A
Socialistisch weekblad
Samenleven in de jaren '90
Inzichten van de SP over
het migrantenvraagstuk
Het migrantenprobleem
SP-Algemene Raad 2 december 1989
Open bije
teel SP-
amenle
zichten va
tenvraagst
ie jaren '90 - in-
over het migr
arrondissemi
Aandacht - Aandacht
Kantoren gesloten
Een goede huisvesting voor de migranten is van essentiëei belang.
1. De S.P. wil een aantal fundamen
tele inzichten over het migranten
vraagstuk voorleggen aan iedereen
die bij deze discussie betrokken is
of zich erbij betrokken voelt. Daar
bij richt ze zich ook tot wie vandaag
maatschappelijke verantwoorde
lijkheid draagt, in het bijzonder tot
de Koninklijke Commissaris en de
Adjunkt Koninklijke Commissaris
voor het Migrantenbeleid, tot de
andere politieke partijen, tot de
gezagsdragers van de sociale
krachten en van de levensbeschou
welijke gemeenschappen in ons
land.
2. Migranten zijn geen tijdelijke
gastarbeiders meer. Zijzelf, hun
kinderen en kleinkinderen vormen
een blijvende groep in onze ge
meenschap.
Er bestaat geen eensgezinsheid
over de plaats van deze groep in
onze maatschappij. Het is niet
overdreven terzake te spreken van
een "samenlevingsprobleem", dat
onder verschillende vormen en op
verschillende niveaus zichtbaar is.
- Vooral in grote steden, waar mi
granten en anderen concreet sa
men wonen, zijn er wrijvingen en
spanningen. Die hebben soms te
maken met culturele verschillen,
maar dikwijls en vooral met een
zwakke sociale situatie op het vlak
van huisvestingen woonomgeving,
onderwijs, tewerkstelling, gezond
heid..., die gemeenschappelijk is.
- Ook mensen die nooit persoon
lijk met migranten werden gecon
fronteerd, zien problemen. Zij
hebben dikwijls vooroordelen, die
begrijpelijk zijn omwille van de wij
ze waarop door sommigen het mi-
gr^ntenthema wordt behandeld.
Maar deze vooroordelen schep
pen een negatief klimaat en bevat
ten een kiem van racisme.
- De concrete moeilijkheden in
het samenleven met migranten en
de negatieve vooroordelen wor
den uitgebuit en aangescherpt
door uiterst rechts. De sociaal
zwakke situatie van mensen wordt
politiek misbruikt, zonder enig
constructief alternatief.
3. Een samenlevingsprobleem is
voor ons in de eerste plaats een
sociaal probleem. In onze houding
tegenover migranten vinden de so
cialistische waarden van verdraag
zaamheid, vrijheid, gelijkheid, so
ciale rechtvaardigheid en solidari
teit onverkort een plaats. In de
toepassing van die waarden maakt
de SP geen onderscheid naar etni
sche herkomst of nationaliteit.
4. Voor het samenleven met mi
granten zijn "bereidheid tot inte
gratie" en "bereidheid tot accepta
tie" beide nodig. Het is noodzake
lijk:
- de migranten een duidelijke
plaats te geven in onze samenle
ving, met de rechten en de plichten
die daaraan verbonden zijn;
- al het mogelijke te doen om sa
menleven mogelijk te maken, en
daarbij rekening te houden met de
problemen van elkeen zonder on
derscheid.
5. De SP wil concrete oplossingen
bieden voor de sociale tekorten die
in ons land nog bestaan en de con
crete problemen die vele mensen,
Vlamingen zowel als migranten
daardoor ervaren.
5.1 Het huisvestingsbeleid heeft
een nieuw actieplan nodig. Het
aanbod van betaalbare woningen
moet verruimd worden; de kwali
teit van de woningen en de woon
omgeving is dringend aan verbete
ring toe. (Dit moet ook vermijden
dat een groep Vlamingen en mi
granten op het slechte segment van
de woningmarkt zijn aangewezen,
waar haarden van wrevel en con
flicten ontstaan);
5.2. Het onderwijs speelt een
hoofdrol in de uitbouw van een
goede maatschappelijke situatie.
In bepaalde scholen vindt men een
grote concentratie van leerlingen
met leerachterstanden en school-
moeilijkheden. Deze scholen moe
ten een bijzondere omkadering
krijgen, waarbij niet alleen het
aantal leerlingen telt. Ook de ken
merken van de leerlingen moeten
in het bepalen van de omkadering
meegerekend worden.
Taalverwerving is essentieel voor
integratie. Er moeten voldoende
voorzieningen zijn om de taalver
werving door migranten, volwasse
nen en kinderen, te verhogen;
5.3. Het tewerkstellingsbeleid
moet speciale accenten leggen
voor risicogroepen. Een te lage
scholing is zeer dikwijls de oorzaak
van werkloosheid of een onregel
matige beroepsloopbaan. Via aan
gepaste beroepsopleiding en via de
tewerkstellingsprogramma's moe
ten alle laaggeschoolden, zowel
Vlamingen als migranten, méér
krijgen om een normale loopbaan
uit te bouwen;
5.4. Op het vlak van gezondheid
ligt het probleem vooral in de hoge
drempel van de voorzieningen, de
kostprijs en een gebrek aan infor
matie en bewustzijn van het belang
van goede verzorging. Het gezond
heidsbeleid moet zich op een actie
ve en aangepaste manier tot de
sociaal zwakke groepen richten.
Omwille van taal en cultuur is het
nodig dat migranten speciale aan
dacht krijgen.
5.5. Het terrein van de vrije tyd
biedt veie mogelijkheden om in
itiatieven te ontwikkelen. Het or
ganiseren van de jongeren via
sport en andere vrijetijdsbesteding
kan tegelijk de spanningen in som
mige wijken doen afnemen en van
belangrijke betekenis zijn voor in
tegratie.
6. Naast het aanpakken van socia
le achterstelling, moet ook werk
gemaakt worden van het samenle
ven van beide groepen. Waar span
ningen ontstaan, moet onmiddel
lijk en duidelijk gereageerd wor
den. Overleg en onderhandeling
zijn hierbij de sleutelwoorden.
Wederzijdse informatie, sensibili
sering van de bevolking en het be
vorderen van de integratie van mi
granten moeten samengaan. Vla
mingen en migranten moeten aan
gemoedigd worden tot contact en
vertrouwen.
7. De SP verwerpt het gedachten-
goed van extreem-rechtse partijen
en hun systematische pogingen om
moeilijkheden in het samenleven
van Vlamingen en migranten uit te
buiten en aan te scherpen. De ge
schiedenis heeft geleerd tot welke
dramatische gevolgen het racisme
kan leiden.
De SP bestrijdt het extreem-recht
se gedachtengoed liefst in consen
sus met andere politieke partijen.
Het ontbreken van een akkoord
zal haar echter niet beletten op alle
niveaus en dagelijks alert en conse
quent op te treden.
8. Voor de SP zijn migranten, hun
kinderen en kleinkinderen "mede
burgers". Medeburgerschap staat
los van nationaliteit en geldt voor
iedereen die op een blijvende ma
nier in onze samenleving aanwezig
is. Aan medeburgers worden alle
mogelijkheden geboden om soci
aal en economisch een normale le
venssituatie uit te bouwen. Dat be
tekent vanzelfsprekend ook dat zij
zich houden aan de geldende wet
ten en reglementen.
9. In de eerste plaats streeft de SP
naar sociale integratie. De natio-
naliteitsverwerving moet aange
moedigd worden, maar is voor de
dagelijkse samenlevingsproble
men van mindere betekenis. Mi
granten behouden de kenmerken
van hun etnische herkomst, die
dikwijls de aanleiding zijn van dis
criminaties.
10. Politieke integratie is het logi
sche gevolg van sociale integratie.
Het is wenselijk dat zo weinig mo
gelijk medeburgers het juridische
statuut van vreemdeling, met de
beperkingen vandien, blijven be
houden. Er moet stelselmatig een
proces op gang gebracht worden
door aan kinderen die in België
zijn geboren en opgegroeid, veel
gemakkelijker de Belgische natio
naliteit toe te kennen.
Terzake legt de SP volgende voor
stellen voor aan de andere politie
ke partijen:
- voor de eerste generatie: verder
vereenvoudigen en versoepelen
van de naturalisatieprocedure;
- voor de tweede generatie: natu
ralisatie op eenvoudige verklaring
tussen 18 jaar en een te bepalen
leeftijd;
- voor de derde generatie: de
auotmatische nationaliteitstoe
kenning aan wie op het Belgische
grondgebied geboren werd.
Een dergelijke nieuwe opvatting
over de Belgische nationaliteit en
het feit dat het gemeentelijke
stemrecht in de toekomst door de
politieke eenmaking van Europa
verruimd moet worden, zullen po
litieke integratie mogelijk maken.
De SP wil op deze wijze een proces
op gang brengen en een perspec
tief scheppen inzake politieke in
tegratie, in het besef dat deze niet
kan losgekoppeld worden van so
ciale integratie. Het zal nodig zijn
deze ontwikkeling geregeld te eva
lueren.
Het migrantenprobleem is een zeer actuele kwestie. De electora
le konsekwenties van het laten aanslepen van dit probleem
kennen we sinds de laatste parlementsverkiezingen. Ook de
P.V.V. heeft dit begrepen en heeft op een congres haar visie voor
een migrantenbeleid vastgelegd. Rekening houdend met de
gevoeligheden bij de bevolking kan het liberale standpunt de
P.V.V. een toekomstig electoraal succes bezorgen.
Toch, electoraal opportunisme mag niet het uitgangspunt zijn
van de socialisten. Evenmin mag het feit dat de meerderheid
van de migranten zich tot de christelijke organisaties wendt van
invloed zijn op onze besluitvorming terzake.
Het is voor ons, socialisten, een humanitaire en socialistische
plicht geen onderscheid te maken tussen mensen op basis van
ras of kleur, geen onderscheid dus tussen de migranten en de
eigen bevolking. Deze stellingname moeten we omzetten in de
dagelijkse praktijk en in haar volle betekenis: sociaal, moreel,
juridisch.
Helaas is het een niet te ontkennen ervarng dat het sterk
aanweziggodsdiensti-fanatisme bij een gedeelte van de migran
ten, deze er toe brengt de gewone menselijke kontakten met de
autochtone bevolking af te wijzen, meer nog, zich openlijk
vijandig op te stellen tegenover de cultuur en de levensgewoon
ten van het volk waartussen men zich is komen vestigen.
Migrantenmeisjes die van hun ouders ertoe gedwongen worden
op school een sluier te dragen zijn daarvan een voorbeeld. Het
gaat hier niet om de sluier op zichzelf maar om de gedachte die
er achter schuilt gaat die kinderen wordt voorgehouden dat zij
de goeden zijn en de anderen «de slechte».
Men kan er van uitgaan dat een betere levensstandaard en
gelijke rechten voor de migranten hun godsdienstige verdraag
zaamheid zal bevorderen. Ongetwijfeld is dit in zekere mate zo.
Menen dat een «een gelijke behandeling van autochtone bevol
king en migranten» een afdoende remedie is tegen het huidig
godsdienstfanatisme is, zeker op korte termijn, een illusie.
Het kan onze intentie niet zijn de P.V.V.-redenering over te
nemen en te vinden dat de migranten onze culturele en levensbe
schouwelijke of godsdienstige overtuigingen moeten overne
men. Zoals ieder mens, hebben demigranten recht op eigen
cultuur en levensbeschouwelijke of godsdienstige overtuiging...
op één voorwaarde: zij op hun beurt moeten verdraagzaamheid
en respekt betuigen voorde cultuur en de levensbeschouwelijke
overtuigingen van het volk waarbij ze zich gevestigd hebben. Het
is een spijtige vaststelling dat bij sommige migranten dat respekt
voor andermans mening niet aanwezig is.
Een echte oplossing van het migrantenprobleem realiseren kan
maar indien men rekening houdt met het feit dat racisme en
godsdienstfanatisme langs beide kanten te vinden zijn; zowel bij
de eigen bevolking (o.a. zie het Vlaams Blok) als bij sommige
migrantengroepen. Dit doet me denken aan een citaat van
Johan Daisne: «er zijn goeden en kwaden, langs beide zijden van
de barrikaden».
Herman Van Herzeele
Donderdag 23
Volkshuis, Ho
¥*ileiding: vol
IP-fractievo
tie belangstellen
lerale bestuurs
rdiger Lode Han
se Raad)
orden, uiteraard naa
ergadering verwacht.
SP-Arrondissementsfederatie Aalst
Oproep tot deelname!
Donderdag 16 november 1989 om 20 uur
ACOD-gebouw, Bagattenstraat 158 te Gent
Provinciale SP-Infobijeenkomst:
Toelichting nota Algemene Raad
«Migranten-problematiek»
Inleiding: Annemie Dewaele (auteur van de
synthesenota, SEVI)
Deze voorbereidende bijeenkomst is een must voor leden van
de Algemene Raad, inleiders op de afdelingsbijeenkomsten,
afdelingsverantwoodelijken, leden van het Arrondissemen
teel SP-Bestuur en geïnteresseerden.
De kantoren van het ABW en de SP/CSC zullen op maandag
13 november 1989 gesloten zijn.
De teksten voor het weekblad «Voor Allen» dienen uiterlijk
vóór dinsdagmiddag 12 uur op de redaktie binnengebracht.
Nadien is het ons niet meer mogelijk Uw teksten nog te
publiceren.
De Redaktie
Redakti© - Administratie -
Publiciteit:
Houtmarkt 1. 9300 AALST
Tel. 053/70.51.51
Postrekeningnr. 870-0002726-73
Maandabonnement: 60 ir.
Jaarabonnement: 720 ir.
Verantwoordelijke uitgever:
René Stabel, Houtmarkt 1,
9300 Aalst
tra at
Vrijdag 10 november 1989
51' jaargang nr. 41
1