RBEIDERSBEWEGING
AALST
i
i
i
s
INNOVATE
IK MWnDTWll A IIUIUUMI(4flllBfnWUU/WUnKVWA MM VniMJllfMKFMWnVl^lfV
s
a
I
In de MIKIS-CLUB, het lokaal van de
KP-AALST, werd donderdagavond
20 april jl., het recente ACW-DOCU
MENT voorgesteld. Dit door ACV-Ver-
bondssekretaris Piet VAN TITTEL
BOOM, van het arrondissement AALST.
Hij deed dit voor een gehoor van een
25-tal partijmilitanten en syndicalisten.
Spreker werd ingeleid door Raymond
DE SMET, partijsekretaris van de
KP-AALST. Deze stelde dat de bedoe
ling van dit initiatief, niet zozeer was
om de tekst van het document volledig
door te nemen, doch de geest waarin het
document tot stand gekomen is weer te
geven. Alsook de weerslag en de per-
spektieven ervan toe te laten lichten
door een syndicaal verantwoordelijke.
De ACV-sekretaris wenste 3 opties te
belichten.
- Waarom een nieuw document
- De struktuur ervan.
- De kernpunten (dixit VAN TIT
TELBOOM knelpunten).
Men is afgestapt van „RERUM NOVA
RUM" (1891) na mei '68 met een
brochure „BOUWEN VOOR MOR
GEN", ook het „HEIZELMANIFEST"
genoemd. De fundamenten van dit
manifest waren waarheid, rechtvaardig
heid, liefde, en hierbij de arbeid onder
lijnend.
In maart '78 dringt een nieuw document
zich op. Men heeft namelijk vastgesteld
dat een deel van de inhoud van het
Heizelmanifest gerealiseerd is, en dat de
beginselverklaring door de feiten achter
haald is.
De hoofdreden voor een nieuw docu
ment is echter de nieuwe sociale evolu
tie, en nieuwe gevoeligheden zoals de
situatie van de vrouw, het leefmilieu, de
problematiek van de groei van de eko-
nomie en de basisdemokratie d.w.z. de
besluitvorming meer naar de basis bren
gen.
Aan dit nieuwe document of manifest
moet een programma toegevoegd wor
den, stoelend op de doelstellingen,
m.a.w. wat wordt het konkreet pro
gramma van de kristelijke arbeidersbe
weging. Het feit dat vernoemd manifest
nog niet naar buiten getreden is, dat
bedoeld programma nog in de maak is.
Er wordt aan gewerkt door het ACV.
Beiden kunnen dan samengebundeld en
mekaar aanvullend naar buiten voorge
steld worden.
Het ACW-DOCUMENT is van het model
CARDIJN zien, oordelen, handelen.
Het houdt een analyse in van de pro
blemen rond de arbeid, het geeft een
motivering van de beoordeling, en duidt
de voorwaarden tot omzetting naar de
praktijk.
De fundamentele doelstellingen van het
document zijn een kompromistekst tus
sen ACW en MOC. (Mouement Ouvrier
Chretien). Daarentegen zal het konkreet
Programma alleen van het ACW zijn
(federalistische struktuur van de bewe
ging).
Het ACW-DOCUMENT is gebaseerd op
T Een rechtvaardiger maatschappij,
gegrondvest op solidariteit van ge
lijkwaardige mensen.
2. Een maatschappij met welzijn voor
iedereen, met voorrang aan het
humane.
3. Een maatschappij solidair in het ge
bruik door iedereen van de natuur
lijke hulpbronnen, produktiemid-
delen en kennis.
4. Een maatschappij gesteund op
menswaardige arbeid.
5. Een maatschappij op demokratische
leest geschoeid, en dit op alle
niveau's.
Vervolgens stipte Piet VAN TITTEL
BOOM de KERNPUNTEN/KNELPUN
TEN aan.
1. De KLASSENSTRIJD deze wordt
objektief ervaren.
Hij is geen doel op zichzelf, doch men
stelt niet uitdrukkelijk dat het een
middel is. Hij wordt niet gepredikt,
doch hij is soms noodzakelijk en niet
altijd onafwendbaar. Buiten de klassen
strijd onderkent men ook de strijd tus
sen groepen, spanningen, generatiekon-
flikten.
2. De VERHOUDING EKONOMI-
SCHE/POLITIEKE DEMOKRATIE.
In het huidige ekonomisch bestel stelt
men de onderdrukking van de faktor
arbeid vast. De finaliteit dient dan te
worden zelfbestuur, planning en demo
kratische besluitvorming. Geen bureau-
kratische overheidsbeslissingen.
3. Men opteert voor een DEMOKRA-
TISCH SOCIALISME, dit in tegen
stelling van totalitaire regimes, imperia
lisme en staatskapitalisme. Dit veronder
stelt de socialisering van de basisgoede
ren, ten dienste van iedereen. Het bezit
van die goederen ondergeschikt aan het
gebruik en opbrengst van de ganse ge
meenschap. Dit kan gebeuren langs toe-
eigening door de staat.
4. De wijsgerige-godsdienstige duiding
van het document. Men vertrekt vanuit
de KRISTELIJKE INSPIRATIE ten
aanzien van de menselijke waarden. De
gradatie ligt hem in het uigangspunt het
welk het EVANGELIE is, ten overstaan
van het marxistische element. Het
Evangelie geeft echter geen duidelijk
maatschappijmodel. De spirituele
dimensie ligt in de zin van het bestaan.
5. De POLITIEKE OPSTELLING
de kristelijke arbeidersbeweging is geen
politieke beweging. Zij is en moet blij
ven IJVEREN voor POLITIEKE ON
AFHANKELIJKHEID van de PAR
TIJEN. Volgens het inzien van Piet
VAN TITTELBOOM zal het ACW
echter nog wel enige jaren een POLI
TIEKE FRAKTIE VORMEN BIN
NEN DE CVP.
Tot slot verklaarde de gastspreker zich
bereid bij het verschijnen van het KON
KREET PROGRAMMA van het ACW,
dit te komen uiteenzetten voor de kring
van arbeidersmensen indeMIKIS-CLUB.
Een initiatief dat ieder rood proletariër,
van welke schakering ook, en elk CAR-
DIJN-discipel en DAENSIST van
AALST, met warme instemming zal
willen begroeten.
NI
POLITIE VERBIEDT
KINDEREN HET SPELEN
De auto's en dus ook de parkings
zijn in onze stad, zoals overal, hei
lig. Voor uitzonderlijke redenen
(foor, markt) moet de auto wel
eens wijken tot groot ongenoegen
van de automobilisten. Zo ook op
het Colinetplein, waar voor het
politiebureau twee Engelse pubs
worden opgebouwd als attractie
voor de Engelse week in de Zout-
straat.
Het half ontruimde plein was voor
de omwonende jeugd een uitnodi
ging om weer, zoals in grootouders
tijd, buiten te gaan spelen in de
ruimte, in de open lucht. Rol
schaatsen, balspelen...
Maar dan komt de politieagent
voor de proppen, neemt de stoute
kindertjes hun bal af en stapt
triomfantelijk ermee de politie-
bunker binnen. „Uw pa mag erom
komen".
Wat baten woonerf en structuur
plan, als de overheid niet zien en
wil
KLASSIEK MAG GEEN
MODE WORDEN BIJ DE
DAMETJES VAN MARIA
In de Humaniora van de Dames
van Maria is „klassiek" geen ijdel
woord.
De zedige schotse plooirokjes zijn
nog altijd in, maar de maagdelijke
witte sokken, symbool van schuch
terheid en nederigheid, moeten uit.
Reden het is plots mode gewor
den. Inderdaad, ruiken die witte
kousjes niet naar punk en rock and
roll Gauw dus lange sportkousen
of nylons, iets wat vroeger verbo
den werd omdat het toen mode
was. Extravagante lui, die Dames I
Straks ontketent Courrèges nog
een rage van groene plooirokskes
dan zien we misschien allemaal
minirokken in de Onderwijsstraat.
Maar hopelijk wordt Latijn weer
geen levende taal, want dan wordt
ook dat taboe en sneuvelt de klas
sieke afdeling van het „vrije"
meisjesonderwijs te Aalst
Ondertussen is het ook steeds de
christelijke meisjes verboden om
goeiedag aan hun evennaasten, die
kunstonderwijs in de Stadsacade-
mie volgen, te zeggen.
De Onderwijsstraat heette vroeger
Achterstraat Achter-Onderwijs-
straat
PUBLICITEIT OP
'T ROND PUNT
VAN DE MARKT
Toen de organisatoren van
11.11.11. vroegen publiciteit aan te
brengen op het rond punt van de
markt, bleek dit „verkeerstech
nisch" niet mogelijk te zijn.
Nu de dekenij van de Zoutstraat-
winkels een publicitaire stunt or
ganiseert met een Britse week
(waarvoor nog rap rap de straat
herlegd werd), is dat wel moge
lijk.En dan nog liefst met 3 bor
den.
De middenstand is natuurlijk be
langrijker dan de honderden mil
joenen mensen die kreperen van
de honger.
BEURTELINGS PARKEREN
Nogmaals komen wij erop terug.
Dagelijks beurtelings parkeren is
uit de tijd en toch zijn er nog stra
ten in Aalst met dit systeem uitge
rust. In de Duivekeetstraat staan
er elke avond vanaf 19.30 uur aan
beide zijden van de straat auto's
geparkeerd. Mensen die uitgaan,
plaatsen hun auto gewoon waar de
meeste staan. Sommigen, die het
reglement kennen, plaatsen hun
wagen op de juiste kant. Een smal
le doorgang met voornamelijk
's avonds veel gevaar voor fietsers
is het gevolg en je riskeert er elke
avond dat je geparkeerde wagen in
de prak gereden worden.
Bij melding van dit alles aan het
politiecommissariaat wordt daarop
geantwoord dat degene die aan de
juiste kant geparkeerd staat, in
zijn „recht" is. Tenminste als hij
daardoor het verkeer niet gehin
derd heeft. Zal dat een hart onder
de riem zijn bij een nachtelijke
aanrijding. In de veronderstelling
dat je daardoor gewekt bent en te
gen de tijd dat je aangekleed en
wel bij je auto bent, is de aanrijder
reeds lang verdwenen en zit je daar
met „je recht" en met de gebak
ken peren. Er zijn nog nooit waar
schuwingen of bekeuringen ge
beurd. Is de politie nogmaals blind
en laks