1 h KUNSTFORMATIEF AALST 78 ntiwmimwmMi IVMMOIMAiMMIMUMWniNAVINUUMMMVIIMI! i\l i ANVuutrdvttv I: AVvilflf'jfï door verbod van binnenkomen, bemoeilijken van regularisaties, weigeren van de toelating aan werkgevers om nog vreemde lingen aan te werven... DE LAATSTE ONTWIKKE LINGEN VANAF 1970 Nadat enkele besluiten en wetten de positie van de gastarbeiders strenger hebben gereglementeerd, kennen we toch nog een illegale binnenkomst van gastarbeiders. In 1974 werd de toestand van alle illegaal in ons land verblijvende gastarbeiders geregulariseerd wat gepaard ging met heel wat bruuske uitwijzingen. Vanaf 1974, tengevolge van de nu nog aanhoudende ekonomische recessie werd de immigratie definitief stopgezet. ENKELE VASTSTELLINGEN Wat zich in de 5 fasen afspeelt is een proces, dat zich steeds her haalt Wegens tekort aan inlandse arbeidskrachten worden vreemde lingen voor bepaalde sektoren (vuilste werk) aangetrokken. Het gaat een tijd goed, daarna komt een periode van ekonomi sche recessie met een tekort aan werk, dus de eerste die buiten moeten zijn de vreemde arbeiders, teneinde deze vrijgekomen ar beidsplaatsen te laten innemen door Belgische werknemers. Het werk is immers minderwaardig, ongezond, vuil, waarvan wij vies zijn. Het is zelfs aangetoond met cijfers dat in tijden van ekonomi sche recessie de werkloosheid bij Belgische werknemers enorm stijgt, terwijl dit bij vreemde arbeiders eerder miniem is. De administratieve en wettelijke maatregelen die genomen worden om de tewerkstelling van vreemde lingen te stimuleren, beperken, be letten of verbieden zijn totaal af hankelijk van de ekonomische be wegingen van laagconjunctuur naar hoogconjunctuur (en omge keerd). Immigratie wordt dus gezien in functie van de economische groei. Vandaar dat ook alle maatregelen een tijdelijk karakter hebben wat een struktureel en grondige aan pak van de sociale problemen van de gastarbeiders onmogelijk maakt. De integratie waarvan na '61 spra ke is, blijft echter ondergeschikt aan het tewerkstellingsbeleid en de ekonomische toestand. Hoe het konkreet zit in het Aal- sterse, belichten we in een volgend artikel teneinde deze historische evolutie en huidige toestand in concreto in onze eigen streek te verduidelijken. laagconjunctuur 't ga slecht. hoogconjunctuur 't ga goed. ekonomische recessie achteruitgang, teruggang van de ekonomie. a In Het Oud-Hospitaal was tijdens de maand maart een: tentoonstel ling te zien met werken van kunste naars die iets met Aalst te maken hebben. „Kunstformatief" werd deze manifestatie gedoopt. Het was weerom een expositie die het bekijken waard was, er werd gepoogd een sluier van de ingewik kelde kunstterminologie op te lichten. De voorgestelde werken werden in de context van dit po gen naar kunstrichtingen onderver deeld. Omtrent de keuze van de kunstenaars, het gerechtvaardigd zijn als voorbeeld bij de uitleg en de artistieke waarde van elk werk blijven wij op het droge. Eddie Monsieur schrijft in de cata logus dat „Kunst ten onrechte vele jaren het domi in van een elite is geweest". Het is alleen spijtig dat een dergelijke manifestatie daar aan niets zal veranderen, dat dit zelfs ternauwernood als een van de redenen van dergelijke organisatie dient aangestipt. Het zou wense lijk zijn dat onze ministers, stads besturen en culturele verenigingen eens over onze noordergrenzen gingen kijken om te weten hoe zij aan kunstverspreiding moeten doen en het contact met alle lagen en leeftijden van de bevolking en het kunstwerk kunnen bestendi gen. Men heeft er kunstuitleencen tra, subsidieregelingen, rondrei zende expo's, thematische expo's enz... Ook door een gerechtvaar digde steun aan de kunstenaars werkt men redelijke prijzen in de hand wat het voor de gewone man ook gemakkelijk maakt. In verband met deze informatie die niet alleen op de elite is ge richt maar ook doelbewust op onderwijs.en jeugd, vermelden wij een paar erg fijne zinsneden uit de catalogus die heel duidelijk bij iedereen overkomen. Schepen van kuituur. Herman Roels Globaal beschouwd is kunst altijd afhankelijk van het klimaat van de tijd waarin zij lots- verbonden leeft. Ook in deze ten toonstelling komt dit duidelijk tot uiting. De kunstenaar als individu krijgt hier meer betekenis, zodat het „kunstenaarstype" nog meer ge stalte krijgt en entiteit wordt met een eigen gelaat in de gemeen schap. Roger D'HondtHet hyper effect werd vooral aangebracht door Amerikaanse en Zwitserse kunstenaars. Het beeld treft door zijn nauwkeurigheid en glamour. Dit laatste wordt vooral in de hand gewerkt door de helderheid van het be'eld. De kunstenaar on derzoekt in zijn werk de situatie waarin hij zich bevindt. Van daar uit tracht hij in contact te treden met de toeschouwers zonder ech ter zijn beeldende taak uit het oog te verliezen. De kijker moet als het ware daaruit opnemen wat hem speciaal aantrekt. Het constructivisme tracht ons via visuele middelen zijn bron te laten aanvoelen. Deze kan van zuiver natuurlijke oorsprong zijn of we tenschappelijk. Dat de Rank zich inspant om te pleiten voor een museum voor moderne kunst in onze stad vin den wij heel positief. Ook de ver zuchtingen van Eddie Monsieur liggen in die lijn. Wij hopen dat deze vereniging en hun spreekbuizen deze inspannin gen niet voor hun persoonlijk ima go of omwille van de politiek doen en dat zij zullen openstaan om samen te werken met andere groe peringen en individuen. Zoals in Nederland blijkt is niet de ruimte het belangrijkst maar bekwaam personeel en fantasierijke organi saties. Hopelijk wordt cultuur niet het zoveelste slachtoffer van onze politieke en ideologische twistjes die het klimaat in Aalst in alle op zichten naar de vaantjes helpen. Proficiat aan het stadsbestuur voor de catalogus. Spijtig dat de organi saties van Andy-Cap S eind vorig jaar van schepen Roels te horen kreeg dat een catalogus niet door de stad op zich zou genomen wor den omwille van het precedent dat daarmee zou geschapen worden. Schepen Monsieur dacht er blijk baar anders over. Ook proficat voor het personeel van het Oud-Hospitaal dat er nu eindelijk eens rondliep (en dan nog mit de glimlach) en die na lang zoeken nu toch het nodige ophangmateriaal heeft gevonden.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Vies Oilsjt | 1978 | | pagina 5