,10011 JUDY, NOCH JOAN MAAR JULIE FELIX HIP HIP HIM,., Het weze bejubeld, gezegend en bezegeld (meteen tijdig kontrakt misschien - steek dat C.S.V. t Fa- briekske en verloofde Parnassos uit Denderleeuw vanuit het zelfde organisatiebootje roeien naar wat beslist een der mooiste optredens uit de Aalsterse muzikale annalen moet worden. De grote Ameri kaanse folkzangeres Julie Felix doet onze eigenste keizerlijke stede aan met gitaar en stem en de char me van haar songs. Afspraak 21 november 1976 om 20 uur in de Begijnhofkerk. Men zegge het voort Julie Felix werd geboren in Californië uit het hu welijk van een Mexicaanse vader en een Ameri kaanse moeder van Ierse afkomst. Een lovens waardige prestatie, zo'n 34 jaar terug. Haar vader, zelf muzikant in zijn jongere jaren, leerde haar gitaar spelen en wakkerde aldus de liefde voor de muziek in haar aan. Na het behalen van zeker diploma brak zij het spaarvarkentje en vloog de oceaan over „to see Europe". Begon toen een lange tocht doorheen het kontinent en ter spijziging van de niet altijd volle beugel zong ze in allerlei drank- en eethuizen. We schrijven '64 wanneer een trip naar Engeland voor Felix meteen ook de vondst is van een tweede vaderland. Vaderland dat haar midden in de folk- boom van toen gelegenheid geeft de meest diver se folkklubs te bezoeken en tussendoor in kontakt te treden met mensen als Bert Jansh en John Ren- boum (The Pentangle) en Dave Swarbrick (Fair port Convention). Flet was weldra hoera gekraaid wanneer zij met Flugh Mendl als producer een eer ste elpee opnam. Ondertussen groeide haar sukses mede door toedoen van een eerste solo konsert voor een uitverkochte Albert Hall en een show reeks van 17 programma's op de BBC. Hierin bracht ze gasten als Leonard Cohen, Jimmy Page en wijlen Tim Buckley. Een paar jaar terug had ze een hit met „El Condor Pasa" en „Fire, water, earth and air". Veel van haar tijd besteedde ze sindsdien aan het schrijven van nieuwe songs. Getuige hiervan de mooie langspeler „Lightning" waarin zij diverse themas bewandelt de levensvreugde („Mu electric angel"), de liefdes pijn („To hold you in my arms"), de afrekening met morele aftakeling („Let me Loose") en zoveel meer. In liedjes zowel als in beeldtaal werd gebruik gemaakt van allerlei religieuze elementen. Iedereen kan de symboliek echter kleuren naar zijn geaard heid. Feit is, als Julie Felix een magische kracht ontwaart in pakweg de bliksem, dan is dit voor haar een steunpunt voor een geestelijke hefboom. Wie aan het exotische bloemenmeisje een dito hefboom wenst, is het aangeraden zich te begeven naar voornoemde plekke en dit wars van alle fi nanciële en andere zorgen. Waarmee enkel maar bedoeld wordt dat je voor 120 fr. (in voorverkoop) een toegangskaart kan bekomen. Vwala.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Vies Oilsjt | 1976 | | pagina 29