Gravensteen als decor voor tentoonstelling over leven en dood CSC Agenda Cultuur jg. 64 nr.s mei 2002 KERKHOFBLUES/CAMPO SANTO In de Ridderzaal van het Gravensteen loopt een mys terieuze, magische, bij momenten droevige tentoonstelling, maar ze is ook relativerend, genezend en hoopgevend. Een rondleiding. In 1995 besloot Erwin De Bie, na een loopbaan als striptekenaar en een "painters block" van zowat 15 jaar opnieuw de penselen op te nemen. Tijdens die jaren had hij voldoende inspiratie vergaard om zichzelf een doel te stellen. Hij zou een grote reeks thema-exposities realiseren over "Zijn leven van de laatste 15 jaar", "Oude havenbuurten", "Dood en leven", "Het wielrennen" en "Geschilderde Beatlessongs". De omstandigheden beslisten er anders over en gooiden die volgor de duchtig door elkaar, iets waarin de kunstenaar zich rustig liet mee glijden. Na "What is behind the Curtain" in 1996 in Gent, volgden in 1999 Geraardsbergen met "Kunst rond Koers 1", in 2000 "Painted Beatles songs". In 2001 kwam het vervolg "Kunst rond Koers 2" in Geraardsbergen en Sluis. Dit project loopt dit jaar nog verder in het stad huis en Passerelle van Terneuzen (Nederland), het Veloparc Museum in Plouay (Frankrijk) tijdens de Ronde van Frankrijk en in Heusden- Zolder tijdens het WK Wielrennen in oktober 2002. Daar hij voor "Port Blues" een heel grote tentoonstelling plant met minimum twee jaar werk voor de boeg, besloot De Bie eerst te wer ken aan "Kerkhofbleus/Campo Santo". Voor dit project ging hij op zoek naar een gastexpossant(e) en vond die in de persoon van Sabine De Vos, die meer dan een gewone binding heeft met de begraafplaats Campo Santo. Sabine, die net haar televisieacti viteiten op een laag pitje had gezet, zag in die samenwerking een gedroomde kans om haar schrij versinspiratie inzake het Campo en Leven en Dood een uitweg te geven en met haar poëtische teksten "Kerkhofblues" te vervolledigen. CAMPO SANTO Waarom inspireert het Campo Santo? De Bie kwam als elfjarige jongen in 1962 het eerst met het Campo in aanraking toen zijn peter er begraven werd. Meteen was hij onder de indruk van het monumen tale, op een heuvel gelegen, myste rieuze kerkhof, waar het bij mooi weer tevens zo rustig en zuiders kan zijn. Regelmatig fietste hij als kleine jongen 16 km heen en terug om er een poosje rond te hangen en rond te dolen. Pas veel later ontdekte hij dat een van zijn grote voorbeelden en invloeden er ook begraven lag, namelijk Gustave Van de Woestijne. Sabine De Vos groeide als het ware op, op en rond het Campo Santo. Vanuit haar kinderkamer keek ze uit op de begraafplaats. Het was een soort speelplaats voor haar en ze kende er ieder hoekje en elke straat- kat. Als ze als een volleerde straat jongen de middelste, hoge pilaar beklom keek ze recht haar kamer venster binnen. Als je zo dicht bij de dood opgroeit, zegt ze, beschouw je de dood van zelfsprekend als een deel van het leven. IN HET GRAVENSTEEN Met de Ridderzaal van het Gravensteen konden beide expo santen zich geen geschikter locatie dromen. De imposante, middel eeuwse, ietwat drukkende sfeer van de zaal geeft aan deze mysterieuze tentoonstelling nog een extra dimensie. Reeds in De Bie's oudere werk uit de jaren 1970, in "Kunst rond Koers" en in "Painted Beatlessongs" schuwde hij de sombere thema's, het lijden en de eindigheid van de mens niet. Ofschoon zeker niet alles kommer en kwel is in deze tentoonstelling. Zijn monumentale, modern expres sionistische werken zijn nooit vrij blijvend geweest. De Bie schildert wat hij voelt. Eerlijk, met passie en niet gebonden aan wat de doorsnee toeschouwer verwacht. Ooit was hij jaloers op muzikanten die met hun song of muziekstuk werkelijk deel uitmaken van iemands leven. Met plastische kunst gaat dat niet, dacht hij. Al vlug realiseerde hij zich dat dit ook wel kon. Verhalen vertellen zijn werken niet. Het zijn eerder zinnen eindigend op drie puntjes. Je vult de rest zelf maar in met wat je ervaart als je er naar kijkt. Zijn twee con structies "Kruisen, seven is a num ber in magic" en "Kruis" spreken niet minder tot de verbeelding. De poëzie van Sabine De Vos wordt tijdens deze tentoonstelling geëx poseerd als volwaardige kunstwer ken, gepresenteerd op glas, een schoolbord of zelfs een oude graf steen. Het valt op dat in Sa bine's gedich ten nooit het hoopgevende of zelfs grap pige ont breekt. Naast haar pareltjes van jeugdlite ratuur bewijst ze hier tevens zwaardere thema's aan te kunnen, een waarde volle aanvul- ler voor deze tentoonstelling. Men voelt dat beide artiesten het thema perfect aanvoelen, niet faken en met heel weinig woorden elkaar hebben gevonden. Dit is een mysterieuze, magische, bij momenten droevige tentoonstel ling, maar ook relativerend, gene zend en hoopgevend. Soms wordt de toeschouwer uit evenwicht gebracht, soms vol hoop worden gestemd. Als men als toeschouwer de Ridderzaal verlaat wordt men nog sterker als voorheen geconfron teerd met de grootsheid en domi nantie van het eeuwenoude Gravensteen met al zijn oude ver halen en sagen. Als men lopend door de donkere gang de uitgang bereikt en wordt ondergedompeld in de kleuren en geluiden van het stadsleven, is het alsof men ont waakt uit een droom, uit een tran ce, een meditatie. Wie "Kerkhofsblues" bezocht heeft ver geet het nooit meer. (JL) De tentoonstelling is nog te bezoe ken in de Ridderzaal van het Gravensteen in Gent tot en met zon dag 26 mei 2002. Erwin De Bie en Sabine De Vos vonden elkaar op het Campo Santo, (foto GF) Aalst Tour de chant Aznavoners met CSC De Rank op zaterdag 7 september om 20 uur. Johny Voners zingt liedjes van Aznavour tijdens een tour de chant. Verbluffend. Plaats: CC De Werf, Molenstraat, Aalst. Toegangsprijs: 12,5 euro. Kaarten aan de balie van CC De Werf en bij de bestuursleden. Info: 053/73.28.12. B rakel Groepsbezoek tentoonstelling Op zondag 19 mei om 15 uur in Galeries Beukenhof, Kluisbergen: groepsbezoek aan de ten toonstelling van Dirk De Keyzer (brons), Adi Stuerbaut (schilderkunst), Mobby en Mare Fourment (terracotta). Natuur- en cultuurwandeling op en rond de Leberg Op zondag 23 juni om 14 uur. Zoals vorig jaar richt CSC Brakel een natuur- en cultuurwande ling in. Deze keer loopt het par cours op en rond de Leberg, over ongeveer 5 km richten. Het gaat over veldwegels langs de Leberg, de Pottenberg, het volledig gerestaureerde "meuleke Perlinck"en het Monasterium "Mariakluizen". Na de wandeling zijn er voor iedere deelnemer koffie en koeken. Plaats van vertrek: Buurt huis, Teirlinckstraat, Zegelsem. Info: Alain Van Den Dooren, tel. 055/42.11.71 23

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Voor Allen | 2002 | | pagina 23