vMHWJtoWMiMimrHm FILM 1 tt NIHMMfMWUSflHffMHniKBmaMHWIUfHMmM IMIIf iHMMWIMW ANTRAKT PRESENTEERT IN FEBRUARI Ik had een maand tijd om alles rustig te bekijken, te behangen en te herstellen zo had mevrouw gezegd. (In februari zou ik pas voor het eerst huur moeten betalen hebben, overeengekomen huur prijs 4.500 fr.). Maar mevrouw Marcelis veegt blijkbaar haar gat aan mondelinge overeenkom sten, want achter mijn rug heeft ze het 8MB huis rustig vijftig verhuurd of was het MB andersom SM Wat leert men daarnu uit, nooit zal ik nog iemand op zijn woord nemen en (Iff niemand moet mij nog ooit iets beloven want ik zal pen en papier boven halen en waaaaaardevolle kontrakten sluiten. Maar dat geloof ik zelf niet. (Naam en adres op de redaktie bekend). Heren, Ik verwonder mij erg sterk over u en uw krant, uw krant noemt ge Vies Oiisjt Maar daar kan ik niet veel van merken, ik zou hem sneller Proper Aalst heten, want ge zit met uw neus op een vuilnis belt en toch zwijgt ge er als vermoord over, of hebt ge de stortplaats achter de Academie van Schone Kunsten soms nog niet gezien Dan hebt ge ook nog het plein neven het museum, en dat alles op een paar honderd meters van het stadscentrum, en dat is nog niet alles, ziet het Belfort, de muren van de acade mie, het dak van het oudhospitaal, het huis recht over onze oude Sint-Martinus- kerk, de kerk van het Begijnhof, de ge vel van het Landhuis. En zo kan ik nog vele gevallen in en rond Aalst opnoemen, ik zou eens wil len weten waar al onze Schepenen zitten, onze schepen van feestelijkheden die onze Karnavalstoet laat verminken voor de Koning en de Koningin. Ik denk dat die liever de stoet zouden zien gelijk hij is, onvervalst met zijn vuile janetten en vele vermakelijkheden. Dan onze schepen van milieu de bomen en struiken van het park laten nummeren dat is niet veel, maar het park laten on derhouden dat is iets anders. Dan sport, het uiterlijk van onze sportpleinen is goed, maar de pleinen zelf laten veel te wensen over, ook onze schepen van Kui tuur is tot nu toe een grote nul geweest. Ik heb zo wat de ouderdom bereikt waar ge veel tijd in hebt, ik ben nog goed met de fiets en ook te POOT, ik ga zo gans Aalst en Groot Aalst eens af het zij met de fiets of te voet, ik hoor veel en zie veel, ik heb veel goede relaties met politieke vrienden, hier en elders, tot zelfs in Brussel. Heren ik ga ophouden met zagen en ik wens u veel sukses met dit hier. Ik dank u. M.M. mm EUROPA DEBATAVOND IN 'T FABRIEKSKEN JONG SOCIALISTEN BIJ DE Misleidende titels In het Nieuw Aalsters Magazine lezen we vooral „Debatavond in 't Fabrieks- ken bij de jong-socialisten". Deze penne- vrucht van Willy de Turck is op zijn zachtst gezegd (wellicht bewust want hij wist duidelijk hoe de vork indesteel zat) misleidend. Dat 't Fabrieksken van de jong-socia listen zou zijn of dat de medewerkers van 't Fabrieksken allemaal jong-socia- listen zouden zijn is gewoon larie en apekool. Als Willy de Turck, die noch tans af en toe een pint komt drinken in 't Fabrieksken, het langs de pers wil dis- krediteren willen wij daarover bij een volgend bezoek tussen pot en pint wel eens praten. N.B. Bedoelde avond was wel georga niseerd door de jong-socialisten en zij hadden daarvoor op die avond de zaal van 't Fabrieksken ter beschikking. Donderdag 16 februari CRIA CUERVOS (Spanje/1976 - regie en scenario Carlos SAURA - met Geraldine CHAPLIN - 97'). Speciale Prijs van de Jury op het Festi val van Cannes '76. Een subtiele en bijzonder uitgepuurde film die de kwetsbaarheid en gevoelig heid van een kind tegenover de aggres- sieve wereld van de volwassenen toont. Een politieke analyse van de film toont ons in de vele symbolen een aanval op het godsdienstig formalisme van de Spanjaarden, op de dictatoriale vader figuur Franco), een doorbreken van de drie grote Spaanse taboe's leger, politiek en seks. De film is een allegorie met maatschap pijkritische en satirische inslag op een Spanje dat gekneld zit tussen de burger oorlog, het Franco-bewind en de over gangsfase van dit diktatoriaal regime naar een nieuwe demokratische maat- schappijvorm. Fascinerend spel van de achtjarige Ana Torrent I Bronnen Zoom. De films vinden nog steeds plaats in de zaal van het Jezuïetencollege, Pontstraat. Begin 20.00 u. STIPT A.U.B. Ugo de Pugo. lir frffL SMESSriÉ*- - - K.F.L. FILMPROGRAMMATIE FEBRUARI Donderdag 2 februari THE MAN WHO WOULD BE KING (VSA/1975 - regie John HUSTON - met Sean CONNERY en Michael CAINE - 129'). Het scenario is gebazeerd op een kort verhaal van Kipling, dat zoals in bijna elk van zijn werken een imperialistische trots uitstraaltde Britse kolonialistische politiek uit de tijd van koningin Victo ria. Huston bleef trouw aan de geest van het werk, maar weet op subtiele manier te ironiseren en te realiveren. De rijkdom van de film ligt in de wijze waarop Huston zowel in script (draai boek) als in mise en scène (Regie) zijn gevoelswereld en levensfilosofie (nl. de wil en het doorzettingsvermogen, de obsessie van het risico, „de voortduren de test met zichzelf) in eenvoudige maar krachtige simbolen omzet. Prachtige fotografie van Oswald Morris. Indrukwekkende prestatie van Sean Connery (wiens James Bond-image hier mee definitief werd doorgeprikt). Telkens in Stadsschouwburg, Vredeplein, te 20.30 u. Zondag 26 februari CHRONIQUE DES ANNEES DE BRAISE. (Algerië/1975 - regie Mohammed LAKHDAR-HAMINA- 170') Gouden Palm op het festival van Cannes 1975. De film neemt een aanvang in 1939 en eindigt met het uitbreken van de onaf hankelijkheidsstrijd van Algerië op 11 nov. 1954 de kineast beschrijft in dit „vrijheidsepos" de jaren van groeien de opstandigheid vóór de omwenteling. Het vereenvoudigen en aanschouwelijk maken van een ingewikkelde politieke en sociale realiteit (de uitbuiting en on derdrukking door de Franse koloniza- tor) in epische vorm heeft een grondige politieke analyse echter belet. In eigen land kreeg Chronique... trouwens de deur op de neus omwille van het verwijt dat de film té nobel, té humaan is en de (Franse) kolonizator niet voldoende in zijn hemd zet. Aan de andere kant heeft dit echter ook tot gevolg dat de film noch demagogisch noch pamflettair is geworden. Zondag 12 februari MEAN STREETS (USA '74, M. SCORSESE). Verder werden geprogrammeerd 12 maart: DZIEJE GRZECHU (W. BOROWCZYK, Polen '75). 2 april SLEUTH (J. MANKIEWICZ, Groot- Brittannië '72). 16 april THE PHANTOM OF THE PARADISE (BJ3IAN DE PALMA, USA '74).

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Vies Oilsjt | 1978 | | pagina 11