De Schelde. Het verhaal van een rivier Neogotisch Geraardsbergen "Voor Allen" - 15 september 2000 5 'De Schelde. Het verhaal van een rivier' belicht de ont staansgeschiedenis van een ri vier die door Frankrijk, België en het zuiden van Nederland stroomt. Aan de basis van het onderzoek ligt een serie radio koolstofdateringen. Zij wer den de afgelopen twintig jaar onafhankelijk van elkaar uit gevoerd in opdracht van geo logen, geografen en archeolo gen door Mark van Strydonck van het Koninklijk Instituut voor het Kunstpatrimonium (KIK) in Brussel. Een tweede pijler vormde het radiokool- stofdateringsproject van het KIK in Brussel in samenwer king met de universiteit Gent. Dit project werd uitgevoerd op hertshoornen hakken en hout van bronzen voorwerpen, afkomstig van collecties uit de grote baggerwerken in de Schelde op het einde van de 19de en in de eerste helft van de 20ste eeuw. Het idee groeide om een ten toonstelling rond de Schelde en de baggercollecties te orga niseren. Er werd een werk groep gevormd waarin naast archeologen ook geologen, geografen, historici, planolo gen en bio-archeologen mee werkten. Talrijke Belgische en Nederlandse instellingen en musea werden geconsulteerd. Wat aanvankelijk begon als een archeologisch geïnspi reerde expositie werd, mede dankzij de contacten met col lega's uit andere wetenschap pelijke disciplines, het levens verhaal van een rivier. Overzicht van de tentoonstelling De expositie wordt ingedeeld in zeven fasen die overeen stemmen met de geografische lvensloop van de Schelde. In de eerste drie fasen domineert de rivier de schaarse menselij ke aanwezigheid in het ge- bied. De rivier ondergaat zelf diverse metamorfosen die worden aangetoond door schaalmodellen van oorspron kelijke landschappen. Na de laatste Ijstijd, zowat 10.000 jaar geleden, ontstaat het hui dige Schelde-alluvium waarin de rivier door de eeuwen heen telkens op andere plaatsen zal kronkelen. Met de komst van de eerste landbouwers verandert de re latie tussen mens en rivier fundamenteel. Het rooien van de eerste bomen voor noodza kelijke landbouwgrond zet on bewust de eerste erosie van het Scheldelandschap in gang. Tijdens de Romeinse periode vond een eerste grote ontbos sing plaats. Toch behoudt de rivier zijn invloed op het men selijk leven. De doordringen de getij deninvloeden hebben hun impact op de natuur rond de rivier. Na een tijdelijke her- groei van het natuurlijke land schap in Laat-Romeinse tijd - Vroege Middeleeuwen, zal de middeleeuwse bevolkingstoe name de vraag naar bedijking van de rivier doen toenemen. De rivier neemt op zijn beurt wraak door de overstroming van laaggelegen dorpen en ge bieden. De verdwenen Zee- landse dorpen vormen hier een mooi bewijs van. Het Land van Saeftinghe is daar entegen het resultaat van een militair gebruik van de rivier. De industrialisatie betekende de grootste aanslag op het uit zicht van de rivier. Meanders werden rechtgetrokken en grote stukken werden gekana liseerd. Deze grootschalige werken brachten ook onvoor ziene acheologische vondsten aan het licht. De evolutie en groei van de Antwerpse haven is het type voorbeeld van de menselijke impact op de ri vier. Ondanks de negatieve as pecten van de industriële sa menleving op de rivier, zien we de laatste tijd toch positie ve signalen van het milieu front. Aan het voorlopige einde van dit verhaal worden hoe dan ook bedenkingen geknoopt. Er worden vraagtekens ge plaatst bij de relatie tussen mens en rivier en de wijze van omspringen met het Schelde landschap. Naast economi sche moet men ook rekening houden met historisch-cultu- rele aspecten. De vervuiling van de rivier komt vanaf de Middeleeuwen voor. 'Doel' is geen eenmalig feit in het ver haal van de Schelde. Het einde van het verhaal vormt de uitbreiding van de huidige haven in Antwerpen en de impact van de indus trialisatie op de rivier. Info RealisatiePAMZOV-site Velzeke, KIK Brussel, Uni versiteit Gent, Stad Antwer pen, VCC De Brakke Grond. Verantwoordelijken concept Guy De Mulder Mark Van Strydonck. Grafische realisatie Luc Lie- vens. Praktische informatie Toegankelijk vanaf 9 septem ber 2000 tot en met 4 februari 2001. Openingsuren maandag tot vrijdag van 9 tot 12 en van 14 tot 17 uur. Op zater-, zon- en feestdagen van 14 uur tot 18 uur. PAMZOV Paddestraat 7 - Zottegem Tel. 09/360.67.18 - 09/316.19.25 Zo'n lO jaar geleden startte het Provinciebestuur met de publicatie van haar reeks Kleine Cultuurgidsen: kleine, fraai ogende, vlot geschreven boekjes, met toegankelijke informatie die telkens een minder bekend aspect van ons Oost-Vlaams cultureel erfgoed onder de aandacht brengen. Het 26ste deel, dat op 4 september naar aanlei ding van de Open Monumen tendag 2000 wordt voorge steld, heeft het neogotisch erfgoed van Geraardsbergen als onderwerp. Naast zijn mooie landschap pelijke ligging wordt het hui dig uitzicht van de Ouden- bergstad overheerst door de neogotische aankleding van haar bouwkundig erfgoed. Bij de neogotische facelift die Geraardsbergen zo'n goe de 100 jaar geleden onder ging, speelde één man, de in Ninove geboren Louis Bert- de-L'Arbre, de hoofdrol. Overal duikt zijn naam op als initiatiefnemer, bezieler, als begeleider of uitvoerder van de neogotische realisaties. Daarom hebben de auteurs zich toegespitst op die figuur, die vooral als ontwerper en uitvoerder van talrijke muur schilderingen zal blijven voortleven. Na een situering van Ge raardsbergen in de 19de eeuw (opkomende industria lisatie, bevolkingsaangroei, rijke elite en verpauperde massa) wordt een hoofdstuk je gewijd aan Louis Bert, zijn afkomst als rijke notariszoon, zijn huwelijk met Justina de l'Arbfè en hun maatschappe lijke positie als deel van een invloedrijke, katholieke en Franstalige elite. Ook de mo gelijke inspiratiebronnen van Louis Bert werden opge spoord. Als begenadigd na tuurtalent met weinig of geen artistieke opleiding, haalde hij zijn inspiratie en inzet voor de neogotische gedachte ongetwijfeld uit zijn vriend schap met baron Bethune, de grondlegger van die stroming in ons land. De neogotische realisaties worden gesitueerd in de ur- banistische en architecturale ontwikkelingen van de 19-de eeuwse stad. Door de aanleg van de spoorweg en het Sta tionsplein ontstonden enkele opvallende neogotische reali saties en transformaties: de hoofdkerk, die de stad domi neert, kreeg een neogotische aankleding en interieur, het stadhuis werd in (neo)goti- sche stijl gerestaureerd, de aloude priorij van Hunne- gem, een deel van het Sint- Catharinacollege, het O.L.- Vrouwehospitaal en het inte rieur van het woonhuis Bert- de L'Arbre (huidig Hotel Geeraard) ondergingen op vallende neogotische ingre pen. Bij vijf van deze monumen ten heeft Bert-de L'Arbre de hand gehad bij het plannen van de restauratie, het bege leiden van de uitvoering of het ontwerpen van de muur schilderingen. Het is de ver dienste van de auteurs, Mar- tine Pieteraerens en Albert Schrever, dat ze het aandeel van deze merkwaardige fi guur in de neogotische vorm geving van de stad grondig hebben bovengespit. Dit boekje wordt niet toeval lig voorgesteld naar aanlei ding van de Open Monumen tendag van 10 september. Het jaarthema is ditmaal 'tijd' in al zijn aspecten en hoe die zijn sporen heeft nagelaten in talloze bouwwerken en inte rieurs. Op die dag organiseert het lokale OMD-comité in samenwerking met de Ge- raardsbergse Culturele Raad, een begeleide 'neogotische' monumentenwandeling langsheen de vijf realisaties van Louis Bert-de L'Arbre. PIETERAERENS Martine SCHREVER Albert, Neoeo- tisch Geraardshereen. De re alisaties van Louis Bert-de L'Arbre. Gent 2000, 250 BEF (6,20 De publicatie kan schriftelijk of telefonisch besteld worden bij de Provincie Oost-Vlaan- deren, dienst Monumenten zorg en Cultuurpatrimonium, Woodrow Wilsonplein 2, 9000 Gent. Tel. 09- 267.72.73.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Voor Allen | 2000 | | pagina 5