VIES OILSJT - VIES OILSJT - VIES OILSJT - VIES OILSJT - VIES OILSJT - VIES OILSJT - VIES OILSJT - VIES OILSJT
STADSKRANT,
BURCHTSTRAAT 20
9300 AALST
TEL. 053/ 70.28.71
na 20.00 u.
ABONNNEMENT
geen i april-grap publiceert (of toch wel soms
weten we het zelf niet meer)
Nee, normaal is anders. Daarom vele groetjes aan
alle fans die ons bedankten voor het ontvangen van
hun jongste nummer. Dat mocht ook eens geschre
ven. En wil de onbekende I.A. Dada a.u.b. zijn brie
ven én in het Nederlands schrijven én voluit teke
nen Anders worden ze toch niet opgenomen.
Waarschijnlijk weer zo een of andere snuggere, wij
kennen alleszinstoch ookgeen I.A. Expressionisme.
Nee, verward maar het nummer is goed en zal
gelezen worden.
Losnumrner20 fr.
Abonnement: 200 fr. - C.J.P. 175 fr
Rek. 001-0476202-08 van Stads
krant, Burchtstraat 20) 9300 Aalst.
H. Ik kan niet zeggen dat ik onder
mijn jongere vrienden meer aan
vaarding heb ervaren dan onder
mijn oudere vrienden en kennissen,
ikdenkdat het in eerste instantie is:
de meeste mensen leren u eerst
kennen als mens, en als daar dan
later bijkomt dat je homofiel bent,
dan kunnen ze daar in zekere mate,
in de mate dat ze u vroeger geap
precieerd hebben, daarover stap
pen. 't Is natuurlijk niet altijd zo. Ik
heb er in ieder geval niet de minste
problemen mee, thuis niet, in de
familie niet en op mijn werk niet.
Hoe komt het datje minder vrou
wen ziet in de homofielenbars,
dan mannen
A. Ik denk dat de oorzaak ligt aan
het feit dat een vrouw meer haar
eigen kan zijn, die kan arm in arm
met een vriendin over straat gaan,
niemand zal daar ergernis aan ne
men. Die kunnen tesamen in een
café een pintje drinken, of in een
patisserie een taartje eten, die kun
nen op een bal samen dansen, die
mogen zelfs samen gaan wonen
niemand neemt er aanstoot aan.
H.Daar komt nog bij dat een vrouw
al in een minderheidspositie zit, en
als ze homofiel is dat ze dan dubbel
in de hoek gezet wordt.
Bestaat er een onderlinge discri
minatie tussen homofielen, tus
sen het „verwijfde" type en het
„normale" type.
K. Dat is een kwestie van smaak.
G. Ik denk dat dat een verkeerd
woord is discriminatie. Je hebt wel
homofielen die iets hebben tegen
die verwijfde types en je hebt hete-
rofiele mensen die ook verwijfd
doen, en daar zijn ook bezwaren
tegen.
H. Ik kan daar wel inkomen in dat
woord. Een homofiel die zichzelf
totaal aanvaardt, die heeft minder
moeilijkheden met het aanvaarden
van het verwijfde type. Want het is
het verwijfde type dat toevallig als
boegbeeld staat voor „Dat is de
homofiel".
Naargelang de mindere vorm van
zelfaanvaarding gaat men meer rea
geren tegen dat type. Men zet zich
daar tegen af, want dat zijn de man
nen die heel onze zaak naar de
knoppen maken. Als die er niet wa
ren, dan hadden wij veel minder
problemen.
G. Het is gewoon zo de homofie
len willen niet dat de mensen den
ken „homofilie is dat". Vandaar het
verzet.
H. Als ledereen, verwijfd of niet,
zich zou kunnen permitteren om te
De WHA bestaat reeds een paar
maand, houdt elke maandagavond
het Eabrieksken open, heeft een
onthaaldienst...
Het volgende gesprek had plaats
met vier mensen van de WHA Ka-
mie! (K.), Ghi (G.), Achilles (A.) en
Herman (H.).
Welke zijn de problemen van ho
mofielen als hun omgeving ach
ter hun homofiel-zijn komt?
K.Het grootste probleem, ik zal het
zo stellen, is de aanvaarding door
de maatschappijge wordt gewoon
weggestoten, zowel door de familie
als op het werk. Dan gebruiken ze
maar gewoon het woord „jeanet",
ge zijt geklasseerd maar dan naar
de negatieve kant natuurlijk.
En is dat bij iedereen zo
K. Bij iedereen zeker een eerste
reactie. Je hebt het feit dat de
meeste mensen onwetend zijn rond
ihomofilie. De meesten - ze zien in
de eerste plaats een man die homo
fiel is - hebbén schrik voor hun kin
deren, want dat zijn diegenen die de
kinderen aanranden
En hoe kun je daar dan op reage
ren, of reageer je daar niet op
K. Reageren... Wel ja, kijk, wij als
homofielen, we trachten naarbuiten
te treden, maar is het nog maar op
het werk, dan zal er geen enkele
vooruitkomen metdeschrikzijnjob
te verliezen.
Gebeurt dat effectief
K. Ja, dat gebeurt natuurlijk. Ten
tweede in familieverband, dat heb ik
zelf ondervonden, heel onlangs.
En in de maatschappij; er zijn er niet
veel die durven zeggen „Ik ben
homofiel". Maar wat de maatschap
pij zelf vergeet is dat ze zelf kinde
ren hebben, die ook homofiel kun
nen zijn, dat ze niet weten wat er
hnufn hun hoofd hangt.
H. Ik zou toch willen reageren op
wat Kamiel daarnet gezegd heeft
„De reactie van de buitenwereld is
nagenoeg unaniem negatief". Dat is
toch maar nagenoeg. Er zijn ook
een heleboel mensen, ik ga niet
zeggen die het aanvaarden, maar
die er toch open voorstaanzijn dat
mensen die meestal een eigen pro
blematiek achter de rug hebben, ik
weet het niet.
Hangt dat niet vast aan een leef
tijdsklasse. Kamiel is ouder dan
jij gaan jongeren het niet ge
makkelijker aanvaarden
K. Ik denk het wel.
zeggen„Ik ben homofiel", dan zou
dat idee-fixe, „een homofiel is per
definitie verwijfd", op korte tijd ver
dwijnen.
Laten we nu overgaan tot de
WHA.
Wat is de WHA
G. Werkgroep Homofilie Aalst.
Vanals Aalst bestaat, zullen er wel
homofielen geweest zijn, en we zit
ten nu in het jaar 1979...
H.„Was Dirk Martens Homofiel...
G.en vorig jaar als de werkgroep
gestart is, was dat geen bespreek
baar onderwerp. Mensen die in
Aalst homofiel waren, en die iets
aan hun leven wilden doen, hadden
ofwel hetgelukdat ze in hun kennis
senkring iemand vonden die ook
homofiel was, wat in de meeste ge
vallen niet zo was. Ofwel gingen ze
naar de bars, ofwel hoorden ze op
de radio dat er werkgroepen be
stonden, en dan moesten ze Tiaar
Gent of Antwerpen.
Met een aantal mensen vonden we
dat het plezantzou zijn, moest dat in
Aalst ook ontstaan waar. mensen
etkhar kunnen ontmoeten, niet in
barsfeer, maar om gewoon met el
kaar te praten.
Van daaruit de werkgroep.
Hoe werkt de werkgroep
G.Van op de stichtingsvergadering
(n.v.d.r. 17 aug. 1978, een histo
rische datum) zijn we beginnen wer
ken volgens de Federatie Werk
groepen Homofilie (FWH). We heb
ben het patroon, zoals het op een
andere plaats bestond, voor een
deel overgenomen.
K. We hebben ons grotendeels
gebaseerd op ervaringen van an
deren.
G. Van in het begin vonden we
onthaal heel belangrijk. We richten
daar al onze krachten op. Momen
teel doen we niet zoveel andere
dingen dan onthaal. Waarmee ik
bedoel dat mensen die nieuw met
het verschijnsel homofilie in aanra
king komen, ën die nieuw in een
werkgroep komen dat die opge
vangen worden door een andere
mens, die gewoon met hen praat. Ik
heb dat ooit ervaren als het meest
bevrijdende gesprek uit mijn jeugd.
Dat is de werkmei.
H.Dat wil zeggen dat is MOMEN
TEEL de werking. We gingen ook
naar buitentoe een aantal manifes
taties organiseren die er op gericht
zijn de maatschappij te beïnvloe
den in gunstige zin, ten overstaan
van het probleem homofilie.
G.Ik denk dat we daarvoor nog niet
lang genoeg bestaan. We hebben
nog geen duidelijk zicht op onze
eigen werking.
Wat we nu wel gaan doen is de info-
avond. En dat is rondgestuurd naar
de pers.
H. Haja, dat is toch wel tekenend
voor de negatieve houding van de
omgeving. Onze eerste persmede
deling is gestuurd naar alle grote
kranten in Vlaanderen en is bijna
nergens gepubliceerd. Je krijgt zo
wel van die koppen „MOORD IN
HOMOFIELE KRINGEN
Is het niet één van de belangrijk
ste facetten van een werking van
een werkgroep homofilie, dat ze
beginnen te werken aan de maat-
Als jullie stil zijn, zal ik iets over politiek vertel
len...
in de tweede wereldoorlog hebben de joden ver
schrikkelijk geleden...
want de moffen vonden dat zij niet normaal
tussen twee haakjes.
als Jan en Fred van eikaars handen niet kunnen
blijven zal ik de ganse klas buizen I
(overgenomenuit VRIJ NEDERLAND)
VIES OILSJT - VIES OILSJT - VIES OILSJT - VIES OILSJT - VIES ÖÏLSJT^n/TESOTLi