m coz KATHOLIEKE FILMLIGA Qm m -n< 133 mm N m PROGRAMMATIE OKTOBER Donderdag 13 oktober Die plötzliche Einsamkeit des Konrad Steiner. (Zwitserland 1975/1976 - 102' - regie en seen. Kurt GLOOR). Het verhaal van een 75-jarige schoenlapper, die na de dood van zijn vrouw zijn huisje moet verlaten en van een soc. assistente de raad krijgt naar een ouderlingentehuis te gaan. Samen ontdekken ze dat dit voor hem geen oplossing is. Bij het indringende en simpele portret van K.S. gaat men de waarde van deze oude mens als drager van een traditie van menselijke waardigheid evenzeer beseffen als de maatschappelijke plicht die eruit voortvloeit voor de gemeenschap, die ech ter het antwoord schuldig blijft op zijn geval..." (J.B. in Film en TV). Een merkwaardige film met dokumentaire waarde. IS DE SCHOOL ER VOOR DE STUDENTEN Dit artikel wil geen enkel concreet persoon een verwijt maken. De enige bedoeling is, de nuchtere feiten te iaten spreken, die door de wet opgelegd worden. Daaruit blijkt dat het ministerie van on derwijs zijn koninklijke besluiten uitvaardigt in funktie van het onderwijzend personeel. Men merkt dit het best bij de oprichting van een nieuw instituut zoals de K/HO (Katholieke In dustriële Hogeschool Oost- Vlaanderen). Dit nieuw instituut ontstaat uit de samensmelting van drie Oost- Vlaamse A1 scholen, die voorheen technische ingenieurs vormden. Deze fusie geeft tot gevolg dat het onderwijzend personeel van drie scholen zoveel mogelijk moeten geplaatst worden in de éne nieuwe schooi. Een dergelijk hachelijk probleem pakt men het veiligst aan met duidelijke richtlijnen van het ministerie omtrent wie voorrang heeft op wie en wat door wie mag gedoceerd wor den. Veel creativiteit heeft men hieromtrent niet aan de dag durven leggen Zo mag men maar doceren in de vakken die vallen onder het diploma dat men destijds behaald heeft, hoewel iedereen weet dat diploma's weinig beteke nen in vergelijking met ervaring en talent. Zijn er nu toevallig leraars die in de loop der jaren geëvo lueerd zijn buiten hun diploma en vakkundig zich opgewerkt hebben in een andere discipline dan mogen zij zich hierin niet meer uitleven. Ge hebt op twintigjarige leeftijd voor dat diploma gekozen ge zult er ook naar werken. De studenten moeten het dan maar stellen met degenen die het geschikte diploma hebben, zelfs al zouden deze mensen in geen jaren les gegeven hebben. Anderzijds zorgt .de regel van de anciënniteit er voor dat de oudste leraars voorgaan. De nieuwe schooi begint dus automatisch met een vrij oud corps. Oudere leraars hebben allicht meer ervaring maar verliezen sneller contact met de studenten. Hopelijk valt het allemaal niet te slecht uit met de ze koninklijke besluiten. Maar we moeten eikaar geen blaaskes wijsmaken in eerste instantie is de schooi er voor het lerarencorps, in tweede instantie voor de leerlingen. Het is een bedrijf voor leer krachten die werken aan het produkt leerlingen. Dit is uiteindelijk het onafwendbaar gevolg van de eenzijdige inbreng van vakbonden of beroeps verenigingen die als enig doel hebben de materiële belangen van hun aangesloten leden door dik en dun te verdedigen. De pedagogische bekommernis sen is dan de zorg van de directies en de studenten verenigingen. Zij hebben echter geen vakbonden die hun belangen door dik en dun verdedigen. Wanneer elke belangengroep zich beperkt tot de verdediging van zijn leden komt men tot een col lectief egoisme. Dan heeft men de struggle for live verplaatst van het individuele vlak naar het collec tieve vlak. Veel vooruitgang hebben we dan nog niet geboekt. Een dergelijke samenleving leeft niet erg samen. Naam en adres op de redaktie bekend. CD CD O <D 19 het Sint-Jozefskollege. Aanvang 20.00 u. stipt aub. Donderdag 27 oktober The Other. (VSA 1972 - 100' - regie Robert MULLIGAN met o.a. Diana MULDAUR - muziek Jerry GOLDSMITH). Fantastische film, waarbij de suspense gemaakt wordt vanuit de psychologische tekening van een kind. De bedoeling van de kineast is het doen na denken van de toeschouwer over het samenwonen van Goed en Kwaad in de mens ieder mens draagt in zich de mogelijkheid van „dokter Jekyll en M, Hyde". Het is ook een bezinning over de zowel kreatieve als vernietigende werking van verbeelding en fantazie. De kineast doet een beroep op de gevoeligheid én de intelligentie van de kijker in de opbouw van de intrige en de vorming van de suspense, o.a. aandacht voor details en signalen. Deze films gaan zoals steeds door in de zaal van

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Vies Oilsjt | 1977 | | pagina 19