolgen van de industrialisatie. Terwijl de bourgeois- vrouw zich met haar borduurwerk in een vergulde kooi verveelde, zwoegde weldra een vrouwenproletariaat in de fabrieken. Enerzijds gedwongen nietsdoen en an derzijds onmenselijke levensvoorwaar den deden uiteindelijk een eigenlijke reactie loskomen. Vrouwenverenigin gen ontstonden en op het einde van de eeuw begonnen de suffragettes in Ame rika en Europa op straat betogingen te organiseren voor verminderde arbeids duur, gelijkheid en kiesrecht. De vrou wen die voor Wereldoorlog I de straat opgingen trotseerden afranselingen, gevangenisstraf en hongerstakingen. (Suffrage: het recht van de vrouwen om te stemmen bij nationale en lokale ver kiezingen). In sommige landen hadden de vrouwen reeds kiesrecht gekregen; Nieuw- Zeeland (1893), Australië (1902); Fin land (1906); Noorwegen (1913). Ca nada (1918), Nederland (1919) de Ver enigde Staten (1920) België (1949). Na 1920 komen ook vrouwen op hoge ambtelijke posten: vrouwelijke minis ters worden benoemd en na enig aarze len laat men ook vrouwen toe in de diplomatie. Uiteindelijk mogen de vrouwen ook het beroep van rechter uit oefenen. Op andere terreinen klaart de toestand voor de vrouw geleidelijk op; toegang tot alle beroepen, gelijk loon voor gelijk werk, wettelijke bescherming t.o.v. de echtgenoot en persoonlijk beheer van haar eigendommen. Drukkingsgroepen als de Dolle Mina's en de P.A.G. (Pluralistische Aktie- groep voor Gelijkberechting Man- Vrouw) en feministische aktiegroepen (Womens Lib) zijn stuwende krachten van deze emencipatiegolf. De vrouw moet zich zelf bevrijden, zij moet er voor zorgen dat zij vertegenwoordigd wordt in het parlement en in de poli tieke, sociale, economische en culturele raden. Art. 6 van de Grondwet bepaalt dat alle Belgen gelijk zijn voor de wet. Alle Belgen: dat betekent mannen en vrouwen. Nochtans kon tot op heden dat artikel niet volstaan om de discriminatie tussen mannen en vrouwen te doen verdwij nen. De eis tot vrouwenemancipatie maakt nu weer ophef. M.J. Van Waeyenberge

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Voor Allen | 1978 | | pagina 2