Wat met het muziek- en dansbeleid in Vlaanderen De gemeente in het brandpunt Kleine mensen en grote ruzies Union Jack Album Gerard Walschap BOEKEN BOEKEN BOEKEN Racistische vooroordelen Poesjenellen kelder van Antwerpen Werkgroep Kunstenaars - Socialistische Beweging OCMW in het brandpunt Nieuwe ABW- brochures Veer ie Daelman/Carla Walschap Proleet 84 Neem een abonnement op "VOOR ALLEN" door CSC-Vormingswerk Gewest Aalst Programma Praktische inlichtingen Uitgaande van de overheids verplichting tot het bevorde ren van de ontwikkeling en de cultuur in het algemeen, en gezien de voorname functie die de muziek en dans hierbij innemen, moet een dyna misch en voldoende gespreid aanbod door de gemeenschap worden gewaarborgd. De koorts rond de gemeen teraadsverkiezingen van 1988 stijgt. Om zoveel mogelijk geïnteres seerden op die verkiezingen voor te bereiden, organiseren de Socialistische Vrouwen en het Vormingscentrum Her man Vos een vormingsweek end met de gemeentewet als thema. Praktische Informatie Programma Willy Spillebeen is een veel zijdig en zeer produktief au teur. Onlangs besprak ik "De engel van Saint Raphael" (Voor Allen, 31.10.1986), een roman die wat tegenviel, maar er ligt reeds een nieuw werk in de boekhandel: Moe der is een rat (Antwerpen, H, 1986, 125 blz., 450 fr.). Het is het nieuwste werk in de Tan- tasis-reeks, die in 1970 werd ingezet met Steen des Aan stoots. Antwerpen, Uitgeverij Man- teau, 1986, 143 blz., ISBN 90 223 10191, prijs: 1.095 fr.; gebonden, geïllustreerd. Voor een jaarabonnement 600 frdoor storting op 000-0962464-21 van Voor Allen, Houtmarkt 1 te 9300 Aalst, of inschrijvingsformulier insturen naar hetzelfde adres: Naam Adres wenst een abonnement op "VOOR ALLEN" O ik stort op rek. nr. 000-0952464-21 O de plaatselijke bode mag komen ontvangen. Illlll 4 - 30 januari 1987 - «Voor Allen» kuituur het kabaret? Hoe de veelvuldige problemen t.o.v. de auteursrechten aanpakken? De bedoeling van dit initiatief is op deze en vele andere vragen de be trokkenen zelf aan het woord te laten en samen te zoeken naar oplossingen. De politici worden uitgenodigd vooral om te luisteren en om er de nodige conclusies uit te trekken! 09.00 u.: onthaal 09.30 u.: welkomstwoord door Wil ly Claes 09.45 u.: inleidende referaten Frederik De Vreese Componist-dirigent, direkteur Rijksmuziekakademie Overijse "Algemene probleemstelling". Johan Verminnen Zanger "Kleinkunst" Julien Esser Inspecteur muziekonderwijs "No den en problemen van het muziek onderwijs" Gerard Mortier Directeur Nationale Opera "De Opera" 11.30 u.: discussie met de aanwe zigen 12.30 u.: middagpauze 14.00 u.: Jeanne Brabants, ere- directeur Ballet van Vlaanderen "Het dansbeleid in Vlaanderen" Louis Van de Woesteyne, violist Nationaal Orkest van België "Het symfonisch orkest: wat met statuut en bestand?" 15.30 u.: diskussie met de aanwe zigen 15.30 u.: Fred Van Hove, pia nist-componist "Actuele improvisatie-muziek" Eddy Steylaerts Productieleider dienst Muziek BRT-televisie: "De openbare om roep en de muziekprogrammatie" 16.30 u.: diskussie met de aanwe zigen 17.00 u.: conclusies door Willy Claes 17.30 u.: einde Het colloquium vindt plaats op donderdag 5 februari 1987 in het Auditorium De Ligne van het Ge meentekrediet, De Lignestraat 2, 1000 Brussel. Tel.: 02/214.45.50 Verdere inlichtingen: Werkgroep Kunstenaars - Socialistische Bewe ging, Keizerslaan 13, 1000 Brussel. Tel.: 02/513.28.78 (Martine Le- monnier) Elementair hierbij zijn: een aange past onderwijs, een adequaat in strumentarium (voldoende infra- struktuur, orkesten, koren, dans groepen, enz...) alsook voldoende financiële middelen. Ook het sociaal statuut van de artiest verdient speciale aandacht. Wat te denken van de huidige "blokkering" in het kunstonder wijs? Wat inzake de cumulregelin- g? Quid inzake het orkestenbestan- d? Waarheen met de K.V.O. en het Ballet van Vlaanderen? Wat te zeg gen over de programmatie via de nationale en regionale zenders? Waarheen met het lichte lied? Met Behalve het inhoudelijk aspekt zal er ook ruim aandacht worden be steed aan de methodische aanpak zodat de kursisten hun informatie kunnen doorgeven in hun eigen gemeente of streek. Deze kursus richt zich dus op de partijgenoten die hun kennis van de gemeentwet willen opfrissen en ze willen doorgeven aan anderen. Uiteraard komen eigen meningen en ervaringen ruim aan bod. Bovendien zorgen wij voor de nodi ge documentatie die de kursisten in hun politieke loopbaan en als les pakket achteraf kunnen gebruiken. Wanneer? 14 en 15 februari Waar? Vakantiecentrum Den Blekkaard Torenhofstraat 2 8420 Klemskerke (Den Haan) Tel.: 059/23.32.81 Kostprijs? 1.350 fr. voor volwassenen; 700 fr. voor kinderen van 3 tot 7 jaar; 900 fr. voor kinderen van 8 tot 11 jaar en gratis voor kinderen van 0 tot 3 jaar. Voor de kinderen is er kinderop vang voorzien. Inschrijvingen graag vóór 31 ja nuari 1987. Wie meer wil weten over het vor mingsweekend "De Gemeente in het Brandpunt" kan terecht bij het Vormingscentrum Herman Vos, AgoragalerijGrasmarkt 105, bus 42, te 1000 Brussel. Tel.: 02/511.50.53 en bij de Socia listische Vrouwen, Keizerslaan 13 te 1000 Brussel, tel.: 02/513.28.78- post 158. Zaterdag 14 februari: 09.00 u.: ontvangst en koffie 10.00 u.: kennismaking en toelich ting programma 10.30 u.: uiteenzetting over de funktie en werking van de gemeen teraad en mogelijkheid tot vragen stellen 11.30 u.: bespreking van de ver schillende mogelijkheden om deze inhoud over te brengen 12.30 u.: middagmaal 14.00 u.: uiteenzetting over de rol en funktie van het kollege van bur gemeester en schepenen 15.00 u.: vraagstelling 15.30 u.: koffiepauze 15.45 u.: uiteenzetting over de ge meentelijke ambtenaren 16.15 u.: nabespreking 16.30 u.: bespreking van de vor mingstechnieken die kunnen wor den gebruikt. 18.00 u.: avondmaal. Zondag 15 februari 09.30 u.: uiteenzetting over de fi nanciële middelen van de gemeente 11.00 u.: koffiepauze 11.15 u.: gezamenlijke doorlichting van een gemeentebegroting na bespreking 12.30 u.: middagmaal 14.00 u.: de gemeenteraad in de praktijk 16.00 u.: evaluatie en slot Op voorstel van de Gentse Aktie- groep Kritisch Onderwijs onder zocht een projektgroep van de RUG het racisme in het onderwijs. Vanuit de vraag van leerkrachten naar bruikbare informatie ter be strijding van het racisme op school, brengt de brochure "Reageren op racistische vooroordelen in het on derwijs" een beknopte analyse van het racisme, een leidraad om te reageren en vooral veel materiaal over de meest voorkomende racisti sche vooroordelen in Vlaanderen. Een praktische handleiding zowel voor de leek als voor leraars. De brochure "Reageren op racistische vooroordelën in de klas" kan gratis bekomen worden bij de Projekt groep Onderwijs, t.a.v. mevr. G. Moeneclaey, Seminarie en Labora torium voor Jeugdwelzijn en Vol wassenenvorming, Louis Pasteur laan 2, 9000 Gent. Gelieve per tien exemplaren 50 fr. bij te voegen I voor verzendingskosten. De Neus, de Schele, de voddeba- len, de Maagd van de Burcht gracht... dat zijn enkele van de meest populaire poesjenellepoppen die deel uitmaken van het beroem de repertoire. Dit unieke stukje volkskunst is door de jaren heen uitgegroeid tot één van de bekendste poppenthea ters van Vlaanderen. Geniet nu samen met ons van een voorstelling. Door de grote belangstelling zijn de Poesje-vertoningen vaak al maan den vooraf besproken, maar Pro ject 84 heeft voor u een aantal voorstellingen gereserveerd. Voor wie nog nooit een Poesje vertoning heeft meegemaakt, is dit een unieke gelegenheid. Bent u individueel of als groep geïnteresseerd, reserveer dan u al uw plaatsen door contact op te nemen met: Project 84 Vera Claes Keizerslaan 13, 1000 Brussel Tel.: 02/513.28.78 post 197 Bestel tijdig, het aantal plaatsen is beperkt. U kan kiezen tussen vier avonden: - maandag 2 maart - maandag 9 maart - dinsdag 5 mei - maandag 18 mei We spreken af om 19u45 stipt aan het Standbeeld van Brabo op de Antwerpse Grote Markt. Daar worden we opgewacht door de harmonikaspeler van de Poesje kelder, die ons onder muzikale be geleiding naar de Repenstraat brengt. Duur van de voorstelling: lu30 Deelnameprijs: 100 fr. Zopas verscheen bij het Vormings centrum Herman Vos een nieuwe brochure "OCMW in het brand punt". De brochure bevat een over zicht van de algemene en bijzonde re taken van het OCMW, de wer king van het OCMW, de rechten van de hulpzoekenden, de onder houdsplicht en de verhouding van het OCMW met de gemeentelijke overheid. De publikatie is zowel geschikt voor de geïnteresseerde leek als voor de kritische raadsle den. De brochure kost 250 fr. en is te bekomen bij het Vormingscen trum Herman Vos, Agoragalerij, Grasmarkt 105, bus 42, 1000 Brus sel, tel.: 02/511.50.53 Bij de ABW-Jeugddienst ver scheen zopas "Schoolverlatersweg- wijs", een praktische gids voor scholieren en ex-scholieren. De brochure bevat up-to-date informa tie over solliciteren, wachttijd en wachtvergoedingen, stagekontrak- ten, inschrijving bij de R.V.A. en de werkloosheidsreglementering. De ABW-Werklozenwerking pu bliceert een nieuwe brochure over de recente hervorming van het be ruchte artikel 143 van de werkloos heidsreglementering inzake de uit sluiting van langdurige werklozen. De beide ABW-brochures zijn gratis te verkrijgen bij de ABVV- Jeugddienst en de ABW-Werklo zenwerking, Watteeusstraat 10, 1000 Brussel op 02/511.51.47 en in de gewestelijke ABW-kantoren. Het verhaal begint op 27 maart 1966 - en tegelijkertijd veel vroe ger - als Gerard Coppens, een vroegere buurjongen van Jaak Tan- tasis, komt aanbellen. Gerard is een wat achterijke jongen, die vroeger ratten pakte en ze woedend doodkneep omdat ze in zijn handen beten en nu is hij aangeworven om bij de sluizen te werken, vlakbij Jaaks huis. Het is het begin van een lange lijdensweg, want na een tijd worden Gerard en zijn ouders bu ren van Jaak. In de haast naturalistisch geschre ven roman, waarin de tragische gebeurtenissen zich steeds dreigen der opstapelen, wordt een plasti sche volkstaal gebruikt, die aan de rauwe inhoud toch nog een ko misch tintje geeft. Er wordt gescho len en gevloekt dat het kraakt, maar dat neemt niet weg dat Maria Deze publkatie is een album in de ware betekenis van het woord. Als huldiging brengen de samenstel sters excerpten uit bestaand docu mentatie- en fotomateriaal sam^n tot een logisch, samenhangend en overzichtelijk geheel. De drie bron nen waaruit het duo Daelman/Wal- schap putte, zijn waardevolle, min der gemakkelijk toegankelijke bronnen: het knipselboek met re censies van Walschaps vrouw Ni- nette, haar brievenarchief over een periode van circa 60 jaar met de correspondentie van de tijdschrif ten Hooger Leven en Dietsche Wa rande en Belfort en Westerlincks tweedelig, dringend aan herdruk toe zijnd interviewboek "Gesprek ken met Walschap". In de vorm waarin het uittreksel in het origi neel stuk voorkomt, wordt het ge reproduceerd. De persoonlijke bij drage van de samenstelsters be perkt zich tot beknopte kaderarti keltjes die per jaar de voornaamste gebeurtenissen in het leven en het oeuvre van Walschap syntheti seren. De selektie gebeurde zeer zorgvul dig. Het weerhouden fotomateriaal brengt meer de man Walschap dan de auteur in beeld: zijn groei van kind tot volwassene en zijn familie leven (vakantiefoto's, kiekjes met de kinderen, enz.). Een beperkt aantal toont wel Wal schap in gezelschap van collega's of Bonte, die een incestieuze verhou ding heeft met haar zoon Gerard en steeds heviger gaat drinken, allerlei boze plannen bedenkt om haar kleine misère te wreken - en van die boze plannen wordt vooral Jaak het slachtoffer. Op het achterplat van het boek heeft men het over een neurotische vrouw, maar haar geestestoestand is duidelijk erger dan die van neurotici. Ze beraamt tenslotte op een uiterst koele ma nier een moordplan, want Jaak loopt haar echt in de weg. Haar zoon moet haar helpen Jaak omver te kogelen, maar ze wordt zelf het slachtoffer van haar boosaardig plan, want doorheen het hele boek blijft de sullige jongen trouw aan zijn jeugdvriend. Hij herinnert zich dat hij Jaak in bescherming nam, toen ze nog op het land woonden, kwam hij zo nu en dan bij Jaaks vader een handje helpen. De vete die nu en dan - en niet ten onrech te - vendetta wordt genoemd, ein digt in 1986. Gerard ruimt zijn moeder op, zoals hij destijds ratten opruimte. Deze roman vol geweld dadige ontwikkelingen is wellicht aan de verbeelding van Spillebeen ontsproten, maar het werk is over tuigend geschreven en bovendien is zo'n berhaal helemaal niet onwaar schijnlijk - wie ooit verslagen van de Commissies tot Bescherming van de Maatschappij in handen heeft gehad, weet dat dergelijke situaties écht bestaan. R.J. van de Maele reproduceert de originele omslagen van publikaties of periodieken. De tekstgedeelten geven eerder iets prijs van het controversieel karak ter van Walschaps oeuvre. Tegen strijdige utspraken over sommige romans worden netjes op een rijtje tegenover elkaar geplaatst. Andere citaten getuigen van de kranige en krasse replieken van de auteur op de hetzen tegen werken als Houte- kiet, Kind en de trilogie Adelaide, Eric en Carla. Daelman en Wal schap illustreren hoe hij zich niet liet imponeren door het handelen "onder Christus' banier" en zich niet de mond snoert. Integendeel, hij getuigt oprecht en bewust van het ineenstorten van "zijn christe lijke wereldbeschouwing als leer en moraal" (blz. 82). Die combativi- teit, bewijzen de samenstelsters verder, heeft hij zijn leven lang aan de dag gelegd, zowel na de oorlog bij de verdachtmakingen van colla boratie als in de jaren 60-70 bij de aanval van avant-gardistische jon geren op gevestige waarden in de literatuur. Deze album zal vele letterkundig geïnteresseerden boeien en bevallen. Walschap treedt er immers in naar voor als de mens die zich profileert door zijn handelen en zijn schrijven. Dat het moge bijdragen tot de grote re waardering waarop hij zowel als auteur dan als mens ontegenspreke lijk recht heeft. Als ook oningewij- den in Walschaps oeuvre erdoor tot lectuur aangespoord worden, is die kans reëel! Paul Van den Wijngaerde De populaire benaming voor de Britse nationale vlag luidt Union Jack, maar vraag me niet waarom. Ik zou wel een uitleg kunnen bedenken, want toen ik enkele weken in Londen verbleef, heb ik daar een zeer merkwaardige man ontmoet - ik weet alleen niet of hij Jack heette. Misschien heette hij wel Albert, of Arnold. Als je weken lang tot een verblijf in een hotel veroordeeld bent, kun je alleen de omgeving eens gaan verkennen om de sleur te doorbreken en ook Londen wordt een sleur, geloof het maar. Je kunt niet steeds naar Hyde Park, of naar Oxford Circus, of helemaal naar het koninklijk paleis en bovendien ben je te laat voor de aflossing van de wacht, want er moet ook gewerkt worden. Je loopt wat rond, trekt eens naar Soho, ook enkele musea staan op je programma. Alleen, je komt er niet toe en je bent al gelukkig als je op zaterdag Westminster kunt bezoeken. En omdat het hotel waar je verblijft ontzettend groot is en de bar oervervelend trek je op speurtocht. Je vindt een kleine pub waar je in een rustig hoekje een pint bitter achter de tanden giet, maar je ontdekt ook het Portman hotel met een grote, gezellige bar - en daar ontdek je die merkwaardige man. Je zit daar (lees: ik zit daar) met een groot glas schuimloos bier en kijk geamuseerd naar de man die in Schotse kilt bij een tafeltje aanschuift. Mevrouw komt even later in een lang avondkleed met diepe halsuitsnijding. Het bestaat dus toch nog, maar niet de man in het geruite rokje is de merkwaardige figuur. Iets later schuifelt een echte gentleman binnen, goed in het vlees - ik schat een driehonderd pond -, een bolhoed op het hoofd, keurig gekleed. Vooral zijn sergeant-majoorsnor maakt indruk op mij. Hij is duidelijk niet op vreemd terrein, want een kelner loopt onmiddellijk naar hem toe. Het wordt meteen ook duidelijk waarom. De man gaat bij de piano zitten, hij is de entertainer. Good old times dus met liedjes uit grootmoeders tijd, met songs van Vera en andere sing something simple melodietjes uit vervlogen tijd, nietwaar Jack Thijs. De man blijft rustig zitten, nipt aan een glas Stout en begint dan met de voorbereidselen. De piano openklappen, even de vingers over de toetsen laten lopen, zijn publiek met een kennersoog waarderend en taxerend bekijken, nog even opstaan en een ogenblik verdwijnen om dan definitief aan de slag te gaan. Hij trekt zijn jas uit en tovert uit zijn tas een allermerkwaardigst vestje tevoorschijn. Je gelooft het wellicht niet (lees nu niet ik, want ik heb het wel degelijk echt gezien), maar de entertainer glijdt in een vestje - nu ja, vestje - dat uit de nationale vlag is vervaardigd. Aan de piano beweegt op het ritme van de muziek een rugbrede vlag. Jack tokkelt de muziek de bar in en als ik nu baron von Münchhausen was, dan zou ik dit echt gebeurd verhaal wellicht zo inkleden dat de vlag naar de entertainer werd en wordt genoemd en daarom Union Jack heet, maar ik ben slechts een stukjesschrijver en heb daarom de pianovirtuoos de naam van de vlag meegegeven, maar of Union Jack echt Jack heette weet ik nog steeds niet. R.J. van de Maele orgen ■■■■■■■■■mimi—i

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Voor Allen | 1987 | | pagina 4