DE WEIDE mam mmmmiiiMimmm 3 iEM WZm OP ZATERDAG 11 MAAR" HIELD DE WEIDE, BRUSSEL SE STEENWEG 159 TE AALST, HAAR JAARLIJKSE OPENDEURDAG. VIJF JAAR BESTAAT DEZE ERVARINGS GERICHTE KLEUTERSCHOOL NU, EEN JUBILEUM DAT TOT NOG TOE IN ALLE STILTE „GEVIERD" WERD. in september '73 opende dr "schooltje voor de eerste maal zijn - .deuren. Het zou geen mastodont_ van een school worden, zei men. -Het mocht geen bankje-zitten en. zandbakje-spelen op commando "worden, zei men. De eerste groep- ouders hadden immers het boek van A.S. NEILL „Summerhill" ge ■lezen. De Nederlandse ondertitel, ervan luidde „anti-autoritaire op "voeding". Een zinsnede die trou- _wens nu vervangen is door de groep „ervaringsgerichte opvoe" -ding" zou men nu liever zien.. Voor de gewone Aalsterse sterve ling is het dikwijls maar een vreemd gedoe. Soms, en dat is niet dikwijls, wordt hij met dit feno meen eens geconfronteerd. En toch is het wel eens de moeite om dieper daarop in te gaan, al was het alleen maar omdat wij ook kinderen hebben die ergens op een „normale" school „zitten". Wat je opvalt bij het binnenkomen op het terrein aan de Brusselse Steenweg is het dubbele hekken op de meeting, zegt men je, is er onder de kinderen afgesproken dat men niet daarover mag klimmen. Hoe op de meeting Elke week vergaderen de kinderen en de op voeders om samen over lopende zaken te spreken. Het kind kan op die manier inspraak hebben in zijn eigen opvoeding. Bovendien is het zo dat het kind elke dag vrij kan kiezen tussen ver schillende activiteiten (het hoeft niet op commando te klimmen, te schilderen of te luisteren naar ver halen). De eigen persoonlijkheid van het kind kan op die manier tot uiting komen en niet alleen dat die opvoeding in vrijheid (waar hebben we dat woord lang geleden ooit nog eens gehoord?) leidt niet tot een egoïstisch denken bij het kind maar het leert samenspelen en -werken met anderen op een ongedwongen manier (zij zelf heb j-ben immers de regels samen be j_paald). Aan die vrijheid hebben de ouders j_nog een andere dimensie toege voegd de school moet pluralis- -tisch zijn, vinden ze. De bedoeling is dat de kinderen zelf zo veel "mogelijk vanuit persoonlijke en ge meenschappelijke ervaring hun omgeving leren kennen en zelf -later waarden en onwaarden kun nen bepalen. Alleen op die manier "voedt men reeds vanaf een jonge leeftijd zijn kinderen op met een kritische houding. Niet wat hen „voorschoteld wordt, is in se goed eerst wat zij zelf als dusdanig er varen, wordt dat". Wat men vooral probeert te ont wikkelen, is dus De mogelijkheid tot kommu- nikatie. De mogelijkheid tot echte en hechte samenwerking. Het vermogen zich in een groep te integreren. Het vermogen zich te distan- ciëren (ieders mening dient ge respecteerd). Een zin voor rechtvaardigheid. Een volledige ontplooiing van de mens niet alleen verstan delijke, maar ook emotionele, lichamelijke, sociale aspecten. Kritische zin. Benieuwdheid. Een zin voor spel. Persoonlijk zagen we graag aan deze lijst uitdrukkelijk de ouder wetse „sobrietas" ofte soberheid toegevoegd. Is dit trouwens niet een van de grootste tekortkomin gen in onze consumptiemaat schappij En de Ouders Vroegen we Elke veertien dagen brengen deze het over hun hart, een meedogenloze vergadering mee te maken. Niet alleen de financiële zijde van de.- kleuter school en de basisschool worden daar besproken (het hele experi ment wordt door de ouders be taald, wat dikwijls tot de conclusie leidt dat het hier slechts een „eli tair" schooltje betreft, alhoewel elke ouder zelf bepaalt hoeveel hij KAN bijdragen) maar op de eerste plaats de pedagogische problemen [van de voorbije weken. In welke school krijg je zulke onderwijzers en ouders nog die zo intens „hun" kinderen volgen Bij het volgen van zo'n vergadering viel ons wel duidelijk op, dat de meeste ouders zelf op zoek waren naar echte „waarden", ledereen had zo zijn eigen oordeel volgens de enen moest het verstandelijke hoger geschat worden (je kind komt later in de middelbare toch op een „normale" school terecht), anderen vonden dat het manuele, handarbeid, en het expresieve en emotionele meer aan bod moest komen. Nu kan men daaruit besluiten wat willen die onnozelaars van ouders dan hun kinderen meege geven, maar juist in dit zoeken naar een overeenstemming tussen de verschillende opvattingen meenden wij een positieve noot te mogen vinden elk individu leeft in een gemeenschap, en bei den moeten met elkaar leven I En dan dacht ik terug aan het moment waarop de kinderen circus gespeeld hadden zo over tuigend had nog geen enkele clown voor mij gespeeld. Als wij maar weer kleuters waren. Dan konden wij in De Weide samen spelen. dacht ik toen, maar voor mij zal het wel hopeloos te laat zijn, tot dat mijn baas zegt dat ik weer aan I recyclage toe ben, en dat kon nog tot mijn volgend leven duren. VERDERE INFORMATIE VINDT U OOK IN DE NIEUWE BROCHURE „DE WEIDE 5 JAAR" (50 FR.) WAARIN OUDERS EN STAF LEDEN EEN ZO OBJECTIEF MO GELIJKE EVALUATIE PROBEREN TE GEVEN HEBBEN. OP VRIJDAG 28 APRIL ZIJN ER OOK MENSEN VAN DE WEIDE AANWEZIG OP DE AVOND ROND HET GESPREKSTHEMA „VAN SCHOOLTROEP NAAR SCHOOL- GROEP" (ZIE KALENDER). 300.000 WERKKRACHTEN TE HUUR... En er zijn voor heel België 4.000 openstaande betrekkingen. Ziet ge nu dat er werk is, als ge wilt werken tenminste. Maar wie wil er nu nog werken Neen, den dop moet gezuiverd worden van al die profiteurs. En de regering vindt daar iets op. Het schandalige voorstel zou er uit be staan dat de werkloze slechts van werkloosheidssteun zou kunnen genieten tijdens de periode over eenkomstig met de periode die hij laatst gewerkt heeft. De tweede maatregel zou betrekking hebben op werklozen die geen gezinshoofd zijn. Men denkt er aan hun werk loosheidsvergoeding na één jaar drastisch in te krimpen. De werklozen die reeds de eerste slachtoffers zijn van de krisis zou den dus terug de eerste geviseer- den zijn. Gaan B.S.P. en C.V.P. de verwor venheden van tientallen jaren so ciale strijd te niet doen

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Vies Oilsjt | 1978 | | pagina 3