Meer bewust Socialisme (15) Duurzame ontwikkeling voor lokale politici De reële actieve mens 10 9 februari 2001 - "Voor Allen" Wil je werken aan duur zaamheid in je gemeente? Dan hebben we misschien wel iets interessants, FOS, VHV en IPSA organiseren in het voorjaar van 2001 een aantal vormingsmodu les over duurzame ontwik keling. Je hoeft niet naar Brussel te komen want wij komen naar jouw regio. De module 'Duurzame ontwikkeling in je gemeen te' omvat twee sessies. De ze bestaan telkens uit een interactief vormingsge deelte en een bezoek aan een initiatief dat duurzame ontwikkeling nastreeft of bevordert. De sessies vin den steeds plaats in lokalen van het initiatief dat we be zoeken. In een eerste sessie bekij ken we het begrip 'Duurza me ontwikkeling' in het al gemeen. Wat is duurzame ontwikkeling en welke la ding dekt deze vlag? We bespreken aanverwante concepten zoals de ecolo gische voetafdruk en Loka le agenda 21. We onder zoeken waar we degelijke en begrijpbare informatie over dit thema kunnen vin den. Een aantal boeken en tijdschriften passeren de revue maar ook het internet schuwen we natuurlijk niet. Daarna doen we wat praktijkervaring op in onze gastlocatie. In een tweede sessie komt Lokale agenda 21 nadruk kelijker aan bod. Op welke domeinen heeft Lokale agenda 21 betrekking? Kunnen we als gemeente iets doen? We zoeken sa men met jou antwoorden. We bekijken natuurlijk ook wat de SP over duurzame ontwikkeling zegt en plui zen ons eigen gemeentelijk programma uit of nemen de nationale programma brochure voor de gemeen teraadsverkiezingen van de SP onder de loep. Daarna gaan we opnieuw op visite bij een duurzaam initiatief. Info, data voor jouw regio en inschrijvingen bij VHV op het nummer 02-552 02 60. Aarzel niet om ook FOS te bellen op het nummer 02-552 03 10. FOS beschikt over een ont- werpmotie voor de ge meenteraad en een ontwer padvies voor de jeugdra den waarin uitdrukkelijk gepleit wordt voor een voorbeeldfunctie en een concreet engagement van de gemeente inzake duur zame ontwikkeling. Meer info 02-552 03 10. Bij de aanloop tot deze bij dragen, het volgende Wij gaan uit van de reële ac tieve mensen en op basis van hun werkelijke levensproces. Enkel dit: feiten zijn en blij ven historie. Aldus laten wij de ontwikkeling en de spon tane reacties in de klare dag treden. De echo's van dit soms ex plosieve levensproces spre ken genoegzaam uit zich zel ve. De "sociale kwestie" werd einde van de 19de (oproer in België in 1886) en begin van de 20s,e eeuw (de hevige strijd voor het zuiver algemeen stemrecht waarvoor ook sta kingen gevoerd werden) krachtig op de agenda ge plaatst. Wie stelt zich nog de vraag die in de Oudheid leefde Quo vadis (waarheen) Ieder zorgd voor zijn of haar baronie. Personalisme, eigen zorg, gebrek aan inzicht, aan intelligentie en aan mensen liefde. Dat heeft het gevoel "egoïs me" moed ingeblazen zodat de mensheid meer techniek voortbrengt dan verstand. Het is zover gekomen dat de voorlopers van het verstand in West-Europa allen in koor zingen, weliswaar onsamen hangend, om sterker te genie ten van de "relatieve wel vaartsstaat". Hun intelligen tie heeft geen last van een onnoemelijk streven om die begeerde luidspreker te be machtigen om van dat ver hoogd podium zichzelf te propageren, zonder last te hebben van de afwezigheid van een blijvend sentiment voor de mensheid. Zodoende gaf de onschuldige tijd aan de begeerde zucht om geld en macht te concen treren. De mens is wat hij is. En na eeuwen van "beschaving" zijn de wortels van de oerin- stincten haast nog even na- tuurkrachtig. Van deze handen Met deze handen, vervormd naar de aard van het werk, hebben wij onze meesters steeds moeten dienen. Met deze handen hebben wij de rijkdommen gemaakt. Zelden of nooit werden ons recht en brood gegund. Steeds op nieuw moesten wij strijden tegen miskenning en verne dering. Deze handen hebben een verheven geschiedenis geschreven. Ook de zweep van onze meesters hebben geschiedenis nagelaten. De geschiedenis toont nadien de sombere roem. De burger mag zijn geschie denis schrijven: over de stra ten der steden, de veldheren, de kastelen en kasteelheren, over kerken en onze lieve vrouw, over de wonderbeel den en merkwaardige bede vaartplaatsen, over de liefda digheid van de wonderbeel den en merkwaardige bede vaartplaatsen, over de liefda digheid van private en open bare besturen, alsmede over de mysterieuze wonderbare werking van verlossende krachten. Maar wanneer wordt de arbeider ontvoogd om zijn eigen schiedenis te beitelen De geschiedenis van de scheppende hand die door de pijn samenkrimt, de geschiedenis van de maag die vooral de honger kende en de persoonlijkheid die revolteert tegen ondraaglijke misken ning. Heeft de arbeider niet het recht iets te leren uit het testament dat de voorouders hebben nagelaten "De tal loze doden van het arbeiders volk, zegde hij, spreken van graf tot graf, van generatie tot generatie, over de hard vochtigheid van de nieuwe heersers, het soevereine kapi taal, de onbarmhartige heer ser over het uitgezogen pro letariaat. En dan verwondert het U dat wij heftige woor den spreken, dat wij hard be schuldigen Bedenk dat honderd jaar ge leden in die werkhuizen, in die mijnen mensen leden en stierven, zonder het recht te hebben de mond te opnen en zelf als protest de zucht van hun ellende te slaken. Zij zwegen Nu spreken wij voor hen en al hun gesmoor de klachten, al hun stomme opstanden uit hun verdrukte borst, trillen in ons en bar sten in ons los als een kreet van woede die te lang zweeg en die gij niet altijd zult kun nen onderdrukken". Zijn de mensen - Of is een woord om de hui zen van misdaders te verber gen - Of hebben wij dan toch niets geleerd uit het verleden Abraham Ruiz

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Voor Allen | 2001 | | pagina 10