'5 DE VOORGESCHIEDENIS 1959-1970 (CVP-BSP-BELEID) Op nationaal en internationaal vlak was dit een enorm belangrijke periode overal trachtte men ver zuilde structuren te doorbreken zowel binnen de staat (Lefèvre- Spaak '61 '65), de kerk (Oecu menische Beweging) als het onder wijs (Leuven, studentenrevolte). De mensen krijgen de indruk weer belangrijk te zijn. Begrippen als pluralisme, eenheidsfront arbei ders-studenten, inspraak op allerlei vlak krijgen een nieuwe inhoud. Aalst mocht zich gelukkig prijzen toen B. Van Hoorick schepen van onderwijs en cultuur werden, kre gen vernieuwingsideeën een reali satiekans. Op het gebied van de culturele in- Aalst werd de derde bibliotheek- stad van heel Vlaanderen (na Ant werpen en Mechelen) 'De stadsschouwburg werd heraan- gepast en de accommodatie (decor, verlichting, zowel als de zaal zelf werden gratis ter beschikking van de toneelverenigingen gesteld. Van Hoorick leek trouwens wel een voorkeur te hebben voor het toneel naast het bevorderen van de onderlinge samenwerking, ligt zijn verdienste ook in het feit dat hij de grote promotor van Kern '63 was. Deze groep was oorspron kelijk samengesteld uit de beste spelers van alle mogelijke toneel groepen die 1 of 2 producties op een hoger niveau wilden brengen. Dit gaf rechtstreeks of onrecht streeks bepaalde Aalstenaars de kans op een professioneel vlak te gaan werken (zie Arm. Boni, HOOGTEPUNTEN Dit alles vond zijn bekroning in manifestaties op werkelijk natio naal niveau waarbij zelfs de koning en de koningin zich vergewaardig- den naar Aalst te komen. Om er maar een paar te noemen Felix de Boeck-, Valerius de Saedeleer- en M. Schelck-tentoonstelling. Op literair gebied kregen we de gloednieuwe Dirk Martensprijs die in die periode wel een weerklank buiten Aalst vond (o.a. Herm. Uyttersprot als jurylid). Radio en televisie kregen trouwens opeens belangstelling voor Aalst. Om onze Aalsterse horizon te ver ruimen, werd de Aalsterse Kultu- rele Week georganiseerd waarvoor een beroep werd gedaan op KVS, het Ballet van Vlaanderen e.a. scherming van de filosofische en ideologische minderheden. De algemene raad, die beslissings recht had, omvatte alle culturele verenigingen. Het principe van de democratische basis was hier de leidraad. Moeilijkheden ontstonden omdat men op een bepaald moment geen geschikte voorzitter meer vond. Ook christelijk-georiënteerde to neelmaatschappijen (politiek ge- inspireerd lieten het toen afwe ten. Toen begon de werking van de culturele raad te verwateren. De verkiezingen van 1970 stonden voor de deur. Ondanks de groeien de invloed van Van Hoorick werd een coalitie CVP-BSP met hem als burgemeester vooraf vastgelegd. Toch vreesden enige CVP-middens: ook het culturele leven interesseer de hen. Toen kwam de tijd voor frastructuur werd - samen met schepen van openbare werken G. Claus - het Oud Hospitaal volledig gerestaureerd. Het stadsmuseum vond hier een ideaal onderdak. Ign. De Vos werd de eerste conser vator. Ook de plannen voor een nieuw cultureel centrum werden als twee de in heel België (na Hasselt) inge diend Voor die tijd heel revolu tionair en prestigieus Het bibliotheekwezen kreeg een zélfde grondige aanpak. De finan ciële versplintering en de concur- rentiegeest van vrije en stadsbi bliotheken werden onder Van Hooricks impuls opgeheven. De bestaande gebouwen werden her- aangepast en/of uitgebreid. Nieu we afdelingen als kinderbiblio theek, lees- en tijdschriftenzaal, discotheek kwamen van de grond. Coessens) Daaruit ontstond na tuurlijk ook naijver Objectief ge zien blijft echter het feit belang rijk dat de toneelverenigingen ein delijk eens buiten hun kleine krin getje gingen kijken (zie ook de op richting van PAN in die periode De Akademie voor Schone Kun sten kende een heropleving. Er kwamen nieuwe afdelingen (mu ziek - o.l.v. Jef Dispa en ballet -) en in de omliggende gemeenten zagen we verscheidene onderafde lingen opgericht worden. Ook de plastische kunsten konden niet klagen jong Aalsters talent kreeg benijdenswaardige promotie kansen. Walter Schelfaut begon met zijn groep en een groepsten toonstelling van Aalsterse kunste naars werd georganiseerd (o.a. L. De Pelsmaecker). KULTURELE RAAD Boven alles heeft Van Hoorick echter de verdienste dat hij de ver zuiling, en vandaar ook vervlak king, van de verschillende culture le organisaties doorbroken heeft. Hij was de initiatiefnemer van de eerste Aalsterse culturele raad (tot nog toe de enige I). In het dagelijks bestuur ervan ze telden o.a. vertegenwoordigers van Davidsfonds, Willemsfonds en De Rank broederlijk naast elkaar. Deze filosofisch ver uit elkaar lig gende organisaties slaagden er toch in jaarlijks minstens 1 gemeen schappelijke manifestatie te bren gen. Wat toen hier reeds in prak tijk werd gebracht, zou slechts ja ren later in de wet op het kuituur pact worden vastgelegd de be de CVP-groep NU de gebroeders Willems, E. Bogaert, W. DeTurck, M. De Bisschop en K. Baert met de morele steun van E.H. Deken De Vos. DAAROVER MEER IN VOLGEND NUMMER BESLUIT Alhoewel vanop afstand alles mooier lijkt dan het is, kunnen wij ons niet van de indruk ontdoen dat in die jaren de basis indivi duen, groeperingen) meer aan zijn trekken kwam. Het is zo dat naar buiten uit Van Hoorick weliswaar zijn stempel daarop drukte maar dat dit beleid zonder de steun van progressieve katholieke en andere kringen niet mogelijk geweest zou zijn. Wat elke Aalstenaar ook wel zwaar op de maag ligt, is het cultu reel centrum (waarover later meer).

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Vies Oilsjt | 1977 | | pagina 9