1e EURI
TWEEDE DENDERBRUG
GEBRUIK GESTELD
TE GERAARDSBERGEN
i
Van den Bossche:
voorzitter a.i. van de
B.S.P.-federatie Aalst
DE GROTE MARKT VAN AALST
MINISTER RAMAEKERS OPENT
DE NIEUWE GEBOUWEN
PROGRESSIEVE POLITIEK
MOGELIJK MAKEN
DOOR DE EEUWEN HEEN
AUTOVRIJE MARKT OFFICIEEL GEOPEND
SENATOR WILL) t/IEN
ELF JULI-
VIERING
FEEST IN DE RIJKSSCHOLENGEMEENSCHAP
TE RONSE
MANIFEST DOORBRAAK 1979
VRUDAG 6 JUL11979
41' JAARGANG NR. 27
WEEKBLAD VAN DE B.S.P
OP ZATERDAG 29 SEPTEMBER 1979
VA»
Datum vrijhoi
Ter herdenking van de over
winning van de arbeidersklasse
van Vlaanderen op de adel, ka-
tolieke adel uiteraard, van de
Franse graven hertogen en
prinsen: Ja.
Een lied van «de» Tijl Uilen
spiegel uit het boek van Charles
De Coster een Tijl gelijk de
Scharlaken Tijl van Herman
Teiriinck, een lied van de Geu
zen zoals die voorgesteld wer
den in de T.V.-film over vier
afleveringen gegeven op
B.R.T. Vlaamse programma's
een bewerking van Ch. De
Coster's meesterwerk in een
Russische en terzelfdertijd
Vlaamse visie.
Als uit een oud geschrift opge
diept hier dan voor 11 juli 1979:
Onder ruime belangstelling en in aanwe
zigheid van talrijke personaliteiten waar
onder minister Mare Galle, Volksverte
genwoordiger Paul Van der Niepen, het
voltallig schepenkollege, gemeente
raadsleden hoogwaardigheidsbekle
ders waaronder mevrouw Kreps-
Heyndrickx, hoofdingenieur van Brug
gen en Wegen, de bouwondernemers en
talrijke genodigden, heeft minister van
Openbare Werken Guy Mathot de brug
officieel in gebruik genomen op maan
dag 2 juli 1979 om 18 uur precies.
dat deze brug niet alleen een hinder was
voor het drukke wegverkeer in de rijks
weg, waar het verkeer geleid werd naar
één smalle rijstrook, doch ook een grote
hinder voor de scheepvaart wegens de
beperkte doorvaartbreedte tussen beide
pijlers. Gelet ook de vetuste toestand van
de brug zelf, was een heropbouw zeer
dringend.
Voor Geraardsbergen betekende dit een
oplossing van de verkeersproblemen.
Inderdaad, de «oude oorlogsbrug»,
zoals ze in de volksmond werd ge-
voetgangers en de fietsers met de fiets
aan de hand gebruik maken van een
vaste hoge voetbrug (noodbrug) in de
onmiddellijke nabijheid van de ontman
telde klapbrug. Na openstellen van de
nieuwe brug wordt deze noodbrug voor
voetgangers terug afgebroken.
De nieuwe brug
De nieuwe brug is van het type «metalen
hefbrug» en bestaat uit twee rijvakken
van elk 3,50 meter breedte.
iW
yl'-'r
m'm,
De officiële ingebruikneming van de brug. De ministers Guy Mathot en Mare Galle, senator Willy Vernimmen, volksverte
genwoordiger Paul Van der Niepen, het voltallige schepenkollege en de talrijke genodigden wandelen over de nieuwe
Hefbrug.
Voorzitter Willy Vernimmen heeft beslist om bij het aanstaande
administratief congres van de BSP-federatie zich geen kandidaat
meer te stellen voor het voorzitterschap.
Door zijn verkiezing als Euro-parlementslid is het hem onmogelijk
om op een degelijke wijze het voorzitterschap verder voor te
nemen.
Het federaal secretariaat verzocht dan ook de ondervoorzitter van
de federatie, de kameraad Alois Van den Bossche, ad interim, het
voorzitterschap voor te nemen.
Een oplossing voor het
drukke verkeer
De bestaande brug had slechts een nut
tige rijwegbreedte van 2,80 meter met
twee voetpaden van elk een meter breed.
De brug zelf bestond uit twee vaste toe-
naderingsdekken met daartussen een
klapbrug welke een vaargeul van slechts
5,40 meter overspande. Dit betekende
noemd, ligt immers in het gedeelte van
de stad, waar bijna alle scholen geves
tigd zijn. Duizenden schoolgaanden die
nen dagelijks meerdere keren van deze
brug gebruik te maken. Om deze reden
en vooral wegens het drukke verkeer
komende van Edingen was het aan de
brug vaak een chaos van jewelste.
In dit kader werd de brug gebouwd. Tij
dens de duur der werken konden de
ZIE P. 6
In 1300 reeds werd het centrale gedeelte
van de stad, ook de Grote Markt, gekas
seid, een werk dat overigens langzaam
vorderde. Op geregelde tijdstippen dien
den herstellingen te worden uitgevoerd,
zo bijvoorbeeld in 1560: «tSaterdaegs
den va april, twelc was paeshavondt is
betaalt gheweest Joos Cleerbout voor
noemd van vijfve daghen die hij ghe-
wrocht hadde anden marct alhier uytbre-
kende ende wederleggende de caultsiede
met afteekenen van blauwe steenen de
plaetsen daer de cramen ter marct co-
mende staen souden
In 1391 schonk het stadsbestuur de
grond waar nu de Borse staat aan de
Vrije Beenhouwers om er een Vleeshuis
te bouwen: «Tot decoratie van der stede
ende verbreedirge van de marct», werd
dit Vleeshuis in 1629 afgebroken en her
opgebouwd als Wezenkamer en Hoofd
wachthuis. In 1663 kochten de Barbarij
ten een deel van het gebouw, dat in 1743
volledig door brand werd vernield. Ook
nadat het heropgebouwd was, bleef de
stad het wachthuis behouden, dat tot
1898 dienst deed als politiekommissa-
riaat. In het ander gedeelte kwam de
herberg de Vetzak of de Borse van Am-
Redaktie Administratie Publiciteit: Houtmarkt, nr. 1 9300 AALST
TEL. 053-70.51.51 Postrekening nr. 000-0952464-21
Maandabonnement: 40 F - Jaarabonnement: 450 F
Verantwoordelijke uitgever: Willie Vernimmen, Houtmarkt 19300 AALST
VERSCHIJNT IN ALLE GEMEENTEN VAN HET ARRONDISSEMENT
UED VAN TYL
Har op nu, Lamme, roffel op de
trommel,
dat 't vlaamse volk ontwake uit zijn
dommel
en opstaand uit zijn knechtschap
meester wordt.
Ja daarom Lamme, roffel drie
maal kort.
Harop nu. Lamme, blaas op de
bazuinen,
opdat zich nieuwe geuzen op de
puinen
verzamelen met sterke gloed in 't
hart
Ja daarom Lamme, blaas nu drie
maal hard.
Harop nu. Lamme, blaas en roffel
vurig,
opdat de loomsten worden onge
durig
begrijpen zin van strijd en vrij
heidsdrang
Ja daarom Lamme, blaas en roffel
lang.
Harop nu. Lamme, wreek de vele
doden
die voor hel goede recht hun leven
boden.
Ga vóór de stoet en geef de eerste
stoot
én Lamme, blaas en roffel 't volk
weer groot.
Frans Beeckman
Lees verder p 5
s'-!/
Op het ogenblik waarop de Vlaamse gemeen
schap in een geregionaliseerd België eigen
structuren bekomt, nemen wij ons voor de
kracht van het Vlaamse socialisme te verster
ken door het uit te bouwen tot het verzamel
punt van alle progressieven, van welke hori
zont zij ook komen.
Met dit manifest richten wij ons derhalve tot
de progressieven van christelijke herkomst,
die wij vragen bij ons te komen. Wij willen met
hen werk maken van de hertekening van de
politieke kaart, die ook in Vlaanderen aan de
kostbare waarden van levensbeschouwelijke
verdraagzaamheid en politieke duidelijkheid
vorm en gestalte geeft.
Wij zien derhalve onze opdracht duidelijk voor
ons: om in Vlaanderen een progressieve poli
tiek mogelijk te maken, moeten de progres
sieven in eerste instantie ijveren voor een
nieuw politiek en geestelijk klimaat. Dat moet
eerst in eigen rangen uitgebouwd worden.
Dan eerst kan de stem der progressieven
worden gehoord en kan zij eerbied afdwingen.
Dan kan zij het tegengewicht vormen voor de
conservatieve krachtendie Vlaanderen willen
regeren.
HET SOCIALISME VAN
DE DERDE FAZE
Tien jaar geleden richtte onze partij een op
roep tot de christelijke organisaties om met
ons een dialoog te beginnen. Dit gesprek van
groep tot groep had tot doel een progressief
front te vormen op basis van eenheid van
programma, waarop een gemeenschappelijke
actie kon worden gevoerd. De vraag naar de
eenheid van organisatie werd daarbij secun
dair gesteld en aan het leven zelf overgelaten.
De ingrijpende betekenis van deze oproep is
nelaas onvoldoende begrepen. Hij ontsproot
aan het inzicht in onze rangen dat het tweede
Vaticaans concilie de verzoening van de kerk
en de gevolgen met de moderne maatschap
pij, de mens en de wetenschap tot stand had
gebracht en dat daardoor de strijdvragen, die
gelovigen en vrijzinnigen van elkaar verwij
derd hielden, zin en inhoud verloren hadden.
Hij ontsproot verder aan de vaststelling dat in
talloze christelijke organisaties en in hoofde
van vele gelovigen en mensen van christelijke
herkomst een politieke radicalisering, ge
steund op evangelische bewogenheid, zich af
tekende, waardoor de hoop vaste vorm kreeg
dat een toenadering der socialistische en
christelijke organisaties op basis van een
convergentie der programma's op korte ter
mijn tot stand zou komen. De ontwikkeling
der zestiger jaren gaf voedsel aan die hoop.
Sedert een zestal jaar tekent zich echter een
restauratie af en werd geen vooruitgang meer
geboekt in de samenwerking van de progres
sieve krachten. De verantwoordelijkheid voor
die stand van zaken is gedeeld. Wat onze
partij betreft, moet erkend worden dat de
openheid die door de oproep werd gepostu
leerd, onvoldoende aan bod is gekomen. Veel
daarvan wordt verklaard door een zware his
torische erfenis, maar ook door een gebrek
aan inzicht in een fundamentele tijdsevolutie.
In de afgelopen jaren echter heeft de socialis
tische beweging een herbezinning doorge
voerd over haar ideeëngoed en over de visie
die zij over de toekomst van onze samenleving
draagt. Die werden neergelegd in de bood
schap van het ideologisch congres van 14 en
15 november 1974, die de weg opende voor
wat we mogen noemen: het socialisme van de
derde faze.
In een eerste faze tot omstreeks 1920 ijverde
de socialistische beweging voor de ontvcog-
ding der arbeidersklasse, waarvan de sociale
toestand bedroevend en mensonwaardig
was. De socialistische strijd stond toen in het
teken van de verovering van gelijke politieke
en burgerlijke rechten voor alle klassen in de
samenleving en werd nadat vele offers wer
den gebracht, voltooid met het afdwingen van
het algemeen stemrecht, de persoonlijke en
algemene dienstplicht, de leerplicht en de er
kenning van de elementairste arbeidsrechten.
Boven dit emancipatiestreven van de arbei
dersklasse uit, ontwikkelde de socialistische
beweging toen haar alternatieve maatschap
pijvisie der klassenloze maatschappij.
In de tweede faze, die liep tot halfweg de
zestiger jaren, legde het socialisme zich toe
op de verovering van de algemene welvaart
die vooral na de tweede wereldoorlog kon
worden verwezenlijkt: volledige tewerkstel
ling, beleid van hoge lonen, de verwezenlij
king van sociale zekerheid yan de wieg tot het
graf, uitbreiding van verlof en vrije tijd, uit
bouw van een net van sociale voorzieningen.
Veel energie van de socialistische beweging
ging, voor de tweede wereldoorlog, naar de
verdeding van de vrede en de parlementaire
democratie. In die faze werden ook de eerste
inspraakorganen voor de werknemers in de
ondernemingen tot stand gebracht.
Nu bevindt het socialisme zich in de derde
faze. Daarin worden wij genoopt een ant
woord te geven op de vraag hoe wij kunnen
voorkomen dat in een samenleving, die uiter
lijk voldoet aan bepaalde eisen van democra
tie en rechtvaardigheid, mensen toch een
zaam, onvrij en ongelukkig kunnen zijn. Wij
zijn er ons -van bewust dat het menselijke
geluk niet automatisch volgt uit een verhoging
van de productie.
lees door p. 8
ster Mare Galle drukte zijn tevredenheid uit over het initiatief, om van de markt een echte ontmoetingsplaats te maken.