LSJT - VIES OILSJT- VIES OILSJT - VIES OILSJT - VIES OILS. SJT - VIES OILSJT Deelnemende organisaties zijn ZATERDAG 28 EN ZONDAG 29 APRIL ANTRAKT Stadsschouwburg (Vre deplein, Aalst). Zondag 29 april te 20.30 u. PADRE PADRONE ZONDAG 13 MEI 1979 THE ROCKY HORROR PICTURE SHOW (Sharman, USA 1975) Stadsschouwburg Vredeplein Aalst (101 min.) PAN SCHIVIURZ iDoe zoals Mare Galle Neem een abonnement 1 eigen-beheer-gemaakte-BROE- KEN" VERKOCHT worden. De broe ken zijn van de „Cooperative des- Sans-Emplois", vroeger Salik (prij zen tussen 300 en 700 fr.). (tussen haakjes: in de loop van april of mei worden vanuit het CSV 2 bezoeken georganiseerd aan deze coöperatief te Quaregnon. Je hoort er nog van). De zondag zal er ook een standje zijn van LIPP, het Franse uurwerk- bedrijf in zelfbeheer. Dit alles grijpt dus plaats op 28 en 29 april in jeugdhuis Dido te Erpe, Oude Heirbaan. Open zaterdag van 15 tot 22 uur en zondag van 14 tot 18 uur. Organisatie Jeugdhuis Dido en info-centrum Hak. Speelbus Hove, Boechout. De Weide, Aalst. Vrouwenhuis Gent. Groep „vrouwen tegen ver krachting", Gent. Dopperskomitee Leuven. Kinder- en gezinsboerderij Diggie, Brakel. Werklozenwerking ACV. Vereniging Vlaamse Dienst plichtige Militairen, Leuven. Burgerdienst voor de jeugd, nationaal. Wereldscholen en Arbeidsuni- versiteit, Gent. Centrum voor Werkende Jon geren, Dendermonde. Aktiegroep Kritisch Onder wijs, Edegem. Werkgroep Bijzondere Jeugd zorg, Antwerpen of Gent. Bevrijdingspersagentschap Leuven. Bevrijdingsfilms Leuven. Wereldwinkel Herzele (Oxfam- wereldwinkels hebben het dit weekend te druk met hun na tionale aktie). Wetswinkel Aalst. Oikonde Leuven. Sodiga (Sociale Dienst voor Gastarbeiders) Aalst. Hak (hulp- advies- kontakt en informatiecentrum) Aalst. Tele Bouworde Aalst. WHA (Werkgroep Homofilie Aalst). Amnesty International, afde ling Aalst. spanadra, visdraad, een paar weer standen (van de plaatselijke bevol king) en wat lampjes, én geholpen door een flink Brits onweer, een aaneengenaaide knaap weer leven inblaast. Dat ookeen dokterzich misrekenen kan, vernemen we door het verdere verloop van de geschiedenis de nieuwgeborene blijkt toch over niet teveel hersenen te beschikken en begaat de ene stommiteit na de andere. Uiteindelijk bedenken de plaatselijke autoriteiten een verdel gingsplan dat leidt tot de vernieti ging van het „monster" (want zo mag het na een achtenswaardig strafregisteropgebouwd te hebben, wel genoemd worden). Sedert het medium film ontstond, is deze deerniswekkende geschiede nis al talrijke malen op het witte doek gebracht. Meest recent ge beurde dat in 1975 door de Ameri kaanse regisseur Jim SHARMAN. GENERIEK van onze film Regie Jim Sharman. Scenario Jim Sharman en R. O'Brian, naar de gelijknamige musical van O'Brian. Muziek Jim Sharman en R. O'Brian. Er zijn weinig beroemde broederpa ren. Meestai liggen de interesse- punten tussen broeders nogal uit een. Toch mogen we de natuur op beide knieën danken dat broederlij ke verstandhouding ten alle tijde bestaan heeft. Waar zou de luchtvaart staan zon der de gebroeders Wright en Mont- golfier? Wat zou de wielersport zijn zonder de De Vlaeminck's Wie denkt ge die de cinematografie op punt gezet had als daar niet „les frères Lumières" geweest waren en dan zwijgen we nog over Warner Bros. Het nieuwste tweelingensterren- paar dat in de zodiak schittert, komt uit ItaliëPaolo VittorioTavianide makers van deze film. Opgeleid door Joris Ivens en Roberto Rossel- lini, kregen de Taviani's in ons land bekendheid door „Allonsanfan" (1974) (deze prent handelt overeen revolutionair tijdens de Italiaanse „restauratie" 1816). De doorbraak was natuurlijk Padre Padrone. Het.verhaal is de verfilming van het autobiografische boek van Gavino Ledda „Padre Padrone, de opvoe ding van een herder". Gavino Ledda was een Sardische herder die be knot door zijn autoritaire vader en tevens zijn baas (Padre Padrone) nooit school gelopen heeft. Op zijn twintigste kon hij noch lezen noch schrijven. In een indrukwekkende ontvoogdingsstrijd slaagt hij (Gavi no) er uiteindelijk in (gedeeltelijk althans), want wie de film al gezien heeft, beseft dat Gavino zich nooit écht kan losmaken noch van zijn autoritaire vader, noch van zijn „boerenbuiten" - Sardinië - een di ploma in de linguïstiek te behalen. De Taviani's verfilmen dit gegeven op een eerlijke, ruwe, naturalisti sche, gezonde manier, wars van mi- litantisme. Het is een socialistische film omdat de makers ervan het fenomeen en het relatieve van „macht" blootleggen als ingebouwd zijnde in het kapitalistische sys teem. Zo is de vader van Gavino enorm autoritair en echt hatelijkhij wil zijn zoon geen cultuur laten ge nieten („zinloos"), hij eist veel aan dacht van Gavino („respect voor va der") niet zelden wordt Gavino afge tuigd („opvoeding" zo zegt Padre). De wortels zitten natuurlijk dieper de padre isookslechtseen schakel, een onderdaan, een slaaf van here- boeren en industriële padrones. In feite staat de vader op de voor laatste trap, Gavino op de laatste. Beetje bij beetje, systematisch als een innerlijke drang, tracht Gavino alles wat hem ontzegd is, te bele ven kuituur, medemenselijkheid, erotiek, zelfvertrouwen. Uiteindelijk brengt hij ook nog begrip op voor zijn vader, niet cerebraal maar sen sitief. (foyer in De Gele Limonade, Ridderstraat). Hendrik Cammu Minder gekend van naam alhoewel zeer gekend door haar belangrijk stecreatie isde andere 19de-eeuw- se schrijfsterMARY WILTSTONE- CRAFT SHELLEY, die het verhaal van baron Frankenstein fantaseer de. U weet wel, die dokter die met enkele bijeengeraapte organen, We worden allicht allen gekonfron- teerd met een of andere situatie waarmee we niet zo tevreden zijn. We zouden er wei iets willen aan doen, maar we weten niet hoe het aan te pakken, en alléén kunnen we het ook niet. We vinden dat er heel wat schort aan het onderwijs We vinden hetnietjuistdatdoppers „profiteurs" genoemd worden We werken, maar willen wel wat meerte zeggen hebben overons werk We vragen ons af hoe dat nu zit met die bedrijven in zelfbeheer We moeten naarhet leger, en willen ons als milicien sterker opstellen tegenover de legeroverheid. Kennen we trouwens ook de mo gelijkheid om het statuut van ge wetensbezwaarde aan te vragen .(burgerdienst) We merken overal onrechtvaardig heid onderontwikkeling, diskri- minatie van gastarbeiders, van vrouwen, van homofielen... Maar daar laten we het niet bij zit ten We willen er iets aan doen. Daarom organiseerden we een info- festival. Niet dat daarmee alles zal opgelost zijn, belange niet Maar het is een mogelijkheid om heel wat informatie op te steken en om ande re mensen (groepen) te leren ken nen die óók een en ander willen aanpakken. Wat er zoal te beleven valt op dit info-festivai Er zullen natuurlijk INFO-STANDS zijn van een heel aantal organisa ties en aktiegroepen. Daarbij zal ook een en ander te koop zijn, o.a. wereldwinkelprodukten en interes sante boeken. De zaterdagnamiddag om 15.00 u-. komt „Werkloze Willy" spreken over WERKLOOSHEID en DE RECHTEN VAN DE DOPPER. Het uitstekende boekje „De rechten van de dopper. De wondere wereld van Werkloze Willy" is van zijn-hand. Zaterdag kan je dus zeker heel wat opsteken over wat je als dopper mag en (vooral) niet mag. Het hele weekenu zullen er „in- Als wij hetwoord Pan in de mond nemen, gebeurt dit dan om te spreken over de God Pan of bedoelen wij hiermee dat infan tiele groepje dat zich vermaakt met amateuristisch theater en dat hoofdzakelijk bestaat uit ver lopen homo's, opvallende schijnschoonheden en andere, dergelijke marginale figuren. Maar zijn het niet de marginale figuren die veelal preken in de woestijn Zij laten zich dan ook wel eens leiden door ontmoedi ging, zo ook Pan dat na de op voering van Genet's „Meiden" alle verdere aktiviteiten staakte. In de daaropvolgende jaren werd het hen echter duidelijk dat een woestijn, o zo droog kan zijn. Besloten werd daarom de kranen terug te laten lopen en dit gebeurt dan met nog zo'n randfiguur: Boris Vian. Deze vrij jong gestorven intrige rende schrijver heeft ons heel wat meer nagelaten dan een paar toneelstukken, voor verde re uitweiding over hem, verwijs ik U naar de programmabrochu re die Pan tijdens de voorstellin gen te koop aanbiedt. Wat het door Pan behandelde stuk betreft „Les batisseurs d'empire ou Ie Schmürz" be hoort tot een triptiek die handelt over het verval der morele en militaire waarden en hiërar chieën. Als U nu denkt een dui delijk door constructie opge bouwd moreel en anarchistisch klinkende redevoering te komen aanschouwen, dan blijft U beter thuis. Pan is Bots niet. De be doeling die wij voor ogen heb ben, is U te laten lachen, een lach die U langzaam naar de strot zal grijpen, zodat U later niet meer kan getuigen „Ik heb het niet geweten", ledereen heeft een geweten, zelfs Pan- leden kunnen LI dat bevestigen. In ieder geval blijft mij weinig anders over dan U een aange name avond toe te wensen, een avond die moet leiden naar een speurtocht naar de lach, naar jezelf. HM Strookje terugsturen naar VIES OILSJT, Burcht- I straat 20, Aalst. Naam f StraatNr Gemeente Postnummer neemt een jaarabonnement en stort 200 fr. op I postcheckrekèningnummer 001-0476202-08 9 Datum Handtekening VIES OILSJT - VIES OILSJT - VIES OILSJT - VIES oTLSJT^nÏÏES^TLSJT

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Vies Oilsjt | 1979 | | pagina 12