1
J
I
i
AALST
ENBAA
g
n imimitffMirv/JififfnmMNf
MVMMWMAIMIINHMMIMMM/IIUiniA
S
ministratieve moeilijkheden en pa
perassen terecht kunnen.
Het organiseren van socio-kulturele
aktiviteiten.
Het werken aan mentaliteitsbei'n-
vloeding.
V.O. Hoe zie je deze mentaliteitsbe-
invloeding konkreet
Valère Deze mentaliteitsbei'nvloeding
probeerde ik o.a. door een motie aan
alle kerkdeuren in Aalst tegen de bordjes
„interdit aux étrangers". Via het preken
in kerken rond de gastarbeidersproble-
matiek bereikte ik wel een aantal men
sen, alhoewel het bleef bij enkele paro
chies waar de pastoor het toeliet.
Tenslotte ging ik ook spreken in kleine
re groepen zoals in jeugdbewegingen of
in klassen die rond het thema werkten.
Verder is de werking van Sodiga ook ge-
inspireerd vanuit een christelijke getui
genis, die voortspruitte uit het tweede
Vatikaans Concilie. In Sodiga willen we
konsekwent de nieuwe stroming, die
dialoog met andere godsdiensten in
houdt, uitwerken.
V.O. Hoe runt Sodiga het financieel
Valère Voor de konkrete werking van
Sodiga worven we een half-time sociaal
assistente aan. Via leningen werd deze
financiële last wat gekoeld. Na 6 maand
echter bleef dit niet meer houdbaar.
Subsidies krijgt Sodiga bijna niet. De
stad Aalst geeft een aalmoes van 3.000 f r.
de provincie niets. Deze laatste heeft
een eigen integratiedienst voor gastar
beiders en vindt het overbodig Sodiga
nog te steunen „Er wordt al genoeg
gedaan voor de gastarbeiders
Gelukkig voor Sodiga is er nu een kans
om gesubsidieerd te worden als catego
riaal opbouwwerk.
V.O. Welke aktiviteiten gebeuren in
Sodiga
Valère Vooreerst is er het café dat fun
geert als ontmoetingsruimte voor gast
arbeiders.
Via de permanentie wil ik samen met
een groep vrijwilligers aan individuele
dienstverlening doen. De problemen
waarmee we hier in aanraking komen,
situeren zich naast familiale, medische
en juridische moeilijkheden vooral op
het vlak van materiële en financiële hulp
(o.a. gratis leveren van meubelen en
huisraad via de „meubelaktie"), huis
vesting, werkgelegenheid en de admi
nistratieve rompslomp van verblijfsver
gunning, arbeidsvergunning, identiteits
kaarten, kinderbijslag,
De socio-kulturele aktiviteiten omvat
ten o.a. een inhaalklas voor gastarbei
derskinderen in de St. Gudulaschool, die
in 1975 werd gestart.
Sodiga ijvert ook voor de oprichting van
een moskee.
Ontspanning komt vooral aan bod in de
ontmoetingsruimte, de café „het Cen
trum", die druk bezocht wordt door,
vooral Turken.
Elke zondagnamiddag worden voor de
kinderen spelnamidagen georganiseerd
in de St. Gudulaschool.
Sodiga probeerde ook naar buiten te tre
den en aan mentaliteitsbei'nvloeding te
doen bij de Aalstenaars door een reeks
informatie-avonden, info-stand, voor
drachten en het ter beschikking stellen
van informatie.
V.O. Waar en hoe wonen de gastar
beiders specifiek in Aalst
Valère In Aalst vormt huisvesting een
groot probleem. Vele Aalstenaars heb
ben een heleboel vooroordelen tegen
over de levenswijze en het woongedrag
van deze gastarbeiders. Deze vooroorde
len stijgen nog doordat ze meestal in
slechte huizen wonen, die immers de
goedkoopste zijn en financieel houdbaar
voor hen. Doch de meeste van hen vind
ik, leven zelf heel net en proper in wat
wij „krotten" noemen.
Wanneer gastarbeiders met huisvestings
problemen te kampen hebben, kunnen
ze in Sodiga terecht, die zich dan ver
antwoordelijk en borg stelt tegenover
de eigenaar van een huis waar deze in
trekken.
Vele huizen zijn echter onbewoonbaar
en verwaarloosd door de eigenaar. Deze
worden dan opgeknapt door Tele-Bouw-
orde.
V.O. Veelal wordt gezegd dat gastar
beiders samenhokken met 15
20 op 1 kamer Is dit reëel
Valère Het samenwonen met verschil
lende families komt niet voor in Aalst.
De meeste gastarbeiders keuren dit sa
menwonen immers af. Zelfs verkiezen
ze een huis boven een appartement om
dat in het laatste teveel gemeenschap
pelijk moet gebruikt worden, zoals
toilet,
Wat wel gebeurt is dat familieleden op
bezoek of in financiële moeilijkheden
onderdak vinden bij elkaar en gebruik
kunnen maken van een grote gastvrij
heid.
V.O. Hoe is de situatie van de gastar
beiders in het Aalsterse werk
milieu
Valère Als „gast"-arbeider vervullen
deze mensen over 't algemeen onge
schoolde arbeid. In de meeste fabrieken
in Aalst (Tupperware, Denderland)
- voor zover er gastarbeiders toegelaten
worden (niet in Amylum, FFR) - wer
ken deze mensen continu in nachtploe
gen en hebben geen mogelijkheid om in
een drie-ploegensysteem te werken.
V.O. Klopt het dat, zoals sommigen
beweren, de gastarbeiders ons
werk afnemen
Valère Velen denken dat wanneer de
gastarbeiders buiten gezet worden, de
werkloosheid vermindert. Doch dit
brengt geen oplossing. Immers wij Bel
gen willen het werk van de gastarbeiders
niet doen. Er is bij ons nood aan goed
kope werkkrachten voor het werk uit de
laagste kategorie. De meeste gastarbei
ders zijn immers werkzaam in de textiel-
sektor, die de laagstbetaalde en meest
problematische sektor is nl. met veel
tijdelijke werkloosheid, de verzorgende
sektor (huisvuil, onderhoud van open
baar vervoer, kuisvrouw, afwasser in
hotels, en de bouwnijverheid als
handlanger. De werkloosheid tussen
gastarbeiders is kleiner dan bij de Belgen.
Als deze voorkomt is het meestal om
wille van gezondheidsredenen (vb. een
mijnwerker die in textiel gaat werken
en last heeft van het stof).
V.O. Moeten gastarbeiders zich volle
dig integreren in onze samenle
ving of hun eigen kuituur behou
den
Valère Gastarbeid is zinyol in het ka
der van ontwikkelingspolitiek, nl. men
sen hier afleveren die hun opgedane ken
nis doorgeven in eigen land. Doch de
meeste gastarbeiders komen er niet toe
omdat ze zo ingekapseld raken in het
systeem hier bij ons en niet meer terug
raken naar hun eigen land.
Echter om godsdienstige redenen wil
elke moslim in moslimaarde begraven
worden en dus terugkeren
De realiteit is dat door hun verblijf hier
een grote kloof groeit tussen klangeno-
ten in eigen land. Hierdoor keren vele
gastarbeiders na een tijd kontakt in
eigen land, terug naar de westerse we
reld. Deze mensen leven dus duidelijk
in een tweestrijd, enerzijds zijn ze ma
terieel en financieel afhankelijk van
hier, anderzijds relationeel, religieus
afhankelijk van ginder.
Integratie hier vind ik dus zeker niet
ideaal en dit heeft tot gevolg dat de
gastarbeider met de opgedane kennis
niet meer terugkeert naar eigen land,
doch hier blijft. Een zekere aanpassing
is wel nodig om het „uit te houden" en
niet geïsoleerd te geraken.
Bijvoorbeeld vind ik het belangrijk dat
kinderen van gastarbeiders hun eigen
taal blijven behouden.
V.O. Tenslotte welke plannen heeft
Sodiga nog verder voor de toe
komst
Valère Na drie jaar moeten we zeker
andere aspekten aanraken dan louter
hulpverlening. Ook socio-kulturele akti
viteiten moeten meer uitgebouwd wor
den. Samen met het werken aan een
mentaliteitsverandering bij de inwo
ners van Aalst. Belangrijk in de werking
in Sodiga is dat er iets moet gedaan wor
den op het vlak van de gezondheidszorg
en zeker de hygiëne bij gastarbeiders-
I vrouwen bijbrengen.
1.3, ALOSr -- Bus Abert L
AALST -- Albert t Straat
5S» ALOST Place des Fabriques
HERk5
ALOST - Rue de la Station
AALST Statie-Straat