Is kunst mannelijk of vrouwelijk? SP-Toekomst(ongres rondt zaterdag af met spetterende «ultuurhappening 8 15 mei 1998 - "Voor Allen" Tijdens de 'Week van de Amateurkunsten' die door gang vond van 26 april tot 3 mei, liep in het Vrijzinnig Centrum te Ronse een opmer kelijke tentoonstelling gehou den door 3 vrouwen en 4 man nen, zijnde de kunstenaressen Paule Smeets, Rita Vandey- stadt en Pascale Spileers en de kunstenaars Vandewalle Eddy, Vandewalle Alex, Marnic Torcque en José Dewilde on der de titel 'Is kunst mannelijk of vrouwelijk?' Dit was een organisatie van CSC Vor mingswerk, het Vrijzinnig Centrum en de Socialistische Vrouwen. De vernissage had plaats op don derdag 30 april waar gedich ten voorgelezen werden van de hand van Alex Van de Wal- le, de toespraak werd gehou den door Schepen van Cultuur Suzy Arys. Hierna volgt de in tegrale tekst van deze toe spraak. Is kunst mannelijk of vrouwelijk? Vanavond is het mij een waar genoegen, in het kader van de 'Week van de Amateurkun sten' deze tentoonstelling te mogen inleiden. Het thema 'Is kunst mannelijk of vrouwe lijk?' komt misschien merk waardig over, maar is niet zo zeer verrassend in dit jaar van de viering van de 50ste ver jaardag van het stemrecht voor vrouwen'. Is kunst mannelijk of vrouwe lijk? In het woordenboek zie je dat het woord 'kunst' voorafge gaan wordt door het lidwoord 'de' en als je verder kijkt zie je dat het vrouwelijk is. Echter een pasklaar antwoord geven op de vraag of kunst mannelijk of vrouwelijk is, is zo goed als onmogelijk. Dat in de loop der geschiedenis steeds vrouwelijke kunste naars aanwezig geweest zijn is echter zo goed als zeker. Maar de vrouw is tot in het midden van deze eeuw in de kunst weinig aan bod gekomen. Vrouwen werden echter niet opzettelijk uitgesloten door een slechte samenzwering van mannen in het algemeen maar omdat de geschiedenis bena derd werd in mannelijke ter men. Vrouwen en hun activi teiten zijn uit het oog verloren omdat historische vragen wer den gesteld die niet op hen van toepassing waren. Vrouwen manifesteren zich eerst in de letterkunde en dan nog. Op uitzondering van geestelijke vrouwen en vrou wen uit adelijke middens komt de vrouw tot de negen tiende eeuw helemaal niet aan bod. Dat er nochtans vroeger vrouwelijke kunstenaars aan wezig waren blijkt uit een ten toonstelling die in 1976 te Los Angeles gehouden werd onder de titel Vrouwelijke schilders van 1550 tot 1950. Het bijeen brengen van honderd vijftig schilderijen met het doel een beeld te geven van vierhon derd jaar strijd, was voor de meeste bezoekers een soort baanbrekend initiatief. Het werk van deze vrouwen was echter veelal verbonden met dat van de hen beter bekende mannen. Het eerste beeld van een vrou welijke kunstenares dat in mijn geheugen opkomt, is on getwijfeld dat van de beeld houwster Camille Claudel. Ei genlijk meer omwille van haar woelige relatie met Auguste Rodin, vereeuwigd in de cine ma door Isabelle Adjani, die Gerard Depardieu als tegen speler had, dan om haar artis tieke kwaliteiten. Uit dit voorbeeld kan worden afgeleid dat kunstbeleving te maken heeft met engagement, maatschappelijk bewustzijn en vrije tijd. Tot de 2de wereldoorlog is de vrouw hoofdzakelijk aange wezen op huishoudelijke ta ken en het opvoeden van de kinderen. Om kunst te beleven moet je natuurlijk tijd kunnen vrijmaken. Vrouwen manifes teerden zich meestal als ope razangeres, musici, toneel speelster, cinema-actrice, ech ter als vertolkster niet zozeer als producent. In het begin van de 20ste eeuw treden vrouwelijke kunste naars meer in de openbaar heid. Vooral met de opkomst van de vrouwenbeweging, waar meer en meer de vraag wordt gesteld naar de plaats van de vrouwen in de kunst, groeit in de loop der jaren '70 waardering en wordt hun op positie verstevigd. Nadat vrouwen in de eerste plaats stemrecht hadden opgeëist en daarna gelijk loon voor gelijk werk, eisten zij ook steeds meer hun aandeel op in de kunst. In Amerika kwam de emanci patiebeweging tussen de twee wereldoorlogen reeds tot stand. Daarom ook datje daar de eerste bekende vrouwelijke beoefenaars van plastische kunsten terugvindt. Op zaterdagavond 16 mei duikt het Toekomstcongres de nacht in met een verfrissend cultuur- feest in de Ancienne Belgique. Tijd voor onze eigen herbron ning en vernieuwing. Tijd om uit de bol te gaan met surfgita- ren en vetkuiven (The Whod- ads), even het mei '68 gevoel toe te laten (Armand), te genie ten van volbloed singer song writers (Jo Lemaire, Elliott Murphy, Chris Whitley) en kennis te maken met de super sterren van de popmuziek uit Zimbabwe (Vusi Mahlasela Louis Mhlanga). We proeven Zuid-Afrika via zijn schrijvers en performers (Sandile Dikeni, Lesago Ram- polokeng). Dichterbij ontpop pen politici zich tot rasechte liefdespoëten (Bruno Tobback, Tuur Van Wallendael, Jos Gheysels, en Kathy Linde- kens). En of dit nog niet genoeg is, wordt de film Pantserkruiser Potemkin voorzien van een nieuwe soundtrack door Star fish Pool. Mei '98. Revolutie en Liefde. Een ideale gelegenheid om kennis te maken met nieuwe en ongekende ritmes. Een uitgele zen kans om oude bekenden te rug te zien. U bent nieuwsgierig en wil u overgeven aan muziek, film en poëzie van revolutionaire klas se. Afspraak op zaterdag 16 mei '98 in de Ancienne Belgique, Anspachlaan 110 te Brussel. Deuren open vanaf 18 u. De voorstelling begint om 19 u. Voor u is het gratis als u snel een belletje geeft aan Liliane of Ria op het Sevi, tel. (02)552.02.21Anders betaalt u 250,-fr. voor een prachtspek- takel. En telt Vlaanderen heden ten dage niet reeds een wereldbe kende culturele ambassadrice, met name Maria-Theresa De Keersmaecker. Maar goed, laten we terugke ren naar de tentoonstelling van vanavond. Het is fantas tisch dat de 7 amateurkunste naars die hieraan hebben mee gewerkt, als vrijetijdsbeoefe- naars, tot deze merkwaardige tentoonstelling zijn gekomen. Is deze kunst nu mannelijk of vrouwelijk? Als je deze har monie van vormen en beelden geproduceerd door zowel mannen als vrouwen bekijkt zou je daarvan zeggen dat kunst eigenlijk zoals een cupi do is, tweeslachtig of beter de kenmerken van beide geslach ten in zich heeft opgenomen. Het gezamenlijk beeld dat je van deze tentoonstelling krijgt is een perfecte harmoie tussen mannelijke en vrouwelijke creativiteit waar het vrouwe lijk expressionisme overlap pingen vertoont met het man nelijke en het mannelijke overlapt met het vrouwelijke. Tot slot zou ik zeggen; 'kunst is een individuele beleving en iedereen ontleent er zijn eigen perceptie aan'. Een verdere kritische benadering van dit onderwerp zou ik aan beter gekwalificeerde kunstcritici willen overlaten. Ik dank u voor uw aandacht en wens de kunstenaars nog veel succes tot en aan iedereen hier aanwezig veel kijkgenot. Suzy Arijs, schepen van Cultuur, tijdens haar openingstoe spraak. ODflDS LEZMIC NOIZ SUPERMARX JO LEMAIRE DE LEGENDE PLUS VUSI MAHLASELA LOUIS MHLANGA o 6t ELLIOTT MURPHT SPREKERS ZOALS SANDILE DIKENI fJÊÊÊÊjÊÊÊKÊÊ BEUBEN 1111 INFO TEL UB/548 24 24 - 09/223 87 03 LUC DE VOS rif i ia;T:l,'IJiHil POLITICI OVER LIEFDE ZOALS TUUR VAN WALLENDAEL MIMOSA MARIJKE VAN WARMERDAM C|S> SANDILE DIKENI JOS GEYSELS MARCO MERTENS ANNABEllE VAN NIEUWENH0VSE

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Voor Allen | 1998 | | pagina 8