VIES -OILSJT - VIES OILSJT - VIES OILSJT - VIES OILSJT - VIES OILSJT - VIES OILSJT - VIES OILSJT - VIES OILSJT VIES OILSJT - VIES OILSJT - VIES OILSJT - VIES OILSJT - VIES OILSJT - VIES OILSJT (e doven. Er werd binnen SODIGA uren gepataverd over opdoeken, ontbinden en in faiiliet gaan. ik had mij er bij neergelegd als een lam dat men ter slachtbank leidt om in bij belse taal te spreken. Mijn strijdbijl was al lang begraven. Ik was zeer moe. Ook de hardste vechtersna- tuurkomt wel eens op de bodem van zijn krachtenreservoir. Is dit te ver wonderen Gedurende bijna vijl jaar heb ik als kleine David moeten vechten tegen méér dan één Go liath. Maar hoe ongelijk de strijd ook was, ik heb hem niet ontweken. Ik heb de strijd gestreden. De strijd voor de bevrijding en ontvoogding van de gastarbeider. De strijd voor recht en gerechtigheid. De strijd te gen rassenhaat, uitbuiting en onder drukking. De strijd tegen het kerke lijk establishment dat weinig begrip toonde voor mijn inzet voorde gast arbeider. De strijd tegen de poli tieke machthebbers en beleidsin- stanties, die niet marcheren zonder stemmenvoordeel. De strijd tegen de vreemdelingenpolitie, tegen de anonieme logge administratie en bureaukratie. De strijd tegen het fi nancieel spook. Geen wonder dat ik bij zo'n uitputtende strijd aan opge ven dacht. De toekenning van de persprijs is mijn redding geweest. Ik kreeg weerzin om verder te doen. Ik kreeg weer smaak in plannen ma ken, in nieuwe initiatieven, in orga niseren en aktiveren. Ja, dat alle maal dank zij die persprijs. Boven dien zat er nog een gunstiger gevolg vast aan die persprijs. Op een ogen blik dat bepaalde mensen zich met een bijna sadistisch genoegen ver kneukelden in de aangekondigde begrafenis van SODIGA werd Aalst overspoeld door een vloedgolf van steengoede persartikelen, die SO DIGA in de schijnwerper plaatsten en haar werking bekend maakten bij een breder publiek. Op maandag 26 februari werd zelfs op BRT 1 in de uitzending van Mensen en Dingen breedvoerig het standpunt van SO DIGA toegelicht in verband met de gezinshereniging. In plaats van de begrafenis van SODIGA beleefden we haar tweede geboorte, een door braak uit de onbekendheid naar de publieke belangstelling. Moest ik eens een prijs kunnen geven aan het beste persartikel over SODIGA het zou een uiterst moeilijke keuze zijn, een bijna ondoenbare zaak. Tenslot te werden de persmensen zo en- thoesiast over het werk van SODIGA dat ze besloten ook een financiële aktie te voeren. Ik voel mij vandaag een beetje machteloos bij het zoe ken naar woorden om mijn dank gezegd te krijgen. Op de tweede plaats dank ik beeldhouwer-kunst schilder Mare De Bruyn voor het kunstwerk dat hij tot leven gebracht heeft bij gelegenheid van de pers prijs. Naar mijn gevoel steekt er een diep menselijke boodschap in dit werk. Maar Mare, ik wil je nog voor iets heel anders danken. Als ik daaraan denk dan word ik een beetje ont roerd. Ja, ik dank u voor uw prachtig monument van Priester Daens. Ik weet niet of het uw wens is dat hij staat waar hij nu staat. Eén ding weet ik wel. Hij kan niet beter staan dan waar hij nu staat om de dood eenvoudige reden dat men er niet naast kan kijken. Als men er niet naast kan kijken, dan kan men ook niet naast zijn boodschap, die men niet tot zwijgen mag brengen, die men moet laten doorklinken tot in onze tijd. Ik hou van Priester Daens. Ik leef met hem. Elke keer als ik zijn monument voorbij rijd met de wa gen, praat ik wat met hem. Ik zeg dan zoiets als „ja, kameraad, 't is niet gemakkelijk. Jij hebt het ook onder vonden wat het is te vechten voor de kleine mens. Zij hebben jou ook meer dan één loer gedraaid. Zij heb ben jou ook uit hun kerken uitgeran geerd. Wij vechten dezelfde strijd". „Jij hebt in jouw tijd in de omgeving van je eiland Chipka het miseriebe- staan van de kleine mens gezien. Moest jij nu nog onder ons wonen jij zou zeker en vast in de omgeving van datzelfde eiland Chipka die tien tallen Turkse en Marrokaanse gast arbeiders zien rondlopen. Jij zou er ook iets aan gedaan hebben". Nu staat er op je monument „Slaaf noch bedelaar mag de arbeiders zijn. Hij moet een vrij en welvarend man wezen". Er had evengoed kun nen staan „Slaaf noch bedelaar mag de gastarbeider zijn. Hij moet een vrij en welvarend man wezen". Bedankt Mare omdat je deze bood schap van Priester Daens bij mij levend houdt. Tenslotte wil ik deze danklitanie eindigen met een hartelijk dank aan alle medewerkers van Sodiga zon deronderscheid. Hun inzet, hun toe wijding, hun enthousiasme waren voor mij een steun en een aanmoe diging om ondanks alles op de barri cade te blijven. En dan denk ik dat wij allen een gezamelijke taak hebben de jour nalisten met hun pen, de kunste naars met verf, klei of marmer, de medewerkers van SODIGA in hun sociale aktie. Ik kan deze gezame lijke taak niet beter verwoorden als met de oproep van Louis Paul Boon :„Schop de mensen tot ze een geweten hebben". Schop ze totdat ze het definitief hebben afgeleerd onrecht in stand te houden, onder drukking, uitbuiting en rassenhaat te kultiveren. Wij allen, wie we ook zijn moeten ons inzetten voor een leefbaarder stad, een stad met een hart, met een hart vooral voor de kleinen en de zwakken, voor hen die uitgerangeerd zijn en niet meetel len. Wij moeten ons inzetten voor een stad waar er geen bordjes meer zijn met „défendu aux étrangers", een stad waar géén enkel mens meer is die alleen maar plichten heeft en geen rechten, een stad waar geen kansarme buurten meer zijn zoals die waar ik woon, een stad waar het leven niet wordt aangetast door giftige uitwasemingen van fa brieksschouwen, een stad waarin iedereen als mens aan zijn trekken komt, waar alles gericht is op de volwaardige ontplooiing van de mens, vooral van de kleine mens, die er ereburger moet zijn een stad waar iedereen zijn deel krijgt van de welvaartskoek, waar iedereen een zinvol werk heeft en een behoorlijke huisvesting, een stad waar alle ge zagsdragers, kerkelijke en burgerlij ke, over de verschillen van ras en stand heen, over de verschillen van godsdienst, ideologie of politieke kleur elkaar de hand reiken en sa men rond dezelfde tafel gaan zitten om wars van alle eigenbelang te werken in dienst van de mens. Of dit dan gebeurt vanuit een kristelijke inspiratie of vanuit een socialisti sche maatschappijvisie heeft geen belang. Bij mij gebeurt het vanuit de twee, die heel best kunnen samen gaan. Maar ja, deze toekomstdroom is blijkbaar nog niet voor morgen of overmorgen. Het doet er niet toe. Als we maar op het einde van ons leven kunnen getuigen ik heb deze stad wat mens-vriendelijker, wat mens- hartelijker achtergelaten dan ik ze bij mijn geboorte gevonden heb. Er is voor ons allen nog werk op de plank. En de boer Hij ploegde voort I VIES OILSJT - VIES r Geachte Dames, Heren, Nog steeds bestaat in de wereld het schandaal van de klandestiene abortus. Vrouwen lopen het risiko van blijvende verminking en van de dood, doordat de wet, de staat, de kerk hen het recht op abortus in goede medische omstandigheden ontzegt. Vrouwen hebben nog steeds niet het recht zelfstandig te beslissen over het al dan niet hebben van kinderen in de door hen gewenste omstandigheden. Ook in België zijn er minstens 20.000 tot 30.000 vrouwen per jaar die een abortus laten uitvoeren. Dit gebeurt ofwel in de klandestiniteit, dus in levensge vaarlijke omstandigheden, ofwel in de enkele abor tuscentra en in de socialistische klinieken in Brussel en Wallonië, ofwel in het buitenland. Zeker 10.000 Belgische vrouwen kregen in 1978 een medisch veilige abortus in Nederland. Reeds jaren ijvert de vrouwenbeweging voor de afschaffing van de repressieve abortuswetgeving. Maar de regering en het parlement blokkeren de toestand. Na het verslag van de Ethische Kommissie werd de kwestie van zwangerschapsonderbreking verschoven naar het parlement. Tijdens de voorbije legislatuur dienden 3 vrouwelijke BSP-parlementsleden het zgn. „Wetsvoorstel Detiè- ge" in, dat „abortus wil schrappen uit het strafrecht". Abortus is dan een medische ingreep, gewoon op aanvraag van de vrouw uit te voeren. Ook de KPB diende een gelijkaardig wetsvoorstel in. De BSP heeft het schrappen van abortus uit het strafrecht in zijn verkiezingsprogramma opgeno men. Steeds meer mensen zijn van mening dat de vrouw zélf over een zwangerschapsonderbreking moet kunnen beslissen. Uitgaande van de reële noodsituatie waarin jaarlijks duizenden vrouwen hun leven riskeren,- zijn er in Brussel en Wallonië abortuscentra opgericht of zijn er klinieken waarde ingreep in medisch of psychisch verantwoorde omstandigheden wordt uitgevoerd dooreen groep van dokters en begeleidsters. In deze centra worden de vrouwen tegen terugbetalingsta rief geholpen, worden ze ingelicht en gemotiveerd voor een goede en veilige antikonceptie, want abor tus is inderdaad maar een noodoplossing. De namen en adressen van deze centra zijn reeds meerdere keren vrijgegeven of in de aktualiteit ge bracht St.-Pietersziekenhuis, Hoogstraat 322, 1000 Brussel, tel. 02/538.00.00. Aimera TU.L.B., Avenue Jeanne 38, 1050 Brussel, tel. 02/649.86.47. Collectif Contraception, Avenue des Celtes 34, 1040 Brussel, tel. 02/ 736.13.14. Plan F., Fraiteurstraat 10, 1050 Brussel. Centre d'lnformation et de Planning Familial, Wel- doenstraat 51, 1170 Brussel, tel. 02/ 673.39.34. Institut Provincial de Gynécologie et d'Obstétri- que, Chaussée de Charleroi, 5000 Namen, tel. 081/22.39.23. Clinique Louis Caty, 7420 Baudour, tel. 065/64.23.51. Collectif Contraception, Rue Villette 47, 4000 Luik (gesteund door de Socialistische kliniek). Willen wij dat de situatie in België daadwerkelijk verandert, dan zal er druk moeten uitgeoefend wor den op het parlement. Maar daarnaast is de behoefte aan het verkrijgen van medisch verantwoorde abor tus voor iedere vrouw (dus niét de peperdure klan destiene) enorm groot, ZEKER IN VLAANDEREN. Steun aan het socialistisch wetsvoorstel MOET VERDER GAAN DAN EEN VERBALE STEUN-VER- KLARING. Netzoals de arbeidersbeweging voor haar eisen niet heeft gewacht op nieuwe wetten maar zélf aktie is gaan voeren, zo zal er voor de schrapping van abortus vanaf NU AKTIE nodig zijn. Wij vragen dan ook DRINGEND dat UW ZIEKEN HUIS, aangesloten bij een socialistische mutualiteit of openbare instelling, zou BESLISSEN OVER TE GAAN TOT MEDISCH VERANTWOORDE ZWAN GERSCHAPSONDERBREKING met goede psychi sche begeleiding en nazorg en dit op eenvoudige aanvraag van de vrouw. Ook vragen we Uw daadwerkelijke STEUN aan re gionale abortuscentra waar dit in dezelfde goede

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Vies Oilsjt | 1979 | | pagina 5