MEER BEWUST SOCIALISME (21) Gemeenschappelijk - geweten Wijziging in de economische en sociale feiten (slot) 16 1 juni 2001 - "Voor Allen" De mens en "zijn lot" De mens is geboren. Hij kan slechts zijn maag voeden met wat hij kan bemachtigen. Maar arbeiden moet hij doen; de vruchten ervan mag hij niet behouden. Telkens en telkens opnieuw wordt hij voor een gedeelte bestolen. Hij wordt geboren, leeft en sterft. En tel kens opnieuw gebeurt het zo: alleen het decor van het to neelstuk verandert. "Je bent niet zo, omdat je zo denkt, maar je denkt zo, omdat je zo bent!" Sinds eeuwen ondergaat de mens "zijn eigen lot" en schijnt hij een wezen te zijn zonder eigen wil en bewuste daad. En toch is hij de rechthebben de erfgenaam van gereed schappen, grond en vruchten. Elk geslacht heeft, immer zuchtend en tranend, betaald met zweet en bloed. Onvol doende hebben de generaties eikaars handgreep gevoeld om zingend de opmars naar om hoog, naar het licht van de be vrijding voort te zetten.door voorgoed begonnen te zijn... Helaas onderweg lieten zij zich telkens verdelen. Ja, soms is de mens met geweld naar voor getreden en stelde hij een daad! Maar zelden kwam hij tot een fundamente le verandering... Vele revoluties eindigden na de overwinning, terwijl zij dan pas hadden moeten beginnen! Hij veroverde een stuk brood dat hij in honger verorberde, een stuk brood waarin hij be rusting vond... en voor hem was alles weer een continuïteit geworden, zonder doel of be stemming, zoals het reeds was geweest. Alsof de wereld hem niet toebehoorde! Als de tijd is aangebroken dat een nieuwe poging moet wor den gewaagd, ziet hij niet dat de oude maatschappelijke vor men en gedachten wankelen. De lekkernijen - vruchten van techniek door eigen inspan ning - smaken zoet en zelf voelt hij in het geheel weinig van de ketens die hem immer gevangen houden, in wille keurige dienst van anderen. Soms laat hij zijn angsten ho ren voor zijn bestaanszeker heid, die hij in het gedrang merkt bij de buur, daar deze zonder werk is gezet. De fa briek is nu gesloten en hij is nu oud geworden. Maar dan glijdt hij weer weg in zijn lan ge slaap! Kon hij enkel een nacht zijn slaap missen De ze eeuw - bitter en vol verras singen in alle opzichten - be leeft een doodsstrijd zonder voorgaande! En hierdoor wordt opnieuw uitstel ver leend om een uitweg te kie zen, om miljoenen mensenle vens en ontzaglijke puinhopen te vermijden... Onderdrukkers en onderdrukten "De geschiedenis van alle tot nu toe bestaan hebbende en bestaande maatschappijvor- men is de geschiedenis van klassenstrijden. Vrije en slaaf, patriciër en ple bejer, baron en lijfeigene, gil- demeester en gezel, kortom: onderdrukkers en onderdruk ten, stonden in voortdurende tegenstelling tot elkaar, voer den een onafgebroken, nu eens bedekte en dan weer openlijke strijd, een strijd die telkenmale eindigde met een revolutionnaire omvorming van de gehele maatschappij of met de gemeenschappelijke ondergang van de strijdende klassen". Elk tijdperk van de menselijke geschiedenis levert - binnen zijn eigen maatschappelijke struktuur - een eigen karakte ristieke vraag, strijd of revolu tie. Zo hebben wij de opstand van de slaven in de Oudheid, on der leiding van de slaaf Spar- tacus, in de Middeleeuwen de opstanden van de boeren en de ambachtsmannen en aan de vooravond van de industriële omwenteling de grote Franse Revolutie van 1789 die haar sporen over geheel Europa min of meer duidelijk nalaat. De mens roept zijn geschiedenis op Wanneer de mens zich voor de spiegel plaatst, dan moet hij zich zo natuurgetrouw moge lijk kunnen zien en herzien. De geschiedenis die geboek staafd is en ons onderwezen wordt, is de geschiedenis die geschreven is door de burger en bestemd voor de burger. Het is geen volledige geschie denis, het is geen waarachte geschiedenis. Want op de hon derd bladzijden geschiedenis blijft nog slechts één bladzijde over die dan de ware geschie denis verheldert voor de ande re negenennegentig overblij vende leergierigen die de ware geschiedenis onderwezen zouden moeten worden, om de ware geschiedenis te ken nen. Elke ambachtsman im mers vervolmaakt zich door de vergissingen van gisteren niet te herhalen. Geschiedenis is zeker niet en kel een vluchtig verhaal over wat is geschiedt, over wat gi steren gebeurde, het moet een duidelijke beschrijving zijn van de motieven, die aanlei ding waren tot het gebeuren. En die motieven zijn determi nerend materiële motieven. Met andere woorden, klassen- belangen. Daarin gaat juist een boodschap schuil. Dan pas krijgt de geschiedenis waarde en betekenis. Wie de geschiedenis oproept, verbindt zich voor de toe komst. Er is inderdaad een ne derige, maar verheven bood schap. Een bijzondere op dracht, te volbrengen door de mens, ja, door alle mensen. En van deze opdracht, van deze boodschap, zou elkeen door drongen moeten zijn. Een stem, een oproep, boven ras, geloof of wijsgerige opvattin gen. Het is een met zweet, tra nen en bloed geschreven testa ment. Dit testament is en moet steeds vol aandacht blijven voor het leven en denken van: vrouwen en mannen wier we zen gefolterd werd en nog steeds gefolterd wordt door de brede tegenstellingen tussen hetgeen was en wezen moet. Ziedaar een eenvoudige bood schap. Deze boodschap leidt en telkens opnieuw met vast beradenheid en nieuwe moed tot de overtuiging op de weg van de ontvoogding. Ja, het zich verbonden voelen in de gehele menselijke ge schiedenis en het blijven ver langen, en een bewuste bijdra ge leveren voor een blijvende gerechtigheid ziedaar de brandende toorts die wij moe ten volgen en helpen dragen. Rechtvaardigheid en vrede op aarde voor alle mensen A. Ruiz En om het begrijpen te verge makkelijken, is de stelling dat de geschiedenis van de mens heid een opeenvolging is van economische, maatschappelij ke vormen en alzo de ontwik keling en de richting bepaalt van de samenleving. De talrijke educatieve geschrif ten zijn tevens de uitstraling van het streven van de sociaal bewogen en nadenkende mens, naar een betere wereld waarin ellende en onderdrukking ver bannen zijn. Deze denkers en anderen wer den Utopisten genoemd omdat zij, zich stellend buiten alle tra ditie en conventie en spelend met de invallen van het brein en de visioenen van hun droom, een ideële samenleving hadden uitgedacht. In die "samenle ving" waar alles zeer scherp zinnig was uitgebouwd, zou ie der mens van goede wil kunnen gedijen en zouden zowel de ne derige als de hoogstaande .gas ten hun vaderland kunnen vin den. Sinds de Oudheid hielden den kers zich met dit vraagstuk be zig. Noemen wij enkelen: Plato (geboren in Athena in 427 v. C.) "Politeia" (De Staat) Thomas Morus (geboren in 1478 en onthoofd in 1535) "Utopia" (2000 jaar later, over de beste staatsinrichting) •Thomas Campenella (gebo ren in Italië in 1568 en overle den in 1639) "Civitas Solis" (De Republiek van de zon) Robert Owen (geboren in Wa les in 1771 en overleden in 1858) "A new view of Society" (De nieuwe kijk op de Maatschap pij) •Charles Fourier (geboren in Frankrijk in 1772 en overle den in 1837) "Fourierisme" Karl Marx (Duitsland 1818- 1883) Het Communistisch Manifest (1848) Dit Manifest schuift de utopi sche werken (ook staatsromans van socialistische denkers) in de hoek, als nutteloze werktui gen. Neen, geen droombespie- geling, geen hersenschimmen, maar concrete onderrichtingen en aanbevelingen na een scher pe analyse van de geschiedenis. Daarom "Het Communistisch Manifest" getiteld. Het eindigt met deze oproep: "Proletariërs aller landen, ver enigt U!" Voor Marx is het klaar en dui delijk, indien de verdrukte het eeuwenoude juk van de onder drukker wil afschudden, dan kan hij dit maar realiseren door de kracht van de verdrukten te stellen in actieve en georgani seerde vorm (klassenstrijd). En onze meesters leerden ons "Wie zaait zal oogsten!". Maar de oogst was niet voor ons die de arbeid deden! En zie maar hoe fier ik mij ver toon met de korenaren in de ene hand en de sikkel in de an dere hand... de korenaar was mijn fierheid van de vrucht van ons werk en eten voor ons ge zin; de sikkel was dan het sym bool van het mes met rond ge bogen lemmer en korte steel om onze vrachten te snijden. "En merkwaardig, vooral de onbevoorrechte massa's van de Romeinse bevolking, de plebe jers riepen haar aan. GELIJKE KANSEN VOOR IEDEREEN

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Voor Allen | 2001 | | pagina 16