CULTUUR Louis Paul Boon-Jaar 0 0 0 2 ACTIVITEITENKALENDER 'Kiezen voor Kunst' editie 2000 te Ronse 6 24 december 1999 - "Voor Allen" door C.S.C.-VORMINGSWERK GEWEST AALST - OUDENAARDE - RONSE 1999 was ook het Louis Paul Boon-jaar. Twintig jaar gele den reeds overleed hij. Bij het afsluiten van het jaar pastte het dus ook in Voor Alleniets te wijden aan deze grote Vlaamse schrijver, trouwens ooit nog gelegenheidsmede werker aan ons magazine met de colum Aalst Fabrieks stadWie kon dat beter doen dan iemand die hem zeer goed kende, met name onze vriend Abraham Ruiz. Vandaar deze literair-sociale impressie over de Aalsterse auteur. C.V. Onder het motto 'Kiezen voor Kunst' richt CSC-Vormings werk- afdeling Ronse van 25 tot en met 28 februari 2000 een tentoonstelling annex wedstrijd in voor beeldende kunstenaars. Die krijgen de gelegenheid om aan bijzonder gunstige voorwaarden een aantal van hun werken te ex poseren. Al wie van oordeel is dat zijn of haar werk onder het etiket 'beeldende kunst' valt kan deelnemen aan het project. Kunst en cultuur zijn de hart slag van onze samenleving. Kiezen voor Kunst wil deze hartslag versnellen. Voor ve len is Kiezen voor Kunst een begrip geworden. In 1997 kre gen bijna 2000 kunstenaars op een 100-tal Kiezen voor Kunst-tentoonstellingen de kans hun werk op professione le wijze tentoon te stellen. Meer dan 60.000 bezoekers werden geteld en de reacties in de pers waren zeer positief. 'Kiezen voor Kunst' werd voor het eerst ingericht in 1985 en is dus aan zijn zeven de editie toe. Hoe zit Kiezen voor Kunst in elkaar? Elke kunstenaar kan minstens tweemaal tentoonstellen: op plaatselijk vlak en op regio naal vlak. Een deskundige ju ry selecteert op regionaal vlak de beste werken voor de eind- tentoonstelling. De beste wer ken komen in aanmerking voor de hoofdprijs: 100.000 fr. en een tentoonstellingscircuit in verschillende Culturele Centra in Vlaanderen. Het wedstrijdreglement bepaalt de spelregels. De eerstkomende eindten- toonstelling van Kiezen voor Kunst heeft plaats te leper in de Lakenhalle van 17 novem ber tot 3 december 2000. De plaatselijke tentoonstelling te Ronse gaat door van 25 febru ari tot en met 27 februari 2000 in de polyvalente zaal van de stadsbibliotheek. De regionale tentoonstelling in de federatie Aalst-Ouden- aarde-Ronse gaat door te Ge- raardsbergen in het 'Koetsen- huis' op 12, 13 en 14 mei 2000. Voor meer inlichtingen en in schrijvingen tot deelname kan u zich wenden tot het secreta riaat van CSC-Ronse, Ingrid Masure, Geraardsbergenstraat 165, 9600 Ronse. Tel. 055/21.57.85 (tussen 18 en 20 u.)- GSM 0477/36.31.21. Tel. 055/21.48.50 (tijdens de kan tooruren) Fax 055/21.03.04. De sociale klasse waartoe de schrijver behoort heeft ten opzichte van wat men noemt proletarische letter kunde, geen belang. In de kapitalistische maat schappij maakten intellek- tuelen van nederige af komst, die als schrijvers naam verwierven, zich doorgaans verdienstelijk als burgerlijke woordkunste naars. Beïnvloed door de ideologie van de bourgeoi sie, op verre na toonaange vend in onze maatschappij, vervreemden zij van hun ei gen klasse. Het was niet het heil der arbeiders dat zij na streefden, niet hun idealen van vrijheid, waarheid en gerechtigheid die zij in wer ken uitbeelden. Zeker niet voor wie begrepen heeft waarover het gaat. Het was het heil van de bezittende klasse, het waren haar op vattingen van de vrijheid, waarheid en gerechtigheid die zij in hun poëzie bezon gen of in hun proza ver heerlijkten. Alleen in uitzonderlijke ge vallen bleven schrijvers van nederige afkomst trouw aan hun klasse. Tot deze uitzonderingen be hoort de pen van Louis Paul Boon! De meesten stelden zich te gen hun broeders, hun zus ters uit het proletariaat op, al wisten zij het zelf ge woonlijk niet. Maar ook het tegendeel ge beurde. Eveneens kokmt het in uitzonderlijke geval len voor dat schrijvers van burgerlijke afkomst zich aan de zijde van het proleta riaat schaarden. Zij stelden zich tegen hun eigen klasse op. Omdat zij aandachtig de film van de historische ont wikkeling van de menselij ke geschiedenis hadden ge zien en zich hadden inge spannen om hem te begrij pen! Deze burgerlijke intellektu- elen begrepen aldus dat de historische rol der bour geoisie ten einde is en dat haar filosofie, haar kunst en haar bestuur decadent zijn geworden. De toekomst be hoorde aan het proletariaat - het groot aantal der inwo ners - die aan allen, buiten het welzijn, de vrijheid zou brengen door een brede ont voogding. Proletarische letterkunde is niet de woordkunst door ar beiders geschreven, over het proletariaat handelend, of voor hen bestemd. Zij hadden ingezien dat die geweldige macht van het groot geld en de greep op het economisch apparaat van de bourgeoisie de on derdrukking in zich hield van de klasse van het prole tariaat, hun ganse families en de bestuursorganen van de maatschappij! Alleen de innerlijke behoef te met de zucht naar recht vaardigheid, stuwde die groep intellektuelen naar deelname en hulp voor de minstbedeelden en geeste lijk voedsel voor hun aan voerders. Of anders gezegd: die intel lektuelen stopten moed in de ontvoogdingstrijd van het proletariaat tegen het brutaal element van meedo genloosheid, dat steeds doorheen de menselijke ge schiedenis als grondslag had, de plutocratie en de macht. Abraham Ruiz CSC-OUTER Zondag 26 december 1999 BEZOEK 'RETROSPECTIEVE' F. Van Den Berghe Geleid bezoek aan de tentoonstelling in het P.M.M.K. te Oos tende. Bijeenkomst: Café 't Pleintje te Outer om 8 uur. Toegang: 300 fr.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Voor Allen | 1999 | | pagina 6