FILM .m'js H o/vj) js VIES OILSJT VIES OILSJT VIES OILSJT VIES OILSJT VIES OILS.IT VIFS Oil SIT FILM ANTRAKT OOK DWERGEN ZIJN KLEIN BEGONNEN DSDO (ERPE) ZATERDAG 20 OKTOBER BUTCH CASSIDY AND THE SUNDANCE KID KALENDER CSV OILSJT - VIES OILSJT - VIES OILSJT - VIES O.LSJT KFL-FILMFORUM m a ■zee# /ajt££l./. 1 <7 e*JT.'! 7-ujAH ten 'voordele '„Vies Qjlsjt". Wereldwinkel open V- GEREN (bespreking a.d.h. van film, een organisatie van HAK). 19.00 u. FILM OPVOEDING TOT ONGE HOORZAAMHEID (van Gerhart Bott). 19.00 u. OPTREDEN THE UNION DOLLS (Aalsterse punk groep). 20.30 u. OPTREDEN TOY (Belgisch beste groep-swingende tower rock). VIES OILSJT - VIES OILSJT (Stadsschouwburg, Vredeplein) Zondag 21 oktober DONDERDAG 8 NOVEMBER '79 - 14.00 u. TIENERKABARET TIJDELIJK GE SCHIFT (een produktie van het BKT in regie van Eva Bal). - 20.00 u. DEBAT JEUGDWERKLOOSHEID (met vertegenwoordigers van de ver schillende vakbonden). - 20.30 u. PAT MOORE BAND (Aalsterse jazz groep rond Patrick Mortier). VRIJDAG 9 NOVEMBER 1979 - 14.00 u. INSTRUMENTENWORKSHOP T KLIEKSKE. - 18.00 u. OPTREDEN KSA JEUGDFANFARE. - 19.00 u. OPTREDEN GROEP FLOW (Aalster- se rockgroep). - 20.00 u. OPEN GESPREK OVER SAMENLE VINGSVORMEN (met vertegenwoor digers uit de verschillende vormen traditioneel of alternatief huwelijk, commune, kloostergemeenschap, - 20.30 u. OPTREDEN DIRK STALLAERT EN JAN VELDEMAN (Brabants duo in café chantant). ZATERDAG 10 NOVEMBER 1979 - 14.00 u. ST. MAARTENFEEST VRIENDEN KRING STADSPERSONEEL. - 14.00 u. FILM STILTE WIJ DRAAIEN (een film gerealiseerd door kinderen). - 15.00 u. VOLKSDANS. - 20.00 u. DE JONGLEURS VROEGER EN NU - KOLLEKTIEF INTERNATIONA LE NIEUWE SCENE. ZONDAG 11 NOVEMBER 1979 - 14.00 u. OPTREDEN JEUGDBALLET TRON- CON. - 15.00 u. VOLKSDANS. - 16.00 u. WERKING TAXISTOP (Informatiege sprek a.d.h. van diareportage). - 19.00 u. EEN VERHAAL OVER KINDEREN SPEL EN SPEELGOED (diamontage en gesprek over de commercialise ring van speelgoed). - 20.30 u. OPTREDEN JOYSTICK EN RAY MOND VAN 'T GROENEWOUD. Duitsland 1969, Werner Herzog, zwart/wit, 96 min. Tijdens de afwezigheid van de di recteur en de meeste leerlingen breekt in een afgelegen instituut onder minder disciplinaire leerlin gen een revolte los. Het gelukt de opzichter zich in een gebouw te verschansen en één der leiders gevangen te nemen, wat de zaak erger maakt. De cast van de film bestaat uit 27 dwergen die de hoofdpersonages van de film uitmaken. Vele critici kwalificeerden de film als „onmen selijk" en „fascistisch", wij laten de kwalificering aan de toeschouwer over. Wijzigingen in het program ma 1979 4 november: De Marmeren Man(A. Wajda, Polen 1978). 18 novemberDiabolo Menthe (D. Kurys, Fr. 1978). 16 decemberCul de Sac (R. Po- lanski, Polen). 30 december Lenz (G. Moorse, Duitsland 1972). Zondag 4 november DE MARMEREN MAN (A. Wajda, Polen 1978) De film geeft een kritisch beeld van Polen in de jaren vijftig een scher pe analyse van het stalinisme, maar ook van de stalinisatie en van het hedendaagse Polen. Geen historische film, maar de „avonturen" van een cineast, die voor zijn einddiploma een film wil maken over een in ongenade geval len „held van de arbeid", de metser Tadeusz Birkut, en daarvoor docu menten opzoekt, die stijlvol de jaren '50 oproepen. (naar: Film enTelevisie, febr. 1979). Regie George Roy Hill. Vertolking Paul Newman, Robert Redford, Katharine Ross. U.S.A - 1969. Duur112 min. De film van G.R. Hill verhaalt de lotgevallen van een echt bestaand gangsterkoppel, dat rond de eeuw wisseling, met de toenemende ordehandhaving, zijn lonend tijdver drijf, banken plunderen, moet sta ken, zelfs de West moet ontvluchten en in Bolivië gewoon verder doen wat in de States onmogelijk werd. Aanvankelijk ging het hen wel voor de wind, want bij gebrek aan ver keersmiddelen heersten er dezelf de toestanden als in de West voor de uitbouw van de spoorweg. De twee hoofdpersonages hebben echt bestaan. Het grootste verschil tussen de Geschiedenis en de ge schiedenis van de film bestaat in de ordening van de sequensen rondom de relatie legende-realiteit. Deze relatie wordt duidelijk door de kleu ren de sepia-sequensen (realiteit) tegenover de kleursequensen (le gende). Het hele scenario wordt ons voorgeschoteld als komisch, of ten minste als vrolijk. Het trio verschijnt als een stelletje „bons vivants". Butch en de Kid zijn joviale, sympathieke jongens, grap penmakers en schijnbaar zonder problemen. Hier zien we een in breng van G.R. Hili in de Geschie denis die van hetzelfde allooi is als deze van Arthur Penn voor „Bonnie and Clyde". Het zijn ongegeneerde en ont goochelende bandieten vaandel dragers van een bepaald levens ideaal in onze maatschappij van nu. Men kan de film ook beschouwen als voorbeeld van de vernieuwing in de western die waar te nemen was op het einde van de zestigerjaren. Butch en de Kid zijn „losers", anti helden legendarische figuren, su permen waarvoor goed en kwaad niet heel erg gescheiden zijn, maar die eerder herinneren aan vrolijke anarchisten en hippies dan aan spitsboeven. Als je niet te zwaar tilt aan de termininologie, zouden we het een western-cabaret willen noemen. Ze blazen treinen op als gold het een goeie schoolgrap. Het kader heeft zich meer naar het zui den verplaatst, de humor is intenser en van een ander soort dan in de klassieke of doorsnee-western, er komt zelfs poëzie te pas, de dialoog isspitser. Hill heeftde karakters wel scherp getekend in de actie, maar vaag in hun innerlijk. DONDERDAG 18 OKTOBER LA VIE DEVANT SOI Frankrijk 1977 - 120 min. - regie Moshe Mizrahi - met o.a. Simone Signoret, Sami Ben Youb. De film is gebaseerd op de gelijk namige roman die in 1 975 de Gon- courtprijs behaalde. Signoret is Madame Rosa, een ge wezen prostituée die - om aan de kost te komen - in haar apparte mentje zorgt voor kinderen van hoertjes en ongewenste immigran ten. Zelf is zij Joodse, die Auschwitz heeft overleefd. Madame Rosa, die op het einde van haar leven is gekomen, wil niet dat de twaalfjarige Arabier Momo (aan wie ze zeer gehecht is en die nog gans het leven voor zich heeft) een zelfde leven zonder liefde zal ken nen, zoals zij het gehad heeft. De film is nogal sentimenteel, maar vervalt gelukkig (bijna) niet in te te tranerige melodramatiek. Knappe prestatie van de twee hoofdrollen. DONDERDAG 8 NOVEMBER HARLAN COUNTY U.S.A. U.S.A 1973/1976 - 103 min. - regie Barbara Kopple - vertolking geen beroepsakteurs, men ziet gewoon de belevenissen van de bewoners van Harlan County. Oscar voor de beste documentaire 1977. Grote Prijs Unie voor Filmkritiek België 1978. Harlan County U.S.A. is een onthul lende documentaire over een sta king in een Amerikaanse steenkool mijn, waar de arbeiders in opstand komen tegen de corruptie van de kapitalistische patroons en de bij hen aanleunende „vakbond". Kopple beschrijft het naar een dra matische climax (de moord op een jonge staker) leidend gebeuren vanuit het standpunt van de stakers, maar toont de feiten toch op een eerlijke en open wijze. Belangrijk is ook de aandacht die aan de rol van de vrouwen in het conflict wordt besteed. De vrouwen hebben hiereen milde rende rolzij overtuigen de mannen geweld tegenover gewéfd te plaat sen en trekken samen met hen op naar de stakingsposten. De muziek bestaat uit country-lie- deren, die hier echter door de mijn werkers bewerkt werden en die de jarenlange strijd van de arbeiders op prachtige wijze illustreren. Eén minpuntje is het feit dat Kopple het konflikt niet (voldoende) heeft gebruikt om politiek te generalise ren. Hierdoor blijft de film te vrijblij vend. Toch een absolute aanrader deze schitterende prent, en niet en- kei voor politiek geëngageerde film liefhebbers. iW»

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Vies Oilsjt | 1979 | | pagina 11