TONEEL
FI LM
1 èlUJf L»
KALENDER
JANUARI-FEBRUARI
79
FILLEMINTFABRIEKSKEN
JEDER FUR SICH UND
GOTT GEGEN ALLE
Donderdag 18 januari
DER FUSSGAENGER
Donderdag 1 februari
THE SHOOTIST
Donderdag 15 februari
Zondag 11 februari
te 20.30 u.
FREAKS (Tod Browning,
1933, USA)
- VIES OILSJT - VIES OILSJT - VIES OILSJT - VIES OILSJT - VIES OILSJT - VIES OILSJT - VIE
- VIES OILSJT - VIES OILSJT - VIES OILSJT - VIES OILSJT - VIES OILSJT
gg
VIES OILSJT - VIES OILSJT - VIES OILSJT
mensen
Jeugd en stad in onze briefbak ge
kregen. Mooi degelijk gedoe. Veel
informatie over Jaar van het kind en
de verschillende jeugdinstellingen
en zo. Van dë eerste keer nummer4
(1ste jg.) veel goedkoper voor de
post.
Wel plezant blz. 8 hele reeks van
Vlaamse tijdschriften met Cultureel
Jongeren Paspoort-reductie. Vies
Oilsjt weggevallen, wij boos zijn. Wij
nu al drie jaar bestaan en vanaf de
vakantieperiode zomer '78 ook af
slag geven. Maar Trends natuurlijk
veel dikker en Aquariumwereld na
tuurlijk meer viskes in...
Vlaams Blok ook een lokaal gevon
den, moeten dan niet meer op straat
lopen. Hotel de la gare, pour les
flamins dindin (vingerke wijzen naar
zij-zijde van klein kopke).'
Wij vroeger in Oude Abdijstraat veel
canadakes gezien, grooote boomp-
kes en heel sterk zijn. Opeens brede
weg en floep alle boompkes weg.
Ook al lang geleden, nog zelfs geen
rooske in de plaats. Wij ons afvra
gen wanneer nieuwe
Misschien beter zo doorschrijven,
iedereen ons beter verstaan. An
ders zij zeggen, wij onnozelaars. Nu
toch eens oud schrijfwoord „Waar
men kwam langs Aalsterse wegen,
kwam men Danny Denaeyertegen".
Denaeyer DA NIE Voor meer
disco en minder politiek.
Hij nu misschien kwaad zijn, en niet
kunnen lachen.
Wij lachen met karnaval, zal goed
weer zijn.
Jeugdatelier Team, Driesleutelstraat
51 - AALST
Elke zondagnamiddag van 14 tot 17 uur:
creatief werken met kinderen van 6 tot
14 jaar. Aktiviteiten manuele, lichame
lijke, verbale en muzikale expressie
tochten, binnenhuisspelen, buitenspe
len, uitstappen. Verzekering 40 fr. per
laar. Inlichtingen ter plaatse of telefo
nisch 053/ 70.34.74 (niet op maandag
en dinsdag).
Wetswinkel, Houtmarkt 5, Aalst,
Tel. 053/ 70.38.88.
Gratis juridisch advies elke vrijdag van
19 tot 22 uur.
Zaterdag 1 3/1
't Fabrieksken, Burchtstraat 20 te
Aalst ..Chili-avond".
De Weide danst in 't Kapelleken.
Meuleschettestraat. Aalst.
Toneel ..Doe eens wat" van Neil Si
mon. door toneelgilde Hoger Op In
feestzaal school Moorselbaan om 20
Zondag 14/1
't Fabrieksken, film „Jeder für sich
und Gott gegen allen" (Werner Her
zog).
Toneel „Doe eens wat" van Neil Si
mon, door Hoger Op.
Donderdag 18/1
KFL, St. Jozefscollege, 20 uur film
„Der Fussganger" van Maximilian
Schell.
Vrijdag 19/1
Jeugdcentrum Zonnestraat „Onee
upon a time in the West", film om 20
uur.
Zaterdag 20/1
Parnassos, Stwg.'op Ninove te Den
derleeuw 20 u.Steve Ashley.
In 't Fabrieksken Jerry Mathews.
Zondag 21 /1
Antrakt, Stadsschouwburg, Vrede
plein - 20.30 u.„Le grand amour" (P.
Etaix) Fr., '69.
Toneel „Doe eens wat" van Neil Si
mon door Toneelgilde HogerOp.
Woensdag 24/1
Theater Lanseloet, 't Kapelleken,
Meuleschettestraat te Aalst14 u.
film „Sneeuwbalexpress".
Zaterdag 27/1
fuif in 't Fabrieksken.
Donderdag 1/2
KFL in St. Jozefscollege „The Shoo-
tist" (Don Siegel).
Vrijdag 2/2
De Weide kookt in 't Fabrieksken.
In Kultureel Centrum Kursaal Den
derleeuw (nabij Kollege) Concert
met oude muziek door Kuyken-en-
semble.
Zondag 4/2
In Jeugdclub Ypsilon film „Goldfin-
ger".
Vrijdag 9/2
Politieke voordrachtavond in MIKIS.
Jeugdcentrum Zonnestraat - film
„Woodstock".
Zaterdag 10/2
Verkiezing Prins Karnaval.
Zondag 11/2
Antrakt, Stadsschouwburg Vrede
plein, 20.30 u. Freaks (T. Browing)
USA'33.
Woensdag 14/2
Theater Lanseloet; 't Kapelleken,
Meueschettestraat, 14 u. „Tafeltje
dek je". -
Donderdag 15/2
KFL „La chaise vide" (Pierre Jal-
land).
St. Jozefscollege, Pontstraat te
Aalst.
Zondag 18/2
In 't Fabrieksken film „Alice in den
Stadten" (W. Wenders).
Vrijdag 1 6/2 tot zat. 3/3
In Oud Hospitaal tentoonstelling
rond Karnaval.
24-25-26-27 februariKARNAVAL in
't Fabrieksken en omliggende.
Zaterdag 24/2
In 't Fabrieksken Fuif met „Wolf
gang".
Woensdag 28/2
Theater Lanseloet, 't Kapelleken
Meuleschettestraat, 14 u. film „De
verstrooide prof
Donderdag 1/3
KFL, „Dr. Pulder zaait papavers" (B.
Haanstra).
Alhoewel januari traditioneel een rust
pauze vertegenwoordigt in het Aalsters
amateurtoneel, blijkt 1979 een uitzon
dering. Met één maand vertraging naar
aanleiding van de parlementsverkiezin
gen, brengt het Land van Riem „Oscar",
een Franse vaudeville van Claude Mag-
nier in de Stadsschouwburg op 13 en 14
januari.
Begin februari dan (3, 4 en 5) brengt De
Schakel eveneens in de Stadsschouw
burg „De kinderen van oom Edward"
door Sauvajan, ook een Franse vaude
ville.
Terwijl wij aldus toch in het lichtere gen
re vertoeven, even nog vermelden dat in
K.V.S. Brussel in de maand januari een
nieuwe Ayckbourne loopt, namelijk
„Bedside story", een blijspel op niveau
dat verleden jaar in Amsterdam zijn Ne
derlandse kreatie mocht beleven.
Mocht deJean Jacques Rousseau" van
Anton Ogen in het Gentse Kafkatheater
- nog met een maand langer verlengd
worden, grijp dan die gelegenheid om
deze produktie te „ondergaan".
R.S.
(Dtsl. 1974/105 min. - regie Wer
ner HERZOG - Persprijs Film In
ternat. 1975).
Dit is de geschiedenis van de historische
figuur Kaspar Hauser die als vondeling
tot aan zijn volwassenheid in een kelder
opgesloten bleef zonder enig kontakt
met ménsen. Zonder te kunnen lezen,
spreken of schrijven, komt hij in een
familie terecht, waar hij, met 15 jaar
vertraging een normale opvoeding krijgt.
Dit gegeven is voor Herzog de aanlei
ding om zijn visie te geven op de maat
schappij en de zin van het leven.
Op humoristische wijze relativeert hij
onze kuituur, maar getuigt tevens van
een groot pessimisme. Wij worden op de
wereld gezet'om met veel moeite iets te
bereiken en worden dan doodgeslagen.
Dat is wat Kaspar Hauser overkomt, als
hij zover is dat hij in de maatschappij kan
funktioneren, komt plots de pleegvader
god) om hem zonder enige verklaring
neer te slaan.
UITSTEKENDE PRENT II!
(Dtsl.-Zwits. 1972 100 min. -
regie Maximilian SCHELL met
M. SCHELL, Gustave Rudolf
SELLNER).
Het scenario verhaalt hoe een Duits
grootindustrieel en geëerd burger door
een sensatieblad wordt beschuldigd in
W.O. II bevel te hebben gegeven tot het
uitroeien van een dorp als represaille
maatregel.
Hoofdtema van de film is dan ook het
probleem van de kollektieve en subjek-
tieve schuld.
Een vaak fascinerende film, zowel door
zijn vormgeving als zijn tema.
In de lange reeks Westduitse films over
de schuldvraag na W.O. II is dit werkstuk
één van de boeiendste.
Voortreffelijk spel en opmerkelijk came
rawerk.
(USA 1976 100 min. - regie Don
SIEGEL - met John WAYNE, Lau
ren BACALL, James STEWART).
The Shootist verhaalt de laatste levens
dagen van een oude revolverheid, die in
vrede wil sterven maar uiteindelijk bijna
gedwongen wordt te sterven zoals hij
heeft geleefd.
Tema's van de film de tegenstelling/
aanvulling stad-platteland, de zelfbe
vestiging doorheen geweld, het einde
van het „oude wilde" westen.
The Shootist is een kijkervaring op drie
niveaus
de western als genre (dat steeds min
der beoefend wordt
de hoofdrol, John WAYNE, die er een
deels autobiografische rol in speelt
(ook hij heeft kanker gehad)
de regisseur, de 60 jarige SIEGEL,
die in tegenstelling tot de meeste
westernverfilmers een sobere stijl
aanwendde.
Vanuit welke hoek je de film ook bekijkt,
hii is BEREGOED.
LA CHAISE VIDE.
(Fr. 1974 95 min. - regie Pierre
JALLAUD - met Martine CHEVA
LIER en Maxime LE FORESTIER).
Tema Een in eenzaamheid levende
jonge vrouw zoekt een oplossing voor
haar eenzaam zijn.
Als tema lijkt dit niet veel, maar weer
eens is het „de manier waarop" die telt.
De film treft door zijn menselijke waar
digheid, door de elegantie, de verfijnd
heid waarmee de innerlijke strijd van de
personages wordt weergegeven.
Geen koude dokumentaire analyse,
maar een emotioneel diskreet meele
ven.
Vredeplein - Stadsschouwburg-
Aalst.
Film „Le grand amour" op zon
dag 21/1/'79 om 20.30 u.
Het hoofdpersonage is Pierre, iemand
die zich eigenlijk altijd heeft „laten" le
ven en dat na vijftien jaar „gelukkig"
huwelijksleven begint te beseffen door
de komst van een jonge en mooie sekte-
taresse, Agnes.
Le grand amour is hoofdzakelijk de te
kening van een bourgeoismilieu waarin
nooit woorden vallen (het enige lawaai
dat men hoort komt van de televisie),
waarin alles egaal verloopt, waarin niets
de rust verstoort. Etaix integreert dat
uitstekend in zijn komische aanpakhet
rustige verloop van de handeling, de
eenvoudige gagopbouw, het klicheever-
haal (natuurlijk wordt er bij de familie
kennismaking in het familiealbum geke
ken, natuurlijk is er de vriend die alles
beter weet, enz.). Misschien is het juist
door de uitstekende wisselwerking tus
sen gag en het getekende milieu, dat ik
bij Etaix voor het eerst een ongewone
ondertoon van wreedheid heb ervaren,
die op zijn beurt het verstikkende, het
frustrerende en dus het onmenselijke
uitstekend evokeert.
Kijkend naar Legrand amour viel mij een
uitspraak te binnen van Etaix „Men
heeft me eens gezegdrijke mensen zijn
ongelukkig. Dat is natuurlijk te gemak
kelijk als oplossing, het is ook het pro
bleem niet.
Het probleem is, dat men in het leven
moet kunnen kiezen men moet boven
sommige dingen, vooral het geld, kun
nen uitstijgen".
Le grand amour sluit daar volledig óp
aan. Het leven van Pierre is slechts een
variante op het leven van velen, inge
kapseld in een wereldje dat nauwelijks
verder reikt dan de dagelijkse rit naar hel
werk, het babbeltje met de buren, het
schelvisoog van de televisie, de mis op
zondag, de roddelpraatjes. Pierre gooit
het met een zwaai achter zich, koopt
zich een rode sportwagen (omdat
toevallig het geld heeft) en maakt eens
lekker ruzie met zijn. vrouw zonder zich
iets aan te trekken van dé mensen die
toekijken. Pierre is op weg een mens te
worden en geen automaat.
L. Mees in Film en Televisie
Een hoop miskende wezens misvorm-
den, dwergen, Felliniaanse gedrochten,
worden in een circus - dat in de film
perfect functioneert als een micro-sa
menleving - door de „normale"
uitgebuit.
De film is een extreem voorbeeld vand
romantische rage die het monster (vb.
King Kong) voorstelt dat ook gevoelens
blijkt te bezitten.
Monsters, niet zo zeer om de sensatie
zucht zoals in de hedendaagse
film, niet om angst aan te jagen, maarom
medelijden op te wekken...