SOCIAAL TELEFOONTARIEF VOOR BEJAARDEN
EN GEHANDICAPTEN
KRISTENEN VOOR HET SOCIALISME
WAAROM? WAARTOE?
EURO - TELEX
Reis voor Derde Leeftijd
FEDERATIE VAN
ZELFSTANDIGE
ARBEIDERS
«BOND MOYSON»
OPENING VAN DE JACHT OP REEBOK OP WATERWILD
i EN VAN DE BERS- EN LOERJACHT
IN VLAANDEREN VOOR HET JACHTSEIZOEN 1981-1982
STUDIEWEEKEND
OP 26-27
SEPTEMBER 1981
Tarieven
Indienen van de aanvraag
Huidige voorwaarden
Voorstel Willockx
Wat kan je en waar ben je te gebruiken?
Goedkoper boter
Samenwerking na rampen
Betekenis aardappel neemt af
4-14 augustus 1981 - Voor Allen»
Nieuwerkerken De meeste van
onze leden van de bond van de
derde leeftijd hebben wel al verno
men dat het stadsbestuur een reis
organiseert op maandag 24 augus
tus naar het luna-safaripark Hilva-
renbeek (Nederland).
De deelname in de onkosten be
draagt 225 fr. per deelnemer, kos
ten die moeten betaald worden bij
inschrijving. De inschrijvingen
moeten uiterlijk 17 augustus inge
diend worden naar keuze.
1) in het voormalig gemeentehuis
2) bij de gepensioneerdenbond
3) op het secretariaat van schepen
Hooghuys - stadhuis
Voor de deelnemers van Nieuwer
kerken zijn volgende stopplaatsen
voorzien: Edixvelde (kerk). Dorps
plein (kerk) Dries (firma Huyle-
broeck), Hoek Verenigde Natiën-
straa! Restert. Maal (kapel). Laar
(kapel).
De deelnemers worden door ver
schillende autobussen afgehaald
aan de respectievelijke halten om 8
uur.
Centralisatie en gezamelijk vertrek
op de parking Pontstraat.
Te Hilvarenbeek is het mogelijk te
middagmalen in het restaurant aan
de prijs van 285 fr. of 145 fr.
naargelang het gekozen menu. De
ze prijzen zijn licht gestegen inge
volge de koers van de gulden.
Ik wens de bijzondere aandacht te
trekken op de uiterste datum van
inschrijving 17 augustus.
Roelandt Christiane
Het sociaal telefoontarief werd inge
voerd op 11 februari 1975 in toepas
sing van een koninklijk besluit van 5
februari 1975 en een ministerieel
besluit van 11 februari 1975. Het
doel is aan bejaarde en gehandicap
te personen met een bescheiden in
komen mogelijk te maken over een
telefoon te beschikken wanneer dit
voor hen het enige middel is om met
de buitenwereld in verbinding te
komen en dit tegen tariefvoorwaar-
den verenigbaar met hun inkomen.
We bespreken achtereenvolgens
volgende punten: de speciale tele-
Karl Marx, de grondlegger van het
socialisme, maakte ophef met de
uitspraak «godsdienst is opium van
(voor) het volk.» Opium wordt in
de geneeskunde gebruikt om zijn
pijnstillende en verdovende wer
king. die meestal gepaard gaat met
een gevoel van welbehagen. Even
als opium is godsdienst een pijnstil
ler en een drug, die het volk inslikt
om de ellende van zijn miseriebes-
taan te verdoven. De godsdienst wil
immers de mensen zoet houden en
in slaap wiegen. Met dit doel pre
dikt hij berusting, lijdzaamheid, ge
duld en onderwerping. De mens
moet uitbuiting, onderdrukking,
onrecht, verknechting en slavernij
gelaten dragen. Als troostprijs zal
god hem dan na dit leven de eeuwi
ge gelukzaligheid geven. Zo zag
Marx de godsdienst functioneren in
de kapitalistische maatschappij, die
tijdens de negentiende eeuw mil
joenen arbeiders in de diepste el
lende stortte. De vraag is echter of
een godsdienst die de mens oproept
tot onderwerping en gehoorzaam
heid aan onrecht nog wel een gods
dienst is. Gaat het hier niet veeleer
over een schijngodsdienst? Staat
god dan werkelijk aan de kant van
uitbuiters en onderdrukkers? Is god
dan een sadist die er plezier aan
beleeft dat het volk van honger
krepeert terwijl een kleine minder
heid in rijkdom stikt? Is de god van
de bijbel, de god van Jezus Christus
en van de kristenen zo iemand? Om
op deze vraag een antwoord te
vinden moeten wij de bijbel even
doorbladeren. Speurend in de bij
bel ontdekken wij het echte gelaat
van de god van het volk Israel.
Daar leren wij hem kennen als de
reddende, de bevrijdende god, als
de god die partij kiest voor de
armen en de verdrukten, als de god
die kookt van woede en toorn om
wille van uitbuiting, onderdrukking
en onrecht. De god van de bijbel,
die zich Jahweh noemt, laat zich
aan zijn volk Israel kennen wan
neer het uitgebuit en leeggezogen
wordt door de grote mogendheid
«Egypte». De Israëlieten moeten
werken tot ze er bij vallen en wor
den daarenboven nog met de zweep
afgeranseld omdat het niet vlug
genoeg gaat. Jahweh, god, komt in
opstand en zegt: «Ik wil u van de
last van de slavenarbeid in Egypte
bevrijden en u uit uw knechtschap
redden en u verlossen met uitge
strekte arm en door machtige von
nissen. Ik wil u als mijn volk aanne
men en wil uw God zijn, gij zult
erkennen dat ik, Jahweh, uw God
ben die u van de last van de slaven
arbeid in Egypte bevrijd». Hier
zien wij een god, die zijn volk niet
l^at stikken, maar het slavenjuk
verbrijzelt. Doorheen de bijbel
zien wij god optreden tegen on
recht en onderdrukking, ook wan
neer deze bij zijn eigen volk woeke
ren. Hij stuurt profeten uit, die het
moeten schoppen tot het een gewe
ten krijgt. Profeten werden vroeger
in de schoolboekjes versleten als
toekomstvoorspellers. In de volks
mond is een profeet nog een toe
komstvoorspeller. Profeten waren
in feite gezanten, ambassadeurs
van god. Zij hebben het vooral
tegen machtsmisbruik waardoor de
kleine mens ontrecht wordt. Laten
wij eens zien wat deze mannen zoal
zeggen. Uit de reeks van 12 profe
ten pikken wij er één uit: de profeet
Amos. Hij was slechts een beschei
den geitenboertje uit een onooglijk
plattelandsdorp van de zuidelijke
staat Juda. In de noordelijke staat
Israel regeerde koning Jeroboam II
(783-743). Er heersten verschrikke
lijke sociale onrechtvaardigheden.
De bevrijding van de syrische over
heersing had welvaart in het land
gebracht en daarmee ook een
scherpe tegenstelling tussen rijk en
arm. Een beperkte minderheid
grootgrondbezitters buitte de klei
ne boertjes uit tot in merg en been.
God kan de ellende van de armen
niet langer zien. Hij haalt Amos
weg van achter zijn kudde en stuurt
hem naar het hoge Noorden om de
uitbuitingspraktijken aan de kaak
te stellen en straffen van god aan te
kondigen. Amos neemt geen blad
voor de mond. Hij roept: «Zo
spreekt Jahweh-god: Na de her
haalde misdaden van Israel kom Ik
niet meer op mijn besluit terug!
Omdat zij de rechtvaardige voor
geld verkopen en de arme verkwan
selen voor een paar schoenen, om
dat zij de geringen als stof vertrap
pen en het recht van de armen
verkrachten zal ik hen straffen»
(Amos, 2, 6-7) «Zij weten van geen
recht meer degenen die in hun
paleizen geweld opstapelen en on
recht» (Amos, 3-10). «Daarom ver
niel ik de winterverblijven, de zo
merverblijven. dan gaan de ivoren
paleizen ten gronde en verdwijnen
de machtige huizen» (3, 15) «Gij
die de geringen verdrukt, die de
armen vertrapt, er komen dagen
voor u dat men u aan haken ophaalt
en angels in uw achterwerk slaat,
dat gij door de bressen naar buiten
wordt gesleurd» (4, 1-3) Daarom
gij die de zwakke vertrapt en op
zijn graanoogst belastingen heft, gij
bouwt wèl huizen van steen, maar
er in wonen zult gij niet... Ik, God,
weet hoe talrijk uw misdaden zijn;
gij kwelt de rechtschapenen. gij
neemt steekpenningen aan en ver
drukt in de stadspoort de armen.
Het toppunt van sociaal onrecht is
dat de rijken zelfs van de gods
dienst misbruik maken om de ar
men te vernederen. In heilige ver
ontwaardiging schreeuwt Amos:
«Op de als pand aanvaarde kleren
leggen zij zich neer bij de altaren en
zij drinken met boetegeld betaalde
wijn in het huis van hun God» (2, 8)
«Schandalig! In naam van god valt
de profeet scherp uit tegen de gods
dienstige misbruiken. Zo spreekt
god: Ik haat, Ik verfoei uw gods
dienstige feesten, uw vieringen kan
Ik niet luchten. De brandoffers en
meeloffers die gij Mij brengt beha
gen Mij niet; uw vrede-offers van
gemeste kalveren kan ik niet meer
zien. Spaar mij het lawaai van uw
liederen; de klank van uw harpen
wil Ik niet meer horen! Neen, het
recht moet stromen als water en de
gerechtigheid als een nooit uitdro
gende beek.» (5;21-24) Als in een
vizioen beschrijft Amos wat er zal
gebeuren; «Ik zag de Heer, staande
op het altaar. Hij sprak: Sla tegen
de kapitelen dat de balken beven
en breek ze aan stukken, op de
hoofden van allen. Wie dan nog
overblijft, dood ik met het zwaard.
Geen vluchteling ontsnapt, geen
ontsnapte wordt gered. Al dringen
zij het dodenrijk binnen, mijn hand
haalt hen daar weg. Al klimmen zij
naar de hemel. Ik trek ze daar weer
naar beneden». Geen wonder dat
de profeet Amos met zulke scherpe
uitvallen tegen de lamp vliegt van
de heersers. De koning vaart tegen
hem uit: «Maak dat je wegkomt,
stuk profeet, ga terug vanwaar je
gekomen bent en ga daar je brood
verdienen met profeteren.» (7, 12)
Het hoeft nauwelijks gezegd dat de
god die hier spreekt door de mond
van de profeet Amos, geen be
schermer is van de gevestigde orde,
geen onderdrukking en uitbuiting
wil bestendigen. De god die hier
aan het woord komt is de god van
het verzet en van de opstand tegen
al wat scheef en krom is in de
maatschappij. Hier zijn we ver ver
wijderd van een godsdienst die als
opium het volk zoet houdt. Hier
komen wij op het spoor van een
godsdienst die de hefboom en de
motor is voor de opbouw van een
betere wereld, «waar het recht
stroomt als water en de gerechtig
heid als een nooit uitdrogende
beek» (Amos). Ook de andere bij
belse profeten klagen onrecht, uit
buiting, onderdrukking en ver
knechting aan. De profeet Jesaja
zegt: «Wee u die huis na huis op
koopt, die akker bij akker trekt tot
er geen plaats meer overblijft en gij
alleen nog bezittingen hebt in het
land» (5,8) Is dit niet een afwijzen
van het kapitalistisch winstprinci
pe? Nogmaals Jesaja: «Wee hen,
die onrechtvaardige wetten uitvaar
digen, die de verdrukking wettelijk
bekrachtigen en zo de armen uit
hun rechten ontzetten, de geringen
van mijn volk onthouden wat hen
toekomt» (10; 1-2) Is dit niet een
uitval tegen onrechtvaardige maat-
schappijstrukturen, die trachten de
verdrukking in stand te houden en
te bestendigen?
Jezus Sirach, een schrijver van
spreuken en volkswijsheid, bekijkt
de samenleving van zijn tijd en doet
deze vaststelling: «Zoals de ezels in
de woestijn ten prooi zijn voor de
leeuwen, zo zijn de armen de graas-
grond van de rijken. En als er geen
vrede kan zijn tussen een hyena en
een hond, hoe kan er dan vrede zijn
tussen een rijke en een arme? Wijst
dit niet op de onverzoenlijkheid
van de rijke en de arme klasse? Op
de onverzoenlijkheid van beider
belangen? Is het afwijzen van de
CVP van het SP-voorstel om een
vermogensbelasting te heffen op de
grote kapitalen niet in strijd met
bovengenoemde bijbeltekst? Het
zou interessant zijn om aan de hand
van bijbelteksten het aktuele poli
tieke gebeuren kritisch te doorlich
ten. Wellicht zouden wij dan tot de
ontdekking komen dat de bijbel
verrassend aktueel is en ook voor
onze tijd een bevrijdende bood
schap heeft. In volgende bijdrage
zullen wij pogen duidelijk te maken
hoe Jezus van Nazareth, de laatste
in de rij der profeten, de bijbelse
boodschap van bevrijding waar
maakt.
Valère Fouquaert.
foontarieven die worden toegekend
aan bejaarden en gehandicapten,
hoe de aanvraag dient ingediend en
de voorwaarden waaraan dient vol
daan. Minister Willockx heeft zich
voorgenomen deze voorwaarden
uit te breiden. We hopen dat de
politieke verwikkelingen niet zullen
verhinderen dit te verwezenlijken.
Eind 1980 bedroeg het aantal so
ciaal abonees 142.196 waarvan
128.822 bejaarden en 13.374 gehan
dicapten. Om het belang van de
sociale tarieven te onderlijnen stel
len we de sociale tarieven tegen
over de normale tarieven.
1. De vergoeding voor eens voor
de aansluiting:
beschikbaarheid van de netlijn:
1.000 F, inplaats van 2.500 F.
installatie van het toestel: 350 F,
inplaats van 1.800 F.
vervoerkosten: 150 F in plaats
van 400 F.
2. Het abonnementsgeld per tijd
vak van twee maand is 300 F in
plaats van 670 F. waarin het ge
bruik van een enkelvoudig toestel
van standaardkleur begrepen is.
3. Gesprektarief, per tijdvak van
twee maand kunnen gesprekken
gratis worden ingevoerd ten belope
van ten hoogste twintig tariefeen
heden.
De reeds op het telefoonnet aange
sloten bejaarden en gehandicapten,
die nu of later aan de gestelde
voorwaarden voldoen, kunnen het
voordeel van het sociaal telefoonta
rief genieten na het verstrijken van
de eerste vervaldag van hun abon
nement die volgt op het indienen
van hun verzoek.
Het verzoek om het voordeel van
het sociaal tarief te genieten moet
bij de Regie van Telegrafie en Tele
fonie worden ingediend. Het is een
verklaring op de eer, gelijkaardig
als voor de ziekte- en invaliditeits-**
verzekering. Het formulier is ver
schillend voor de bejaarden en voor
de gehandicapten.
Op die verklaring bevestigt het ge
meentebestuur van de woonplaats
van de verzoeker de juistheid van
de verstrekte inlichtingen omtrent
leeftijd en wonen. Op verzoek van
de Regie van Telegrafie en Telefo
nie moet de genothebber van het
sociaal telefoontarief bovendien
met alle dienstig geachte documen-
Zottegem, Godveerdegemstraat
38, tel. 091/60.51.64 - iedere werk
dag van 9 u. tot 11 u. en van 13.30
u. tot 15.30 u.
Aalst, St. Kamielstraat 30, tel. 053/
21.12.83 - iedere donderdag van
10.30 u. tot 12 u.
Geraardsbergen, Vredestraat 41,
tel. 054/41.23.68 - iedere dinsdag
van 13.30 u. tot 14.30 u.
Ninove, Centrumlaan 50, tel. 054/
33.26.95 - iedere donderdag van 9
tot 10 u.
Oudenaarde, Hoogstraat 18, tel.
055/31.14.47 - iedere dinsdag van
11 tot 12 u.
Ronse, Olifantstraat 1, tel. 055/
21.43.91 - iedere dinsdag van 9 tot
10.30 u.
De jachtwet bepaalt dat de Minis
ter, bevoegd inzake de jacht, jaar
lijks de opening en de sluiting van
het jachtseizoen evenals de te beja
gen soorten dient vast te leggen.
Dit gebeurt door middel van drie
ministeriële besluiten.
Twee daarvan werden reeds door
de heer Mare Galle, Minister van
de Vlaamse Gemeenschap, onder
tekend.
1. De vastgestelde toename van de
reebokkenpopulatie in het Vlaamse
Gewest verantwoordt de opening
van de bers- en loerjacht in de
maand juli en tijdens de bijzondere
periode in de maand mei.
De openings- en sluitingsdata wer
den bepaald op 15 juli tot en met 15
augustus voor de reebok met min
stens drie enden aan elke stang en
van 15 tot en met 31 mei 1982 voor
de reebok met minder dan drie
enden aan elke stang. Deze beslis
sing wijzigt niets aan de regeling
van vorig jaar.
2. De jacht met het geweer op
waterwild voor het seizoen 1981-
1982 in het Vlaamse Gewest werd
door Minister Mare Galle aange
past aan de noodzaak van de be
scherming van de fauna in Vlaan
deren.
Het aantal soorten werd vermin
derd van 10 tot 8 door het afvoeren
van de Grauwe Gans en de Kolgans
van de lijst van de te bejagen water
vogels.
Het jachtpakket en de openings- en
sluitingsdata van het waterwild
voor het seizoen 1981-1982 ziet er
als volgt uit:
jacht op wilde eend, waterhoen
en meerkoet vanaf 25 juli 1981 tot
en met 31 januari 1982;
jacht op wintertaling, smient,
kokmeeuw, zilvermeeuw vanaf 29
augustus tot en met 31 januari
1982;
jacht op kievit vanaf 1 oktober
1981 tot en met 15 december 1981.
De loerjacht op de wilde eend blijft
vastgesteld op een half uur voor
zonsopgang en een half uur na
zonsondergang en dit vanaf 1 okto
ber tot en met sluiting van de jacht.
De betrachting van Minister Mare
Galle om de jacht in het Vlaamse
Gewest op een weidelijke basis te
laten gebeuren is er verder aanlei
ding toe geweest op bepaalde ge
bruiken bij de jacht op het water
wild te reglementeren.
Het gebruik van levende lokvogels
wordt afgeschaft. Het is algemeen
bekend dat een lokvogel een ganse
vlucht watervogels naar het water
kan brengen. Deze methode is dan
ook niet weidelijk te noemen.
Een jachtverbod is eveneens voor
zien op moerassen, vijvers, rivieren
en waterlopen waarvan meer dan
de helft van de oppervlakte met ijs
is bedekt.
Een derde maatregel bestaat in het
verbod te jagen op minder dan 200
m van een voederplaats waarop
granen zijn gestrooid.
Op voorstel van Minister Galle en
na advies van de Vlaamse Hoge
Jachtraad, zal binnenkort hef ko
ninklijk besluit verschijnen waarbij
de minimumoppervlakte om op wa
terwild te jagen van één hectare
aaneengesloten water gebracht
wordt op drie hectaren.
De bedoeling hiervan is de versnip
pering van de jachtgebieden tegen
te gaan en zodoende de watervo
gels meer broed- en rustplaatsen te
bezorgen.
Stippen we ook nog aan dat op
aandringen van Minister Galle de
jacht op de watersnip ook in Wallo
nië en Brussel gesloten blijft zodat
de bescherming van deze zeldzame
watervogel, gebonden aan vochtige
biotopen, thans algemeen is gewor
den in België.
Tenslotte dient opgemerkt dat de
openings- en sluitingsdata alsmede
de te bejagen soorten identiek zijn
in Vlaanderen, Wallonië en
Brussel.
René VAN DER SPEETEN
ten bewijzen dat hij aan de gestelde
voorwaarden voldoet inzonderheid
door het vertonen van het boekje
of de kaart van lidmaatschappij van
het verzekeringsfonds. Voor de ge
handicapte gaat het om de gerech
telijke of administratieve beslissing
waaruit blijkt dat hij voor minstens
80 pet. blijvend gehandicapt is.
De betrokkene verbindt er zich toe
de R.T.T. dadelijk in kennis te
stellen van het feit dat hij niet
verder voldoet aan de voorwaarden
om het voordeel van het sociaal
telefoontarief te genieten.
Het sociaal telefoontarief wordt
toegekend onder volgende voor
waarden: voor de bejaarden, de
leeftijd van volle 70 jaar hebben
bereikt en alleen wonen of samen
wonen met een enkel persoon van
ten volle 70 jaar; voor de gehandi
capten, minstens 80% blijvend ge
handicapt zijn, ten volle 18 jaar oud
zijn en alleenwonen of samenwo
nen, hetzij met een enkel persoon,
hetzij met bloed- of aanverwanten
van de 1ste graad. De aanvragers
mogen niet wonen in hotel, rusthuis
of in een andere vorm van gemee
nschapsleven. Slechts één enkel
voudig toestel is toegelaten. Het
jaarbedrag van het bruto-inkomen,
eventueel gecumuleerd, mag een
bepaald bedrag niet te boven gaan.
Op 1 april 1981 was het 275.249 F.
voor de genothebber verhoogd met
50.956 F. per samenwonende per
soon. Onder het stelsel van het
gewoon abonnement (geen tijdelijk
of semestrieel) mag men slechts
beschikken over één telefoonaans
luiting beperkt tot één enkelvoudig
of één aan de handicap aangepast
toestel met, eventueel, de nodige
extra-bellen en wandcontactdozen.
Om aan de meest voorkomende
verzuchtingen van de bejaarden en
gehandicapten met bescheiden in
komen die tot heden van het genot
van de sociale telefoontarieven wa
ren uitgesloten te verhelpen, heeft
Minister van P.T.T. Willockx zich
voorgenomen volgende wijzigingen
aan de reglementering te brengen.
Voor de bejaarden uitbreiding van
de met de titularis samenwonenden
van een tot twee, waarvan de leef
tijd van één van die twee wordt
verlaagd tot ten volle 65 jaar. Ook
is voorzien de uitbreiding tot de
samenwonende schoolplichtige kin
deren en schoolplichtige kleinkin
deren. die wees zijn van vader en
moeder of die bij gerechtelijke be
slissing aan hun grootouders zijn
toevertrouwd.
Voor de gehandicapten worden
ook de tijdelijke gehandicapten van
meer dan 80% in aanmerking geno
men. Er is uitbreiding van het sa
menwonen van een tot twee perso
nen en voor de bloed- en aanver
wanten van de eerste tot de tweede
graad.
Zowel voor bejaarden als voor ge
handicapten wordt de uitbreiding
van de telefooninstallatie van één
enkelvoudig toestel tot twee enkel
voudige toestellen voorgesteld.
Laat ons maar hopen dat Freddy
Willockx al deze wijzigingen en
uitbreidingen heel spoedig moge
verwezenlijken.
Sommigen zullen de vraag stellen
waarom voor de bejaarden de leef
tijd niet algemeen tot 65 jaar werd
verlaagd. Rekening dient gehouden
met wat haalbaar is. Reeds nu met
de huidige voorwaarden, vertegen
woordigt de toepassing van de so
ciaal telefoontarief een verlies aan
ontvangsten van circa 400 miljoen.
E. DE NAUW
De Vlaamse Federatie Socialisti
sche Gepensioneerden richt voor
haar leden een studieweekend in.
Op het programma staan: Volks
dansen - Yoga en Volksspelen.
Verdere inlichtingen en inschrijvin
gen kunnen gebeuren bij V.F.S.G.,
De Colfmaeckerstraat 11, 9620
Zottegem - tel. 091/60.13.95 - bin
nenpost 40 of 41.
Busvervoer is voorzien!!!!
De Commissie heeft voorgesteld een informatienetwerk op te richten voor
de hele Gemeenschap. Dat zou ouders, docenten en mogelijke werkgevers
bijzonderheden verschaffen aangaande de erkenning door een lidstaat van
in een andere lid-staat verkregen diploma's en over studieperiodes.
Het netwerk zou inlichtingen verschaffen over de voorschriften die gelden
om hoger onderwijs te kunnen volgen in een andere lid-staat over de
overgang van een leergang van hoger onderwijs in één land naar die in een
ander land zonder verlies van verworven rechten, over het kunnen volgen
van post-universitaire studies of research in een andere lid-staat.
Het netwerk zou bovendien gegevens kunnen verstrekken over hoe men
een baan kan vinden of zich kan vestigen in een lidstaat op grond van in
een ander lidstaat verworven bevoegdheden.
Het zou ook informatie geven over hoe een loopbaan zich kan ontwikkelen
in de andere lidstaten.
De Commissie heeft bovendien voorgesteld het systeem van beurzen voor
de ontwikkeling van gemeenschappelijke studieprogramma's uit te brei
den. Ze wil een handboek publiceren met informatie over welke diploma's
en dergelijke in andere landen worden aanvaard.
Ondertussen probeert de Commissie verder te bevorderen dat de lidstaten
eikaars beroepsvereisten erkennen.
In de Gemeenschap zijn de botervoorraden tot een zeer laag peil gedaald.
De Commissie stelt toch voor door te gaan met verkoop van boter tegen
verminderde prijs aan bepaalde consumenten.
Als het voorstel van de Commissie wordt goedgekeurd zouden die
organisaties die geen winst maken, ervan profiteren, evenals de
strijdkrachten, beschuit- en banketbakkers en roomijsfabrikanten. Door
de overproduktie heeft men in de Gemeenschap een aantal jaren de
'boterverkoop gesubsidieerd. Dat zal wel zo blijven omdat verwacht wordt
dat de voorraden tegen eind van het jaar zullen toenemen, ook al is er op
het ogenblik maar een 30.000 ton opgeslagen.
Vorig jaar werd 152.000 ton tegen verminderde prijs afgezet bij de
hiervoor vermelde organisatie. Bovendien werd in het Verenigd Konink
rijk, Ierland, Denémarken, en Luxemburg 490.000 ton verkocht met een
consumentensubsidie. 5000 ton ging naar bepaalde categoriën die sociale
bijstand krijgen en 140.000 ton werd verkocht als goedkope «Kerstboter».
De tragische aardbevingsramp in Italië heeft de vraag doen rijzen hoe
spoedhulp het best wordt georganiseerd. De Europese Commissie bestu
deert het nut van een soepel, permanent net van correspondenten. Dat zou
een lidstaat informatie geven inzake de hulpmiddelen die de diensten in
andere lid-staten kunnen leveren.
In antwoord op een vraag van een aantal Italiaanse leden van het Europees
Parlement heeft de Commissie er op gewezen dat overleg met de lidstaten
inzake grensoverschrijdingen sanitaire hulpverleningen bij ernstige onge
vallen of uitzonderlijke ernstige ziekten in een gevorderd stadium is
gekomen.
De Commissie voelt echter niet voor de suggestie van de Italiaanse
vragenstellers dat een paar militaire maatstaven georganiseerde perma
nente civiele communautaire noodhulpdienst moet worden gevormd om
bij grote rampen snel te kunnen optreden.
De nederige aardappel heeft moeite om zijn plaats in de dagelijkse
maaltijden te handhaven. Dat blijkt uit onlangs door de Europese
Commissie meegedeelde cijfers.
In de laatste kwarteeuw is het aardappelverbruik in de Gemeenschap
gedaald met een kwart. In 1966/76 bedroeg het verbruik per hoofd en per
jaar 106 kg. In 1978/79 nog maar 79 kg.
In de Gemeenschap eten de mensen minder verse aardappelen en volgens
de Commissie zal dit fenomeen nog een tijd voortduren.
Daarentegen neemt het verbruik van verwerkte aardappelen, voorgebak
ken, diepgevroren enzovoort van dag tot dag toe.
Hoewel de aardappelproductie van de Gemeenschap de laatste kwarteeuw
dramatisch is gedaald kan de aardappel zichzelf nog bedruipen, en dat zal
nog wel een tijd zo blijven.