Een daguitstap naar het Fort van Eben-Emael met eerst een ommetje naar de "Toren van Eben-Ezer Deze dagreis op zaterdag 19 december was een initiatief van en ingericht door het Humanistisch Verbond Geraardsbergen. Om wille van het onderwerp van de reis en de betekenis ervan kon iedereen deelnemen. De CSC-Koepel deed dan ook een oproep tot deelname bij zijn aangeslotenen en sympathisanten (Zie VOOR ALLEN van 12 juni op p. 5). Een tiental hadden zich in geschreven, maar vermits die zaterdag onze betreurde Kd. Art- huur Coppez en zijn echtgenote ten grave gedragen werden, ver kozen enkelen ervan de reis niet te doen om te kunnen afscheid nemen van die vrienden. Het Bestuur van het Humanistisch Ver bond Geraardsbergen heeft de ingeschrevenen, die vooraf be taald hadden en niet konden meegaan, ten uitzonderlijke titel volledig terugbetaald. Het Fort van Eben-Emael is een trekplaats. Het spreekt ve len aan. Er werden dan ook veel vóórinschrijvingen ont vangen. Een dertigtal. Een succes. Maar op het ogenblik dat wij zouden vertrekken vie len er een aantal af: wegens ziekte of sociale verplichtin gen. Met vijftien vertrokken we dan. Een kleine maar sym pathieke groep. Het bezoek aan het Fort was voorzien in de namiddag. Vooraf werd er een ommetje gemaakt naar een, op zijn minst gezegd, merkwaardig bouwwerkde "Toren van Eben-Ezer". Moeilijk om vin- den. Verscheidene malen de weg erheen moeten vragen, want de schets die wij ontvan gen hadden was eigenlijk géén hulpje In de omgeving kent men die "toren" niet; sommi gen gewagen van "un cha teau" En op de koop toe is Eben-EZER geen gehucht van Eben-Emael; "Ezer" is de dichterlijke naam die de ont werper/bouwer, Robert GAR- CET, een gewone arbeider in de silexgroeven in de omtrek, gegeven heeft aan zijn con structie. Een toren is het niet, een "cha teau" nog minder Het is een vierkant gebouwtje met zeven niveau's, alles opgetrokken in silexsteen. Robert GARCET was niet enkel een gewoon ar beider, hij was ook beeldhou wer, steenhouwer, schilder, schrijver, en.filosoof. In zijn jeugdjaren heeft hij veel aan bijbelstudie gedaan en de filo sofische weerslag daarvan heeft hij, op zijn manier, neer- geplant in die toren. Alles is er symbolisch, alles Elke maat, elke steen, elk beeld, elke tekst... Eben-EZER is, volgens zijn protagonist, de uitdrukking van een pacifistisch idealisme en van de vervolmaking van de mensheid. Hij noemt het een bolwerk van de gewetensvrij heid en van de strijd voor de mensenrechten. De ontwer per/bouwer spreekt er van het universele geweten van de mensheid en hij gaf zijn con structie de opdracht mee "de weerstand te prediken tegen de oorlog, alle oorlogen, zij het veroveringsoorlogen, kolonia le oorlogen, godsdienstoorlo gen; het verzet tegen het ge weld als oplossing van ge schillen en hij wil ook dat het eenieder herinnert aan zijn plichten tegenover de mens heid en tegenover het leefmi lieu". Bijbelse begrippen komen overal voor, er is trouwens weinig anders te zien. Zo het Boek der Oorlogen, de Vier Ruiters van de Apocalyps, het Beest dat het Kwaad en de Domheid verzinnebeeldt, enz..., enz. Uit de Wanorde zal langzaam maar zeker de Orde groeien en die zal het Fa natisme verdelgen. De Kennis haalt de maatschappij uit ieder obscurantisme. Boven op de toren is er een platform met op elk van de vier hoeken een reuzegroot beeld. Het zijn de Cherubij nen. Die beelden kijken uit naar de vier windstreken en schijnen klaar te staan om op te stijgen om hun boodschap van liefde en hoop uit te dra gen over de ganse wereld. Die reuzenbeelden zijn, met hun gespreide vleugels, door hun grootte én door hun vorm, in- druk-wek-kend Als wij buiten komen en weer op de begane grond in de vrije lucht zijn, hoort men meer dan één "oefin de groep. Na dien lopen wij nog even door het beboste terrein rond de "to ren" en wij zien hier en daar keltische kringen met grote opstaande silexstenen. Naar de gids ons vertelde worden daar, op bepaalde tijdstippen van het jaar, ceremoniën gehouden die kaderen in de opdracht die fi losoof GARCET aan "zijn to ren" meegaf. L»e gevleugelde stier bovenop het gebouw Ontegensprekelijk is dat bouw werk een bezienswaardigheid. Maar of de toegangsprijs 120 BEF per persoon, zowel kinderen als volwassenen de 'juiste prijs" is, werd toch door velen van ons betwijfeld. Erg betwijfeld Het torengebouw van Eben-Ezer In de namiddag kwam dan het Fort van Eben-Emael aan de beurt. Dit historisch bouw werk heeft terecht een plaats verworven in onze geschiede nis. Het verhaal van het Fort is door bijna iedereen gekend, maar men moet het bezoeken om er echt een idee van te heb ben. Het bezoek is een aanra der. Het loont de moeite De geschiedenis van het Fort Het is gebouwd in het begin der dertiger jaren. Het gold toen als het modernste en bes te militair verdedigingswerk. On-inneembaar. Maar nieuwe strategie besliste daar anders over. Het Fort viel in vijandige handen in een paar uren. 27 Belgische soldaten sneu velden en 6 Duitse. Nu is het een museum. Het staat bekend als de grootste ondergrondse nog-bewapende vesting in Eu ropa (de grootste nu onbewa pende militaire vesting ligt in Polen, in Priewo). De ingang van het Fort is in drukwekkend. Dreigend en lu guber. Eens binnen gebeurt de eerste kennismaking door mid del van de projectie van een vi deofilm die een goed overzicht geeft van wat het Fort eigenlijk is als constructie en wat het le ven in het Fort was. Nadien wordt men rondgeleid door een zeer spraakzame gids, ter beschikking gesteld door de Beheerder van het Fort. Spraakzaam, want het is een gids die veel uitleg geeft. Deel na deel wordt bezocht. Maar de gids geeft ook kritische be denkingen mee en daar kijken wij nogal van op. Men krijgt het gevoel dat het gemakkelijk is vandaag kritiek te geven, wanneer men die dingen van vroeger bekijkt met ogen van nu die ondertussen weten wat er gebeurd is. Het Fort is zo vlug ingenomen omdat de Duitsers het van bin nen en van buiten beter kenden dan de leiding van het Fort. De gids ontzenuwt de bewering dat er verraad in het spel was. De Duitsers hadden veel lucht foto s van het Fort genomen, lang op voorhand, en aan de hand daarvan een namaak-Fort gemaakt op schaal. Op dat namaak-Fort hebben ze dan de aanval ingeoefend alvo rens zich te wagen aan het Fort zelf. En nog meer wetenswaar digheden. Zo had de leiding van het Fort de kanonniers en de mitrailleurs belast met het verhuizen van heel wat meubi lair... toen de vijand al tame lijk dichtbij was. En die ver huis nam zoveel tijd in beslag dat... Men raadt het. Hij brengt ons ook naar een plaats waar veel schade is doör een ontploffing die plaats had tij dens de aanval op het Fort. Op die plaats waren er twee deu ren naast elkaar. Zij gaven toe gang tot het hart van het Fort. Dus een strategische plek. De linkerdeur was zwaar versterkt door barricade-materiaal; de deur rechts niet. Voor die rech- terdeur werden een paar solda ten gepost met een mitrailleur. Een tegen die deuren geplaatst springtuig vernielde de linker deur praktisch niet, maar de rechter wél. Met alle gevolgen vandien. De vijand kon bin nendringen in het binnenste van het Fort. En zo gaat de uit leg verder. Neem nu de ge schutskoepels alles was goed beschermd door dik beton en degelijk, dik staal. Met uitzon dering van de pantserplaat rnd de loop van het kanon. En juist op die zwakke plaats zette de vijand een "charge creuse, een holle lading". De "holle lading" was een nieuw, tot dan toe nog totaal onbekend krachtig springtuig. De gevolgen waren onvoor stelbaar. Door het niveau-verschil in het Fort (vanaf het gelijkvloers tot in de geschutstorens onder het dak van het Fort is er 42 me ter zijn er veel trappen, gro te brede trappen. Zeker acht man naast elkaar kunnen er op en af lopen. Ook veel gangen, lange gangen. Geen sinecure om die gepakt en gelaarsd op en af te lopen. Zowel de gan gen, maar vooral die trappen. Zegt de gids dan "de officie ren beschikten over fietsen voor die lange gangen" en ook "voor de officieren was er een lift". Je slikt iets weg. 8^ 27 november 1998 - "Voor Allen"

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Voor Allen | 1998 | | pagina 8