Ritiinwiraw mvmmt* Nv^iiHTtvMf* hi 1 W w •3% *2^ TO TO TO IV 1 i-TV/ - -- fi flBl Mr Ft FILM 3K,: FILMPROGRAMMATIE ANTRAKT (In Stadsschouwburg, Vredeplein). TELKENS TE 20.30 u. Zo. 2 april SLEUTH De Speurhond /,,De wereld is een schouwtoneel, elk speelt zijn rol, elk krijgt zijn deel". Dit reeds duizendmaal te pas en te onpas ge bruikte citaat zit hier stevig op zijn plaats mits een kleine aanvul ling „elk kijkt ernaar...". Wanti de kracht en het raffinement van] Sleuth liggen vooral in het spel! met en van de toeschouwer. Hij isj in de eerste plaats de akteur vanl Mankiewicz, want hij kijkt en leeftl mee. Zonder de medewerking vanl de toeschouwer zou Sleuth een] tamelijk zinloze stijloefening zijnI Je moet in het spel dat voor jeI gretige ogen en oren opgevoerd! wordt, opgaan, je moet je - al was] het maar om jezelf een plezier tel gunnen - laten beetnemen door] Olivier in het eerste bedrijf, door? Caine in het tweede en door] Maniewicz in het derde. Het was] inderdaad oorspronkelijk eenj toneelstuk van Anthony Shaffer scenarist van Frenzy - dat door de| auteur zelf voor de film werd aan gepast en dat door Mankiewicz let-: terlijk wordt opgevoerd in een[ regie die de regie van een regie is.l Wat op het toneel hoogstwaar-S schijnlijk niet kon omdat de toe schouwer daar zelf moet uitkiezen! naar wat hij kijkt en a.h.w. gekon-| ditioneerd wordt door de „présen-i ce" van de akteurs, of de auteur,] de regisseur en de akteurs dat nu[ willen of niet. In dit geval vind ik] het volledig verantwoord dat del filmregisseur je dwingt te kijken] naar wat hij wil en je dus de gele-L genheid niet laat af te dwalen of| voorbarige konkluzies te trekken. Mankiewicz doet dit trouwensl atlijd, zijn films zijn steeds toneel matig. In wezen, maar uiterstB filmisch qua uitvoering, een para-I doks dat tot nog toe hij alleen aan-l vaardbaar heeft weten te makenL (cfr. The Honeypot, The Barefoot] Contessa, Julius Caesar, Suddenly] Last Summer, enz.), wat niet wegT neemt dat het onderwerp nu eens] boeiend., dan weer onbelangrijk] kan zijn. Het onderwerp van Sleuth vind ikl ongemeen boeiend, omdat het] naar het essentiële van de verhou-| dingen tussen de mensen grijpt het spel dat alles domineert, het! spel van sterken tegen zwakken,! van extraverten tegen introverten, van man tegen vrouw, van man| tegen man, enz. En omdat het spel totaal is, d.w.z.l dat het zich uitdrukt zowel in een] trek als in een kreet, in een gebaar| als in een blik, dat het spel overal! aanwezig is, in het dekor, in de] kostumes, in de muziek en... In] de zaal. Het is, naar mijn gevoel,] de allereerste maal dat men, op! film, het spel tot in zijn uiterste] konsekwenties heeft gespeeld, met, zoals bij alle spelen, een win naar maar wie die winnaar is, is[ helemaal niet zeker Daniël Van Avermaet.| Regie Joseph L. Mankiewicz,] Vertolking Laurence Oliver,! Michael Caine, Engeland, 1972,] 138 minuten. FILLEMINTFABRIEKSEN Zon. 2 april AMERICAN GRAFFITI (USA 1973 - regie George LUCAS - met o.a. Richard DREYFUSS - muziek 42 nummers uit de jaren 50 en 60). Een prachtig-gestileerde rekon- struktie van een zomeravond anno 1962 in een klein stadje ergens in Californië .een avond waarop het afscheid van een schooljaar gevierd wordt, maar ook het afscheid van een kindertijd, het begin van de volwassenheid. Een avond die nochtans nauwelijks verschilt van vele andere, in een wereld verdeeld tussen de plaatselijke drugstore- drive-in, waar meisjes op rol schaatsen hamburgers serveren, en de enige grote straat waar einde loos wordt rondgetoerd in de meest bizarre vehikels. George Lucas heeft dit alles zelf zeker in beeld gebracht als een mijmering, een melancholische kijk op zijn eigen jeugd en tegelijk als afscheid aan een tijdperk. AMERICAN GRAFFITI is een stuk Americana dat voor de he dendaagse grootstadmens moet overkomen als een bevrijding en als een verre droom toen alles nog mogelijk leek. Toen Viëtnam, de Pentagon Papers en Watergate on mogelijke dingen leken en juist door dat gevoel mogelijk werden. American Graffiti is The Last Pic ture Show revisited... Perfekt gekozen lokaties, prachti ge beelden, uitstekende vertolking van jonge onbekende akteurs, minutieus samengestelde klank band (met de legendarische dj Wolfman Jack) kortom MIS EM NIET BESTE MENSEN II! Denk erom, als je komt, kom dan astemblieft op tijd 20.30 u. in de zaal van 't fabrieksken. (Bron F. TV). PHANTOM SE. OF THE PARADI- KFL-FILMPROGRAMMATIE APRIL Do. 13 april CADAVERI ECCELENTI (It./Fr. 1976 - regie Francesco] Rosi -met Lino VENTURA -110'). De film draait rond twee polen een politieverhaal en de politieke] analyse. Speuder Rogas Ventura) wordt] belast met het onderzoek naar de] moord op een aantal magistraten. Zijn superieur schrijft die misdaad- golf toe aan anarchistische groepe ringen, maar naarmate de enquête] vordert ontdekt Rogas steeds meer] corruptie, machtsmisbruik, leu gens en schandalen en rijst bij hem het vermoeden van een uiterst I rechts komplot, waarbij politie en leger betrokken zijn. Centrale politieke thema is hetj faillissement van de versleten en door korruptie verzwakte Demo- crazia Christiana, die sinds 1947 j onafgebroken aan de MACHT isj geweest. Rosi ontwart de ingewikkelde I strukturen van de macht en het ge zag in een land waar de korruptie j ingebouwd is. Nota beene zonder in herhaling! te willen vervallen plaats en uur St. Jozefskollege 20.00 u. (niet- Aalsters uur). Zondag 16 april. De ene oude griezelgod na de andere moet eraan geloven. Na de „desakralizering" van Franken stein door Brooks en Morrissey en van Dracula, eveneens door deze laatste, geeft nu Brian de Palma het spook van de opera een „beurt". Met één legende stelde hij zich daarbij niet tevreden, en daarom verweefde hij in zijn sce nario ook nog elementen uit Goethe's Faust" en Wilde's „Picture of Dorian Gray", daarbij de hele boel overbrengend naar de huidige popscène. Swan (Paul Wil liams) is een uitermate verloederd impressario die zelfs zijn ziel aan de duivel verkocht heeft om de koning van de internationale pop- business te worden. In het pakt dat hij met de duivel gesloten heeft, staat ook nog boven zijn met bloed geplaatste handtekening dat hij eeuwig jong zal blijven, ter wijl een opname van hem op een videotape in zijn plaats veroudert. Swan heeft zoveel omgang met de duivel gehad, dat hij een en al ver dorvenheid geworden is wanneer hij op een dag de ideale muziek hoort voor de geplande opening van zijn „paradise" (een enorme koncerthall) laat hij de partituur stelen en de komponist Winslow Leach - die en passant nog ver liefd geworden is op een van Swans zangeressen Phoenix - weet hij zelfs tot in Sing Sing te doen belanden. Maar Winslow zint op wraak. De Palma's film speelt op twee niveaus het is duidelijk een pas tiche op een stel oude legendes en films (zelfs Hitchcocks Psycho gaat mee door de buis), maar daar naast is toch ook duidelijk de ambitie aanwezig een hele kijk op de popwereld in beeld te bren gen. Een wereld van korruptie, lawaai en hysterie die vorm krijgt door helle kleuren, flitsende montages en akrobatische camerastanden. Popfans zullen dan ook pret bele ven aan de manier waarop Paul Williams de popkuituur pasti- heert in nummers die gaan van de irock uit de jaren vijftig tot de ichtenrock der afgelopen jaren. (USA, 1974,91 minuten) Door onvoorziene omstandigheden (de provinciale operator liet ons in de steek) kon de film „Chroniques des années de braise" niet door gaan. Voor dit seizoen zal hij alles zins niet meer gedraaid worden. Door een gezamelijke actie van de filmclubs wordt nu opnieuw appa ratuur van het ministerie ter be schikking gesteld voor V.Z.W. 's. Dit was afgeschaft wegens bezuini gingen door de staat. Vanaf nu zijn onze projecties op groot scherm (5 m breed) en zeer helder. k

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Vies Oilsjt | 1978 | | pagina 8