1880. Aalst, 18 November. IV 22. Fr. 4-00 Fr. 4-7o VOOR VRIJHEID WAARHEID EN RECHT. nossn K-nuMONT. Op den zak geklopt. Huichelaars v rceger en thans. s jaars voor de stad. «ankondigingen lö'""" den drukregel. VOORUIT verschijnt wekelijks den Donderdag in den namiddag. 's jaars voor heel het land. l#_ j |L m t De abonnemlsprijs is voorop betaalbaar. De aankondigingen verzoekt men uiterlijk des Woensdags voor 0 uren namiddag te zenden. Compagnie Générale dePublicité Etrangère G. L. Daube et C:c. Paris, Londres, Frankfort s. M., Berlin, Vienne, Zurich etc. WAT DE GEESTELIJKHEID LEERT. (Getnigenissen vnn het schoolonderzoek.) Vrouw Brasseur, te Patignies, ge tuigt De pastoor van Sart-Gustinne heeft aan de vrouw Gerard gezegd dat de onderwijzer van Patignies een vaurien was, een man zonder geloof en zonder religie. Mijn zoon is te biecht gegaan bij den pastoor van Vencimor.t. Toen hij zegde dat vader hem naar de gemeen teschool zond, zegde hij Loop naar den duivel met uw vader M. Caussin, onderwijzer te Patignies Den 25 Juni heeft de pastoor in een sermoon gezegd de kinderen die de onzijdige school bijwonen, zul len hunne ouders dooden; zij zullen tegen u opstaan, zij zullen u duizend moeilijkheden veroorzaken. De di ij vierden der bevolking vervullen hun ne christelijke plichten niet meer. Vrouw Gerard, te Sart-Gustinne Eens was ik in de kerk om te bid den. De pastoor sprak mij aan en zei gij zijt niet waardig in de kerk te komen, gij zet uwe kinderen in de slechte school. Ik ben beschaamd naar huis gekeerd. M. André, doctoor te Mariënburg Ik weet dat de pastoor aan de vrouw van een gemeenteraadslid ge raden heeft haar kind zonder zorgen, zelfs zonder stoffelijke zorgen te laten, van het zonder waakzaamheid te laten loopen, dat dan haar man wel zou geluisterd hebben om het in de kat holieke school te plaatsen. M. Huaux, onderwijzer te Cul-des- Sarts De pastoor, volgens zijne gewoon te, had de kinderen daags na de eer ste communie ter wandeling geleid. De kinderen waren te Bruly heel wel behandeld geweest, en wel zoo goed, dat ze dronken (gris) waren. De pas toor heeft ze daar laten staan, de kin deren hebben gezongen en geroepen a bas Bara voor de huizen, die ze dachten door de liberalen te zijn bewoond. M. Gerard, conducteur van brug gen en wegen te St. Denijs, biedt zich aan als vrijwillig getuige De pastoor, om zich op den getui ge te wreken, die zijne kinderen naar de gemeenteschool zendt, heeft zijn doodgeboren kind buiten het kerkho doen begraven. Getuige protesteerde en de pastoor antwoordde Wi, doen u nog eene gunst, met uw kind niet 's nachts te doen begraven. Ge zijt de schuld dat de put gedolven werd in't bijzijn van een hoop straat jongens Tot hiertoe zijn al de stap pen, door den getuige gedaan om zijn kind op het gemeentekerkhof te doen begraven, vruchteloos gebleven. M. Van Dyck. hoofdonderwijzer te Ootegem Ik heb kleederen aan de kinde ren uitgedeeld, De onderpastoor heeft gepredikt dat het duivelsche kleeren waren, dat die kleeren zoowel als ik gedoemd en verdoemd waren al die ze zouden dragen, zeide hij, zouden in het vel van den duivel steken,» verminderd worden. Dat is zoo waar en zoo logiek, dat de bisschoppen, als er eene parochie is, waar de bevolking vermeerderd is, terstond vragen om eene nieuwe parochiekerk te maken, of het getal onderpastoors te vermeerderen. En telkens dit gegrond wordt bevonden, geeft het gouvernement er zijne goed keuring aan. Ergo, as dat getal integendeel ver mindert, moet men de parochiën of het getal onderpastoors dan ook ver minderen. Dat is zoo klaar als de zon. De klerikalen spuwen vuur en vlam omdat er kwestie is het getal onder pastoors te verminderen of hunne jaarwedde wat in te korten. Zij zeg gen als de liberalen dat voorstel doen, de leden der rechterzijde zullen voor stellen de onderwijzers te verminde ren in verhouding hunner leerlingen. Ja maar, klerikalen, dat is in het geheel het zelfde niet, zooals l'Etoile het met reden doet opmerken. De onderwijzers hebben altijd het zelfde getal uren klas, wat ook het ge tal hunner leerlingen zij, bijgevolg moeten zij altijd hetzelfde getal uren werken. Het is onmogelijk het getal onderwij zers in verhouding van het getal leer lingen te verminderen. Deze laatste niet allen even gevorderd zijnde, moe ten verschillende klassen volgen en daar de onderwijzers niet behoorlijl verscheidene klassen tegelijk kunnen doen, is het noodig dat het onderwij zend korps volledig zij. Zoodat de vermindering van het ge tal leerlingen de bezigheid van den on derwijzer niet verminderende, hij bij gevolg van zijne jaarwedde niets kan afgetrokken worden. Maar dit is hetzelfde niet met de pastors en onderpastors. Het getal der geestelijken eener parochie wordt geschat volgens het getal geloovigen. Hoe talrijker die zijn, hoe meer sacra menten zij toe te dienen hebben en hoe meer missen en lijkdiensten zij te doen hebben. Het is dus geheel rechtvaardig als het getal parochianen vermindert, de geestelijken door den Staat betaald, ook verminderd worden. De geestelijken hebben nu omtrent de helft der burgers in den ban der H. kerk geslagen. Zij mogen de H.Sa- cramenten niet meer naderen, bijge volg hebben de geestelijken nu de helft minder werk en moet hun getal Een tiental dagen geleden, lieten de klerikale dagbladen met groot beslag weten, dat eene misse van den H. Geest zou gecelebreerd worden in St. Gudulakerk, te Brussel, ter gelegen heid van de opening der wetgevende Kamers, op Woensdag 10 November. In zijn nummer van Zondaglierin- nerde de godvruchtige Courrier de Brvxelles die plechtigheid Nooit, gelooven wij, riep hij uit, zullen de gebeden der geloovigen noodiger en meer van pas geweest zijn. Wijhebben de overtuiging dat zij zich zullen aansluiten bij het god vruchtig gedacht van den Katholie ken Kring. Welnu, wilt gij weten hoeveel leden der beide Kamers dien dringenden op roep beantwoord hebben Er waren er in het geheel negen opgekomen om de gelezen mis bij te wonen, die gecelebreed werd, in eene der zijka pellen der hooge koor deze waren MM. Malou, Thibaut, de Kerckhove, Halflant, DeHaerne, Magherman, Tack, Verbrugghen en V.Jacobs. M. de Kerkhove het hoofd met een zijden solid>-ken bedekt, verslond let terlijk zijnen kerkboek. Het misken heeft geen half uur ge duurd het scheen nogthans te lang voor >1. Vict. Jacobs, want hij verliet, op zijne teenen, de kerk voor dat de dienst afgeloopen was. Er was geen enkel senateur opge komen. Tusschen de aanwezigen werden een kapucien, twee redemptoristen, twee katholieke dagbladschrijvers en eenige leden van den katholieken kring opgemerkt. Doe dan al missen lezen voor den H. Geest Werden vroeger de priesters bij den fatsoenlijken stand in den familiekring toegelaten, soms als vrienden begroet om bij voorkomende gevallen hunnen raad in te roepen, dat alles is thans geheel veranderd. In stede van hen te raadplegen wan trouwt men ze en niet ten onrechte immers, de jongere geestelijkheid heeft in de laatste jaren, sedert ze openlijk als kiesagenten optraden, niet geschroomd, als ze daardoor hun politieke gevoelens konden doen ze gevieren, oneenigheid te stichten tus schen man en vrouw, tusschen ouders en kinderen, tusschen meester en knecht, tusschen weldoeners en be deelden. In plaats van den herder te zijn waarom zich de schapen konden ver eenigen, zijn het juist den pastoor en zijn kaplaans die de parochianen van elkander scheiden en in twee kampen verdeelen. Men ga slechts elke ge meente na. De onwetenden, die blindelings hun wil volgen, hoe verkeerd die ook we zen moge, het zijn de uitverkorenen anderen naar Gods hart, al valt ook op het zedelijk gedrag van die lieden nog zoo veel af te dingen. Het ontwikkeld gedeelte daarente gen dat geleerd heeft zichzelf te zijn en zich veroorlooft te denken en daar door nog wel eens met pastoor en kapjaan van gevoelen verschilt, ze worden van den preekstoel uitgekre ten als het vuilste vuil men vloekt en doemt hen zonder schaamte, be rooft ze van klanten, ontneemt hun werk zooveel dat in hun macht is. Dat nu is de rol van de hedendaag- sche priesters, van de herders, die niet te min onbeschaamd weg zich duryen noemen de opvolgers van Christus», van denzelfden Christus, n. b. die aan zijne discipelen gebood Vrede op aarde te verkondigen. Wiens schuld is het nu dat thans de meest ontwikkelden, den priesters den rug keeren DE MAN MET TWEE GEZICHTEN. Wij roepen gansch de aandacht op den onderstaanden brief uit het dos- sier-Dumont hij werd den 2 Novem ber 1879 gezonden door Mgr Dechamps aan de vijf bisschoppen van België. Uit dien brief blijkt dat, terwijl de Paus in zijne officieelc correspondencie liet gelooven dat hij het gedrag der bisschoppen nUt goedkeurde, zijn OORUIT

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Vooruit | 1880 | | pagina 1