TOT PRIKKELP0E5 gel van opvattingen en tijd en land. Be paalde lichaamsdelen worden als blik vanger gebruikt en ook dit verandert met de jaren. In de tijd van het kolo nialisme, toen schepen rijkbeladen van de verre eigendommen terugkeerden, liepen de vrouwen er net zoals de sche pen bij. De boezem, het décolleté was in de mode. De borsten werden om hoog geduwd en als een schaal ekso- tische vruchten aangeboden. De moe derweelde was de blikvanger. Niet al leen de borsten werden in de kijker gezet, ook de kont, de navel en de be nen kwamen menige keer aan de beurt. Het gewone naakt zit ook in de kol- leksie. Van bij het begin van de foto grafie werd het naakt beoefend, eerst inspireerden deze mannen van de zwarte magie zich op het werk van schilders als Degas en Ingres, nu is het soms andersom. Wetenswaardigheidjes. De evolusie van een bepaald onder werp in de loop van de tijd te onder zoeken, dat is boeiend. Je bent dan getuige van de durf die onze ouders en voorouders opbrachten om de ta boes te doorbreken. Het jaar 1969 kan wel als het jaar van de seksuele revolusie worden bezien, het was dan ook dat voor het eerst openlijk vaginaal haar werd getoond. De naaktfoto werd niet alleen gebruikt om gevoelens van begeerte te stimule ren, ook om de wetenschap en de pseudo-wetenschap te dienen. Muybridge liet een fantastische hoe veelheid foto's na met de registrasie van beweging door mens en dier. Deze bijna pijnlijk objektieve naakt foto's van het einde der vorige eeuw zijn nog steeds een bron van inspira- sie en kennis voor kunstenaars en wetenschapslui. Een Duitser bracht een boek op de markt over de Europese vrouw waarin hij trachtte aan te tonen, aan de hand van fotomateriaal, dat er een wezenlijk verschil bestond tussen types en landen. Op de foto's werden afstanden van lichaamsdelen tegenover elkaar presies genoteerd. Moraal. Een verzameling fotomateriaal over meisjes is helemaal niet abnormaal, veel mensen kopen tijdschriften „only for men", de muren in kleed kamers zijn behangen met blote grietjes, het naakt wordt trouwens gretig gebruikt in kunst en reklame, wie durft beweren dat erotiek en seksualiteit geen belangrijke rol speelt in zijn doen en laten Het verzamelen op zichzelf is ook een ingeburgerde gewoonte, zie tal van verenigingen bestaande uit verzame laars en musea, al of niet gespesiali- seerd. In een zo gekompliseerde sa menleving als de onze is het verza melen niet meer of minder dan een simbool. Kijk je naar een film die je niet be valt, ga dan weg. Lees je een boek waaraan je aanstoot neemt, leg het dan terug. Laat iedereen vrij in zijn keuze en mening. JDN. P.S. Een geacht lid van Vies-Oilsjt- kultuurafdeling verzamelt naakte vrouwen. Wie helpt hem aan ma teriaal 5

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Vies Oilsjt | 1976 | | pagina 5