VROUWEN De dochters von Marianne: 75 jaar SW "Voor Allen" - 28 november 1997 5 Een vijftiental jaren geleden, toen vrouwenstudies in België nog in de kinderschoenen stonden, zou deze geschiede nis van een vrouwenbeweging helemaal anders geschreven zijn. Stel dat SVV in 1972 een analyse van haar vijftigjarig bestaan had gemaakt, dan zou dit verhaal heel anders ge klonken hebben dan vandaag. Weliswaar was toen reeds komaf gemaakt met de hagio grafische stijl die de werken kenmerkte uitgegeven naar aanleiding van een of ander jubileum van een partij of an dere, in jaren eerbiedwaardi ge, socialiste instanties. Maar de door professor Jan Dhondt bepleitte geschiedenis van on deruit, van de militant en het gewone lid, van de 'rank-and- file' van de arbeidersbeweging was er nog niet. In de vroege jaren zeventig vertrokken nieuwe sociale bewegingen van andere begrippen die bra ken met traditionele vormen en gedachten. Uit de gender- studie over de situatie en de geschiedenis van de vrouw kwam een nieuwe definitie van de man/vrouw relatie en een hevige kritiek op de ver mannelijkte geschiedschrij ving. In voorliggende studie werd rekening gehouden met deze evoluties. Zij is een invraag- stelling van de prangende the ma's en problemen van een vrouwenbeweging getoetst aan de nieuwe inzichten in de genderproblematiek en de me thode van de vrouwenstudies. Doorheen heel het boek loopt de rode draad van de relatie tussen de socialistische visie op en beloften over genderver- houdingen in de toekomstige socialistische maatschappij en de dagelijkse praktijk, tussen socialistische/feministische dromen en socialistische/fe ministische realisaties. In dit discours wordt telkens belicht welke rol de vrouwen erin kregen toebedeeld, niet alleen in de wereld van de mutuali teit, maar ook in die van de partij en de vakbeweging. Wij trachten een indicatie te geven van de relatie tussen de hiërar chie van de vrouwelijke noden zoals de leiders die zagen en het levenspatroon en proble men der vrouwen zoals de vrouwenbeweging die defi nieerden. In de socialistische beweging maakten vrouwen feministische eisen onderge schikt aan de solidariteit met de klassestrijd. Die stelling heeft een taai bestaan gekend dat slechts na de confrontatie met de tweede feministische golf langzaam werd in vraag gesteld. Er waren spanningen tussen de verschillende takken van de socialistische vrou wenbeweging, omdat de partij nooit echt een definitieve op lossing gaf aan de verhouding tussen de politieke vrouwen en SVV. De socialistische vrouwen vormden groepen binnen een door mannen ge structureerde en geleide bewe ging, die hetzelfde ideaal van gelijkheid beleven. Maar het was een solidariteit die niet gebaseerd was op gelijk zijn. De socialistische partij had vrouwen nodig als kiespu bliek, wat niet wilde zeggen dat de mannen haar politieke macht wilden geven. De SV, de eerste politieke vrouwen groepen, hadden nooit veel succes en aanhang gehad. De SVV werd specifiek opgericht met het doel te werken aan de verbetering en de verandering van de sociale toestand der vrouwen om zo het grote vrouwelijke publiek te berei ken. In de tusssenoorlogse pe riode werden de fundamenten gelegd van een specifiek pro gramma dat ogenschijnlijk door de leiders goed werd ont vangen, maar van bij de aan vang al op restricties stuitte. Vrouwen mochten aan de ver wezenlijking ervan werken in het kader van de gemeentepo litiek en kregen op dit terrein af te rekenen met beperkingen in de sectoren waarin zij zich mochten bewegen. In dit boek worden de pogin gen tot verwezenlijking van dit programma onderverdeeld in een aantal brede velden, waarbij vooral in de tussen- oorlogse periode de resultaten nog eens gecheckt worden aan het geheugen van een oudere generatie socialistische mili- tantes en leden van vrouwen organisaties. In het eerste veld, dit der bur gerlijke rechten, is al lang ge kend dat het algemeen stem recht slechts met mondjes maat werd toegemeten voor de vrouwen. De discussies hierover in het parlement leve ren een breed spectrum van al de argumenten tegen politieke gelijkheid voor vrouwen (ban den met de godsdienst en de pastoor, gebrek aan politiek inzicht, gebrek aan redeneer vermogen...). Eisen in het do mein van de burgerlijke onge lijkheid, die der incapaciteit der vrouwen, zullen nog tra ger opgelost worden. Aan de hand van een aantal biogra fieën van nationale secretares sen van SVV en socialistische parlementaire vrouwen wordt aangetoond hoe zij de agenda punten van hun programma steeds naar voren brachten en hoe zij daarin slaagden en faalden in het gender-restric- tief milieu waarin leidende vrouwen moesten fungeren. In een tweede veld komt het sterkste wapen van de vrouw aan bod: de belangrijke moe derfunctie of de vrouw als productrice van het nage slacht. Vertrekkend vanuit een domein dat eng verbonden was met de bevolkingspolitiek van de overheid, van de zorg voor moeder en kind, hebben de vrouwen voor het eerst een rol veroverd in het openbaar leven. De bevolkingspolitiek bood vrouwen de kans reeds vroeg een luik van hun pro gramma aan bod te laten ko men: gezondheidszorg voor moeder en kinderen, kinder vakanties, aangepaste sociale huisvesting, huwelijksvoor lichting, geboortebeperking. De socialistische vrouwenbe weging zag de verwezenlij king van een betere kwaliteit van het leven zeer ruim. Ook de humane en ethische op dracht die de mannnen op hun schouders legden om een ein de te maken aan de misbrui ken waarvoor zij zichzelf (de mannen) verantwoordelijk achten, hebben de vrouwen graag meegenomen: strijd te gen alcoholisme, venerische ziekten en prostitutie, en voor vrede pasten uiteraard in het algemene kader van de zorg voor een gezond nageslacht. Vertrekkend vanuit de moe derfunctie hebben vrouwen een rol kunnen veroveren in het openbaar leven, daar waar zij dit niet konden langs poli tieke weg. De vraag kan ge steld worden of vrouwen dit als surrogaat ervaarden ter compensatie van andere do meinen die voor haar gesloten bleven? Sommige feministi sche auteurs hebben kritiek geuit op het feit dat vrouwen het begrip moederschap ge bruikt hebben als hefboom voor sociale verbeteringen, en daardoor hebben meegespeeld in het door mannen verheer lijkte 'heilig moederschap'. Zij vragen zich af of de wet geving inzake gezinsleven en gezondheid moet gezien wor den als een eerste stap naar de Welvaartstaat? Zijn die wetten integendeel niet in het leven geroepen als autoritaire con trolemiddelen op vrouwen? Uit onze studie blijkt duidelijk dat, indien dit zo zou zijn, de vrouwen die hypothetische valstrik niet hebben gezien. Thema's zoals de liberalise ring van de abortus, gelijk loon voor gelijkwaardig werk, reglementering van de prosti tutie blijven een zware klus. In het derde veld, dit der eco nomische productie, waren ar beidsters sinds de vroege ne gentiende eeuw betrokken. De socialistische vrouwen heb ben zich schrap moeten zetten om de kwestie van deze keuze tusen huisvrouw of buitens huis werkende vrouw open te houden. De 'gendering' van het inkomen van de man bleek hierbij het belangrijkste wa pen van de syndicaten. In dit opzicht brengt het hoofdstuk over vrouw en arbeid tussen 1945 en 1990 een belangrijke bijdrage over de visie van het rollenpatroon in de syndicale wereld. Het pleidooi voor de inrichting van gemeenschap pelijke voorzieningen om de dubbele arbeidslast van vrou wen te verlichten is nooit he lemaal gewonnen, integendeel vandaag wordt de zorgensec- tor terug naar de huiskring verwezen, waarbij allerlei sys temen van deeltijdse arbeid uitgedokterd worden en vrou wenwerkloosheid niet bepaald de wereld wordt uitgeholpen. Ten slotte wordt in het veld van de seksualiteit en de gen derrollen onderzocht hoe soci ialistische mannen en vrou wen aankeken tegen het ima go 'nieuwe vrouw'. De mys tiek van de 'nieuwe vrouw' kwam duidelijk uit het milieu van de burgerlijke feministen, en werd daarom door sommi ge uit de arbeidersklasse af komstige leidsters van SVV slecht ontvangen. Belangrijk hier is de vraag of gedacht werd aan een herdefinitie van de rol van de man. Zoals ge zegd komt de man/vrouwdia- loog voortdurend aan bod doorheen heel het werk door een voortdurend aanstippen van het gebruik van termen en het telkens weer moeten weg werken van verdedigingsme chanismen. Daarvan bestaat geen betere illustratie dan de campagne voor het recht van de vrouw om vrij te kiezen voor zwangerschap. Die bete kende niet alleen een kwestie van controle om vrij te kiezen voor zwangerschap. Die bete kende niet alleen een kwestie van controle over het eigen li chaam en vruchtbaarheid. De strijd ging niet alleen over een wijziging in de wetgeving, maar ook over een democrati sche en sociale medische dienst, een uitgebreid systeem van kinderopvang, de macht van de staat om de bevol kingspolitiek te determineren en het investeren in medisch onderzoek inzake contracepti va. Voor de tussenoorlogse pe riode hebben wij, aan de hand van de geïnterviewde vrou wen, een vluchtig beeld ge kregen van een genderverschil in het seksueel gedrag van mannen en vrouwen. De af schildering van de arbeiders als een promiscu en losbandig volkje door de zedensprekers van de negentiende eeuw, lijkt hier niet volledig op te gaan. Onwetendheid en puriteinse taboes leefden nog volop; de socialisten van hun kant leid den hun jeugd op met een ste vige seksuele morele code van een gezonde geest in een ge zond lichaam. Een volledig onderzoek van de rank-and-file valt buiten de scope van dit boek, maar het levert een mozaïek van de toe stand, de gewoonten en de cultuur van arbeidersvrouwen en van de gendermentaliteit in de socialistische arbeidersbe weging. Dit boek is een relaas van spanningen en tegenstellingen tussen man en vrouw, die kun nen verklaren waarom, zoals Nele Bracke in haar besluit opmerkt, het verhaal geen successtory is. Er zijn veel toegevingen nodig geweest vooraleer de vrouwen erin slaagden zich te nestelen in de diverse vormen van machts verhoudingen gecreëerd door een mannelijke socialistische wereld die zo graag een vrou wenallegorie, de strijdbare Marianne, in haar vaandel droeg.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Voor Allen | 1997 | | pagina 5