~^IE^,0ILS.JT ~..Y.IES 0ILSJT VIES O'LSJT - VIES OILSJT - VIES QIL&
KALENDER
MAART -APRIL 1979
INFORMATIE
Donderdag 29 maart
LE JUGE ET
L'ASSASSIN.
K.F.L
Donderdag 5 april
LE CHARME DISCRET
DE LA BOURGEOISIE.
FILM
'T FABRIEKSKEN
Dinsdag 8 april
te 20.30 u.
EAST OF EDEN
Dinsdag 3 april
JOHN HEARTFIELD -
fotomonteur.
MIDDAGFILM
(C.S.V.
'T FABRIEKSKEN,
Burchtstraat 20, Aalst)
Telkens van 12.15 u. tot
"13.15 u.
DINSDAG 27 MAART:
OP DE KREET VAN DAT
VOLK.
ANTRAKT
ZATERDAG 1 APRIL
TE 20.30 u.
HEAT.
VIES OIL
VIES OILSJT - VIES OILSJT - VIES QILSJT
VIES
OILSJT
ZONDAG 25 MAART
Mikisclub, Nieuwbeekstraat 35, Aalst
14.30 u. brengt Pioniers-afdeling Aalst
„Zeurtjes, zuurtjes en andere zoethouder
tjes" (door Marionettentheater Pompel-
floerke).
MAANDAG 26 MAART TOT
MAANDAG 9 APRIL
Galerij S65 werken van Guy Vandenbran
den. Spaarzaamheidstraat 65 open
woens-, donder-, vrijdag 14-19 u.zon- en
feestdagen 10-19 u.
DINSDAG 27 MAART
CSV't FabriekskenOpde kreet van dat volk,
Humberto Rias. Org. De Koteraar(zie Film
informatie).
Feestzaal Stadhuis, 20 u.optreden van het
Koninklijk Muziekconservatorium van
Gent. Org.Muza.
Feestzaal Stadhuis, 20 u.optreden van het
Koninklijk Muziekconservatorium van
Gent. Org. Muza.
WOENSDAG 28 MAART
't Kapelleke, Meuleschettestraat te 14 u.
Kjndershow van Leen Persyn. Organisatie
Theater Lanseloet.
Rijksbasisschool Eikstraat 6 te 14 u.ani
matienamiddag voor kinderen „Schmin-
ken, costumeren en creatief spel". Org.
Oudervereniging voorde moraal, afd. Den
derstreek.
Jebron, 19 u. bezinningsavond bezin
nend en biddend stilstaan bij de vastenbe-
leving.
20 u. Gemeenteraad in Stadhuis (Elke
laatste woensdag van de maand - open en
toegankelijk voor iedereen).
VRIJDAG 30 MAART
Jebron, 20 u. ontmoetingsavond van De
Klink (CSV, HAK, SODIGA, Telebouworde,
JEBRON).
ZATERDAG 31 MAART
Tot en met maandag 2 april6de hobbyten-
- toonstelling in 't Apostelken, Apostelstraat
1. Org. K.O.S.I.
ZONDAG 1 APRIL
Stadsschouwburg, Vredeplein. 20.30 u.
Heat, Paul Morissey (zie filminformatie,
maart- en aprilnummer).
Ypsilon, Meuleschettestr. 32 The wild
bunch.
Gemeenteschool, Binnenstraat 157, Nieu-
werkerken, 10 u. ,,Het geheim van het
zingende bos" door het Reizend Stads-
poppentheater.
Jebron, 12 u.symbolische hongermaaltijd
in solidariteit met hongerende wereldbe-
volking.
DINSDAG 3 APRIL
CSV 't Fabrieksken, 12.15 u. - 13.15 u.
John Heartfield-fotomonteur. Org. De Ko
teraar. (zie filminformatie).
i DONDERDAG 5 APRIL
KFL, te 20 u. Le charme discret de la
bourgeoisie (L. Bunuel). (Zie filminforma
tie).
Jongensschool Zijpstraat Hofstade, 20 u.
„Grote Kruidencursus" door F. Verheughe.
Organisatie V.E.L.T. Aalst (vervolg).
VRIJDAG 6 APRIL
Gele Limonade
Ridderstraat
ZATERDAG 7 APRIL
CSV't Fabrieksken Eindetrimesterfuif.
ZONDAG 8 APRIL
CSV 't Fabrieksken East of Eden, Elia
Kazan (zie filminformafie) te 20 u.
VRIJDAG 13 APRIL
Jeugdcentrum Zonnestraatfilm Jeremiah
Johnson.
ZONDAG 15 APRIL
Stadsschouwburg te 20.30 u.Le filet ame-
ricain (R. De Hert, België) Org. Antrakt (zie
filminformatie).
DONDERDAG 19 APRIL
Jongensschool Zijpstraat Hofstade, 20 u.
„Grote Kruidencursus" doorF. Verheughe.
Org. V.E.L.T. - Aalst (slot).
WOENSDAG 25 APRIL-:
Gemeenteraad. Toegankelijk voor ieder
een.
VRIJDAG 27 APRIL
Paul Keymeulen over Interstoom. Mikis,
Nieuwbeekstraat 35. Aanvang 20 u.
ZONDAG 29 APRIL
Stadsschouwburg Vredeplein, 20.30 u.
Padre Padrone, gebroeders Taviani. (Zie
filminformatie).
Fr. 1976/115 min.
trand TAVERNIER
lippe NOIRET, Michel GALABRU
en Isabelle HUPERT
regie Ber-
met o.a. Phi-
Tema de verhouding tussen de
mens, die de wetten doorbreekt en
de mens, die de wetten eerbiedigt
dit tema wordt in een epiloog poli
tiek gemotiveerd.
De film is gebaseerd op historische
feiten sergeant Joseph Vacher die
tussen 1893 en 1896 een twaalftal
meisjes en jongetjes op beestachti
ge wijze vermoordde. De politieke
bedoeling van defilm treedt aan het
eind van de film pas aan het lichtin
diezelfde periode nl. lieten in de
mijnen en fabrieken van Frankrijk
2.500 kinderen het leven I
Vacher, een geestelijk ontwricht
dromer, sterft op het schavot i.p.v.
verzorgd te worden in een gesticht.
De verantwoordelijken voor de
dood van duizenden kinderen blij
ven echter ongestraft...
(Fr. 1972/105 min. - regie Luis
BUNUEL- met o.a. Buile OGIER,
J.P. CASSEL, Delphine SEYRIG
en Fernado REY).
Oscar voor de beste, niet-Ameri-
kaanse film 1973.
In dit surrealistisch werk van groot
meester Bunuel, wordt op milde
maar zeer spottende wijze de bour
geoisie te lijf gegaan.
De leegheid van het bestaan van de
bourgeois wordt getoond in iets wat
die klasse eigen is diners.
Een geslaagde maaltijd is als een
ritus, een soort magie waardoor de
orde bevestigd wordt en de chaos
(lees revolutie) gebannen, bezwo
ren a.h.w.
Dit alles wordt naar voren gebracht
in een mengsel van droom en wer
kelijkheid, in een gedicht dat soms
„rose" soms „zwart" is.
Bunuel beschrijft op indringende
wijze de diepste instincten van de
mens, hun niet te imiteren mengsel
van waarheden en leugens..
Een knappe film van één der groot
ste kineasten
(Elia KAZAN) 1954 met JAMES
DEAN in de rol van CALEB.
Een landeigenaar, Adam Trask,
wordt door zijn vrouw in de steek
gelaten. Aan zijn twee zoons, de
goede Aron en het zorgenkind Ca
leb, heeft hij verteld dat hun moeder
dood is. Caleb ontdekt echter de
waarheid - zijn moeder exploiteert
een bloeiend bordeel - en dit weten
drukt op hem het stempel van een
diepe verbittering.
Terwijl het met de farm steeds
slecht gaat, breekt ook nog de oor
log uit. De brave Aron wil dienst
nemen, Caleb voelt er niets voor. Als
deze laatste zijn vader een chèque
wil geven om het bedrijf weer leef
baar te maken, verdenkt zijn vader
hem van diefstal. En weigert.. Buiten
zichzelf van. woede -en verdriet,
brengt Caleb zijn broer naar het
bordeel te Salinas en smijt hem voor
de voeten van zijn moeder. Aron
neemt nu toch dienst, nu vooral om
zijn verschrikkelijke ontdekking te
vergeten. Op hetzelfde ogenblik
ziet vader Task, door een verlam
ming getroffen, Caleb aan zijn ziek
bed staan en ontdekt - een beetje
laat - dat zijn tweede zoon liefde is
tekort gekomen. Zij verzoenen zich.
Caleb zal met de verloofde van zijn
broer trouwen en de farm zal in
stand blijven.
John Heartfield is één van de be
langrijkste Europese kunstenaars.
Hij werkt op een terrein door hem
zelf geschapen de fotomontage.
Bij middel van deze nieuwe kunst
vorm oefent hij kritiek uit op de
saménleving. Steeds aan de zijde
van de arbeidersklasse ontmasker
de hij de krachten van de Weimar-
republiek die tot de oorlog aanzet
ten in ballingschap gedreven be
streed hij Hitier. De fotomontages
van deze grote satiricus die voor het
merendeel in arbeiderstijdschriften
verschenen, werden doorvelen, on
derwie de auteurvan deze tekst, als
klassiek beschouwd.
BERTOLT BRECHT, 1951
In 1976 zou de fotomonteur John
Heartfield zijn 75ste verjaardag ge
vierd hebben. Slechts nu beginnen
de historici zijn betekenis in te zien.
Naar het einde der jaren zestig ver
drongen zijn anti-fascistische foto-,
montages de klassieke posters in
de studentenkamers. Fotomon
teurs zoals Klaus Staeck en Jurgen
Holtfreter hebben van hem veel ge
leerd.
Het Dadaïstisch misprijzen voor de
burgerlijke cultuur en de Staat was
de bron van alle politieke fotomon
tages. John Heartfield begon als
Dadaïst. In het begin van de twinti
gerjaren bestond er evenwel onder
de Dadaïsten al verdeeldheid. Iri
tegenstelling tot de groep Baader-
Hausmann-Hulsenbeck, die zich
nog steeds concentreerden op hap
penings en moreel protest tegen de
bourgeoisie, stelde de groep van de
gebroeders Heartfield-Hertzfelde-
Groz zich in dienst van de politieke
voorlichting en propaganda. Politie
ke fotomontages en de massaver
spreiding ervan horen bij elkaar.
Het was de buitengewoon grote op
lage van het legendarische „Arbek
ter-lllustrierte-Zeitung" van Willy
Munzenberg (tweede grootste opla
ge in het toenmalige Duitsland) met
zijn moderne koper-diepdruk die-
John Heartfields fotomontages tot
een politiek wapen maakte. Heart
fields respektloze en agressieve
geest heeft de nazi's vooral geïrri
teerd omdat zij bezorgd waren om
hun eigen aura. De fascistische
kunst was juist de opeenstapeling
van holle pathos en valse spirituali
teit die zo doeltreffend kon worden
ontmaskerd door Heartfields foto
montages.
Regie Humberto Rios. Grupo Ter-
eer Cine produktie-Argentinië.
Montage-film, reportage en analy
se.
Studie van de sociale en politieke
toestand in Bolivië, gemaakt op ba
sis van dokumenten. Een poging om
de neo-kolonialistische situatie van
het land te belichten van het oog
punt van het volk en te bewijzen
sedert wanneer en waarom dit land
zich in de somberste nacht van de
onderontwikkeling bevindt.
Het volk is het hoofdpersonage met
zijn syndikalistische en politieke be
wegingen om het socialisme in hun
land tot stand te brengen.
Liever dan de film te „vertellen"
geven wij hier de opeenvolging van
de hoofdstukken van deze lange
geschiedenis.
Vorming van een heersende
klasse, verbonden aan het groot
internationaal kapitaal.
De oorlog van de Chaco (1932).
Het ontstaan van een nationaal
bewustzijn (1 936).
Een werkdag in het leven van
een mijnwerker
Een werkdag in het leven van
een boer.
De geruchtmakende revolutie
van 1952.
De opklimming van Generaal
Barrientos.
Verklaring van het hoofd van het
Nationaal Bevrijdingsleger, Os-
valdo Peredo, in betrekking met
che Guevara en de guerrilla.
Relaas over de guerrilla van Teo-
ponte par Peredo.
üetuigenis van de priester Mau
rice Lefèvre, te La Paz gestorven
in 1971.
Generaal Orvando neemt het
bewind.
Generaal J.J. Torres neemt het
bewind.
Verscheidene getuigenissen in
betrekking met de Torres rege
ring.
Défilé van de 1ste mei.
Inhuldiging van de Volksverga
dering, benoeming van de eerste
Latijns-Amerikaanse Sovjet.
De anti-revolutionaire aktie van
H. Banzer.
Analyse van de vooruitzichten
van de volksstrijd.
Amerikaanse film in kleur van PAUL'
MORISSEY- 1977.
ScenarioPaul Morissey en John Ho
Powell mei medewerking van ANDf
WARHOL
Kamera Paui Morissev.
MuziekJohn Cale.
Akteur Joe Dallessandro, Sylvia
Hiles. Andrea Feldman,.Pat Ast e.a.