ANTISOCIALISTISCH DAGBLAD
Het Geheim Yan den trrafkelfler
Tweede jaar.
Woensdag, 5 October 1802
Nummer 233.
Het christendom en de vrouwen
Van alias wat.
Leest en verspreidt Het Volk.
HET VOLK
MEN SCHRIJFT IN I
Op alle postkantoren, aan 10 r.
per jaar. Voor het buitenland,
de postzegel erbij.
Het abonnement genomen tot
einde December, 5 frank.
Aankondiging'* voorop U bttalm.
PRIJS S» a<Bt .VCHMER
X' CENTIEUEN
B3BSTE UITOAVE
Alle briefwisselingen vrachtvrij
te zenden aan G. Eylenbosch,
uitgever drukker, Oudburg, 3a,
te Gent, waar het bureel gevea-
tigd is.
Ongeteekende brieven worden
geweigerd.
Voor alle aankondigingen buiten Oost-Vlaanderen sick te wenden tot de Agonee i-ïavaa, Magdalen astraal, 3a, te Brussel e» Beursp laats, 8, te
ONS KIEUW mtHGELWERK. I
Wij hebben thans ecu en schoonen roman
voorhanden, die in den loop dezer maand J
zal verschijnen, voor titel dragende
Dit nieuw mengelwerk is onder alle
opzichten zeer boeiend en medeslepend.
Bij het lezen van het geheim van
den Grafkelder is men diep getroffen,
ja tranen paarlen in de oogen, zoo schoon,
zoo hartroerend zijn de toestanden.
Onder dezen titel schreef de moniteur der
socialisten, Vooruit, over eenige dagen een
hoofdartikel, waarop wij een woordje willen
antwoorden. Ons verslag van het brusselsch
kongres heeft ons belet dit vroeger te doen.
Het bedoeld artikel is' een geweefsel van
gekhedenTot ontlasting nogtans van Vooruit,
r,jj Quslre.gr.gyeq dat. dqte gek
heden uit den koker des opstellers van
het socialistisch blad niet komen, maar dat
zij letterlijk overgenomen zijn uit het socia
listisch evangelieLe socialisme integral, door
B. Malon.
Wij onderscheiden in bedoeld artikel
twee deelen vooreerst de stelling, dan de
bewijzen waarop het artikel gesteund is.
De stelling van Vooruit is dat het
narist en dom, verre van iets gedaan te
voordeele der vrouw, deze
intcylüwe! ttft eene slavin verlaagd heeft;
Tfn': ^t lrD.! -Aalisme alleen in staat is de
.1 v£OUW te bewerken door het
:n beoefenen der vrije liefde.
door Chrirtus vrij gemaakt.
deze afschuwelijke stelling
stelling der christenen dat de
ernij is der vrouw en dat
Ihdstendom dè v'iOUW heeft vrijgemaakt 1
'en veredeld; toen Christus het huwelijk l
teruggebracht heeft tot zijne oorspronkelijke j
ecsil.p-d c/, ^b^tuurlijke waardigheid.!
Vólgihj Mjp-.Avg-'. n Christus mtkpn
man éénx^eW-uit. Hë£
'breekbaar j
huwelijjfi /c~c-\
(Matth.W;^ j
Dezcmt'jftè'tü -, iderzijdi---lichten
die er voor man en vrouw uit wolgen, vinden
wij ten klaarste mogelijk voorgesteld in dea J
brief van Paulus aan de Ephesiers (hoofd- j
Stuk V, v. 22, 33) Dat de vrouwen
onderdanig zijn aan hare mannen, als aan
den Heerc, want de man is het hoofd der 5
▼rouw, even als Christus het hoofd der j
Kerk is.... Gij, mannen, hebt uwe.vrouwen 1
lief, gelijk Christus de Kerk heeft lief gehad,
en zich zeiven voor haar heeft gegeven....
Zoo moeten ook de mannen hunne vrouwen
liefhebben als hunne eigene lichamen. Die j
zijne vrouw lief heeft, heeft zich zeiven lief.
Niemand toch heeft ooit zijn eigen vleesch
gehaat, maar hij voedt en koestert het, gelijk
ook Christus de Kerk, omdat wij leden zijn
van Zijn lichaam.... Daarom zal den mensch
sijnen rader en moeder verlaten en zijne
▼rouw aanhangen, en dc twee zullen één
vleesch zijn. Dit geheim is grootik zeg het
met opzicht tot Christus en de Kerk.
Nogtans ook gij, elk in 't bijzonder, dat
eeniegelijk zijne vrouw zóó liefhebbe als
zich zelve, en de vrouw vreeze haren man.
Wij hebben dezen tekst aangehaald
omdat Vooruit ook zeer dikwijls en zeer
gaarne teksten uit de Schriftuur en uit de
Kerkvaders bijbrengt en onder andere dezen
toch heeft ingeroepen om zijne geliefkoosde
stelling te staven.
De kerkvaders van Vooruit.
Nu wat leert Paulus, en met hem geheel
de H. Schriftuur van 't Nieuw Testament
Hij leert dat man en vrouw zich moeten
beminnen gelijk Christus en zijne Kerk zich
onderling beminnen en dat de vrouw moet
onderdanig zijn aan haren man.
Maar wie zou het ooit gclooyen? Deze
vereischte onderdanigheid der vrouw aan
den aan, kan Vooruit niet verkroppen.
Onderdanigheid, roept hij, is slavernij.
Toch niet, Vooruit, er is hier geen spraak
van slaafsche onderdanigheid, noch van
slaafsche vréeze, gelijk deze van eene slavin
ten opzichte van haren meesier, maar wel
van eene onderdanigheid die gesteund is op
do liefde en van eene eerbiedige vreeze de
vrouw moet onderdanig zijn in alles wat
niet strijdt met de gezonde rede of met het
gebod van God, en zij moet haren man
eerbiedigen als haar hoofd. De natuurwet
vereischt dit zoowel als de goddelijke wet
immers man, vrouw en kinderen maken
eene sociëteit uit, te weten de huiselijke
sociëteit. Nu in elke sociëteit moet er een
'hoofd zijn, of wel er ontstaat wanorde en
orjtbinding. Het hoofd wel is waar mag niet
v-'.lle.kearig g<»o.iedeu,muafjlietmaguweemiV
opleggen hetgeen redelijk is.
Dusdanig is de inrichting van het cliristenc
huisgezin, deeenheiden onverbreekbaarheid
va* hot huwelijk beschutten deechtgenooten
togea hunne driften en tegen hunne ongc-
troawheidoene welbegrepene en redelijke
oodordanigheid der vrouw brengt in het
huis de orde en de vredede steeds ver
plichtende wet der wederzijdsche liefde
maakt dat man en vrouw verduldig mal-
kauders gebreken verdragen; en eindelijk
om ter hulp te komen aan de menschelijke
krankheid, gevolg dér erfzonde, heeft
Christus het huwelijk verheven tot de waar-
1 digheid van een Sakrament, dat gratie en
sterkte geeft om de lasten van het huwelijk
te dragen.
Schoonere en redelijkere inrichting dan
het huwelijk kan men zekerlijk niet vinden.
Edoch Vooruit heeft het gevonden. Zie hier,
vriend lezer, op welke basis hij het,huisge
zin wil inrichten 11 De vrouw zal eerst dan
vrij zijn, wanneer eene betere maatschappe
lijke regeling haar in staat zal stellen in hare
stoffelijke behoeften te voorzien en hare
liefde en trouw te schenken aan den man
die er zich waardig zal van toonen.
Waarheid en valschheid.
Wq hier hebben wederom eenen mengel
moes van waarheden en valschheden
Het is waar dat de vrouw moet voorzien
kunnen in hare stoffelijke behoeften en
daarom vragen wij, christenen, dat men haar
het nachtwerk ontzeggedat, voor zoo veel
het mogelijk is, de vrouw niet zou werken
op de fabriekenen dat, om dit einde te
bc- L'whet 'oon v*r den werkman toe
rei. .id^ou zijn om zijne vrouwen een gewoon
huisgezin te onderhouden opdat de vrouw
de ngel zou kunnen zijn van den huise
lijk- n aard.
Het is nog waar dat de jonge dochter, als
zij het huwelijk aangaat, hare liefde en
trouw moet scheuken aan den man dien zij
bemint, en dat zij tot het kiezen van haren
man niet mag gedwongen worden door den
hoogmoed of de baatzuchtigheid der naast-
bestaanden. Dat alles is waar, en dat Vooruit
naA" de kerk ging en de sermoenen aan
hoorde, hij zou zoo goed weten als wij dat
ditjde leering is der Kerk.
klaar het is valsch dat de getrouwde vrouw
mcv-'c vrij blijven hare liefde nog aan anderen
te jiéhenken. Alles wat hierin kan toegelaten
wo-don leert nog eens de Godsdienst, te
we:;n dat de gehuwden om eene groote
rediu somtijds van samen te wonen wette-
kunnen ontslagen worden. Immers
wel zou er gebeuren indien de vrije liefde
gewettigd ware Na dat de echtgenooten
hvfne. driften voldaan hebben, zouden zij
\4 eerste moeilijkheid malkander verlaten,
vrouw zou de eerste zijn om daardoor te
In een volgend nummer spreken wij over
de bewijzen waarop Vooruit zijne stelling
gesteund heeft.
De Bien Public spreekt over de woorden
indien al de socialisten, enz.die voorkwamen
in de redevoering van Pastoor Claeys, op
het Kongres van den Belgischen Volksbond.
Ziehier die woorden tekstueël
De volkspartij is van nu af talrijk-
genoeg, dus, ware zij eendrachtig, machtig
genoeg, om onmiddellijk de oplossing van
voorname vraagstukken te bekomea. Wij
zullen die getalsterkte aanwijzen met een
woord om te lachen, met eene Contradictio in
terminis werden nu al de socialisten anti
socialisten, wij hadden van morgen af de
oplossing. Ware er enkel kwestie geweest
van den werkman uit zijnen vernederden
en lijdenden toestand op te helpen, ware
dat woest bedreigen daar niet tegen autaar
en haard, die lasterende opstand tegen de
Godheid zelve, hetgeen voor de werkende
klas moet gedaan worden, zou gedaan
worden en reeds gedaan zijndie machtigt
en eerlijke volkspartij zou allen weerstand
beschamen. Maar nu, met dit plan van
omwenteling en geweld aan de eene zijde,
met dit loochenen van de hoogste waarheden
en heiligste rechten, met dit streven niet
naar het goed maar wei naar het jammer
lijkste verderf van ons volk, valt er aan
geene samenwerking te denkengeen mensch
van geloof, geen christen mer.sch kan het
socialismus bijtreden. Ach, waarom, als men
het goed meende met de volksklas, waarom,
door die ongelukkige houding, tegen den
S goösdienst aangenomen, aan duizenden de
j medewerking onmogelijk maken.
Hoe de liberale bladen 't Laatste
Nieuws beoordcelcn
1 Het vlaamsch blaadje zegt La Chronique,
j met wien wij niet meer discuteeren, verwijt
ons in Le Peuple een artikel te hebben
I geschreven op een schepen.
Ik heb het maar een woord te ant-
5 woorden Het heeft eens te meer gelogen.
j Vuile Marianne heeft nu onder de liberalen
j van Brussel de naam van gepatenteerde
j leugenaar. Proficiaat!
repen zij zou met haar kroost de wijde
\v+vrid ingezonden worden en zeer dikwijls
gl' öodzaakt zijn eenen verleidstersticl uit
oefenen om andere mannen in hare netten
ts tangen. Wat meer is na eenigen tijd zou
hkjelfde spel herbeginnenvandaar gedurige
wantrouw, oneenigheid, mishandelingen en
lichamelijke zoowel als zedelijke slavernij
der#yrouw.
ziedaar de stelling van het christendom
teginover de stelling van de socialisten.
Iedereen wiens geest niet verduisterd is door
een bedorven hart, zal in zijnen keus geen
onrenblik aarzelen.
'"i| ,üoC ":1
De koning; der Belgen vei trekt r.aar
j Londen om met het engelsch kabinet het
geschil betreffende den Congo te bespreken,
'i zoo zegt men, maar het bestuur van den
Congostaat beweert niets te weten van dat
j nieuws.
Do duitselie Ityksdag zal, naar het
I schijnt, ditmaal door den Keizer in persoon
I geopend worden om de groote beteekenis
j dezer nieuwe zitting te doen uitschijnen.
Het gerucht liep dat de weduwe van
keizer Maximiliaan, de ex-keizerin Charlotte
ploscling erg ziek geworden is.
Dat gerucht is ongegrond. Zij is maar
licht ongesteld.