KFL-PROGRAMMA MIKIS KREJA TERLINDEN 31 maart THE FRONT PAGE (U.S.A. 1974 - 105 minuten - Biliy Wilder met o.a. Jack Lemmon, Walter Matthau). „...Voor het overige werd zijn film een vitrioolach tige kritiek op de domheid en de volslagen immo raliteit van de perswereld, waarin ditmaal letterlijk de ene zijn dood voor de andere zijn brood moet zorgen". (uit De Spectator). „...Strikt genomen kan je .Front Page' gefilmd to neel noemen. Maar vakkundig gefilmd toneel Goed/het (geestig) gesproken woord domineert in derdaad. Maar toch haakt de handeling er telkens en telkens weer zo gevat op in, dat de toneelbin ding van het gebeuren volkomen verdwijnen. Uit eindelijk steekt de film toch nog vol aktie, al zit het leuke dan ook overwegend in datgene wat wordt gezegd en is een bepaalde vertrouwdheid met het persmilieu vereist om het allemaal volko men te kunnen snappen en vooral appreciëren". (uit Het Volk). 1 april 20.00 uur. FRONTLINE De vuurlinie in de aktuele strijd in Zuid-Afrika. Beelden, interviews en getuigenissen over de fysi sche en psychische ellende van de zwarte arbeiders in hun getto's. De film weerlegt de leugenachtige propaganda van het Vorster-regime en brengt een autopsie van het Apartheidsysteem. Op aangrijpen de wijze toont hij het politiegeweld op en de de- struktie van de Afrikaan, de zwarte, die dan toch het geboorterecht kan laten gelden op het land waarin hij woont en onderdrukt wordt. 3 april CABARET (U.S.A. 1972 - 123 minuten - Bob FOSSE - met o.a. Liza MINNELLI, Michael YORK en Joël GREY - Muziek John KANDER). De film (een musical) speelt zich af op drie vlakken De intieme konflikten van de belangrijkste per sonages, de komplekse verhouding tussen caba retzangeres Sally Bowles (Minnelli) en de bi seksueel Brian (M. York) werd overtuigend uit gewerkt. Het tijdsgebeuren (de opkomst van het NAZIS ME) Fosse heeft geen volledig proces van de ze bewogen periode willen maken hij sugge reert hoofdzakelijk en in zover dit nodig is om begrip op te brengen voor de centrale karakters. Een kitscherige derderangs-nightclub, met zijn hoeren en als revuegirls of muzikanten vermom de travestieten en de pervers uitziende ceremo niemeester (uitstekende creatie van Joël Grey). De cabaretsekwensen worden gekenmerkt door de schitterende - ekspressionistische - fotografie van Geoffrey UNSWORTH. (F. TV./H.M.). 2 en 24 april THE GETAWAY (Wedloop met de dood) (U.S.A. 1972 - Sam PECKINPAH - met o.a. Steve Mc QUEEN en Ali MacGraw - Muziek Quincy JONES). Aan de hand van een traditionele suspense-geschie- denis, waarbij de liefhebbers van harde politiefilms zeker aan hun trekken zullen komen, is Sam Peckinpah er opnieuw (na The Wild Bunch en Straw Dogs) in geslaagd een filmische illustratie te brengen van het brute geweld en het niets ontzien de egoisme, die in ieder mens ontketend kunnen worden door de omstandigheden. Zeer afwisselend montageritme, merkwaardig ka- me rawerk. De onwaarschijnlijkheden en gezochtheden van de film worden verdoezeld door de briljante vormge ving en door de cynische, maar doorvoelde onder toon van het scenario, zodat van het geheel onte gensprekelijk een sterke spanning en een meesle pende overtuigingskracht uitgaan. (F. TV.).

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Vies Oilsjt | 1977 | | pagina 18