Meer bewust Socialisme (15)
Duurzame ontwikkeling
voor lokale politici
De reële actieve mens
10 9 februari 2001 - "Voor Allen"
Wil je werken aan duur
zaamheid in je gemeente?
Dan hebben we misschien
wel iets interessants, FOS,
VHV en IPSA organiseren
in het voorjaar van 2001
een aantal vormingsmodu
les over duurzame ontwik
keling. Je hoeft niet naar
Brussel te komen want wij
komen naar jouw regio.
De module 'Duurzame
ontwikkeling in je gemeen
te' omvat twee sessies. De
ze bestaan telkens uit een
interactief vormingsge
deelte en een bezoek aan
een initiatief dat duurzame
ontwikkeling nastreeft of
bevordert. De sessies vin
den steeds plaats in lokalen
van het initiatief dat we be
zoeken.
In een eerste sessie bekij
ken we het begrip 'Duurza
me ontwikkeling' in het al
gemeen. Wat is duurzame
ontwikkeling en welke la
ding dekt deze vlag? We
bespreken aanverwante
concepten zoals de ecolo
gische voetafdruk en Loka
le agenda 21. We onder
zoeken waar we degelijke
en begrijpbare informatie
over dit thema kunnen vin
den. Een aantal boeken en
tijdschriften passeren de
revue maar ook het internet
schuwen we natuurlijk
niet. Daarna doen we wat
praktijkervaring op in onze
gastlocatie.
In een tweede sessie komt
Lokale agenda 21 nadruk
kelijker aan bod. Op welke
domeinen heeft Lokale
agenda 21 betrekking?
Kunnen we als gemeente
iets doen? We zoeken sa
men met jou antwoorden.
We bekijken natuurlijk ook
wat de SP over duurzame
ontwikkeling zegt en plui
zen ons eigen gemeentelijk
programma uit of nemen
de nationale programma
brochure voor de gemeen
teraadsverkiezingen van de
SP onder de loep. Daarna
gaan we opnieuw op visite
bij een duurzaam initiatief.
Info, data voor jouw regio
en inschrijvingen bij VHV
op het nummer 02-552 02
60.
Aarzel niet om ook FOS te
bellen op het nummer
02-552 03 10.
FOS beschikt over een ont-
werpmotie voor de ge
meenteraad en een ontwer
padvies voor de jeugdra
den waarin uitdrukkelijk
gepleit wordt voor een
voorbeeldfunctie en een
concreet engagement van
de gemeente inzake duur
zame ontwikkeling.
Meer info 02-552 03 10.
Bij de aanloop tot deze bij
dragen, het volgende
Wij gaan uit van de reële ac
tieve mensen en op basis van
hun werkelijke levensproces.
Enkel dit: feiten zijn en blij
ven historie. Aldus laten wij
de ontwikkeling en de spon
tane reacties in de klare dag
treden.
De echo's van dit soms ex
plosieve levensproces spre
ken genoegzaam uit zich zel
ve.
De "sociale kwestie" werd
einde van de 19de (oproer in
België in 1886) en begin van
de 20s,e eeuw (de hevige strijd
voor het zuiver algemeen
stemrecht waarvoor ook sta
kingen gevoerd werden)
krachtig op de agenda ge
plaatst.
Wie stelt zich nog de vraag
die in de Oudheid leefde
Quo vadis (waarheen)
Ieder zorgd voor zijn of haar
baronie. Personalisme, eigen
zorg, gebrek aan inzicht, aan
intelligentie en aan mensen
liefde.
Dat heeft het gevoel "egoïs
me" moed ingeblazen zodat
de mensheid meer techniek
voortbrengt dan verstand.
Het is zover gekomen dat de
voorlopers van het verstand
in West-Europa allen in koor
zingen, weliswaar onsamen
hangend, om sterker te genie
ten van de "relatieve wel
vaartsstaat". Hun intelligen
tie heeft geen last van een
onnoemelijk streven om die
begeerde luidspreker te be
machtigen om van dat ver
hoogd podium zichzelf te
propageren, zonder last te
hebben van de afwezigheid
van een blijvend sentiment
voor de mensheid.
Zodoende gaf de onschuldige
tijd aan de begeerde zucht
om geld en macht te concen
treren.
De mens is wat hij is. En na
eeuwen van "beschaving"
zijn de wortels van de oerin-
stincten haast nog even na-
tuurkrachtig.
Van deze handen
Met deze handen, vervormd
naar de aard van het werk,
hebben wij onze meesters
steeds moeten dienen. Met
deze handen hebben wij de
rijkdommen gemaakt. Zelden
of nooit werden ons recht en
brood gegund. Steeds op
nieuw moesten wij strijden
tegen miskenning en verne
dering. Deze handen hebben
een verheven geschiedenis
geschreven. Ook de zweep
van onze meesters hebben
geschiedenis nagelaten. De
geschiedenis toont nadien de
sombere roem.
De burger mag zijn geschie
denis schrijven: over de stra
ten der steden, de veldheren,
de kastelen en kasteelheren,
over kerken en onze lieve
vrouw, over de wonderbeel
den en merkwaardige bede
vaartplaatsen, over de liefda
digheid van de wonderbeel
den en merkwaardige bede
vaartplaatsen, over de liefda
digheid van private en open
bare besturen, alsmede over
de mysterieuze wonderbare
werking van verlossende
krachten. Maar wanneer
wordt de arbeider ontvoogd
om zijn eigen schiedenis te
beitelen De geschiedenis
van de scheppende hand die
door de pijn samenkrimt, de
geschiedenis van de maag die
vooral de honger kende en de
persoonlijkheid die revolteert
tegen ondraaglijke misken
ning. Heeft de arbeider niet
het recht iets te leren uit het
testament dat de voorouders
hebben nagelaten "De tal
loze doden van het arbeiders
volk, zegde hij, spreken van
graf tot graf, van generatie
tot generatie, over de hard
vochtigheid van de nieuwe
heersers, het soevereine kapi
taal, de onbarmhartige heer
ser over het uitgezogen pro
letariaat. En dan verwondert
het U dat wij heftige woor
den spreken, dat wij hard be
schuldigen
Bedenk dat honderd jaar ge
leden in die werkhuizen, in
die mijnen mensen leden en
stierven, zonder het recht te
hebben de mond te opnen en
zelf als protest de zucht van
hun ellende te slaken. Zij
zwegen Nu spreken wij
voor hen en al hun gesmoor
de klachten, al hun stomme
opstanden uit hun verdrukte
borst, trillen in ons en bar
sten in ons los als een kreet
van woede die te lang zweeg
en die gij niet altijd zult kun
nen onderdrukken".
Zijn de mensen
- Of is een woord om de hui
zen van misdaders te verber
gen
- Of hebben wij dan toch
niets geleerd uit het verleden
Abraham Ruiz