vMHWJtoWMiMimrHm
FILM
1
tt NIHMMfMWUSflHffMHniKBmaMHWIUfHMmM IMIIf iHMMWIMW
ANTRAKT PRESENTEERT
IN FEBRUARI
Ik had een maand tijd om alles rustig te
bekijken, te behangen en te herstellen
zo had mevrouw gezegd. (In februari
zou ik pas voor het eerst huur moeten
betalen hebben, overeengekomen huur
prijs 4.500 fr.).
Maar mevrouw Marcelis veegt blijkbaar
haar gat aan mondelinge overeenkom
sten, want achter mijn rug heeft ze het
8MB huis rustig vijftig verhuurd of was het
MB andersom
SM Wat leert men daarnu uit, nooit zal ik
nog iemand op zijn woord nemen en
(Iff niemand moet mij nog ooit iets beloven
want ik zal pen en papier boven halen
en waaaaaardevolle kontrakten sluiten.
Maar dat geloof ik zelf niet.
(Naam en adres op de
redaktie bekend).
Heren,
Ik verwonder mij erg sterk over u en uw
krant, uw krant noemt ge Vies Oiisjt
Maar daar kan ik niet veel van merken,
ik zou hem sneller Proper Aalst heten,
want ge zit met uw neus op een vuilnis
belt en toch zwijgt ge er als vermoord
over, of hebt ge de stortplaats achter de
Academie van Schone Kunsten soms
nog niet gezien Dan hebt ge ook nog
het plein neven het museum, en dat alles
op een paar honderd meters van het
stadscentrum, en dat is nog niet alles,
ziet het Belfort, de muren van de acade
mie, het dak van het oudhospitaal, het
huis recht over onze oude Sint-Martinus-
kerk, de kerk van het Begijnhof, de ge
vel van het Landhuis.
En zo kan ik nog vele gevallen in en
rond Aalst opnoemen, ik zou eens wil
len weten waar al onze Schepenen zitten,
onze schepen van feestelijkheden die
onze Karnavalstoet laat verminken voor
de Koning en de Koningin.
Ik denk dat die liever de stoet zouden
zien gelijk hij is, onvervalst met zijn vuile
janetten en vele vermakelijkheden. Dan
onze schepen van milieu de bomen en
struiken van het park laten nummeren
dat is niet veel, maar het park laten on
derhouden dat is iets anders. Dan sport,
het uiterlijk van onze sportpleinen is
goed, maar de pleinen zelf laten veel te
wensen over, ook onze schepen van Kui
tuur is tot nu toe een grote nul geweest.
Ik heb zo wat de ouderdom bereikt
waar ge veel tijd in hebt, ik ben nog
goed met de fiets en ook te POOT, ik ga
zo gans Aalst en Groot Aalst eens af het
zij met de fiets of te voet, ik hoor veel
en zie veel, ik heb veel goede relaties
met politieke vrienden, hier en elders,
tot zelfs in Brussel.
Heren ik ga ophouden met zagen en ik
wens u veel sukses met dit hier.
Ik dank u.
M.M.
mm
EUROPA
DEBATAVOND IN
'T FABRIEKSKEN
JONG SOCIALISTEN
BIJ DE
Misleidende titels
In het Nieuw Aalsters Magazine lezen
we vooral „Debatavond in 't Fabrieks-
ken bij de jong-socialisten". Deze penne-
vrucht van Willy de Turck is op zijn
zachtst gezegd (wellicht bewust want hij
wist duidelijk hoe de vork indesteel zat)
misleidend.
Dat 't Fabrieksken van de jong-socia
listen zou zijn of dat de medewerkers
van 't Fabrieksken allemaal jong-socia-
listen zouden zijn is gewoon larie en
apekool. Als Willy de Turck, die noch
tans af en toe een pint komt drinken in
't Fabrieksken, het langs de pers wil dis-
krediteren willen wij daarover bij een
volgend bezoek tussen pot en pint wel
eens praten.
N.B. Bedoelde avond was wel georga
niseerd door de jong-socialisten en zij
hadden daarvoor op die avond de zaal
van 't Fabrieksken ter beschikking.
Donderdag 16 februari
CRIA CUERVOS
(Spanje/1976 - regie en scenario Carlos
SAURA - met Geraldine CHAPLIN -
97').
Speciale Prijs van de Jury op het Festi
val van Cannes '76.
Een subtiele en bijzonder uitgepuurde
film die de kwetsbaarheid en gevoelig
heid van een kind tegenover de aggres-
sieve wereld van de volwassenen toont.
Een politieke analyse van de film toont
ons in de vele symbolen een aanval op
het godsdienstig formalisme van de
Spanjaarden, op de dictatoriale vader
figuur Franco), een doorbreken van
de drie grote Spaanse taboe's leger,
politiek en seks.
De film is een allegorie met maatschap
pijkritische en satirische inslag op een
Spanje dat gekneld zit tussen de burger
oorlog, het Franco-bewind en de over
gangsfase van dit diktatoriaal regime
naar een nieuwe demokratische maat-
schappijvorm.
Fascinerend spel van de achtjarige Ana
Torrent I
Bronnen Zoom.
De films vinden nog steeds plaats in de
zaal van het Jezuïetencollege, Pontstraat.
Begin 20.00 u. STIPT A.U.B.
Ugo de Pugo.
lir frffL
SMESSriÉ*- - -
K.F.L.
FILMPROGRAMMATIE
FEBRUARI
Donderdag 2 februari
THE MAN WHO WOULD BE KING
(VSA/1975 - regie John HUSTON - met
Sean CONNERY en Michael CAINE -
129').
Het scenario is gebazeerd op een kort
verhaal van Kipling, dat zoals in bijna
elk van zijn werken een imperialistische
trots uitstraaltde Britse kolonialistische
politiek uit de tijd van koningin Victo
ria. Huston bleef trouw aan de geest van
het werk, maar weet op subtiele manier
te ironiseren en te realiveren.
De rijkdom van de film ligt in de wijze
waarop Huston zowel in script (draai
boek) als in mise en scène (Regie) zijn
gevoelswereld en levensfilosofie (nl. de
wil en het doorzettingsvermogen, de
obsessie van het risico, „de voortduren
de test met zichzelf) in eenvoudige maar
krachtige simbolen omzet.
Prachtige fotografie van Oswald Morris.
Indrukwekkende prestatie van Sean
Connery (wiens James Bond-image hier
mee definitief werd doorgeprikt).
Telkens in Stadsschouwburg, Vredeplein,
te 20.30 u.
Zondag 26 februari
CHRONIQUE DES ANNEES DE
BRAISE.
(Algerië/1975 - regie Mohammed
LAKHDAR-HAMINA- 170')
Gouden Palm op het festival van Cannes
1975.
De film neemt een aanvang in 1939 en
eindigt met het uitbreken van de onaf
hankelijkheidsstrijd van Algerië op
11 nov. 1954 de kineast beschrijft in
dit „vrijheidsepos" de jaren van groeien
de opstandigheid vóór de omwenteling.
Het vereenvoudigen en aanschouwelijk
maken van een ingewikkelde politieke
en sociale realiteit (de uitbuiting en on
derdrukking door de Franse koloniza-
tor) in epische vorm heeft een grondige
politieke analyse echter belet. In eigen
land kreeg Chronique... trouwens de
deur op de neus omwille van het verwijt
dat de film té nobel, té humaan is en de
(Franse) kolonizator niet voldoende in
zijn hemd zet.
Aan de andere kant heeft dit echter ook
tot gevolg dat de film noch demagogisch
noch pamflettair is geworden.
Zondag 12 februari
MEAN STREETS
(USA '74, M. SCORSESE).
Verder werden geprogrammeerd
12 maart: DZIEJE GRZECHU
(W. BOROWCZYK, Polen
'75).
2 april SLEUTH
(J. MANKIEWICZ, Groot-
Brittannië '72).
16 april THE PHANTOM OF THE
PARADISE (BJ3IAN DE
PALMA, USA '74).