TOT PRIKKELP0E5
gel van opvattingen en tijd en land. Be
paalde lichaamsdelen worden als blik
vanger gebruikt en ook dit verandert
met de jaren. In de tijd van het kolo
nialisme, toen schepen rijkbeladen van
de verre eigendommen terugkeerden,
liepen de vrouwen er net zoals de sche
pen bij. De boezem, het décolleté was
in de mode. De borsten werden om
hoog geduwd en als een schaal ekso-
tische vruchten aangeboden. De moe
derweelde was de blikvanger. Niet al
leen de borsten werden in de kijker
gezet, ook de kont, de navel en de be
nen kwamen menige keer aan de
beurt.
Het gewone naakt zit ook in de kol-
leksie. Van bij het begin van de foto
grafie werd het naakt beoefend, eerst
inspireerden deze mannen van de
zwarte magie zich op het werk van
schilders als Degas en Ingres, nu is
het soms andersom.
Wetenswaardigheidjes.
De evolusie van een bepaald onder
werp in de loop van de tijd te onder
zoeken, dat is boeiend. Je bent dan
getuige van de durf die onze ouders
en voorouders opbrachten om de ta
boes te doorbreken.
Het jaar 1969 kan wel als het jaar van
de seksuele revolusie worden bezien,
het was dan ook dat voor het eerst
openlijk vaginaal haar werd getoond.
De naaktfoto werd niet alleen gebruikt
om gevoelens van begeerte te stimule
ren, ook om de wetenschap en de
pseudo-wetenschap te dienen.
Muybridge liet een fantastische hoe
veelheid foto's na met de registrasie
van beweging door mens en dier.
Deze bijna pijnlijk objektieve naakt
foto's van het einde der vorige eeuw
zijn nog steeds een bron van inspira-
sie en kennis voor kunstenaars en
wetenschapslui.
Een Duitser bracht een boek op de
markt over de Europese vrouw
waarin hij trachtte aan te tonen, aan
de hand van fotomateriaal, dat er een
wezenlijk verschil bestond tussen
types en landen. Op de foto's werden
afstanden van lichaamsdelen tegenover
elkaar presies genoteerd.
Moraal.
Een verzameling fotomateriaal over
meisjes is helemaal niet abnormaal,
veel mensen kopen tijdschriften
„only for men", de muren in kleed
kamers zijn behangen met blote
grietjes, het naakt wordt trouwens
gretig gebruikt in kunst en reklame,
wie durft beweren dat erotiek en
seksualiteit geen belangrijke rol speelt
in zijn doen en laten
Het verzamelen op zichzelf is ook een
ingeburgerde gewoonte, zie tal van
verenigingen bestaande uit verzame
laars en musea, al of niet gespesiali-
seerd. In een zo gekompliseerde sa
menleving als de onze is het verza
melen niet meer of minder dan een
simbool.
Kijk je naar een film die je niet be
valt, ga dan weg. Lees je een boek
waaraan je aanstoot neemt, leg het
dan terug. Laat iedereen vrij in zijn
keuze en mening.
JDN.
P.S. Een geacht lid van Vies-Oilsjt-
kultuurafdeling verzamelt naakte
vrouwen. Wie helpt hem aan ma
teriaal
5