REGIONAAL Een zaak voor elke Geraardsbergenaar ALGEMENE LEDENVERGADERING SP-Geraardsbergen A Woensdag 14 februari 2001 om 20 uur Volkshuis, Markt 15 - Geraardsbergen Agenda: - Verwelkoming door de voorzitter - Samenstelling nieuw SP-bestuur - aanduiden afgevaardigden wijk-afdelingen - aanduiden afgevaardigden Nevenorganisaties - Verkiezing SP - Uitvoering Bestuur Kandidaturen voor een mandaat in het Uitvoerend SP- Bestuur dienen voor de aanvang van de vergadering overgemaakt aan voorzitter Dirk Van Der Maelen. Alle leden worden verwacht voor deze belangrijke verga dering. 12 g februari 2001 - "Voor Allen" Het feest van Krakelingen en Tonnekensbrand Geraardsbergen, de stad met de oudste keure van Vlaande ren, het unieke feest van Kra kelingen en Tonnekensbrand, de mattetaarten, het oudste manneke-pis van België, de muur en de Oudenberg, is de laatste maanden vooral in de actualiteit gekomen door de heisa omtrent het drinken van levende visjes. Volgens sommigen is het een barbaars gebruik dat uit de 'primitieve middeleeuwen' dateert en absoluut niet meer aan de 'humane' 21" eeuw is aangepast. Bovendien zou het volgens diezelfde groep strij dig zijn met een wet van 1986, die in 1993 en 1995 werd ge wijzigd. Anderen zien het als één van de merkwaardigste volkskundige activiteiten, die Geraardsbergen rijk is en waardoor het zich van de an dere steden duidelijk onder scheidt. Alleszins is het drinken van levende visjes uit een beker wijn één van de vier basisele menten waarrond het feest van Krakelingen en Tonnekens brand is opgebouwd. De an dere drie zijn: de wijn, de kra kelingen en het vuur. Allerlei bijdragen in diverse media gaven dikwijls een on juist beeld van het gebeuren. Daarom willen we even het historisch geheugen opfrissen. Het feest van Krakelingen en Tonnekensbrand is één van de weinige, zoniet het enige feest in België waarvan we via schriftelijke bewijzen zeker weten dat het sinds 1392-1393 bestaat en dat het - op enkele uitzonderingen na - tot op he den elk jaar is doorgegaan. In al die jaren is er steeds sprake van wijn, krakelingen, tonne kensbrand en vis. Hoe dit alles gepresenteerd werd is niet al tijd duidelijk. Daarvoor moe ten we tot 1599 wachten wan neer de Geraardsbergse huma nist, Joannes Schollaert, in één van zijn publicaties ver wijst naar het drinken van een levend visje uit een schaal met wijn. Met andere woorden dit ritueel is onder die vorm zeker 400 jaar oud en wellicht ouder, want J. Schollaert be schouwt het als een normaal fenomeen. Hij achtte het niet nodig om het mogelijk nieuwe element te commentariëren. Het was voor hem een evident feit. In 1990 wou Eric Spitaels, schepen van feestelijkheden, de kwaliteit van de stoet die het feestelijk gebeuren sinds ca. 1960 voorafging, verho gen en breidde daarom het krakelingencomité met enkele nieuwe leden uit. Omdat het niet duidelijk was wat men met die stoel nastreefde, be sloten Louis De Cock. Anne- Marie Vanden Herrewegen en Geert Van Bockstaele een his torisch en volkskundig onder zoek omtrent het hele gebeu ren in te stellen. Dit resulteer de in de publicatie van het boek 'Krakelingen en Tonne kensbrandeen eeuwenoud verhaal', dat in 1994 op de markt kwam en een jaar later met de tweejaarlijkse prijs voor Volkskunde werd be kroond. Niettemin blijven sommigen nog steeds beweren dat het feest een uitvinding is van het moderne toerisme. Het boek toont het tegenover gestelde aan. Drie jaar later meenden som migen dat het drinken van le vende visjes een overtreding van de wet op de dierenbe scherming was: men zou de visjes, die drie a vier cm lang zijn en flinterdun, pijn berok kenen en bovendien zou het een nutteloze doding zijn. Het proces, dat in februari 1999 werd ingespannen, leidde op 1 december 2000 tot de bekende uitspraak: het college van bur gemeester en schepenen werd vrijgesproken maar de rechter beschouwde het drinken van visjes als strijdig met de voor noemde wet. Volgens hem be trof het hier een nutteloos do den. Van pijn was er geen sprake meer. Wetenschappe lijke rapporten hadden immers aangetoond dat het element 'pijn' niet zo evident was. Het openbaar ministerie ging evenwel in beroep zodat het Gentse Hof de uitspraak van de Oudenaardse rechters nog kan wijzigen. Zonder in detail bepaalde kri tieken te weerleggen willen we graag het volgende aan stippen. De visjes die op de Oudenberg gedronken worden dienen als voer voor andere dieren, zoals bvb. slangen. Zij mogen dus wel door andere dieren ge dood worden, maar niet door mensen. Het ritueel kan men ook als een consumptiedaad beschouwen en het eten van vis is vooralsnog niet verbo den. Naast het recht van het dier is er ook het recht van de mens op zijn geschiedenis en zijn volkscultuur. Elk individu heeft het recht op de beleving van zijn eigen en uniek verle den, zijn eigen tradities, die nauw met de Geraardsbergse identiteit verbonden zijn. In heel wat media wordt het feest nogal vergeleken met de vroegere Ieperse kattenworp of de rattenschieting te Zaffe- lare. Onze kritiek hierop kan kort zijn: ten eerste wordt het dier in beide plaatsen als het symbool van het kwaad ge zien en ten tweede gaat het telkens om een marteling van dieren. Met het drinken van levende visjes drukt Geraards bergen daarentegen zijn ver bondenheid uit met de goede krachten van de natuur en de pijn is in de studies weerlegd. Dikwijls laat men uitschijnen dat het hele gebeuren alleen een zaak zou zijn van het stadsbestuur en van het krake lingencomité. Niets is minder waar, het is op de eerste plaats een zaak van alle Geraards- bergenaars. Het is een goed idee van het stadsbestuur om in de komende weken of maanden de bevolking hier omtrent te raadplegen. Want, het moet gezegd, de bevolking bleef, op enkele uitzonderin gen na, in het ganse debat aan de zijlijn staan. Ons viel het op dat geen enkele Geraards bergse vereniging een stand punt daaromtrent heeft inge nomen. Zijn die verenigingen onverschillig? Houden zij zich op de vlakte en nemen zij een afwachtende houding aan of zijn ze bevreesd om hun ideeën kenbaar te maken? Niettemin bestempelen zeer veel toeschouwers evenals de meeopstappende verenigingen de krakelingenstoet als een manifestatie van zeer hoge kwaliteit. Bovendien mochten wij onlangs vernemen dat het feest van Krakelingen en Ton nekensbrand, naast of samen met de Ronde van Vlaanderen, dé toeristische topper van Ge raardsbergen is. Waarom dan die stilzwijgendheid en die te rughoudendheid van de Ge raardsbergse verenigingen Wat ook hun motief mag zijn, wij blijven ervan overtuigd dat het ritueel op de Oudenberg niet indruist tegen de geest van de wet en dat het als een uniek volkskundig fenomeen moet behouden blijven. Als men levende visjes door mar sepeinen- of deegwarenvisjes zou vervangen, is dit nep, zon der symbolische waarde en zeer tijdsgebonden. Met ande re woorden men zou in de kortste keren het unieke ge beuren, dat op een eeuwenou de traditie steunt, afschaffen. Geraardsbergen zou zijn eigen geschiedenis doen verdwijnen en dat kan toch niet de bedoe ling zijn.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Voor Allen | 2001 | | pagina 12