Groot - Aalst
HARMONIE «HAND AAN HAND»
FILMAVOND
HARTELIJKE KUSSEN
UIT RUSLAND
MASSALE
1 MEI-BETOGING
1 MEI 1978 WORDT OPNIEUW
EEN RODE STRUDDAG TE AALST
NET ALS OVER HEEL DE WERELD
De nieuwe doelstellingen van de
Christelijke arbeidersbeweging
en het Democratische Socialisme
II. RADICALE OMVORMING
VAN DE MAATSCHAPPIJ
DE SOCIALISTISCHE GEMEENSCHAPPELIJKE
ACTIE ROEPT U ALLEN
OP NAAR DE
te Aalst op MAANDAG 1 MEI TE 10 U.
Verzameling aan het Volkshuis, Houtmarkt, Aalst voor de
1 MEI-TOESPRAAK
door B.S.P.-VOLKSVERTEGENWOORDIGER
MARC GALLE
Verder:
Zondagavond 30 april te 19u30 Houtmarkt-Aalst.
Mei-avondconcert door Soc. Harmonie «Hand aan hand».
Zondagavond 30 april te 20u30, Houtmarkt-Kelder-Groot meiavondfeest
met Honky Tonk Jive Band - Harry Pink en zangers en muzikanten, K.L.V.,
J.P. De Boitselier.
Maandagnamiddag 1 mei te 15u. Grote 1 mei-belotting, in de kelder van
het Volkshuis.
A.T.B.
DE NATUURVRIENDEN
V.Z.W.
Afdeling Aalst
Jeugdklub TANU v.z.w.
Houtmarkt 1 - 9300 Aalst
Op zaterdag 29 april 1978 te 20 uur één van de groot
ste trucagefilms van mister 007 nl.
JEUGDKLUB TANU
OPEN BRIEF
Socio-cultureel
centrum van de S.V.V.
MOEDERFEEST
SOCIALISTISCHE
GEPENSIONEERDEN
EEN GOEDE
VRIEND IS
HEENGEGAAN
SOC. WUKKLUB DRIEVELDEN
SOCIAAL DIENSTBETOON
Net zoals vorig jaar wordt 1 mei 1978
andermaal een massale strijddag te
Aalst: 2.000 socialisten zullen er an
dermaal opstappen achter de rode ba
nieren!
Ze zullen komen uit Groot-Aalst, Lede,
Erpe-Mere en Herzele.
We doen andermaal een oproep tot alle
kameraden en gezellinnen van alle on
derafdelingen en afdelingen, socialisti
sche nevenorganisaties om met vlaggen
in groten getale doorheen de straten mee
op te stappen.
Kameraden die een spandoek willen
dragen melden zich aan naast het
Volkshuis in de Sterrestraat bij kd. Vic
tor Steenhout, Kd. Frans Wauters of
Alfons De Saedeleer, kd. Paul V.D.
Meersche verzamelt de vlagdragers.
Dit jaar zal de centrale slogan van de
betoging luiden: «de rode roos... nu
meer dan ooit»om aan te duiden dat we
in deze periode van crisis meer dan ooit
behoefte hebben aan structuurverande
ringen zoals voorgesteld door de socia
listen zowat overal ter wereld.
Verder ligt de hoofdklemtoon op de
schepping van nieuwe werkgelegen
heid, in het bijzonder voor jongeren.
Ook de ontwapeningseis staat centraal.
Het leefmilieu krijgt dit jaar ook ruime
aandacht toegemeten. De ramp van de
Amoco-Cadiz ligt ons nog te fris in het
geheugen om ook niet op te komen voor
een gezond leefmilieu.
Tot slot willen de socialisten tevens een
respect voor de sociale verworvenhe
den.
Belangrijke thema's en eisen dus, de
moeite waard om andermaal massaal te
betogen!
Op 1 mei, wanneer we samen zullen
opstappen, geflankeerd door onze
Harmonie Hand aan Hand en twee
trommelkorpsen, zullen we beseffen
dat overal ter wereld voor dezelfde ei
sen van sociale rechtvaardigheid en
vrede gemanifesteerd wordt. Het socia
listisch internationalisme zal terug naar
buiten blijken!
Martin Hutsebaut
Pol. Secr. BSP
Beknopte samenvatting «Algemene
statutaire vergadering» van 11 april
Alhoewel er een tamelijk goede op
komst was van muzikanten en tromme
laars, waren wij verwonderd, slechts
één van onze talrijke Ere en Bescherm-
leden aan te treffen, nl. Kd. René Van
den Bossche. Vermelden wij echter dat
de voorzitter van de partijafdeling
Aalst, Kd. Jan Van der Veken, zich had
laten verontschuldigen wegens andere
dringende bezigheden.
De vergadering werd geopend, met een
welkomstwoord door de Voorzitter
Martin Van der Speeten, die, tussen
door ook de verschillende agendapun
ten vlot aaneen praatte.
In het moreel verslag richtte de sekreta-
ris, na de voorstelling van het bestuur,
een woordje van dank aan Kd. Steen-
haut V. voor al het werk dat hij gepres
teerd heeft tijdens zijn funktie
secretaris/penningmeester, evenals aan
plaatsvervangende muziekchef Mare
Van Wolvelaer, voor de degelijke ma
nier waarop hij meer dan een jaar, de
zieke muziekchef Verstaeten H. heeft
vervangen. Tevens werd gevraagd, de
uitstappen en de herhalingen zo talrijk
mogelijk bij te wonen, deze laatste met
het oog op de bevestiging in ere-
afdeling begin volgend jaar.
Na een bondig doch zwartgallig finan
cieel verslag door de penningmeester,
was Ondervoorzitter Sylvain Bogaerts
er als de kippen bij, om dit negatief
verslag, aan de hand van de verstrekte
cijfers te weerleggen en er eerder een
Aan onze kd. Van Extergem S. en zijn
naaste familieleden biedt het bestuur
van de A.T.B. De Natuurvrienden
V.Z.W. Aalst haar innige deelneming
aan, wegens 't afsterven van z'n moe
der.
gunstige situatie in te zien, wel in acht
genomen, dat naar bijkomende finan
ciële bronnen moet uitgekeken worden
voor de toekomst.
Na voorlezing van de statuten VZW;
samengesteld, voorgelezen en nader
toegelicht door de Ondervoorzitter,
werden deze benevens enkele onthou
dingen, door de Algemene Vergadering
aangenomen, waarna deze op bestuurs-
vlak verder dienen uitgewerkt en in
funktie gebracht.
De statutair uittredende bestuursleden:
Voorzitter, Ondervoorzitter, Secretaris
en een bestuurslid, werden met alge
mene stemmen, terug in funktie her
steld, terwijl Kd. Maesschalck Laurent,
chef trommelaars, voor het nieuw te
begeven bestuursmandaat verkozen
werd.
Bij het laatste agendapunt, «Rond
vraag», vroeg Kd. Bascour, waarom in
het moreel verslag geen woordje van
dank gericht werd aan de chef tromme
laars voor zijn onbaatzuchtig werk ten
overstaan van het trommelkorps.
Repliek secretaris: «Ik heb hem er be
wust uitgelaten, wetende dat hij zijn
bestuurskandidatuur gesteld heeft en ik
zodoende de eventuele andere kandida
ten niet wou benadelen». Er werd te
vens gesuggereerd dat de harmonie over
een verzekering zou moeten beschikken
voor eventuele ongevallen, een punt dat
bij de eerste bestuursvergadering op de
dagorde zal geplaatst worden.
Verslaggever
Pierre Van Vaerenbergh
Nochtans danken wij hem voor de film
vertoning die hij ondanks alles ons nog
ten beste gaf op 15 april en die zeer
aandachtig gevolgd werd door talrijke
leden en voor de 5 prachtige tombola-
prijzen.
Voor het bestuur afd. Aalst
Van De Winckel
Let op: bestuursvergadering A.T.B. op
zaterdag 22 april.
«f '*9J2££i
iavy
vxoti
Andermaal wordt dit jaar opgestapt over de Grote Markt, Zoutstraten, Colinetplein,
St. Jobstraat, dus dezelfde omloop als in 1976.
Met Sean Connery (Alias: James Bond)
Deelname in de kosten: Leden JK Tanu 30 F. Niet-leden JK Tanu 40 F
Iedereen is welkom! Ook Uü
is op 1 mei 1978 uitzonderlijk open van 10 uur tot 24 uur.
Op 4 mei 1978 is m'n open van 13 tot 24 uur.
Iedereen is welkom!!
van de Jongsocialisten aan het Col
lege van Burgemeester en schepenen
van Groot Aalst
Mevrouw,
Mijne Heren,
Betreft: Stadstoelage 1977 - ref. 7573-
21.
Met enige verwondering hebben wij
vernomen dat onze vereniging, de
Jong-Socialisten, 'n bijkomende stads
toelage van 2000 frank ontvangen
heeft voor het werkingsjaar 1977. Hier
voor onze oprechte dank!
Doch om de hiernavolgende redenen
maken wij dit bedrag over aan de Stede
lijke Raad voor Jeugdvorming:
1. Binnen het kader van de Stedelijke
Raad voor Jeugdvorming was er beslist
de stadstoelagen voor de erkende
jeugdverenigingen niet individueel uit
te keren, maar te besteden aan gezamen
lijke aankopen. Met de uitkering van
een bijkomende toelage aan vier poli
tieke jeugdverenigingen wordt de de so
lidariteit binnen de Stedelijke Raad
voor Jeugdvorming verbroken.
2. Wij betreuren dat er binnen de poli
tieke jeugdverenigingen van Groot-
Aalst nog een onderscheid gemaakt
wordt (de Kommunistische Jeugd kreeg
deze bijkomende toelage niet).
Wij hopen dat ons voorbeeld door de
andere politieke jeugdverenigingen die
deze toelage ontvangen hebben, zal ge
volgd worden.
Met Hoogachting
voor de Jong-Socialisten Groot-Aalst
Baita Dolores
Donderdag 4 mei 1978 (O.L. Heer He
melvaart) te 14 uur in de feestzaal van
't volkshuis, Houtmarkt 1 te Aalst, zal
het moederfeest van de S.V.V. plaats
vinden.
Dr. Mare Galle, volksvertegenwoordi
ger, zal handelen over «Gezin en Huis
bibliotheek».
Achteraf is er een uitgelezen amuze-
mentsgedeelte voorzien.
Alle leden worden uitgenodigd.
GYMNASTIEK
Sinds geruime tijd is in de schoot van
onze afdeling een turnkring «TUK-
SODA» S.V.V. ontstaan.
De turnlessen vinden plaats iedere
woensdag van 19.30 tot 20.30 uur in het
volkshuis.
Leiding: Busy Eric, leraar lichamelijke
opvoeding.
Deelname in de onkosten 250 F per
reeks van 10 lessen.
Alle geïnteresseerden zijn welkom.
Petit Sylvie.
Arijs Constant
Op woensdag 3 mei bijeenkomst voor
onze gepensioneerden om 15 uur.
Als gastspreker De Bunne Oscar
Het bestuur
Stan Boone is niet meer! Allen, die hem
gekend hebben, zullen zich nog lang
deze vriendelijke stille man herinneren.
Hij was een kameraad voor alle muzi
kanten van onze Harmonie Hand aan
Hand. Als trommelaar was hij een zeer
bekjvaam collega en voor de muziek
had hij alles over. Dat was een deel van
zijn leven! En hij mocht fier zijn over
het feit dat hij meer dan vijftig jaar mu
zikant was.
Voor zijn grote verdiensten op dit ge
bied werd hij gedecoreerd met de zilve
ren medaille van de orde van Leopold 11
en de zilveren medaille der Kroonorde.
Het muziekverbond van België ver
leende hem het gouden verbondserete-
ken «In Veterani Honorem»...
Het bestuur en de muzikanten van de
Harmonie, samen met de vele vrienden
in ons midden, betuigen aan zijn echt
genote en zijn kinderen hun oprechte
deelneming bij dit zware verlies.
Het moge hen 'n troost zijn te weten
dat zijn herinnering onder ons zal be
waard blijven.
met Martin Hutsebaut en Martin Van der Speeten.
Donderdag 27 april te 19 uur.
Zomerconcert met onze harmonie «Hand aan Hand» op zondagmorgen
4 juni te 10 uur
3
In onze eerste bijdrage hebben wij aangetoond hoe het A.C.W., doorheen de
analyse van de kapitalistische maatschappij, de realiteit van de klassenstrijd
benadrukt. De Christelijke arbeidersbeweging verzet zich ook tegen alle
groeps-en volkerenegoïsme. Ook met dit laatste stelt hij zich op één en dezelfde
golflengte met het socialisme dat elk corporatisme en alle racisme verwerpt en
dat de internationale solidariteit voorstaat. Over het volkerenegoïsme en het
nationaaal chauvinisme schreef Marx zijn beroemde zin: «een volk dat een
ander volk onderdrukt kan zelf niet vrij zijn». In zijn beginselverklaring
verklaart het A.C.W. thans dat het «een nieuwe samenleving wil opbouwen
waar de overheersing door één klasse of één groep onmogelijk wordt ge
maakt.» Niet in de zin van klasseverzoening maar van opheffing van de
klassen. Dit stemt overeen met de democratisch socialistische zienswijze, zoals
wij reeds zegden, en allicht ook met deze van de Euro-Communistische par
tijden die de «proletarische dictatuur» (door Lenin aanvankelijk als een over
gangsstadium beschouwd) uit hun programma en strategie hebben geschrapt.
Hoe ziet het A.C.W. de omvorming van de huidige maatschappij?
INTERNATIONALE
SOLIDARITEIT
Op wereldvlak één grote mensengemeenschap waarin alle volken, rassen en
culturen een gelijkwaardige plaats innemen: internationale gelijkheid en her
verdeling van kennis, technologie, grondstoffen en arbeid, kortom een nieuwe
rechtvaardige internationale orde met vrijheid van mening en van levensbe
schouwing en recht op informatie en vorming. De Europese Gemeenschap
moet een democratische Unie zijn, het Europa van de werkers, dat de politieke
en militaire ontspanning in de hand werkt. De solidaire strijd van de arbeiders
is de basisvoorwaarde voor een nieuwe wereldorde.
DE FUNDAMENTELE RECHTEN
VAN DE GEMEENSCHAP
Dit betekent voor het A.C.W. meteen dat «de natuurlijke rijkdommen en
economische basisgoederen ter beschikking zijn van de gemeenschap om door
haar geordend te worden voor 't welzijn van allen» en dat «in deze zaken het
beschikkingsrecht van individuen of particuliere groepen ondergeschikt wor
den aan de eisen van' het algemeen welzijn.» De basisinstellingen voor produk-
tie en krediet moeten gesocialiseerd worden, gaande van controle tot toeëige-
ning.
Het recht op privaateigendom van de economische basisgoederen dient te
worden beperkt door de fundamentele rechten van de gemeenschap en mag
niet het geprivatiseerd profijt van de bezittende klasse als grondslag hebben.
Rijkdom zaait tweedracht, zegt het A.C.W., delen en herverdelen verenigt.
Éénieder, daartoe bekwaam, heeft de plicht en dus het recht op arbeid. De
arbeid mag echter geen koopwaar zijn. Daarom verwerpt het A.C.W. het
kapitalisme, hetzij privé, gemengd of staats waar het deze opvatting van de
arbeid niet huldigt.
EEN VERTROUWD GELUID
Dit alles heeft voor de socialisten een vertrouwde klank. Men hoeft hiervoor
maar terug te grijpen naar de Beginselverklaring van Quaregnon van 1894 of
naar het Ideologisch Manifest van 1974. Wordt in dit laatste niet verklaard:
«Het democratisch socialisme streeft naar vrede gesteund op een harmonisch
opgebouwde wereldorganisatie die de oorzaken van oorlog, crisis en honger
uitroeit», of «de soevereniteit van de arbied in 'n klasseloze maatschappij»
of nog «de vereniging van de burgers van elke categorie, mannen en vrouwen,
zonder onderscheid van ras, taal, geloof of overtuiging» in een samenleving
waarin «de produktie uitsluitend wordt afgestemd op de gelijkwaardige be
vrediging van de menselijke behoeften» en waarbij «de socialisering van de
economische activiteit zich opdringt, meer in het bijzonder wanneer deze
socialisering onontbeerlijk is voor de belangen van de gemeenschap...»
ARBEIDERSCONTROLE - ZELFBEHEER
Wij verontschuldigen ons, ook in dit hoofdstuk, niet alles uit het A.C.W.-
document te kunnen vermelden, want elke zin heeft zijn belang. Vermelden
wij nog de stellingname voor werknemerscontrole op 't beheer van de onder
neming enerzijds en een sectoriële, regionale en internationale economische
planning van het democratische type om geleidelijk te komen tot het doel: de
verwezenlijking van het zelfbestuur en andere vormen van basisdemocratie,
naast een federale staatsstructuur, die de gemeenschappen en de gewesten in
staat stelt hun eigen toekomst te bepalen.
Inderdaad, zoals het A.C.W.-document zelf zegt vertoont dit heel wat gelijke
nis met het democratisch socialisme dat de marktekonomie wil vervangen door
een democratische planeconomie; dat de menselijke behoeften wil bepaald zien
door de leden van de gemeenschap zelf; dat elke bureaucratie en gezagsconcen-
tratie wil verhinderd zien door decentralisatie in alle geledingen van de maat
schappij; dat de arbeiderscontrole op elk vlak van de structuur van de onder
neming wil uitgeoefend zien in een perspektief van zelfbeheer.
ZICH NIET INTEGREREN
IN HET SYSTEEM
Het A.C.W. verwoordt ook zeer goed wat menig socialist verstaat onder de
weigering zich te laten integreren in de kapitalistische maatschappij, en wel
aldus: «Geloven in het uiteindelijke welslagen van mens en mensdom betekent
strijd, en tegenstrijdigheid ten spijt, steeds opnieuw beginnen en zich niet
installeren in gelijk welke maatschappij De Christelijke Arbeidersbeweging,
zoals de democratische socialisten, streeft naar «een nieuwe democratische
samenleving waarin de persoonlijke en collectieve ontplooiing van allen moge
lijk wordt.» Zij zegt dit te willen doen SAMEN MET ALLEN die dezelfde
idealen delen. De waarden waaruit zij dit streven put noemt zij zowel algemeen
menselijke waarden als degene die wortelen in het Godsgeloof en specifiek zijn
aan het Evangelie.
Als socialisten waarderen wij de eigen benadering en het «streven op eigen
wijze» (benadrukt door het A.C.W.) van elke groep. Niettegenstaande het
Ideologisch Manifest van de B.S.P. dit duidelijk vermeldt, mag niet worden
verheeld dat er in socialistische middens nog heel wat ongeloof in de oprechte
bedoelingen van de Christelijke Arbeidersbeweging en sceptisisme t.o. v. de rol
van Christendom en Kerk bestaat. De wortels van dit geloof zitten diep in het
verleden. De ervaring met de oproep van Collard tot progressieve frontvor
ming wordt nog door menigeen als niet-bemoedigend beschouwd. En toch
In de strijd van de arbeidersklasse voor maatschappijverandering moet men
meer vooruit dan achteruit blikken.
VAN GODSDIENST ALS OPIUM VAN HET VOLK
TOT GODSDIENST ALS MAATSCHAPPIJ-VERANDEREND
Karl Marx heeft de godsdienst opium van het volk genoemd. Dit was in een tijd
dat godsdienst en kerk de steunpilaren waren van de bestaande maatschappe
lijke orde. De religie fungeerde meestal als 'n zoethouder voor de uitgebuite
arbeiders met de voorspelling van een zalig hiernamaals en de berusting in hun
lijden.
Er kan niet worden volgehouden dat zulks nog vandaag de dag het geval is. Dat
christenen in het Evangelie de HOOP putten op maatschappijverandering en
de WIL om het bestaande anders te doen worden hoeft geen verwondering al
zal dit niet voor allen die zich «christelijk» noemen het geval zijn, zomin als
voor allen die zich «socialist» noemen de WIL en HOOP daartoe bewust
aanwezig is. Noemden de pioniers van het socialisme in onze streken Christus
niet de eerste socialist? Sprak priester Daens niet over een «christelijk socia
lisme»? Naïeve argumenten? Een marxist als Ernst Bloch, al rekent men hem
tot de neo-marxistische wijsgeren, wees op het revolutionaire karakter van het
christendom dat een messiaanse broederlijkheid in zich sluit. De kerkelijke
macht heeft dit gedurende eeuwen niet bewaarheid. Maar de dialectiek van
Marx leert ons dat niets hetzefde blijft, dat alles verandert. Beginselvaste
socialisten hoeven geen starre dogmatici, geen talmudisten van de teksten te
zijn. Nieuwe gegevens vergen, marxistisch gesproken, nieuwe ontledingen.
Volgende week zullen wij het hebben over de strategie van het A.C.W. en de
eenheid van actie van de arbeidersklasse. Wij hopen op reacties.
BERT VAN HOORICK
ERRATUM: in onze vorige bijdrage slopen een paar storende zetfouten. De
titel moest luiden «Nieuwe doelstellingen van de christelijke arbeidersbewe
ging EN het democratisch socialisme. In het artikel vielen zinnen weg die als
volgt moeten luiden: «De hoofdredacteur van «Het Volk» probeert dit te
staven met de bewering dat het C.V.P.-programma «Voorspoed door Moed»
wel niet zover gaat als het A.C.W.-doel maar er ook niet mee in tegenspraak is.
Dergelijke beweringen zijn van aard wantrouwen te wekken en de ernst van de
fundamentele opties van het A.C.W. in twijfel te trekken».
Het einde van de voorlaatste zin van het artikel moet luiden: «...met als
basisgegeven de ontwikkeling v an de produktiemiddelen. alhoewel fundamen
teel blijvend, kan worden aangevuld met de verworvenheden van sindsdien
ontwikkelde wetenschappen.»