CHRISTELIJK JEUGDWERK A-POLITIEK? Zo zijn bijvoorbeeld voor een jeugdhuis de manier waarop het beleid gevoerd wordt (demokratisch, met en door de jongeren of hiërarchisch en auto ritair), het al dan niet geven van degelijke informa tie over maatschappelijke problemen, de wijze waarop ontspanning en sport gegeven wordtalle maal elementen die jongeren kritisch en bewust vormen of hen (politiek) onmondig maken of hou den. Neutrale opvoeding of vorming is onmogelijk. Men moet altijd kiezen voor het bestaande of het vernieuwende, voor de onderdrukkers of de onder drukten, voor de verknechting of de bevrijding. Wie voorhoudt Christelijk geïnspireerd te zijn kan alleen kiezen voor de zwakken, de marginalen, de onderdrukten, de uitgebuiten en dit in een radikale liefde die pas volledig wordt als ze de beide ele menten „Strijd en Inkeer" bevat. Wij kunnen dit misschien best illustreren met enkele citaten uit het boek „Strukturen van het Onrecht" van bis schop Dom Helder Camara. „Luther King herinnerde aan de manier om het onrecht zonder kracht van wapenen te overwin nen door bevrijdende morele druk te gebruiken. En hij laakte het stilzwijgen van rechtschapen mensen, van veel te voorzichtige mensen, van men sen die bij het geweld van onderdrukten de ogen wijd opensperren, maar stekeblind blijven voor de verschrikkelijke verwoestingen die het door de on derdrukkers gevestigde geweld aanricht". (p. 11) en enkele bladzijden verder vinden wij over een rechtvaardige maatschappijstruktuur voor iedereen „Echt socialisme eist socialisatie van be zittingen, kennis en macht. Bovendien kan het, juist krachtens zijn aard, niet met geweld worden opgelegd. Misschien zullen er mensen zijn die nu ironisch vragen, waar die utopie ooit ter wereld is In ons Vies Oilsjt nummer 4 van februari lezen wij dat er uitgesproken a-politiek. Christelijk geïnspi reerd jeugdwerk bestaat in Aalst. Begrijpe wie begrijpe kan, maar wij dachten daar toch anders over. Geen enkele vorm van jeugdwerk is a-politiek of met andere woorden, elk jeugdwerk geeft altijd aan zijn leden een bepaalde politieke vorming mee. (Met politiek bedoelen wij politiek in de ruime zin van het woord, dus niet partijpolitiek). uitgeprobeerd. Van die mensen kan men alleen maar met droefheid zeggen, dat ze geen onderzoe kersgeest hebben en slechts platgetreden banen kunnen gaan. Op het ogenblik zitten we in het slop. Aan de ene kant hebben wij kapitalisme, met als hoogste wet winst, waarbij alle morele overwe gingen in het niet vallen. Dat is tegen het evangelie en heeft verschrikkelijk nare gevolgen. Aan de an dere kant is er socialisme dat vervalst is door ern stige vertekening. De enig mogelijke uitweg gaat via een socialisme waarbij de volledige ontplooiing van elk individu ten dienste moet staan van de ont plooiing van allen. Het moet een socialisme zijn, dat één is in zijn al gemene doelstellingen doch vele pasvormen heeft voor de aspiraties, behoeften en cultuur van de verschillende volken. Wat moeten we denken van mensen die een in stinctieve afkeer van het socialisme hebben en er de antikrist of het ergste denkbare kwaad in zien We staan hier voor een zeer slinkse kunstgreep van het kapitalisme. Het is onmenselijk en materia listisch tot in merg en been kapitaal acht het meer waard dan mensen en het hoogste doel is winst. Maar het is wel zo slim en geslepen geweest zich nooit als materialistisch voor te doen", (p. 16 en 17). We kunnen niet het hele boek aanhalen maar vin den het toch de moeite waard dat het Christelijk geïnspireerd jeugdwerk zich hierover eens bezint en eventueel zijn werking gaat verdiepen om te werken aan een echte bevrijding van de mens op materieel en geestelijk vlak. In die zin zou het al heel wat zijn indien mensen die in die richting proberen te werken zouden ge stimuleerd worden in plaats van hen het leven moeilijk te maken of hen te beletten initiatieven te nemen. Voor ons mag Ve.J.A. en alle andere in die zin ge rust politiek zijn

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Vies Oilsjt | 1977 | | pagina 7