ijeugd weten aan werken en nu pas |is de voltooiing nabij. Maar dat "heeft hen toegelaten om heel se cuur en op een ernstige wijze die restauratie door te voeren. Na tuurlijk, 't is nu te zien wat ge voor ogen hebt. Voor mij is het bij restauratie niet altijd nodig de toestand, die er vroeger ge weest is, helemaal terug te bren gen omdat ge er van uit moet gaan een gebouw moet iets le vends blijven, dat is iets vitaal Daar zit vitaliteit in en die vi taliteit wordt voortdurend gevoed door de nieuwe gedachten en idee- en van de tijd waarin ge leeft. Ge moet dus niet radicaal willen zeggen ik wil dat nu helemaal hebben zoals dat in de 14de, 15de 15de of 17de eeuw geweest is. Ge moet er met een gezond brok ver stand naar toe gaan en aanvaarden dat er verrijkingen kunnen komen uit onze tijd die meeleeft. Dat ziet ge trouwens geen enkel gebouw heeft een zuivere stijl. Iedere eeuw of ieder tijdperk heeft daar iets aan toegevoegd en toch, en dat is het voornaam ste, blijft er een harmonie heer sen één geheel VO In de jaren zestig had je daar rechover nog die trap gevel Ja, het Huis Van den Bossche. Daaraan hebben wij ook iets wil len doen maar het is tevergeefs geweest. Het trapgeveltje daar was heel mooi. Maar hoe gaat het Iemand bezit dat, het is niet geklasseerd en hij heeft op 'n goeie dag beslist van dat af te breken en daar een modern ge bouw te zetten. Ge hebt daar geen enkel verhaal tegen. Daar is niets tegen te doen. .VO Iedereen kan een klasse ri ngsaanvraag indienen.. V.O. Wat was de functie van het Oud-Hospitaal vóór de tweede wereldoorlog Het gebouw heeft verschillende functies gehad. Ik herinner me nog heel goed dat daar zelfs nog een deel van de rijksmiddelbare school in geweest is. En dan ook de Academie. In de huidige kapel stond een hele verzameling klas sieke beelden, die ze toen in de Academie als oefening moesten na tekenen Dat was dus de functie want het voornaamste is dat, om een gebouw te bewaren, het gebouw een func tie moet hebben. Een gebouw, dat geenfunctie meer heeft, dat niet meer functioneert, gaat verloren. Dat wordt aangetast, hetzij dat het 'n woonfunctie, 'n culturele functie, hetzij dat het 'n socia le functie te vervullen heeft. De grote vraag was dus, toen in 1899 het nieuw hospitaal klaar was en de zusters naar de nieuwe gebouwen vertrokken zijn, welke functie het Oud-Hospitaal zou krijgen En dan reeds was het idee er van een museum erin onder te brengen. VO In verband met de Academie is er nu ook sprake van een nieuw ontwerp Ja, ik weet dat. De Academie en het Oud-Hospitaal vormen, als ge dat nu ziet, één geheel. Ik spreek dus niet alleen van het monument, maar het is dat geheel dat men zou moeten bewaren en het is mogelijk dat te bewaren en daarachter de gebouwen dan modern te maken. Een goed architect moet daartoe in staat zijn... En daarom zou ik het wel spijtig vinden als dat geheel, dat als het ware vergroeid is met het stadsbeeld dat ge daar hebt, zou verdwijnen Nu is dat allemaal meer uitge bouwd. Sinds het Monumentenjaar in '74 zijn die wetten ook meer bepaald, enz. Maar toen hebben wij dat erg jammer gevonden, dat huis van Van den Bossche. Misschien speelden nog persoon lijke redenen omdat ik daar in mijn jeugd iedere dag voorbij kwam en dat ik daar dikwijls die trapkens op ging om snoep te gaan kopen vooraleer ik naar school ging. Maar ik vond dat geheel toch zo mooi en men had dat kunnen bewaren en dezelfde functie geven als het huis nu heeft Een goede architect zou dat moe ten kunnen. Maar ja, ik geloof dat er op dat gebied in de scho len, waar de architecten gevormd worden, misschien wel een tekort is aan specialisten om de toe komstige architecten op dat ge bied te vormen. VO Elk jaar geeft ge -samen met de stad- een prijs aan een Aalstenaar, die zich op gebied van restauratie ver dienstelijk heeft gemaakt. Zijn wij verkeerd als wij de indruk hebben dat gij meestal eerder enkel de ge vel beoordeeld en minder naar het inwendige, naar de functie kijkt Nee, ik geloof dat u mis zijt. Want vooral het eerste, dat wij bekroond hebben, het huis van Dierickx in de Kerkstraat, be wijst dat. De gevel is prachtig maar binnen in heeft hij alle plafonds van de 18de, misschien van de 19de eeuw weg gedaan en heeft hij al die mooie balken vrijgemaakt. Dan hebt ge de trap, de put die hij in de kelder gevonden heeft, hart en ziel in opgegaan en hij heeft daar iets verwezenlijkt, wat ik nog maar zelden gezien heb VO Wat de gewone bewoners van Aalst van de VVAK-prijs in de pers zien, is juist het uitreiken ervan met alle personaliteiten op de foto en eventueel een tweede fo- totje van de voorgevel maar van een bewustmaking, van de eigenlijke sfeer, de plannen, de ideeën die erin zitten, vinden we juist niets. Ja, wij hebben er nadien een be zoek gebracht met 40 mensen... VO Het zijn misschien al 40 o- vertuigden Ja, het zijn leden van WAK. Mijnheer Dierickx was zelf de ar chitect en de hersteller. Wat zou dat die mens anders moeten kosten hebben Veel zaken kon hij zelf uitvoeren en doen omdat hij zo veelzijdig is.. Maar ik denk dat dat anders bijna niet te doen is. Hij heeft twee een half jaar op commercieel gebied prac- tisch lam gelegen. Ge kunt be grijpen hoe moeilijk het is dan de grote massa in beweging te brengen voor het interieur. De enige manier is, het de mensen te laten zien. Dat ge kunt zeg gen voila, dat is hier gebeurd; en degene die de restauratie ge daan heeft, interviewen. VO Wat ook tamelijk vroeg be gint de activi tei t van WAK rond het oudste huis in de Zoutstraat. VO Dat is misschien het ge volg van het klasseren. Anders hadden ze het mis schien al lang afgebroken Ik heb nog in mijn tijd voorge steld dat hoekhuis onder te bren gen aan het Oud-Hospitaa1 VO Te verhuizen Jahelemaal VO Zoals in Bokrijk Ja, wij hebben daarvan zelfs een kaart uitgegeven. Plus daartus sen dan het oude huis van de Ca- pucienen op de Graanmarkt. En dan hadden ze daar het schoonste geheel gehad. Ik heb dat nog aan Van Hoorick gezegd. Maar hij zei Wie gaat dat .betalen Het is altijd hetzelfde. Wie gaat dat betalen VO Dat is een fantastisch idee: een 2de Bokrijk in Aalst.... Nee, geen Bokrijk. Het zou iets levends geweest zijn. Het was mogelijk achteraan er een museum van te maken, ofwel de Academie erin onder te brengen. Ge zoudt altijd de toestand vóór de restauratie moeten zien en de toestand nadien om te kunnen oor delen en te beseffen wat die mens daar gerealiseerd heeft. Want ik moet u zeggen, persoonlijk heb ik daar altijd een soort wroeging o- ver gehad, omdat ik zei ik heb daarvoor gezorgd dat die mens dat huis heeft kunnen kopen. Maar als ge ziet hoe hij jaren daaraan gewerkt heeft. Hij had ook 'n huishouden. Maar hij is daar met Ja. Omdat we ervan overtuigd wa ren dat de stad daar iets enigs bezat. Ik vrees een beetje voor het geval, ik zeg het u ernstig, 't Is nu gerangschikt, maar omdat een gebouw, een monument gerang schikt is, hebt ge nog niet de zekerheid van de redding. Ge kunt de restauratie als volgt doen ge breekt het steen voor steen af en ge zet het steen voor steen terug en de stenen, die versleten zijn, nummert ge en vervangt ge door nieuwe. Maar dat is goed als een bank dat koopt, maar 'n stad of 'n land kan dat niet met veel ge bouwen doen. VO Als wij zien dat dat nu zo vele jaren aansleept, kan het dan niet zijn dat WAK stren ger moet optreden Het heeft lang geduurd om het te klasseren en nu op het einde heb ben ze toch ons standpunt bijge treden. Beter laat dan nooit, maar het is laat geweest. Maar dan vrees ik ter zeifdertijd Men loopt daar echt gevaar, ik zou niet willen in de schoenen van de eigenaars staan één van deze dagen. Zij zijn in fout, moest er een steen terechtkomen op de een of ander die eige naars nemen risico's op zich, die tamelijk groot zijn. VO Na het Oud-Hospitaa1 het oudste huis van de stad ging de belangstelling van WAK naar de HGeestkapel Ja. Dat is reeds verschillende (zie onze brochure in '70 en toen waren we er al lang mee bezig). Toen hebben wij de mensen uit de Kattestraat onder ogen gebracht -de kapel was toen 500 jaar oud (1470-1970)- dat te vieren, maar die hebben dat laten voorbijgaan. Die zijn dan altijd op de WAK zo een beetje kwaad geweest omdat de Kattestraat daar lange tijd een dood punt geweest is. Ze staken dat op ons, maar hadden ze meegewerkt We hebben zelfs nog in die bro chure -die door mijnheer Courteau; geschreven werd- zo'n ontwerpje getekend, niet om te zeggen dat moet zo zijn, maar om aan de men sen, die eraan zouden gewerkt hebben, te tonen welke mogelijk heden, welke realisaties men daar kon bewerkstelligen. Ik zie nu met vreugde dat men de kapel niet afgebroken heeft, dat men ze be houden heeft. Al wat wij vragen is dat de ge denkstenen, die daar buiten en binnen hingen, zullen verwerkt worden in de gevel van de kapel. De rest van de plannen in ver band met dat winkelcentrum, van wat daar gaat gebeuren, heb ik niet gezien. De stad heeft ons niet geraadpleegd; soms roepen ze ons, soms niet. Ik geloof dat de stad dat zelfs niet eens verplicht is. Zij moeten toch - zou ik zeggen - beschikken o- ver de bekwame technici en ar chitecten, die hun op dat ge bied raad kunnen geven en zeg gen zus en zo moet het zijn. HUIS VAN DEN BOSSCHE daaraan hebben wij ook iets willen doen maar het is tevergeefs geweest.. jllast, %uw Jt/bert S/enter/ HOEKHUIS ALBERT L IENARTSTRAAT Souffriau zal het zelfde doen als daar rechtover... OUDSTE HUIS, Zoutstraat ik zou niet willen in de schoenen van de eigenaar staan één van deze dagen TMi) IVrgmeJiiir. Plnd,. Tfirmourtr.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Vies Oilsjt | 1980 | | pagina 2