IWMIIIWIIUNIA]IJltlWII\IiUMI(WlllNIV4MUINUAIim(MMWIffl jÜl/a«MUnUKWMtMM UNI (nUlUrMlttMlMMVMIKI 10 Donderdag 2 februari KFL „The man who would be king" (zie film). Vrijdag 3 februari 't Fabrieksken Muziek uit de jaren veertig-vijftig met originele 78-toe- ren opnamen. Ervaringsgerichte school De Weide houdt het café open. Zaterdag 4 februari Jeugdatelier Klakson, Wijngaardveld Hammestraat 20, te 14.00 u. kin- derkarnaval. Zondag 5 februari Karnaval (Koning komt) 't Fleus (Wichelen, Margote 114) te 19.30 u. Vampiers op het bal (Ro man Polanski). Zaterdag 11 februari 't Fabrieksken Mixed-Media met LOGOS. Zondag 12 februari ANTRAKT „Mean Streets" (zie film). 't Fabrieksken „Fat City" (Stacy Keach en Jeff Bridges) te 20.00 u. Dindsdag 14 februari Te 20.00 u. in Feestzaal Stadhuis „Denken de journalisten in onze plaats door L. de Lentdecker. Org. C.M.B.V. Aalst-Centrum. Donderdag 16 februari KFL „Cria Cuervos" (zie film). Vrijdag 17 februari Yoga Club Aalst uiteenzetting met demonstratie in stadsschool De Kat, Vredeplein. Inlichtingen voor begin ners Losweg 6, Aalst. 't Fabrieksken première nieuwe plaat Kassen en Co. Zaterdag 18 februari Parnassos Denderleeuw Piet en Chris Coe te 20.00 u. Woensdag 22 februari GEMEENTERAAD. (De volgende zittingen 29 maart, 26 april, 31 mei, 28 juni). Film in Stadstheater, Vredeplein te 20.00 u. Cadaveri Excellenti. Donderdag 23 februari Feestzaal Stadhuis te 20.00 u. Prof. Vlerick over „Vorming en Volmaking in Bedrijfsbeheer". Vrijdag 24 februari Kreja „Mourir d'aimer". Zondag 26 februari Antrakt „Chronique des années de braise" (zie film). Woensdag 1 maart Theater Lanseloet brengt poppen kast ,,'t Ajuintje" in 't Kapelleke, Meuleschettestraat te 14.30 u. Vrijdag 10 maart Masereelfonds in Café 't Landhuis, Grote Markt, te 20.00 u. Jef Turf wordt n.a.v. zijn boek over de nieuwe politieke identiteit geïnter viewd door 3 journalisten waaron der Willy Courteaux. DE NIEUWE SCENE brengt „De vreemdelingen" in Heilig Hartkring. Org. SODIGA. 70 of 100 fr. (als steun voor de verdere werking). Oxfam Wereldwinkel (Burchtstraat 20) is open op woensdag- en zaterdagmiddag van 14.00 u. tot 17.00 u. en vrijdagavond van 19.00 u. tot 22.00 u. BETERE FILMS BETERE ZALEN Samen met Vies Oilsjt (blz. 5 nr. 3) ver heugen wij (D ons over de aanpassing van Aalsterse bioscopen met winstoog merk aan de normen van de twintigste eeuwse filmconsument (2). Nu zijn het merendeel van deze kijkers geen cine fielen (3), en daar slaat V.O. de bal mis. Bioscopen zijn nog steeds geen cul turele staatsinstellingen die zich om fi nancies geen zorgen hoeven te maken gezien hun statutaire toestand 14). Een brug te ver" is nu eenmaal een vlot van de hand gaande koopwaar. Pas hij die goede zaken doet kan dan geregeld de filmfanaten van V.O. behagen met een niet-commerciële ,fietere film". Dit is momenteel, en na een aanlooptijd van jaren, de handelswijze van gerenom meerde (5) Brusselse zalen. Wat verwijt V.O. onze bioscopen op dit moment fei telijk Volgens ons is het nuttig eerst en vooral het kijkend volkje met het medium film vertrouwd te maken en dit geschiedt nu eenmaal makkelijker in luxe fauteuiles en met beter in het oog liggende films. Pas dan kan de handelszaak hier de Aalsterse bioscoop) als mecenas voor de (zevende) kunst spelen. Een platen winkel kan ook niet renderen met Zappa en zonder Smurf en Abba. De redenering van V.O. volgend, zouden clubs als K.F.L., 't Fabrieksken, Mikis, enz. betere kwaliteit brengen, en aan kwantiteit (6) zou het ook niet ontbre ken. Wat leert ons de realiteit Ook hier is het aantal (7) toeschouwers recht even redig met de vlotheid (commercieel van de pren t. Voor ons is dat geen reden tot verwijt. Filmclubs moeten ook hun kosten dekken, m.a.w. commercieel, leefbaar, daarom niet minderwaardig. Als voorbeeld nemen we de programma- tie van 't Fabrieksken V.Z.W. Dr. Strangelove, Last Detail, Dog Day After noon, Duck Soup goeie films maar stuk voor stuk grote kassuccessen in de hoofdstad en allemaal zijn ze ofwel op de T. V. ofwel in Aalsterse bioscoop ge weest. In verband (8) hiermee is het uiteinde lijk doel (9) van Antrakt, films te bren gen die door hun vorm en inhoud nooit in bioscopen zowel hier als in de groot stad vertoond worden en die toch be langrijk zijn. Het uiteindelijke doel (9) van filmclubs is een aanvulling te bieden op de pro- grammatie van de Aalsterse bioscopen. A/s die dan de „goeie" niet-kassucces sen zouden brengen is dat voor ons een startsein om enkel het nog niet ontgon nen gebied van de niet-commerciële programmatie te brengen b.v. goede documentaires en typische 16 mm pren ten. Op voorwaarde natuurlijk dat er een publiek voor bestaat. Antrakt V.Z.W. Hendrik CAMMU, Jan LOUIES, Joris VAN DEN EE DE. P.S. De journalisten van V.O. moeten hun informatie beter nagaan. „Cria Cuervos" heeft méér dan één week gedraaid, en „Een Brug te ver" slechts in één bioscoop. (1) Antrakt V.Z.W. (2) Verbruiker (3) Filmliefhebber (4) Gesteldheid (5) Met gunstige reputatie (6) Aantal (7) Kwantiteit (8) Abstracte ineenvoeging (9) Datgene naarwaar men streeft nvdr. een aanlooptijd van jaren. Het komt ons voordat ook de Aalsterse bioscopen al enkele jaartjes bezig zijn. Wat we wilden aantonen is dat met de vernieuwing van de zalen er nog geen vernieuwing is in de politiek van de Aal sterse bioscopen. wat leert ons de realiteit. Juist, wat leert ons de realiteit Om je voorbeeld te volgen „Dog Day Afternoon" als „kassucces" trok verle den jaar niet erg veel volk in Aalst (in de Alfa). Het is duidelijk dat Aalst nog he- lemaal geen traditie heeft voor goeie films. Wij hebben dus niets tegen kassuc cessen zolang ze een zekere kwaliteit hebben. Juist dit zou het kijkende pu bliek vertrouwd maken met het „betere" medium film. Als je zegt dat de toeschouwers recht evenredig zijn met de vlotheid van de film, hoe verklaar je dan dat „Derzu Ursula", niet hét voorbeeld van een vlot te film (die overigens óók op de T. V. kwam, en in Leuven óók een kassucces was - zoals óók Picnic k at hanging rock -) toch een vrij groot publiek trok?... Juist omdat Antrakt wèl een traditie heeft van goede filmen te brengen I Het uiteindelijke doel van filmclubs. Het ware beter dat de grote filmzalen met al hun vlotheid en comfort een deel van het werk van de filmclubs zouden overnemen. Zo zou een groter publiek ontstaan voor de „andere" film. P.S. Dat „een brug te ver" in 2 biosco pen gedraaid werd is inderdaad een fout. Onze excuses daarvoor. De mensen van Antrakt moeten echter ook hun informatie beter na gaan. Nergens in Vies Oilsjt staat dat „Cria Cuervos" maar één week gedraaid werd. PAPIEREN, PAPERASSEN EN KONTRAKTEN GESCHRIJF, MAAR EEN WOORD IS EEN WOORD NOOIT i Mevrouw Marcelis, Pontstraat, Aalst, gaf er de voorkeur aan haar huis in de Vilanderstraat te verhuren aan rustige vijftigers... Op zichzelf is dat niet erg maar het zet mij wel kwaad bloed, als je weet dat het huis reeds een maand geleden toegezegd was. De sleutels van het huis nr. 7 in de Vi landerstraat werden mij in volle vertrou wen gegeven. OVER BOLLEN EN BAKKEN Een groots opgezet openbaar werk van schepen De Neve, tijdens het vorig col lege, was de heraanleg van het Keizer lijk Plein. Nieuwe bomen en moderne bol-verlichting. Waarvan er nu nog 4 van de 14 branden. Daarmee ziet ge de vuile weggeworpen frietpapieren niet in 't gras liggen. Jan Van der Veeken, fractieleider van de BSP, heeft in de vorige oppositie daar over eens geïnterpelleerd dat er op de Vesten hoognodig papierbakken moesten komen. De BSP zit nu in de coalitie. Met De Neve zonder papierbakken op de donkere Vesten.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Vies Oilsjt | 1978 | | pagina 10