Schoonheidsmiddelen, een blik achter de fajade Inferno Speelfilmgids «Voor Allen» - 20 maart 1992 - 7 door C .S .C -VORMINGSWERK GEWEST AALST Consommateurs de tous les pays, unissez-vous. (L. Bertrand) Reeds van bij de oprichting, ruim elf jaar geleden, koesterde het AMSAB de droom om een museum in te richten. Tussen die droom en de daad stonden... Inderdaad. Maar op 29 april aanstaande vindt de officiële opening plaats en vanaf 30 april 1992 is het museum voor iedereen vrij en gratis toegankelijk. Inhoudelijk sluit de eerste tentoonstelling van het museum aan bij een internationale akademische sessie over de koöpe- ratieve beweging. Het Belgisch koöperatief model is lange tijd toonaangevend geweest en ligt mee aan de basis van de huidige strukturen van de socialistische beweging. Een erg belangrijke materie dus, die gevisualiseerd wordt met medewerking van onze huisarchitect de HeerA. Bauwens en onze expositiedesigner de HeerJ.J. Stiefenhofer. In een tweede fase zal het museum een meer permanente tentoonstelling huisvesten, die de ganse socialistische bewe ging belicht. Een lessenpakket voor middelbare scholieren wordt uitgewerkt. De voorlopige openingsuren liggen van maandag tot vrijdag, tussen 9 en 17 uur. Geleide (groeps)be zoeken zijn mogelijk op afspraak. Kontaktpersoon: Brigitte De Mulder. (B.D.M. Vormingsweekend Willem Brakman, InfernoAmsterdam, EM. Querido's Uitgeverij BV, 1991, 221 blz., ISBN 90 214 5368 1, in België verspreid door Uitgeverijen Singel 262, Antwer pen, prijs759 fr. In 1991 publiceerden de So cialistische Vrouwen het boekje «Schoonheidsmidde len, een blik achter de faca de». Dit werkje wilde een «handleiding zijn voor de vrouw die verder kijkt dan haar wimpers lang zijn!» De publikatie was meteen een succes. Vandaar dat wij U de inhoud ervan niet willen ont houden. Via enkele interes sante voordrachten leiden wij U dit weekend binnen in de boeiende cosmeticawereld. U zal hier als bewuste consu ment, als vrouw én man, heel wat wijzer worden. Maar naast de vorming is er ook vrijetijd, met wandelin gen en begeleide uitstappen. En voor wie er zin in heeft biedt de Floréal-club tal van mogelijkheden: zwembad, tennisbanen, minigolf, snoo ker, biljart- Een warm aan te bevelen weekend! Snel inschrijven dus. Programma Vrijdag 27 maart 1992 18.00 u.: Verwelkoming en diner. Inleiding tot het weekend. Zaterdag 29 maart 1992 10.00 u.: Voordracht: voordracht «Schoonheidsmiddelen: huidtypes en hun verzorging» door Prof. dr. apr. Vera Ro giers. 13.00 u.: Lunch 14.30 u.: Namiddag: geleid bezoek aan Nieuwpoort stad met rondlei ding aan het sluizencomplex. Zondag 29 maart 1992 10.00 u.: Voormiddag: voordracht «Reklame en cosmetica», door Ingrid Vanhaevre (On- derzoeks- en Informatiecen trum van de verbruikersorga nisaties) 13.00 u.: Lunch 14.30 u.: Namiddag: geleide natuur wandeling met René Biljauw, gids Belgische natuur- en vo gelreservaten. Praktisch Data: Van vrijdag 27 maart '92 tot zondag 29 maart '92 Plaats: Floréal-club Albert I-laan 74 8620 Nieuwpoort Tel. 058/23.58.11 Prijs: Vanaf vrijdagavond: 2.500 fr. Kinderen: 3-11: 1.500 fr. Vanaf zaterdagvoormiddag: 1.900 fr. Kinderen: 3-11: 1.000 fr. Inlichtingen inschrijvingen: Zo vlug mogelijk via bijgaan de strook of telefonisch vóór 8 maart '92 bij: Socialistische Vrouwen Vera Claes Keizerslaan 13 1000 Brussel Tel. 02/513.28.78 toestel 153 Stortingen op rek. nr. 870- 0001103-02 van Socialistische Vrouwen te Brussel. Hoewel Brakman een veel schrijver is, kan zijn oeuvre daaraan niet herkend wor den. Ook brengt het hem niet het verdiende loon en succes, althans niet in deze kontreien. De oorzaak ligt hem wellicht bij de moeilijkheidsgraad van zijn romans. Zo zal zijn re centste «Inferno» eerder lees voer zijn voor de «happy few» die er wel hun hartje aan zul len kunnen ophalen. De lek- tuur is een-zoektocht naar sa menhangen en een proberen begrijpen van de verwijzin gen. De ik-verteller belandt via een magisch-realistische stap vanuit een bus in de hel, gelegen in het mijnstadje Voorburg (wellicht zo gehe ten naar het Bijbelse voorge borchte). Van dan af beleeft hij de vreemdste avonturen. Naargelang van de omstan digheden doet hij zich voor als een Messias-figuur of een Sa tan. Hij leert de helbewoners kennen, laat er zich door op sleeptouw nemen om bij de samenzwering te belanden bij de hemelpoort, een modern aandoend hotelZoals de hel is de hemel niet meer zoals weleer Voor beide schudt de auteur subtiele sfeerschilder ingen uit zijn mouw Maar het verhaal en de be schrijvingen (tenzij de fines ses) zijn niet zozeer het pro bleem voor de lezer. Brakman vermengt het mytische met heel wat elementen uit zijn oeuvre die alleen voor inge wijden te herkennen vallen gebeurtenissen, plaatsen, personages. Naast deze ver wevingen zijn er de nadrukke lijke verwijzingen naar Infer no-voorgangers als Dante, Klopstock, e.a. Daarbij blijft het niet. Ook bijbelse verwij zingen, zinspelingen op jon gens- en sprookjesboeken, elementen uit de klassieke mythologie verwerkt hij even eens. Ook moet de lezer het geheel aanvoelen om tenvolle te genieten. De angst en ter reur worden door de auteur gerelativeerd Paul Van den Wijngaerde Speelfilmgids, Utrecht, Uitgeverij Luitingh-Sijthoff BV, 1991, 728 blz., ISBN 90 245 1698 6, in België verspreid door Kluwer Algemene Uitgeverijen Deurne, prijs 595 fr. De uitgever laat de lezer in de mening met een nieuw naslag werk te doen te hebben. Het betreft echter een bewerking van de eertijds verschenen speelfilmencyclopedie. Het concept ervan is volledig weerhouden. De alfabetische volgorde van de oorspronke lijke titels geldt als ordenings principe. Bij de alternatieve titels wordt verwezen naar de oorspronkelijke. Als cinema tografische gegevens worden telkens het produktiejaar, het land van herkomst, de namen van regisseur en spelers, het genre, de waardering, de speelduur en de distributiefir ma verstrekt. In enkele zinnen wordt de film inhoudelijk ge duid en zeer summier gecom mentarieerd. Dat niet alle films aan bod komen, is be langrijk. Maar dat meester werken zoals die van Berg- mann doodgezwegen worden, is ontoelaatbaar. Ook sommi ge Vlaamse films zoals Boe renpsalm of Rolande met de Bles zijn vergeten of werden niet waardig bevonden voor opname. Ook de kritiek op de Nederlandstalige films is doorgaans hard en vaak eer der subjectief. Eenzelfde op merking geldt voor de waar dering. Deze wordt symbo lisch uitgedrukt en kan gaan van «meesterwerk» tot «flop» Dit boek is zeker een naslag werk voor elke filmliefhebber, of hij nu verknocht is aan bio scoop, televisie of video doet niets terzake. Hij heeft tel kens een eerste aanknopings punt om zich op te steunen. Paul Van den Wijngaerde

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Voor Allen | 1992 | | pagina 7